Pierwszy z czterech promów dla Norwegów już gotowy

Najnowszy artukuł na ten temat

Zodiak II już przekazany

Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych.
Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych. fot. materiały prasowe

W środę podnieśli banderę, w piątek wypływają do Norwegii. Remontowa Shipbuilding przekazała pierwszy z serii czterech w pełni wyposażonych promów hybrydowych o napędzie elektrycznym, budowanych dla norweskiego armatora Norled.



W środę, 24 czerwca, podpisano protokół przekazania jednostki (B619/1) armatorowi, a na promie, na którego burtach widnieje nazwa Festøya, norweska załoga podniosła banderę swojego kraju.

- Prom Festøya był gotowy do prób morskich już w marcu br., jednak z powodu obostrzeń związanych z COVID-19, w tym zamknięcia granic, uniemożliwiającego przyjazd m.in. przedstawicieli armatora i serwisantów urządzeń zainstalowanych na statku, próby odbyły się dopiero na początku czerwca - mówi Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding.
Promy budowane są w ramach kontraktów podpisanych w lipcu i sierpniu 2018 roku. Prototypowy prom Festøya, podobnie jak drugi z serii, będzie obsługiwał połączenie Festøya - Solavågen, natomiast dwa pozostałe będą kursować pomiędzy Mannheller i Fodnes. Kolejne dwa promy serii (B619/2 i 3) są już na wodzie na zaawansowanym etapie wyposażania i montażu urządzeń, a ostatni - B619/4 - znajduje się na płycie montażowej w finalnej fazie stoczniowych prac wykończeniowych kadłuba.

Promy napędzają dwa pędniki azymutalne i dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana jest z akumulatorów elektrycznych, doładowywanych z lądu w czasie postoju promu przy nabrzeżu, co ma trwać 11 minut. Agregaty prądotwórcze na statku, pracujące w 100 proc. na paliwie biodiesel, mają być wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.

Na promach tych zastosowano wiele rozwiązań obniżających zużycie energii, w tym m.in.: odzysk ciepła, oświetlenie LED, system elektryczny o wysokiej wydajności, system wentylacji i klimatyzacji sterowany czujnikami temperatury i dwutlenku węgla, farbę minimalizującą tarcie oraz lekką konstrukcję statków.

Z całej czwórki dwa promy, obsługujące połączenie Festøya - Solavågen będą mogły przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych, natomiast kolejne dwa, kursujące na krótszej trasie Mannheller - Fodnes, mogą przewieźć do 399 osób.

Wliczając wspomniany na początku prom Festøya, w ciągu ostatniego 20-lecia stocznie Holdingu Remontowa przekazały odbiorcom z Norwegii, Holandii, Danii, Kanady i Wielkiej Brytanii łącznie 21 statków niskoemisyjnych, w tym 18 wykorzystujących LNG i trzy - zasilanie bateryjne. Po przekazaniu promu Festøya realizowany obecnie program produkcyjny Remontowa Shipbuilding liczy łącznie 16 nowych w pełni wyposażonych jednostek, wśród których jest sześć niskoemisyjnych (trzy promy elektryczne dla Norwegii, jeden prom na LNG dla Kanady, a także dwa statki PSV do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego dla armatora szwedzkiego. Te ostatnie dwa będą napędzane LNG, a dodatkowo wyposażane są także w hybrydowy system zasilania bateryjnego.

Opinie (93) ponad 10 zablokowanych

  • Bez sensu

    Tak szybko

    • 20 4

  • super artykul (5)

    jak zawsze ani sladu rozmowy z kimkolwiek zwiazanym z projektem. news przepisany z magazynu "stoczniowiec" :)

    • 36 8

    • (2)

      A kto ma mówić o projekcie, pan Henio stoczniowiec. O firmie oficjalnie mówi osoba uprawniona do tego, czyli choćby jak tu rzecznik prasowy. A że firma komunikuje przez rzecznika, a nie np kierownika projektu to nie dziennikarza wina.

      • 5 11

      • Dziennikarz to taki gostek

        który zdobywa i weryfikuje informacje przed publikacją. Komunikaty prasowe z maila może przepisywac bot.

        • 16 0

      • Krecik z by podpowiadał o tym sukcesie, szczególnie teraz ale niestety jest cisza wyborcza i nie dowiemy się kto za tak wielkim sukcesem polskiej myśli technicznej stoi.

        • 0 1

    • Załóż swój portal "Wieści ze stoczni". Z kilkustronicowymi artykułami o każdym wydarzeniu.

      • 2 2

    • No ale ja nie czytam Stoczniowca i nic bym nie wiedział

      • 2 0

  • Przeczytałem prom . Pomyślałem Krzywousty zbudował to co obiecał . (6)

    Może chociaż kupię ten samochód elektryczny który wybudował i zamieszkam w jednym z mieszkań plus.

    • 47 20

    • A nie chciałbyś (3)

      pojechać na "saksy" do Niemiec zbierać truskawki lub szparagi? A może wolisz perspektywę pracy na budowie w Moskwie? Odbudowa ruin po "królu Europy" to nie jest łatwa sprawa. Jak umiesz to bierz się do roboty bo to nasz (mój ale może nie twój?) kraj. A co do intencji to poczytaj o "prezentach" rady MGd dla MTG. Króla nie ma a prezenty są! "Miej proporcjum mocium panie!"

      • 10 23

      • haha

        Polska w ruinie znowu na topie...

        • 18 2

      • Zmień leki albo zwiększ ich dawkę pislamski trolu

        • 14 5

      • Co do ruin - to wydawało mi się, że ten punkt to był cel PiSu i w przypadku stoczni - zrealizowany. A co do prezentu dla MTG - skandal, mogły być takie piękne ruiny a tu masz!

        • 5 2

    • Do lenia co nie ma mieszkania

      I liczy na to Aż mu ktoś wybuduje mieszkanie, A tak samemu to już nie łaskaw pomyśleć , o wybudowaniu własnego domku... Dla chcącego nic trudnego , ... wstaw se pomatolku elektryczny napęd do swojej lepetyny, to może coś lepszego w końcu wymyślisz Trollu z ratusza !!!

      • 2 3

    • No tak,chciałbyś nic nie robić i wszystko mieć za darmo.Typowe dla POkemonów.

      • 0 2

  • Przypominam - to jest prywatna, a nie państwowa, stocznia. (8)

    Upaństwowionym, co miały wstać z kolan, a to się statek topi w doku, a to pali świeżo wyremontowany okręt, względnie zabiera się kontrakt do innej stoczni.
    Ale PiS nie zejdzie z obranej drogi topienia naszych pieniędzy i kupi pewnie kolejną stocznię czy założy celową spółkę do budowy promów...

    • 86 22

    • wiem że to zło, ale... (7)

      wole to niz nielegalnych imigrantów, podwyzszony wiek emerytalny, gimbaze, osmiorniczki z pizza BOR i rudego twierdzącego że "pieniądze z ZUS to nie są pieniądze Polaków"

      • 8 16

      • (3)

        Teraz jest lepiej. Pieniądze Polaków to pieniądze PiS.

        • 9 5

        • moze i nie lepiej, ale na pewno nie gorzej ;D

          • 5 5

        • (1)

          Taaaak. Skoro ten obślizgły PIS rozdaje pieniądze Polaków na prawo i lewo to ja się ciebie geniuszu pytam gdzie podziały się te pieniądze , których PO nikomu nie rozdawała ? Tym bardziej ,że zajumali dodatkowo 160 mld.pln rowniez z twojego konta Einsteinie,

          • 7 7

          • Ja bym w ogóle wprowadził program drukarka plus

            i każdy obywatel dostałby drukarkę i mógłby, w miarę realnych, rzecz jasna, potrzeb, dodrukowywać sobie właściwą ilość pieniędzy. Można by nawet zlikwidować podatki, bo redystrybucja byłaby zbędna.

            • 8 1

      • Jak to jest sprzedać się za srebrniki (1)

        • 0 4

        • nie wiem, zapytaj mamy

          • 4 0

      • akurat wiek emerytalny jest koniecznością

        W obecnej sytuacji nie do zrealizowania, ale jak składki pójdą dwukrotnie w górę, albo emerytury będą po 200 zł, to elektorat cokolwiek zrozumie. "Gimbaza", czyli trójpoziomowe kształcenie jest standardem na całym świecie, a u nas, nie wiedzieć czemu powrócono do praktyki rodem z ZSRR. Populizm jest wymagający- jak ktoś obieca, to inni też muszą obiecać nie mniej. To szaleństwo schlebiania nierozgarniętemu wyborcy skończy się emeryturą od 40 lat, 5000+ dla każdego dorosłego i obietnicą darmowej willi z basenem dla każdego, kto czuje, że wolałby się wyprowadzić z bloku.
        A
        Możesz nie lubić frutti di mare, ale jeśli ośmiorniczki uważasz za symbol wyuzdania, to w zasadzie pozostaje mi życzyć smacznego zraza (wołowina po 80 zł/kg)

        • 5 2

  • Stocznie wstały z kolan.......i padły na pysk,górnictwo podobnie (8)

    W Stoczni Gdańsk natłoku roboty brak ,Stocznia Wojenna na minusie Nauta,w dokach pustki ,własciwie hula wiatr- własnie szykuje sie do zwolnień-ok 100 -150 osób(ale o tym CISZA przed wyborami),gryfia -tam równiez nie wesoło,Elekrtromontaz -upadłość ,A miały być programy rozwojowe dla Marynarki Wojennej

    • 46 18

    • Ex budowniczy SG.

      Tak to jest gdy statki budują politycy lub ich partyjni kolesie, a nie fachowcy, stoczniowcy1

      • 18 3

    • Ciekawe ,że wszyscy kandydaci mają przemysł Stoczniowy

      • 2 0

    • Masz rację (3)

      tylko pozbądź się Alzheimera (podobno to niemożliwe). To "król europy" rozwalił stocznie w interesie makreli. Teraz rozpędzić to nie jest łatwo. Spróbuj zapalić auto na "pych" pod górę będąc sam. Gdyby nie przejęło ich państwo padły by a resztki by kupili Niemcy lub Duńczycy. I wiem co mówię bo byłem przy rabowaniu stoczni w Szczecinie.

      • 11 23

      • rabowałeś razem z Jojo B.?

        • 10 5

      • Chociaż jeden PISowiec się przyznał do kradzieży

        • 2 2

      • Ty niestety albo jesteś młody i powtarzasz pisowskie bzdury, albo jesteś z poza regionu i nie masz pojęcia o czym mówisz. Stocznię padły za czasów rządów pewnych dwóch braci bliźniaków, a prezesem jednej z nich był wtedy niejaki Jawor.

        • 1 2

    • programy rozwoje to sa dla city of london

      banda smieci - zlodzieji w garniturach, a nasz rzad pucuje im berlo

      • 2 1

    • Nauta

      Doki puste? Coś nie aktualne

      • 0 0

  • DNV-GL

    Ponieważ DNV-GL ma swoje biuro w Gdyni to zatrzymanie przejazdu dotyczy pewnie granicy Gdyni i Gdańska :))))

    • 10 3

  • a jakąś mniejsza wersję dadzą radę zrobić?

    bo nie ma jak pieszo i rowerem dostać się z Nowego Portu na drugą stronę Wisły ;)

    • 23 1

  • Jedyna stocznia, która potrafi zbudować w pełni wyposażony statek.

    • 37 9

  • Ja tu pracuję (11)

    Pracuję w tej stoczni, czyli RSB i jestem z tego dumny.
    Chciałbym aby inne stocznie również dobrze sobie radziły.
    Życzę im tego bardzo gorąco. Tym bardziej, że nasza stocznia wychowała im wielu zdolnych ludzi.
    Jedna dobra stocznia to trochę za mało.
    Przemysł stoczniowy napędza sporą część gospodarki ale również i innowacyjność.
    A finałem są piękne staki lub okręty

    • 69 10

    • i ja też tu pracuję (3)

      Ja też tu pracuję i potwierdzam. Firma ma swoje kłopoty i problemy, ale patrząc na okoliczne firmy i rynek europejski, naprawdę nie mamy czego się wstydzić. Największym atutem jest funkcjonowanie w grupie remontowa - jak w rodzinie, kłócimy się, spieramy, ale jak są problemy stajemy murem. Pamiętajcie - łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniowo :)

      • 23 3

      • ogniwo miało być :)

        • 3 1

      • (1)

        Jest ok. Pracowalem w innych stoczniach w poruwnaniu do nich jest spoko. Mogli dac wiecej nadgodzin tylko w sobotę

        • 4 3

        • ja tu NIE pracuję, ale

          nie pracuję w RSB i GSR, pracowałem w spółkach na ich terenie. można ponarzekać na chamstwa kadry i arogancji, ale takich statków nie robi w Polsce nikt. Jest Wisła, jest Crist, kiedyś była Nauta, o Wojennej przemilczę. jeżeli ktoś ma budować dla Marynarki i magiczne promy to tylko tu. Brać HOLM + dogadać się z Marine Project i działać.

          • 13 2

    • Macie przecież świetnego prezesa to co się dziwić że takie sukcesy

      • 5 10

    • A ja mieszkam w Stavanger i do (5)

      Niedawna pływałem promami Hardanger i Stavanger, które też zbudowaliście. Norwegowie mówili, że wybrali tą tandetę z RSB bo była ponad 2 razy tańsza niż konkurencja. Po roku pływania prom Hardanger wplywając do przystani w Tau stracił sterowność i uderzył w nabrzeże. Lepiej być dumnym że się nie jest elektykiem - kablem, niż z takiej roboty.

      • 3 15

      • Klient

        To jest bardziej przykład na nie-profesjonalizm Norwegów a nie Stoczni. Odbierają za co płacą, wszystkie próby i zdawanie podpisali nazwiskiem. Próby HAT i SAT przeszły. To o co chodzi? Mają okres gwarancyjny - jak nie umieją udowodnić winy stoczni, to niech spie....

        • 12 0

      • Tyle w temacie (2)

        Mieszkałem parę lat w tym kraju.
        Norwegowie to niechluje i nieuki.
        Nie dziwię się, że mają ze wszystkim problem.

        • 13 1

        • Norwegia (1)

          Pamiętajcie, że kilkanaście lat temu jedli mewy na kutrach i mieli biedę w kraju. Obłowili się an gazie i ropie. Przy tym są nacjonalistami, tylko do tego się nie przyznają. Nie ufałbym im.

          • 4 3

          • Nieprawda

            Popatrz sobie w dane historyczne odn. produktu krajowego na mieszkańca, przestaniesz pisać nieprawdę (np. w Wikipedii)

            • 3 1

      • Prom Stavanger???

        RSB zbudowała promy Ryfylke i Hardanger. O promie Stavanger, którym ponoć pływasz, rzekomy mieszkańcu Stavanger, nigdy nie słyszałem.

        • 5 0

  • ucz się pracuj pilnie

    może krzywogębny przyśle jakiegoś misiewicza by się przy uczuł

    • 10 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...