• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z czterech promów dla Norwegów już gotowy

VIK
26 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego
Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych. Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych.

W środę podnieśli banderę, w piątek wypływają do Norwegii. Remontowa Shipbuilding przekazała pierwszy z serii czterech w pełni wyposażonych promów hybrydowych o napędzie elektrycznym, budowanych dla norweskiego armatora Norled.



W środę, 24 czerwca, podpisano protokół przekazania jednostki (B619/1) armatorowi, a na promie, na którego burtach widnieje nazwa Festøya, norweska załoga podniosła banderę swojego kraju.

- Prom Festøya był gotowy do prób morskich już w marcu br., jednak z powodu obostrzeń związanych z COVID-19, w tym zamknięcia granic, uniemożliwiającego przyjazd m.in. przedstawicieli armatora i serwisantów urządzeń zainstalowanych na statku, próby odbyły się dopiero na początku czerwca - mówi Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding.
Promy budowane są w ramach kontraktów podpisanych w lipcu i sierpniu 2018 roku. Prototypowy prom Festøya, podobnie jak drugi z serii, będzie obsługiwał połączenie Festøya - Solavågen, natomiast dwa pozostałe będą kursować pomiędzy Mannheller i Fodnes. Kolejne dwa promy serii (B619/2 i 3) są już na wodzie na zaawansowanym etapie wyposażania i montażu urządzeń, a ostatni - B619/4 - znajduje się na płycie montażowej w finalnej fazie stoczniowych prac wykończeniowych kadłuba.

Promy napędzają dwa pędniki azymutalne i dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana jest z akumulatorów elektrycznych, doładowywanych z lądu w czasie postoju promu przy nabrzeżu, co ma trwać 11 minut. Agregaty prądotwórcze na statku, pracujące w 100 proc. na paliwie biodiesel, mają być wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.

Na promach tych zastosowano wiele rozwiązań obniżających zużycie energii, w tym m.in.: odzysk ciepła, oświetlenie LED, system elektryczny o wysokiej wydajności, system wentylacji i klimatyzacji sterowany czujnikami temperatury i dwutlenku węgla, farbę minimalizującą tarcie oraz lekką konstrukcję statków.

Z całej czwórki dwa promy, obsługujące połączenie Festøya - Solavågen będą mogły przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych, natomiast kolejne dwa, kursujące na krótszej trasie Mannheller - Fodnes, mogą przewieźć do 399 osób.

Wliczając wspomniany na początku prom Festøya, w ciągu ostatniego 20-lecia stocznie Holdingu Remontowa przekazały odbiorcom z Norwegii, Holandii, Danii, Kanady i Wielkiej Brytanii łącznie 21 statków niskoemisyjnych, w tym 18 wykorzystujących LNG i trzy - zasilanie bateryjne. Po przekazaniu promu Festøya realizowany obecnie program produkcyjny Remontowa Shipbuilding liczy łącznie 16 nowych w pełni wyposażonych jednostek, wśród których jest sześć niskoemisyjnych (trzy promy elektryczne dla Norwegii, jeden prom na LNG dla Kanady, a także dwa statki PSV do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego dla armatora szwedzkiego. Te ostatnie dwa będą napędzane LNG, a dodatkowo wyposażane są także w hybrydowy system zasilania bateryjnego.
VIK

Miejsca

Opinie (93) ponad 10 zablokowanych

  • Trzeba Remontową upaństwowić przez Orlen albo PZU

    Będzie wtedy można wpisać te promy w Rządowy Sukces Plus, obiecali, że będą promy no i są promy !!!

    • 13 8

  • Statki

    Jedziemy dalej - teraz holownik, drugi prom i reszta.

    • 9 1

  • Takie statki powinna mieć Biała Flota. Powinny parkować przy Haku i stamtąd wypływać na Hel.

    Dam sobie rękę uciąć że wiele osób by z tego korzystało nawet jakby auto kosztowało 100 PLN + bilety za osoby.

    • 9 2

  • Nie już gotowy tylko dopiero gotowy (3)

    Napiszcie, droga Redakcjo jakie jest opóźnienie w stosunku do kontraktu.
    O ile pamiętam to innym stoczniom, których nie wspieracie medialnie potraficie to wytknąć.

    • 11 12

    • Więcej optymizmu

      Gdyby nie COVID-19 to w zasadzie prom byłby blisko terminu.
      Należy pamiętać, że to jest prototyp a nie jednostka czekająca na półce

      • 9 2

    • jest gotowy (1)

      Prom dzisiaj wypływa. Termin pierwotny był na przełomie roku. Przez epidemię i brak możliwości przyjechania serwisów zagranicznych przedłużył się. Najważniejsze że klient jest zadowolony.

      • 7 2

      • LMG

        Dopiszcie proszę błędy konstrukcyjne biura projektowego LMG które wziął norled. tych to RSB powinna obciążyć kosztami :)

        • 5 0

  • (1)

    Za to u nas w PGZ SW nowy prezes. Będzie się działo....

    • 6 0

    • Każdy musi się nachapac i swoim PISo pociotkom byt zapewnić

      Mój mąż z zawodu jest dyrektorem......

      • 3 1

  • Brawo Stocznia Gdańska! (7)

    I co teraz lewaki, chcieliście stocznie sprzedawać a tu takie cuda budujom!

    • 3 19

    • Za ile ja kupiliśmy od Ukraińców??????

      • 2 2

    • A wcześniej za ile sprzedaliśmy

      • 2 1

    • Jaka stocznia Gdańska...

      Przecież to stocznia polnocna

      • 5 0

    • Adrian (2)

      czytaj z uwagą i zapoznaj się z nazwami stoczni. W Gdańsku stoczni jest kilka a jak piszesz ,, Stocznia Gdańska" to zapewne masz na uwadze tą od Lenina. Ten artykuł jest o byłej Stoczni Północnej im. Boh. Westerplatte dziś Remontowa Shipbuilding SA wchodzącej w skład Remontowa Holding. To są prywatne stocznie i w 100% z kapitałem Polskim. To na dziś jest jedyna stocznia w Polsce budująca statki i okręty od palenia blach do podniesienia bandery, czyli kompletnie wyposażone.

      • 9 1

      • (1)

        W Polsce jest co najmniej kilka małych stoczni budujących unikalne, wysoce specjalistyczne jednostki i gdybyśmy jeszcze mieli polski rząd rządzony przez Polaków i dla Polaków i dla Polski, to moglibyśmy stworzyć bardzo znaczną konkurencję w skali światowej na tle większości stoczni nastawionych na masową produkcję.

        • 6 1

        • Jakby nam skrzaty nie szczały do mleka

          A jak byśmy mieli cienką blachę to byśmy robili konserwy, ale nie mamy mięsa.

          • 2 0

    • Remontowa to nie Gdańska

      to prywatna stocznia S. A. , dobrze zarządzana ,
      douczyć się trole

      • 2 0

  • Dalej pracuje tam w rusztowaniach Rafi? Nie mogę o nim zapomnieć!

    • 4 3

  • Gdyby nie remontowa juz rsb by nie bylo (3)

    Trzeba kończyć zaczętebprzez Was jednostki .

    • 9 12

    • Remontowa (2)

      To jest grupa remontowa - po to są firmy z różnych branż i zakresów, żeby jedna pomagała drugiej w razie potrzeby. Można to odwrócić - gdyby nie RSB nie potrzebna jest GRUPA (po co wtedy rmdc, res, rhs, rls, famos itp. - GSR samo ogarnie swoją robotę). Gdyby nie kontrakty RSB nie było by przebudowy BCF, remontów okrętów itp.

      • 11 0

      • Tylko czemy.pompuja tylko w jedna strone (1)

        • 1 0

        • a dywidendę (i to nie małą) kto brał jak były zyski?

          • 2 0

  • A stępka

    Od pisu to gdzie?!

    • 4 3

  • Pierwszy Prom

    dla Norwegów, za chwile trzeci holownik i statek dla UM w Szczecinie , w kolejce następne jednostki. W sumie 8 jednostek do sprzedania i kilka wodowań na ten rok. RSB zaczyna odrabiać stracony czas przez koronowirusa, powodzenia i dalszych sukcesów.

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane