• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy taki prom z aluminium zwodowany przez Aluship Technology

Robert Kiewlicz
7 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Wodowanie pierwszego na świecie aluminiowego kadłuba statku zasilanego wyłącznie energią elektryczną.

W Gdańsku trwa nietypowe, bo dwudniowe wodowanie pierwszego na świecie aluminiowego kadłuba promu zasilanego wyłącznie energią elektryczną. Za budowę odpowiadała spółka Aluship Technology.



Jest to katamaran o długości 80 m i szerokości 20,8 m zbudowany na zlecenie norweskiej Stoczni Fjellstrand AS. Cała instalacja elektryczna zostanie zaprojektowana i wyprodukowana przez niemiecką firmę Siemens AG. Prom jest przeznaczony do przewozu 360 pasażerów oraz 120 samochodów. Pływać będzie na krótkich trasach w Norwegii i rozwijać prędkość 10 węzłów.

Dotychczas budowano podobne konstrukcje jednak były one napędzane przez silniki hybrydowe - wykorzystujące nie tylko energię elektryczną, ale również silniki diesla. Prom zbudowany w Aluship Technology posiadać będzie zestaw akumulatorów, które ładowane będą na lądzie, a statek całą podróż odbywać będzie napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi.

Niskie zużycie energii przez prom było jednym z najważniejszych celów. Dlatego kadłub został wykonany całkowicie z aluminium. Wszystkie systemy na statku będą zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii i odzysku ciepła. Zamontowane zostanie oświetlenie LED oraz panele słoneczne.

Operacja wodowania promu jest bardzo nietypowa i trwa dwa dni.

- W poniedziałek kadłub nasuwany był na dok pływający - tłumaczy Jerzy Bielecki, project manager z Aluship Technology. - Po całkowitym nasunięciu jednostki dok przemieści się w rejon przeciwległego nabrzeża, gdzie woda jest wystarczająco głęboka. W nocy jednostka zostanie przestawiona na podpory o wysokości docelowej do wodowania i nastąpi faktyczne wodowanie. Następnie prom zostanie odholowany do nabrzeża Stoczni Gdańsk, skąd jednostkę podejmie holownik norweskiego klienta.

Dokumentację wykonawczą oraz pomoc techniczną dla wodowanego kadłuba zapewniła firma Nelton z Pruszcza Gdańskiego. Wcześniej spółka Nelton przez 15 lat działała pod znakiem firmowym GSM Design Group i zapewniała pomoc projektowo - konstrukcyjną przy realizacjach jednostek pływających oraz offshore. Obecnie spółka zatrudnia 50 wysoko wykwalifikowanych inżynierów oraz managerów, którzy są rozlokowani w dwóch ściśle współpracujących biurach projektowych umiejscowionych w Pruszczu Gdańskim oraz Szczecinie.

Aluship Technology Sp. z o.o. jest europejskim liderem produkcji aluminiowych konstrukcji okrętowych i offshore oraz w dziedzinie konstrukcji dla lądowych obiektów inżynieryjnych.

W Gdańsku spółka funkcjonuje od 1993 roku, kiedy to jej właściciel postanowił przenieść siedzibę firmy z Hamburga. Dziś Aluship Technology jest właścicielem 4-hektarowej działki z dostępem do wody, na której zlokalizowane są wszystkie budynki firmowe. Spółka zatrudnia ok. 170 osób.

Przygotowanie do wodowania alustatku.

Miejsca

Opinie (48) 4 zablokowane

  • (1)

    Półtorej minuty oglądania, a wodowania brak.

    • 3 2

    • wyraźnie jest napisane "przygotowanie do wodowania...".

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    więcej info (5)

    Co to dało, że akurat z aluminium zrobiony, a nie ze stali? Czy dla rekordu Guinnessa czy ma jakieś rozsądne wytłumaczenie?

    • 0 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      (2)

      Kadłub znacznie lżejszy, brak korozji i odpada koszt malowania i dodatkowe setki kilo farby. Wszystko ma zmniejszyć koszta eksploatacji!!!

      • 1 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

        Z tym brakiem korozji to tak nie do końca raczej...

        • 1 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

        malowanie

        Wiele statków, szczególnie małych ma nadbudówki z aluminium. Maluje się.
        Korozja bardzo silna przy styku ze stalowymi elementami.
        Aluminiowe samoloty, też są malowane.

        • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      aluminium

      no cóż statki ( a raczej kadłuby) tej wielkości z aluminium to rzadkość a zatem warto o tym napisać.

      • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      Jak się ładuje ciężkie akumulatory to trzeba jakoś masę statku zmniejszyć.

      • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    kiedy wodowanie bo chetnie bym sie wybral ?!

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    afryka (1)

    gdzie bedzie plywal

    • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      Pływać bedzie w Norwegii. Już tu jest :-)

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    amelinium...

    ...tego nie pomalujesz! ;)

    • 9 0

  • re (3)

    Każdy szanujacy sie menager wie ze najwieksza KASA jest na wyposażeniu. Bo sam kadług to wartość 30-40% kasy całego zamuwienia.

    • 6 1

    • Ortografia

      Naucz się chłopczyku ortografii - "zamuwienia" ? Może zamufienia ?

      • 1 0

    • szanujący się manager

      coś mi się wydaje, że "wk" nie za dużo wie o KASIE, a w szczególności na czym można więcej zarobić.

      • 0 0

    • jan

      zamówienia a nie zamuwienia

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    Ale tego się nie maluje...

    Toż to amelinium...A m e l i n i u m
    no chyba, że specjalną farbą ameliniową

    • 1 0

  • to nie pomalują tego przed wodowaniem?

    • 1 1

  • WODOWANIE

    Przepraszam bardzo, ale ktoś tutaj podaje niewłaściwe informacje na temat firmy zajmującej się dokumentacją projektową i wykonawczą do zwodowania tego katamaranu! Pełen nadzór techniczny prowadziła całkiem inna firma z wieloletnim doświadczeniem na rynku okrętowym! Informacje podane w tym artykule są totalną bzdurą!!

    • 4 3

  • hehe

    To je statek z amelinium!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane