• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy polski modułowy system parkingowy powstał w Gdyni

Robert Kiewlicz
12 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Działanie systemu parkingowego jest w pełni zautomatyzowane. Kierowca zostawia samochód na platformie załadunkowej. Samochód pozostawiony przez kierowcę jest zabierany przez windę transportową razem z platformą postojową i wraz z nią odwieziony do miejsca postojowego.

W Gdyni powstała pierwsza polska konstrukcja automatycznego, modułowego, wielopoziomowego systemu parkingowego. Za jego budowę odpowiada firma Hydromega. Pierwsza komercyjna instalacja działa już na terenie byłej Stoczni Gdynia. Teraz firma chce sprzedawać swój produkt. Ma on zastosowanie głównie do instalacji w centrach miast i miejscach, gdzie budowa tradycyjnych parkingów jest trudna i kosztowna.



Opracowana przez firmę Hydromega konstrukcja parkingu składa się z maksymalnie sześciu poziomów i pięciu kolumn. Całość konstrukcji jest utworzona na planie krzyża w ten sposób, że cztery kolumny z miejscami postojowymi okalają jeden centralny szyb z windą. System umożliwia zaparkowanie do 23 samochodów. Plan krzyża zapewnia optymalny dostęp do windy transportu pionowego, a zestawienie jednej windy na każde cztery kolumny składowania owocuje krótkim czasem operacji parkowania, co jest ważne przy korzystaniu z parkingu w godzinach szczytu komunikacyjnego.

Istnieje możliwość zestawiania pojedynczych systemów parkingowych w duże zestawy od jednego do kilkudziesięciu np. dla 100, 200, 300 i więcej pojazdów. To właśnie odróżnia rodzimą konstrukcję od podobnych rozwiązań działających na świecie. Modułowe podejście pozwala na dostosowanie wielkości zabudowy parkingowej do bieżących wymiarów przestrzeni, bez konieczności wykonywania osobnych projektów konstrukcyjnych i architektonicznych.

- Nad projektem i budową konstrukcji pracowali praktycznie wszyscy pracownicy naszej firmy, a pierwszy komercyjny parking stanął w pobliżu naszej siedziby w Gdyni - mówi Przemysław Zieliński, pełnomocnik zarządu Hydromega ds. produkcji. - Nad projektem pracowaliśmy od 2012 roku wspólnie z Przemysłowym Instytutem Maszyn Rolniczych w Poznaniu. Parking został też doceniony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i nagrodzony w konkursie Polski Produkt Przyszłości.

Działanie systemu parkingowego jest w pełni zautomatyzowane. Kierowca zostawia samochód na platformie załadunkowej. Miejsce załadunkowe
stanowi wydzieloną strefę bezpieczeństwa, odseparowaną od reszty systemu parkingowego kurtynami. Samochód pozostawiony przez kierowcę jest zabierany przez windę transportową razem z platformą postojową i wraz z nią odwieziony do miejsca postojowego.

Wszystkie ruchy przestawcze i napędowe wykonuje centralna winda. Platformy są nieruchome. Kierowca przed odstawieniem samochodu kasuje bilet z identyfikatorem przydzielonej celi postojowej. Na tej podstawie układ sterowania identyfikuje kierowcę z zaparkowanym samochodem przy jego odbieraniu. Bilet umożliwia też rozliczanie płatności.

- System parkingowy jest przeznaczony do instalacji w centrach miast, w miejscach, gdzie tradycyjne parkingi naziemne są niewygodne do budowy. Systemami parkingowymi można dowolnie zaaranżować każdą wolną przestrzeń między istniejącymi budynkami - dodaje Zieliński. - System można instalować nawet w przestrzeni nad chodnikiem dla pieszych.

Jest on idealny dla lokalizacji, w których nie można stawiać wielopoziomowych parkingów betonowych ze względu na niedostatek miejsca i wysokie koszty. Można nim zabudowywać także duże wolne przestrzenie. Cena jednego modułu nie został jeszcze ustalona. Hydromega przewiduje jednak, że jeszcze w tym roku uda się rozpocząć sprzedaż ich konstrukcji.

Hydromega działa na polskim rynku już od 26 lat. Buduje pojazdy bezzałogowe dla wojska, straży pożarnej, minikoparki, rampy załadunkowe dla promów, zapory wodne, agregaty dla branży offshore. Posiada ona 17 wzorów użytkowych i patentów oraz ponad 5 tys. rozwiązań z zakresu hydrauliki siłowej wdrożonych do eksploatacji od początku swojej działalności.

Firma zatrudnia ok. 90 osób. W ubiegłym roku uzyskała pozwolenie na prowadzenie działalności na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Część produkcji firmy wraz z pracami badawczo-rozwojowymi przeniesiona została do Bałtyckiego Portu Nowych Technologii w Gdyni.

Zobacz jak wyglądają wyjątkowe maszyny produkowane przez firmę Hydromega.

Miejsca

Opinie (41) 2 zablokowane

  • parking ok tylko ta dacia..

    Idea takich parkingów jest fajna ale pokazuje przepaść jaka dzieli Polskę od rozwiniętych krajów gdzie tego typu parkingi są w ilościach hurtowych i znacznie większe.
    Trojmiasto.pl - darmowa rada, przestańcie tak wszędzie pokazywać tą Wasze biedną paździochową dacię bo wizerunkowo to samobójstwo i ewidentna antyreklama...

    • 4 5

  • Gratulacje Gdynia!

    Super sprawa, parkingi potrzebne jak powietrze, budujcie, budujcie budujcie.....

    • 9 1

  • brawo , aż miło popatrzeć

    Brawo, Hydromega czy to nie ta sama firma , która rok temu zaprezentowala taki fajny pojazd, a raczej robota "Śnieżny Kwiecień"- cudo.

    • 8 1

  • Przybysz

    To strona lokalna dla mieszkańców Trójmiasta, nie rozumiem jak można źle pisać o firmie i pomysłach ludzi stąd, z Gdyni. Nie kala się gniazda z którego się wyszło. Gratulacje!!!!!! Życzę sukcesów i rozwoju. Chwalcie się swoimi sukcesami, pomysłami bo warto!!!!!!!

    • 8 0

  • Skorupy czyt samochody zabiora nam wszystko. Pieniadz , miejsce , czyste powietrze

    a wszystko tylko dlatego ze jeden z drugim MUSI d.... wiezc zamiast uzyc nog. LENISTWO a tuz za nim PYCHA.
    Zlomy za gore kasy , zanieczyszczaja , zabieraja kase, smrodza , zabieraja miejsce dla ludzi, stoja juz wszedzie , chlaja paliwo drogie nic tylko problemy od momentu jak skorupe kupisz zawsze jest cos. Zawsze zlom kase wyrwie. A to plac za parkowanie, a to mandacik , a to wymiana , a to przeglady ,a to paliwo ,a to cos padlo ,a to niema gdzie stanac.....a idzcie wy w cholere.....jade rowerem

    • 2 3

  • Parkingu VW nie mogło zabraknąć, skojarzenia niemalże automatyczne.
    A system parkingowy firmy "Hydromega" - bravo za pomysł!
    Co do miejsc instalacji: dworzec PKP przy przyszłym hostelu i restauracji,
    pozostała dziura przy budynku NOTu obok Madisona i.. kilka by sie jeszcze
    znalazło ;) Bo sysytem jest modułowy, więc można go elastycznie
    konstrułować.

    • 3 0

  • Niby Ładnie ALE... (3)

    Wszystko ładnie pięknie tylko o ile się nie mylę, to nie pomysł Hydromegi tylko PiMR w Poznaniu o którym tylko jedno zdanie

    • 3 4

    • (1)

      mylisz się

      • 1 1

      • a jednak to prawda było szczerze

        • 1 0

    • solidarna współpraca

      jedno zdanie ale szczerze napisane ,

      • 1 0

  • przyszłość

    Czy możemy zobaczyć chociaż wizualizację nowego parkingu jaki powstaje w firmie Hydromega przy współpracy z PIMR ?

    • 5 1

  • AMERYKĘ ODKRYLI (1)

    W New York widziałem i korzystałem z takich parkingów 19 lat temu !!! Co prawda fajna sprawa i przydał by się taki albo nawet zwykły paru poziomowy parking przy Batorym w Gdyni gdzie pijaczki trzymają ciężko dostępne wolne miejscówki za przysłowiowe 2zl na jabola. pozdrawiam I GOŃMY ŚWIAT..

    • 1 1

    • Odkrywają nową polskę

      19 lat - jest super, jeszcze 5 lat temu dystans ten wynosił 60 lat , pracujmy solidarnie , nie zagryzajmy się na wzajem , a za 3-5 lat wrócimy do tego komentarza.

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane