• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pikieta w DCT. Kolejna odsłona konfliktu. Czy będzie strajk?

Wioletta Kakowska-Mehring
21 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przed siedzibą DCT pikietowało ok. 150 osób. Oprócz pracowników terminalu byli też przedstawiciele komisji zakładowych "Solidarności" innych zakładów z branży morskiej. Przed siedzibą DCT pikietowało ok. 150 osób. Oprócz pracowników terminalu byli też przedstawiciele komisji zakładowych "Solidarności" innych zakładów z branży morskiej.

Konflikt w terminalu DCT Gdańsk trwa od wielu miesięcy i niestety, zaostrza się - informowaliśmy na początku lipca. Choć minęło kilka tygodni, wciąż nic nie wskazuje na to, aby strony - czyli związki i zarząd - w najbliższym czasie się porozumiały. Dziś pod terminalem pikietowali pracownicy terminalu, ale też "Solidarność" i reprezentanci ITF, czyli Międzynarodowej Federacji Transportowców.


Czy konflikt w DCT uda się rozwiązać poprzez dialog?


Związkowcy zarzucają władzom DCT, że te nie chcą się porozumieć, skoro na spotkaniu, do jakiego doszło w ostatni piątek zarząd reprezentowała firma prawnicza. Z kolei władze DCT uważają, że jak ktoś chce się porozumieć, to przed spotkaniem nie zapowiada pikiety. Po piątkowym spotkaniu powstał jedynie... protokół rozbieżności. Lista wzajemnych pretensji jest znacznie dłuższa. Na początku lipca informowaliśmy, że Komisja Zakładowa NSZZ "Solidarność" rozpoczęła procedurę wejścia w spór zbiorowy z pracodawcą, czyli DCT. Przede wszystkim chodzi o podwyższenie wynagrodzenia zasadniczego, zawarcie umów o pracę na czas nieokreślony oraz wypłacenie zaległych wynagrodzeń za wykonaną pracę zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie.

Czytaj też: Zaostrza się konflikt w DCT. Związki grożą strajkiem

Sprawy podwyżek czy umów o pracę to jednak nie jedyny powód konfliktu. Chodzi też o związki zawodowe

- W dniu 26 czerwca br pracodawca zwolnił z pracy trzy osoby: 2 członków Komisji Zakładowej oraz pracownika, który zwrócił się do PIP o kontrolę ws niewypłacania wynagrodzeń - informuje Łukasz Kozłowski, przewodniczący KZ NSZZ "Solidarność" w DCT Gdańsk.
Podobna sytuacja miała miejsce w ubiegłym roku. Wówczas zwolnienia miały dotyczyć dwóch pracowników zaangażowanych w działalność związkową. Po interwencji udało się porozumieć i odstąpiono od zwolnień. Jak wynika z wyjaśnień DCT, zarówno w tamtej, jak i w tej sprawie powodem zwolnień miały być względy merytoryczne, a nie działalność związkowa.

- Wśród powodów, jakimi kierował się pracodawca składając tym osobom wypowiedzenia umów o pracę, w rzeczywistości znalazły się uchybienia dotyczące nieprzestrzegania zasad i procedur obowiązujących na terminalu, łamania podstawowych zasad bezpieczeństwa pracy obowiązujących na terminalu, w tym przypadki niestosowania środków ochrony indywidualnej, łamania zasad poruszania się po terminalu i statku, niedozwolonego słuchania muzyki podczas wykonywania czynności służbowych. W związku z ruchem ciężkiego sprzętu, słuchanie muzyki w czasie pracy, szczególnie za pomocą słuchawek, jest surowo wzbronione - twierdzi Jadwiga Grabowska, rzecznik DCT. - Do tego dochodziło niestaranne, niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych, co skutkowało częstymi pomyłkami, naruszenie zasad współżycia społecznego w zakładzie pracy, nieterminowe powiadamianie pracodawcy o nieobecności i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy - wylicza Jadwiga Grabowska, a wśród zarzutów pojawiło się też "naruszenie obowiązku dbałości o dobro zakładu pracy i jego dobre imię".
Dla związkowców ten zarzut jest kluczowy


Według zakładowej "Solidarności", zwolnieni pracownicy byli aktywnymi działaczami związku. O problemach mieli odwagę opowiedzieć w filmie dostępnym na stronie związku. Według związkowców są to długoletni pracownicy DCT i jak do tej pory nie było zastrzeżeń do ich pracy. Dlatego Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność" złożyła zawiadomienie do Prokuratury Apelacyjnej w Gdańsku oraz prokuratora generalnego Andrzeja Seremeta w związku z możliwością popełnienia przestępstwa przez zarząd gdańskiego terminala DCT: złamania m.in. art. 87 i 98 Konwencji MOP o swobodzie związkowej i ustawy o prowadzeniu sporów zbiorowych.

Związki zawodowe powołano w DCT w lipcu 2013 roku. Początkowo udawało się prowadzić konstruktywny dialog. Według związkowców rozmowy popsuło zatrudnienie przez DCT firmy, która - według związków - znana jest z tego, że ma zwalczać organizacje związkowe. Władze DCT twierdzą, że zadaniem firmy było jedynie przeprowadzenie ankiet dotyczących satysfakcji z pracy. Zarząd ma z kolei inny zarzut. Chodzi o kontakty "Solidarności" z ITF (International Transport Workers' Federation), czyli Międzynarodową Federacją Transportowców. Organizacja ta próbowała agitować załogi kontenerowców wpływających do DCT. Władze spółki nie zgodziły się na wejście związkowców na teren terminalu. W odwecie ITF napisało list do instytucji finansowej, która udziela pożyczki na sfinansowanie rozbudowy DCT, w którym podważa autorytet DCT jako pracodawcy, a to mogło zaszkodzić w udzieleniu kredytu - taka jest wersja władz terminalu. "Solidarność" nie wypiera się kontaktów z ITF. Twierdzi jednak, że są to działania jak najbardziej słuszne i związkowcy mają do nich prawo, aby bronić interesów pracowników. Obecnie na terminalu pracuje ok. 500 osób. Do "Solidarności" należy 160 osób.

Wróćmy jednak do postulatów dotyczących całej załogi

Według związkowców wynagrodzenia w DCT Gdańsk w okresie od czerwca 2007 do czerwca 2014, a więc na przestrzeni siedmiu lat wzrosły o około 7 proc., podczas gdy w tym czasie ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 19,2 proc. Załoga DCT Gdańsk chce też uregulowania sprawy umów na czas określony. Według "Solidarności" 240 pracowników zatrudnionych jest na podstawie wieloletnich umów o pracę na czas określony. Według związkowców są to osoby, których staż pracy w DCT wynosi 3,4,5, a nawet 8 lat. Kolejna sprawa to wykonywanie pracy zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie. Chodzi o sytuację, w której pracownik zatrudniony do obsługi sprzętu niższej kategorii, obsługuje sprzęt wymagający wyższych uprawnień. A to wymaga wyższych kwalifikacji i wyższej płacy. Takiej jednak nie otrzymują.

- DCT Gdańsk to największy i najszybciej rozwijający się terminal kontenerowy w Polsce. Trwa budowa drugiego nabrzeża, które podwoi możliwości przeładunkowe oraz zatrudnienie. Podpisana została umowa z 6 nowymi klientami - na początku sierpnia serwis oceaniczny aliansu armatorów G6 rozpocznie zawinięcia do DCT. Pracownicy z zadowoleniem przyjmują ekspansję portu, jednak zwracają uwagę, iż w ślad za sukcesami firmy nie idzie polepszenie warunków pracy i płacy pracowników - informuje przewodniczący Łukasz Kozłowski.
Co na to władze terminalu?

- DCT Gdańsk działa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy, zatrudniając pracowników na umowy o pracę na: okres próbny, czas określony oraz czas nieokreślony. Wśród 365 osób zatrudnionych w Dziale Operacyjnym, 194 osoby pracują przez okres krótszy niż 4 lata, 171 osób pracuje dłużej niż 4 lata. Jedynie 6,8 proc. pracowników (11 osób), zatrudnionych powyżej 4 lat, pracuje na podstawie umowy na czas określony. W tej grupie 7 osób pracuje nieprzerwanie powyżej 5 lat do 6 lat, natomiast 4 osoby przerwały zatrudnienie i zostały zatrudnione przez DCT Gdańsk ponownie. Te dane w połączeniu z informacją o bardzo niskim poziomie rotacji pracowników (niespełna 2,5 proc. rocznie) potwierdzają, że DCT Gdańsk jest stabilną firmą, zatrudniającą swoich pracowników na bezterminowe umowy o pracę - twierdzi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk. - Związek zawodowy postuluje także podwyżkę w wysokości 1000 zł dla każdego pracownika, zapominając, że DCT Gdańsk jest w procesie bardzo dynamicznego rozwoju i ma do spłacenia potężny kredyt w wysokości niemal miliarda złotych. Nieprawdziwe są informacje, że DCT rozwija się dzięki środkom unijnym - jest to prywatna inwestycja i cały terminal T2 powstaje z kredytu udzielonego spółce przez konsorcjum banków.
Jak podkreśla prezes DCT, średnie wynagrodzenie na liniowych stanowiskach w Dziale Operacyjnym wynosi w 2015 roku 4116 zł, a to więcej niż średnia krajowa.

A co z wykonywaniem pracy zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie? Według władz DCT praca na bardziej wymagającym sprzęcie to... forma szkolenia. Według wyjaśnień praca na ciężkim sprzęcie, który pracuje na terminalu kontenerowym, wymaga trenowania zdobytych umiejętności.

- Jednak system treningu pracowników został zmodyfikowany na początku 2015 roku - pracodawca w porozumieniu z KZ NSZZ "Solidarność" ustalił, że czas szkolenia pracownika po zdobyciu przez niego uprawnień finansowanych przez pracodawcę, a przed uzyskaniem awansu stanowiskowego, nie wyniesie więcej niż 20 proc. podstawowego wymiaru czasu pracy - dodaje Jadwiga Grabowska.
Co teraz? Jest protokół rozbieżności. Jest szansa na mediację. Jednak związkowcy z "Solidarności" nie wykluczają też podjęcia akcji strajkowej.

DCT jest największym polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Właścicielem DCT (Deep Water Container Terminal) jest spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.

Miejsca

Opinie (220) ponad 10 zablokowanych

  • moja opinia

    dla mnie sprawa jest jasna,po komentarzach widać że między wami pracownicy DCT i PORTU nie ma jedności,wszyscy na siebie jadą,a TYM Z kierownictwa tylko na tym zależy.BO dla nich jest o wiele prościej jak nie ma zgrania w załodze i każdy na każdego donosi!LUDZIE OPAMIETAJCIE SIĘ!!!!!!!!!!

    • 12 3

  • najwyzsza stawka!!! (6)

    najwyzsza stawka w dziale operacyjnym (nierealna do osiagnieca ) to niecale 3200zl netto -senior sts a o pozostałych stawkach nie wspomnę.to jest fakt i ciężko z tym polemizować.to ze ludzie robia milion nadgodzin by wyplata była do przyjęcia to już inna sprawa.

    • 16 1

    • (5)

      Bzdury!

      • 1 7

      • chyba ty (4)

        jakie bzdury jak to prawda? Stary operator dostaje 3200zl na reke golej wyplaty bez nadgodzin... pajace podali 4200 sredniej wyplaty bo wliczyli do tego nadgodziny a moze i nawet premie

        • 4 0

        • (3)

          i 3200 to jest mało? to idz popracuj za 1700. w d*pach sie przewraca....

          • 5 4

          • ..

            Rozumiesz słowo najwyższa? Nie średnia a najwyższa. A jak chcesz się u nas zatrudnić to na dzień dobry dostaniesz właśnie wspomniane 1700zl. Wtedy ci się w du... poprzewraca.

            • 4 1

          • bierz pod uwage warunki pracy za 1700 a tej w DCT ty.... nie powiem co... mam na mysli nie tylko pogodowe jakby twoja mala glowka nie rozkminila nadal

            • 1 0

          • przychodzisz do DCT jako zielony człowiek i na dzien dobry dostajesz 1700. w czym problem?

            węszysz jakis prodstep? :)

            ponadto zeby zarabiac wspomniane 3200zł to musisz troche sie nadawać do tej pracy, mieć niezły staż, duze doswiadczenie w przeładunku i oczywiscie odpowiednie uprawnienia do obsługi suwnic..

            zawsze mozesz wozic sie jako przedstawiciel handlowy ;)

            • 1 1

  • Dlaczego (3)

    Dlaczego ludzie ,którzy chodzą po szatni i dużo mówią nie mieli odwagi dziś się pokazać.?

    • 12 4

    • ja akurat siedziałem na RTG (2)

      • 1 0

      • ja też!!! (1)

        • 1 0

        • wszyscy z was nagle siedzieli na sprzecie

          • 1 0

  • A gdzie są ci wszyscy

    Gdzie są ci wszyscy,którzy tak na budynku szykanują osoby,które się nie zapisały jeszcze do związków albo z nich zrezygnowały...???"Szkoda"mi was bo w dzisiejszej akcji strach nie pozwolił wam wziąć udziału...Tacy to właśnie jesteście odważni...

    • 15 4

  • W Gdyni trwa rozbudowa portu i tylko czekają by Maersk i G6 zrezygnowało z Gdańska (3)

    Tylko w drugim kwartale obroty im spadły o 1/3

    • 9 11

    • (2)

      Tam jest za płytko...

      • 2 3

      • Ale juz niedługo będzie dużo głębiej. Dalej za płytko jak na hub i bezpośrednie połączenie z Chinami (1)

        ale na bank nie za płytko na feedery z niemieckich portów. Bo tam właśnie trafią nasze kontenery jeżeli Gdańsk straci Maerska i G6

        • 6 2

        • ..

          Przecież feedery już pływają do Gdyni. Radzę się doedukowac a później rozpisywać.

          • 3 0

  • Atmosfera (1)

    Jestem wielkim przeciwnikiem "zz" , bo to w 99,99% największe nieroby. Niemniej jednak atmosfera zastraszenia w DCT trwa bardzo długo. Pracowałem w wielu miejscach i mimo lepszej czy gorszej płacy nigdy nie czułem się tak ciężko idąc do pracy. Zwierzchnicy to czują sie jak "panowie na plantacjach bawełny ". Nie jest to przyjemne i gdyby nie moja obecna sytuacja rodzinna to dawno zmieniłbym ten "obóz" na normalną pracę.

    • 20 5

    • Tyle

      Skoro uważasz, że 99.99% z nas to nieroby to wytłumacz mi jak to wszystko się kręci? No bo skoro 160 nierobów w dziale OP nic nie robi to skąd te rekordy? Z sufitu? Czy może ty wszystko za nas robisz? Co za hipokryzja.

      • 9 2

  • DCT ???

    Moze redaktor rozwinie podany skrot DCT, co oznacza w pelnej nazwie. Nie wszyscy sa wtajemniczeni.

    • 2 2

  • DCT

    Fajne dziewczyny na tym zdjęciu,komuś pomyliły się z leśnymi dziadkami.Przydupasy okulary na nos,a dopiero komentować.

    • 2 3

  • ITF

    A wiecie czemu ITF tak się garnie do DCT? Bo każdy nowy bezpośredni statek do Polski to utrata miejsc pracy w Rotterdamie, Hamburgu i Bremerhaven. Oni nie bronią nikogo w DCT, oni jątrzą, żeby klienci omijali DCT.

    • 14 8

  • prawda (8)

    Pan panie prezesie jesteś śmieszny. Naprawdę czy nie lepiej jest usiąść do stołu porozmawiać i załatwić sprawę między nami pracownikami? Po co ta otoczka ten szum , który sami tworzycie? Czy naprawdę jesteście tak uparci i nic nam nie chcecie dac? Przykro mi bo do tej pory mój wkład w to co robię był 100% ale wychodzi na to, że źle robię. Muszę zacząć podchodzić do swoich obowiązków dokładnie w taki sam sposób w jaki wy mnie traktujecie. Tym bardziej jest to przykre, iż rozwijacie się w tempie ekspresowym między innymi dzięki temu mojemu wkladowi.

    • 19 5

    • jaki prezes?? to dziecko z móżdżkiem dwulatka (7)

      nie ma nawet odwagi spojrzeć prosto w oczy pracownikom, tylko bawi się w jakieś śmieszne gierki typu wynajmiemy prawników niech Oni to załatwiają bo ja nie umiem. To dziecinada!

      • 0 0

      • (6)

        Wszyscy tacy mądrzy a jak bylo spotkanie z prezesem to uszy po sobie i mordach kubeł. Potem się dziwicie ze jadą z wami jak z dziećmi. To nie chodzi o nierobów ze związków tylko o każdego z pracownikow. Ciekawe ile osób i czy ktokolwiek był u kierownika / prezesa rozmawiać w sprawie indywidualnej podwyżki. Pewnie nikt bo na DCT pracuje banda tchórzy którymi rządzą nie posiadający jakiegokolwiek wykształcenia brygadziści.

        • 1 0

        • ... (5)

          Ty a ty się z choinki zerwales , że wygadujesz takie bzdury? Indywidualnie to o podwyżki wiele osób się pytalo, i za każdym razem kończyło się to w jeden przewidziany sposób. Z pewnymi osobami nie ma dyskusji o czym chyba wszyscy wiedzą. I wypraszam sobie nazywanie mnie nierobem bo chciałbyś mieć taki wkład jak ja w rozwój tej firmy. Wypruwam sobie żyły od 8lat. A samemu to ty możesz , ale zrobić sobie dobrze w kabinie nr3 w kiblu za rurą.

          • 1 1

          • (4)

            Widzę ze doskonale wiesz gdzie robić sobie dobrze bo ale masz aż osiem lat praktyki szkoda ze tylko w tym. Podejrzewam ze jesteś operatorem sts lub rtg, a każdy z was wyżej s.a niż d..e ma. Jak się z wami rozmawia to macie się za elitę . Pytanie tylko czemu żaden z was oprócz marudzenia nie potrafił znaleźć sobie dobrze płatnego zajęcia w tej lub innej firmie. Umiecie tylko narzekać i obrabiać tyłki jeden drugiemu a oprócz tego co - NIC. I dlatego dalej będziecie płakać i dawać się dymac za grosze bo po prostu nie potraficie nic innego. A jeszcze jak brygadzista pochwali i poklepie po ramieniu to się niektórym mokro robi w majtkach

            • 2 2

            • .. (3)

              Pewnie Tobie. Tylko, że ja kolego zarabiam pewnie dużo więcej od Ciebie i to ty fra** dymasz w porównaniu do mnie za marne grosze. I co pracujesz jeszcze? Czemu nie uciekles? Może dlatego , że jesteś fra***? To Ci powiem czemu. Czekasz tak jak każdy na lepsze jut, i liczysz ze ja z kolegami wywalczymy coś dla Ciebie.

              • 1 2

              • (2)

                I tu sie mylisz już dość dawno sie zwolniłem i mam pensje za która ty dałbyś sie wydymac brygadziście. Pracuje w normalnej firmie gdzie pracownicy są zadowoleni z pensji a nie jak ty i tobie podobni płaczą nim stop. I kto tu jest frajerem. Teraz zapewne napiszesz trochę wyzwisk ale najlepsze jest to ze ja będę nadal zadowolony z pracy a ty takiej będziesz dawał sie dymac prostaku bez szkoły

                • 0 0

              • To gdzie jest tak dobrze? Pochwal się? W jakims przybytku robisz?hehe Gadasz żeby gadać .. paplaj tyle twojego, skoro tak ci dobrze to co się tak interesujesz sprawa dct..

                • 0 0

              • Heh

                No i chwała Tobie, że masz tak dobrze płatną pracę. Życzę ci jak najlepiej. I nie będę Ciebie wyzywal bo nie chce mi się z Tobą dyskutować. Twój przykład pokazał, że pracując w DCT nikt nie złapał Pana Boga za nogi, ale mam prośbę. Skoro nie pracujesz już tutaj to nie wpier*** się między wódkę a zakąske dobra? Powodzenia!

                • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane