stat

Pierwszy taki prom z aluminium zwodowany przez Aluship Technology

Wodowanie pierwszego na świecie aluminiowego kadłuba statku zasilanego wyłącznie energią elektryczną.

W Gdańsku trwa nietypowe, bo dwudniowe wodowanie pierwszego na świecie aluminiowego kadłuba promu zasilanego wyłącznie energią elektryczną. Za budowę odpowiadała spółka Aluship Technology.



Jest to katamaran o długości 80 m i szerokości 20,8 m zbudowany na zlecenie norweskiej Stoczni Fjellstrand AS. Cała instalacja elektryczna zostanie zaprojektowana i wyprodukowana przez niemiecką firmę Siemens AG. Prom jest przeznaczony do przewozu 360 pasażerów oraz 120 samochodów. Pływać będzie na krótkich trasach w Norwegii i rozwijać prędkość 10 węzłów.

Dotychczas budowano podobne konstrukcje jednak były one napędzane przez silniki hybrydowe - wykorzystujące nie tylko energię elektryczną, ale również silniki diesla. Prom zbudowany w Aluship Technology posiadać będzie zestaw akumulatorów, które ładowane będą na lądzie, a statek całą podróż odbywać będzie napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi.

Niskie zużycie energii przez prom było jednym z najważniejszych celów. Dlatego kadłub został wykonany całkowicie z aluminium. Wszystkie systemy na statku będą zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii i odzysku ciepła. Zamontowane zostanie oświetlenie LED oraz panele słoneczne.

Operacja wodowania promu jest bardzo nietypowa i trwa dwa dni.

- W poniedziałek kadłub nasuwany był na dok pływający - tłumaczy Jerzy Bielecki, project manager z Aluship Technology. - Po całkowitym nasunięciu jednostki dok przemieści się w rejon przeciwległego nabrzeża, gdzie woda jest wystarczająco głęboka. W nocy jednostka zostanie przestawiona na podpory o wysokości docelowej do wodowania i nastąpi faktyczne wodowanie. Następnie prom zostanie odholowany do nabrzeża Stoczni Gdańsk, skąd jednostkę podejmie holownik norweskiego klienta.

Dokumentację wykonawczą oraz pomoc techniczną dla wodowanego kadłuba zapewniła firma Nelton z Pruszcza Gdańskiego. Wcześniej spółka Nelton przez 15 lat działała pod znakiem firmowym GSM Design Group i zapewniała pomoc projektowo - konstrukcyjną przy realizacjach jednostek pływających oraz offshore. Obecnie spółka zatrudnia 50 wysoko wykwalifikowanych inżynierów oraz managerów, którzy są rozlokowani w dwóch ściśle współpracujących biurach projektowych umiejscowionych w Pruszczu Gdańskim oraz Szczecinie.

Aluship Technology Sp. z o.o. jest europejskim liderem produkcji aluminiowych konstrukcji okrętowych i offshore oraz w dziedzinie konstrukcji dla lądowych obiektów inżynieryjnych.

W Gdańsku spółka funkcjonuje od 1993 roku, kiedy to jej właściciel postanowił przenieść siedzibę firmy z Hamburga. Dziś Aluship Technology jest właścicielem 4-hektarowej działki z dostępem do wody, na której zlokalizowane są wszystkie budynki firmowe. Spółka zatrudnia ok. 170 osób.

Przygotowanie do wodowania alustatku.

Opinie (48) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...