• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z holowników dla Marynarki Wojennej już na wodzie

Wioletta Kakowska-Mehring
8 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego

Wodowanie pierwszego z serii 6 holowników dla marynarki Wojennej.


W połowie listopada ub. roku palono pierwsze blachy, w styczniu położono stępkę, a dziś zwodowano i ochrzczono pierwszy z sześciu holowników, jakie w Remontowa Shipbuilding zamówiła Marynarka Wojenna.



Pierwszy z holowników (B 860/1) ma trafić do zamawiającego w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach do 2020 roku. Jednostka otrzymała imię "Bolko", a matką chrzestną została Honorata Hyżyk. Kontrakt na budowę został podpisany w czerwcu ub. roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. "Holownik"".

Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 roku. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano. 

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4 t i uciągu 35 t. Zapas paliwa wystarczy na siedem dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek wynosi pięć dni.

Miejsca

Opinie (110) 10 zablokowanych

  • Rybak (1)

    Świetny na dorsza.

    • 8 0

    • Głódź będzie z niego łowił ;)

      • 1 0

  • Holowniki są ważne - będą holować nasze złomy z MW z kąta w kąt i MW będzie pływać.

    • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie holownika H-11

    No to teraz wystarczy na burtach rozlokować marynarzy z karabinami i mamy nowiutki okręt wojenny

    • 6 0

  • No to niezły "niszczyciel"

    pewnie obroni nas przd atakiem z Rosji.
    O rany, płakać się chce.

    Czy też od razu trzech sierżantów na admirałów awansują? Oczywiście tych kolegów Antoniego.

    • 9 2

  • Żarty ? (1)

    Za te sześć powinniśmy zapłacić realnie 120 milionów, i to z uciągiem 60 T ! NIKT na świecie nie był w stanie spełnić wymagań polskiej MW! NIKT na świecie nie buduje tak prostych jednostek za takie pieniądze! Siedzę w branży 35 lat i czegoś takiego nie widziałem nigdy! Taniej postawić koksownik i wrzucać w niego paczki z pieniędzmi ! To wstyd a nie powód do dumy!!! Wstyd Panie Admirale! Kąt posadowienia pędnika mówi wszystko. To stare założenia ASD! I do tego zapewne na Schottel'u. Skrzynie chłodnic połaciowych na prawie na dziobie ! Jak to czyścić. Masakra !!!!

    • 15 5

    • Przy dobrym ICAF'ie...

      ...nie trzeba będzie często czyścić...:)

      • 1 0

  • Oklahoma

    Na pierwszy rzut oka zobaczyłem na okręcie imię Bolek...

    • 3 1

  • ORP "Bolko"?

    co następne? Lotniskowiec "Jarosław"?

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie holownika H-11

    strach się bać !!!!!!!!!!!!11

    • 1 0

  • Dobrze że taki mały,wrogom trudniej będzie go trafić ;)

    Ale jakiś cekaem mogli chociaż zamontować, skoro to ORP.
    Albo lepiej miecz, Bolko tak jakoś piastowsko mi się kojarzy :)

    • 5 0

  • Usługi holownicze to dobry biznes (1)

    Dlaczego MW musi mieć "niezależne" holowniki? 10 razy taniej byłoby zawrzeć odpowiednią umowę, a kontrahenci staną na rzęsach, żeby się z niej wywiązać (bo to naprawdę dobry biznes).
    Ewentualnie utworzyć państwową spółkę żeglugową, która będzie świadczyć usługi zarówno dla MW, jak i komercyjne.

    • 6 0

    • Głupio tak na każde manewry wynajmować obce holowniki.
      A tak będzie można wreszcie ogłosić że Orzeł znów wyszedł w morze.
      I wrócił :)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane