• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z czterech promów dla Norwegów już gotowy

VIK
26 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego
Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych. Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych.

W środę podnieśli banderę, w piątek wypływają do Norwegii. Remontowa Shipbuilding przekazała pierwszy z serii czterech w pełni wyposażonych promów hybrydowych o napędzie elektrycznym, budowanych dla norweskiego armatora Norled.



W środę, 24 czerwca, podpisano protokół przekazania jednostki (B619/1) armatorowi, a na promie, na którego burtach widnieje nazwa Festøya, norweska załoga podniosła banderę swojego kraju.

- Prom Festøya był gotowy do prób morskich już w marcu br., jednak z powodu obostrzeń związanych z COVID-19, w tym zamknięcia granic, uniemożliwiającego przyjazd m.in. przedstawicieli armatora i serwisantów urządzeń zainstalowanych na statku, próby odbyły się dopiero na początku czerwca - mówi Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding.
Promy budowane są w ramach kontraktów podpisanych w lipcu i sierpniu 2018 roku. Prototypowy prom Festøya, podobnie jak drugi z serii, będzie obsługiwał połączenie Festøya - Solavågen, natomiast dwa pozostałe będą kursować pomiędzy Mannheller i Fodnes. Kolejne dwa promy serii (B619/2 i 3) są już na wodzie na zaawansowanym etapie wyposażania i montażu urządzeń, a ostatni - B619/4 - znajduje się na płycie montażowej w finalnej fazie stoczniowych prac wykończeniowych kadłuba.

Promy napędzają dwa pędniki azymutalne i dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana jest z akumulatorów elektrycznych, doładowywanych z lądu w czasie postoju promu przy nabrzeżu, co ma trwać 11 minut. Agregaty prądotwórcze na statku, pracujące w 100 proc. na paliwie biodiesel, mają być wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.

Na promach tych zastosowano wiele rozwiązań obniżających zużycie energii, w tym m.in.: odzysk ciepła, oświetlenie LED, system elektryczny o wysokiej wydajności, system wentylacji i klimatyzacji sterowany czujnikami temperatury i dwutlenku węgla, farbę minimalizującą tarcie oraz lekką konstrukcję statków.

Z całej czwórki dwa promy, obsługujące połączenie Festøya - Solavågen będą mogły przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych, natomiast kolejne dwa, kursujące na krótszej trasie Mannheller - Fodnes, mogą przewieźć do 399 osób.

Wliczając wspomniany na początku prom Festøya, w ciągu ostatniego 20-lecia stocznie Holdingu Remontowa przekazały odbiorcom z Norwegii, Holandii, Danii, Kanady i Wielkiej Brytanii łącznie 21 statków niskoemisyjnych, w tym 18 wykorzystujących LNG i trzy - zasilanie bateryjne. Po przekazaniu promu Festøya realizowany obecnie program produkcyjny Remontowa Shipbuilding liczy łącznie 16 nowych w pełni wyposażonych jednostek, wśród których jest sześć niskoemisyjnych (trzy promy elektryczne dla Norwegii, jeden prom na LNG dla Kanady, a także dwa statki PSV do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego dla armatora szwedzkiego. Te ostatnie dwa będą napędzane LNG, a dodatkowo wyposażane są także w hybrydowy system zasilania bateryjnego.
VIK

Miejsca

Opinie (93) ponad 10 zablokowanych

  • Dlaczego nikt nie mówi o tym ,że masowo zwalniają ludzi (4)

    Masę firm nie otrzymało wsparcia, części wypowiedziano już podpisane umowy

    O tym napiszcie trolle Pisowscy ....Co wstyd się przyznać

    • 7 5

    • (2)

      O czym Ty gadasz? Pomyliles z Nauto czy z Wojenna?

      • 5 1

      • Mariusz idź głos dalej dyrdymałki z Nowogrodzkiej

        Idz wychwalają kolejnych miernych ale wiernych pisiewiczow ,podpi......czy, karierowiczów

        • 1 3

      • Rodzina

        Zdrowa ?

        • 1 1

    • Piszcie trolle piszcie

      1,20 od wpisu, matkę sprzeda ojca sprzeda

      • 1 0

  • A opozycja to też d.....py wołowe (1)

    Wstyd kraj nad morzem a mamy jedną sprawnie działającą stocznie i kilka jako-tako

    Co że Stocznią Wojenną ,co z Nautą dlaczego nie napiszecie ,że i w jednej i drugiej bryndza

    • 7 2

    • I kto was trolle będzie zatrudnial

      • 0 2

  • a gdzie stocznie rzadowe?

    juz miala byc cala flota w tym dla PLO pod nowym kierownictwem partyjnym

    • 4 2

  • Inżynier

    Przykro patrzeć, że tam gdzie stocznią rządzą politycy to nie ma z tego chleba. Najgorsze w tym wszystkim jest to że oni znajdą sobie nowe gniazdko w innej spółce skarbu państwa a stoczniowcy zostają z problemem.

    • 8 0

  • Już chyba będzie tylko lepiej (6)

    Kolejny sukces nowego menadżera w remontowej shipbuilding, Pana Ryngwelskiego. Piękna jednostka wykonana w najwyższej jakości. Brawo to niewątpliwie dowód na to, że tam gdzie pracują dobrze przygotowani menadżerowie są owoce. Mewa donosi że remontowa shipbuilding staje się coraz mocniejsza i teraz będzie już tylko lepiej.

    • 9 11

    • Grupa a nie jednostka

      To jest sukces stoczni a nie jednego menadżera

      • 7 0

    • (1)

      To jest sukces projektantow technologow zakupow kadlubowcow rurarzy slusarzy elektrykow malarzy mechanikow bosmanow spawalnikow izolarzy hałerow sprzataczy bhpowcow nadzoru finansistow budowniczych ... jezeli kogos pominalem to przepraszam

      • 10 0

      • Dzięki za tę opinię,

        przy takich projektach nie ma mniej lub bardziej ważnych. To praca zbiorowa, kto robi, ten wie.

        • 9 0

    • laurka

      To już kolejny, który sam sobie pisze laurki na Trójmieście;)?!

      • 1 0

    • Zapytam. (1)

      Sam sobie Prezesie to napisałeś, czy kazałeś to zrobić swojej mocno promowanej kobiecie ??????

      • 0 0

      • Do Faro i złośliwy dziadek

        Rozumiem, że zazdrość trochę Wam przytłumiła zdrowy rozsądek. W dzisiejszej sytuacji Sektora Okrętowego nie tylko w Polsce ale w Europie, gdzie kilka stoczni ogłosiło upadłość, każda dobra informacja powinna być odbierana pozytywnie a nie, jak w Waszym wydaniu złośliwe komentarze. Chyba że działacie na zlecenie tych co Polski Przemysł Stoczniowy chcieli całkowicie doprowadzić do upadłości aby konkurencja w ościennych krajach mogła odetchnąć.

        • 0 0

  • mogłyby takie kusować na trasie Elbląg - Hel (2)

    mniejszy tłok na obwodnicy w sezonie, gdy warszafka jedzie na półwysep

    • 2 0

    • Najpierwntrzeba zrobić rów przez mierzeje.

      • 0 0

    • tutyści z Elbląga są bardzo niekulturalni i od razu by go popsuli

      • 1 0

  • prywatna stocznia dobrze zarzadzana a panstowe leza

    • 4 0

  • Czy rząd nie może go zabrać i dać do Świnoujścia?

    Tacy norwegowie to sobie kupią inne, a nam się należy bo jest z Polskiej stoczni!!! Rząd bardzo się stara, ale nie ma jeszcze tego promu co obiecał więc się należy!!!! Czemu Polskie stocznie budują dla za granicy? Pewnie mają pieniążki to niech dadzą statki Polskiemu rządowi jak jest potrzebny!!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane