• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Punkt tankowania wodoru. Inwestycja za 10 mln euro

erka
6 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku. Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku.

Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie. Wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii.



Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski a rafinerią w Gdańsku. Ograniczy też koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.

Nowe instalacje za 10 mln euro



Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20 proc. będzie opłacany ze środków unijnych. Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostało podpisane podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.

- Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny - podkreśla Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji. - Grupa Lotos realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich.


Wodór nie tylko dla potrzeb transportu



Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (52) 1 zablokowana

  • w wodzie jest sporo wodoru

    Inwestycja w zbiorniki wody?

    • 0 0

  • Wodór to jest przyszłość a nie żadne silniki hybrydowe lub elektryczne (1)

    Które wymagają dużej baterii

    • 22 4

    • O ile spadnie cena jego produkcji:)

      • 0 0

  • Ile mamy w Gdańsku aut zasilanych wodorem? (7)

    • 15 30

    • (2)

      od czegoś trzeba zacząć, dziwne żeby były pojazdy bez możliwości tankowania

      • 29 3

      • Ja do takiego autobusu za żadne skarby świata bym nie wsiadł (1)

        Toż to bąba wodorowa na kółkach! Wy wiecie co to jest bąba wodorowa??? To coś gorszego niż ta w Hiroszimie i Nagasace. Tam były zwykłe atomowe a tu chcą nam zafundować wodorowa!!!
        Ludzie! Protestujmy! Tylko Polski wengiel! Mamy zasoby na 200 lat! A lobby niemieckie i żydowskie chcę nam to odebrać i wciskać swoje Eko oszołomstwo!

        • 4 6

        • Prawdę gada, ku chwale ojczyzny towarzyszu:) !!!

          Bo przecież to nieprawda, co pisza pro-niemieckie media, że z powodu smogu ciężko choruje lub umiera u nas kilka tysięcy osób rocznie. Najważniejsze, że możemy dotować to nasze narodowe czarne złoto bez końca, ku chwale wielkiego Prezesa!!!

          • 1 1

    • Ile mamy w Gdańsku aut zasilanych wodorem?

      456 milionów aut oraz cały czas przybywa

      • 2 2

    • skonczy sie jak z cng

      • 6 2

    • Co najmniej tyle samo ile...

      stacji tankowania wodoru. Nikt przy zdrowych zmysłach przecież nie kupi pojazdu, którego nie będzie mógł zatankować.

      • 8 2

    • A skad maja byc auta skoro nie ma gdzie ich tankowac?

      • 20 1

  • i to jest początek dobrego kierunku (2)

    niestety pojazdy elektryczne-akumulatorowe to ślepa uliczka

    • 53 6

    • (1)

      Ty jesteś elektryk? Ogniwa wodorowe to zupełnie inna bajka produkują energię z wodoru do atmosfery oddając czystą wodę i to jest właśnie właściwa uliczka bo energię i to czystą wytwarzają same nie potrzebne do tego elektrownie. Sam odpad wodorowy w rafinerii na poziomie 16,5 t/h wystarczy do zasilenia ponad 30 tysięcy samochodów rocznie przy założeniu przebiegu na poziomie 20 tyś. km

      • 0 3

      • Nie do końca tak jest pięknie jak piszą

        Jaki odpad wodorowy... te 16,5t to jest produkcja wodoru w rafinerii, który w dużym stopniu wykorzystywany jest w procesach przerobu ropy naftowej. Tu mówi się tylko o czystości wodoru, a niech ktoś powie ile trzeba zużyć gazu ziemnego, by ten wodór wyprodukować. Nie do końca jest tak czysto jak i ekologicznie zasilając pojazdy. Owszem mając już wodór podczas jego spalania do atmosfery trafia tylko para wodna, ale co dzieje się podczas produkcji wodoru... pozdrawiam

        • 0 0

  • Jo

    No tak tu super inwestycje ( spółka skarbu państwa) a sprzedadzą Orlenowi z całą infrastruktura tylko dlatego żeby tu nie było wpływu podatku do miasta. Masakra

    • 0 0

  • a wyngiel? (1)

    gdzie punkty ładowania wyngla? nie będzie wincyj wincyj wyngla na 200 lat?

    • 7 0

    • Mówi się „wungiel”...

      • 0 0

  • Nadymam sobie balonik...Albo zeppelina.

    • 1 0

  • dobra droga

    Bardzo dobrze, że i u nas będą stacje wodorowe. Taka mirai sprawdza się zagranicą to i u nas miałaby wzięcie. Będą stacje pojawią się też wodorowe elektryki

    • 3 1

  • (3)

    Chętnie przerzuciłabym się na ekologiczne auto, ale póki co, jest to nierealne. Ceny kosmiczne, a potem nie byłoby gdzie ładować, a żeby dojechać gdzieś dalej, to w drodze znów kilkugodzinny postój na ładowanie (i znów, gdzie?).
    Dlatego czekam z niecierpliwością na rozwój biznesu w tym kierunku.

    • 21 0

    • Jakie kilka godzin ladowania elektryka? (1)

      Na szybkim ladowaniu nabijasz do 80% w 15-20 minut.

      • 1 1

      • idiot?

        • 1 0

    • Pięć kilo wodoru psikasz w dwie minuty. 250 złotych i 500 km zasięgu. Może cena spadnie, bo trochu drogo. A modeli będzie więcej. Toyota ma wstawiać silniki do szerszej gamy niż tylko do mirai.

      • 3 1

  • I to jest naprawdę dobra wiadomość!

    a nie jakieś tam śmieszne zabawki - elektryki na bateryjki.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane