• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Platforma "Petrobaltic" po pięciu latach wreszcie wyruszy na złoże B8

Robert Kiewlicz
10 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pierwsza umowa na przebudowę platformy "Petrobaltic" została podpisana w 2014 roku. Remont platformy, według planów, miał zakończyć się we wrześniu 2015 roku. Nie zakończył się jednak do dnia dzisiejszego. 




Pierwsza umowa na przebudowę platformy "Petrobaltic" została podpisana w 2014 roku. Remont platformy, według planów, miał zakończyć się we wrześniu 2015 roku. Nie zakończył się jednak do dnia dzisiejszego.

Wyjście w morze centrum produkcyjnego, czyli przebudowanej platformy "Petrobaltic" zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2019 roku, a zaawansowanie projektu na obecną chwilę wynosi ponad 80 proc. Początkowo remont platformy "Petrobaltic" miał zakończyć się we wrześniu 2015 roku. Problemy wokół remontu przez lata jednak narastały. W efekcie nie został on zakończony do dnia dzisiejszego.


Czy Lotos powinien zwiększać wydobycie ropy ze złóż morskich?


Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" miała zostać "dostawiona" na bałtyckie złoże B8 i przejąć prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji. Aktualnie na bałtyckim złożu B8 realizowane jest wstępne wydobycie ropy naftowej przy wykorzystaniu platformy wiertniczej "Lotos Petrobaltic". Uruchomienie wstępnego wydobycia odbyło się we wrześniu 2015 roku.

- Równolegle realizowane są prace stoczniowe w Gdańskiej Stoczni Remontowa związane z przebudową platformy "Petrobaltic" na centrum produkcyjne oraz jednocześnie prowadzone są prace mające na celu umożliwianie pełnego zagospodarowania złoża oraz prace offshore związane z zakończeniem budowy gazociągu. Przebudowa platformy jest w fazie realizacji prac kompletacji mechanicznej oraz przygotowania do fazy testów i uruchomień - informuje Grupa Lotos. - Rozpoczęcie pełnej produkcji planowane jest na trzeci kwartał 2019.
Wydatki poniesione na zagospodarowanie złoża B8 przez spółkę celową Lotosu do dnia 30 czerwca 2018 roku wyniosły ok. 1,55 mld zł.

Przepychanka przy przebudowie



Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia, Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane z Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły, zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło o dołujący kurs ropy naftowej, w związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

Ogłoszono więc drugi przetarg i pod koniec kwietnia 2015 roku wybrano ponownie ofertę złożoną przez konsorcjum spółek z Grupy MARS: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Druga oferta została złożona przez spółkę Crist SA. Kolejnym etapem miało być zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, które planowane było na 30 kwietnia 2015 roku. Terminów tych jednak nie dotrzymano. Umowa podpisana została dopiero 23 czerwca 2015 roku, jednak mogła wejść w życie dopiero po spełnieniu przez Lotos warunków dotyczących uruchomienia finansowania. Co się nie udało.

W trzecim przetargu, w lutym 2016 roku, wystartowała tylko jedna firma - Gdańska Stocznia Remontowa. Lotos odrzucił jednak tę ofertę i unieważnił postępowanie, ponieważ GSR odmówiła zaakceptowania harmonogramu płatności przedstawionego przez Lotos. Po upływie terminu złożono też jeszcze jedną ofertę - stoczni Crist. Ostatecznie po trzech nieudanych przetargach i licznych zmianach dotyczących zakresu prac przebudowa platformy ruszyła w kwietniu 2016 roku, a kontrakt trafił do stoczni Nauta. W październiku 2017 roku przerwano jednak prace a platforma została odholowana do konkurencji - Gdańskiej Stoczni Remontowa.

Prokuratura wciąż bada remont platformy



Po zmianie zarządu spółki Petrobaltic nowe władze postanowiły znaleźć winnych kłopotliwej przebudowy. W listopadzie 2016 roku zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa trafiło do Prokuratury Regionalnej w Gdańsku.

We wrześniu 2017 roku Grupa Lotos złożyła kolejnych pięć zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa. Część z nich miała dotyczyć remontu platformy "Petrobaltic".

W zawiadomieniu nowe władze spółki zarzucały byłym władzom Lotosu niegospodarność i straty szacowane na kilkadziesiąt milionów złotych.

- W ocenie obecnego zarządu spółki zawarto niekorzystny kontrakt na przebudowę platformy "Petrobaltic". Koszty poniesione przez firmę, związane z samym zakupem niewykorzystanych nóg platformy, szacowane są na kilkadziesiąt milionów złotych. Ma to istotny wpływ na realizację całego procesu przebudowy platformy, jak i pełnego zagospodarowania złoża B8. Sprawa została złożona do prokuratury przez obecny zarząd Lotos Petrobaltiku, który w ten sposób broni interesów spółki i dąży do uruchomienia docelowego wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złoża B8 - mogliśmy przeczytać w oficjalnym oświadczeniu zarządu Petrobalticu.

Operacja dokowania platformy "Petrobaltic".



Podpisanie umowy na remont platformy "Petrobaltic" w 2014 roku.

Miejsca

Opinie (62)

  • niech zgadnę, Petrobaltic (4)

    to państwowa spółka?

    • 41 4

    • kupili zlom z hameryki ,reanimowali zlom i zobaczymy jak na tym wyjda (1)

      taka jest prawda

      • 13 3

      • A po ile teraz stoi złom w skupie? Ile ta platforemka waży, razem z zanieczyszczeniami.

        • 1 0

    • Oczywiście, PiSiewicze w zarządzie też są. (1)

      Jak na państwową spółkę przystało.

      • 15 5

      • ale to PeOwcy z +1 mld na kontach zrobili -1 mld dlugu

        • 3 3

  • (1)

    Platforma wyruszy po pięciu latach a ORP Ślązak nie wyruszy po 20 latach :D

    • 50 1

    • Wyruszy, bo za robotę wzięła się w końcu prywatna gsr. ślązaka wciąż budują państwowe Misiewicze.

      • 3 1

  • Lepiej drogi lotosie i orlenie obnizcie ceny paliw! (5)

    • 27 5

    • Po co?

      I tak zapłacisz. Wolny rynek :)

      • 7 0

    • To nie są instytucje charytatywne.

      j.w

      • 2 0

    • przy takich kosztach

      jak w przypadku remontu tej platformy?

      • 1 0

    • Ten kto

      Ten kto daje łapę w dół to ma przywileje abo porządny złodziej

      • 0 8

    • z tą prośbą to do pis - to oni dokłądają co miesiąc coś do ceny

      • 1 0

  • LS (4)

    Może warto wspomnieć że to Lotos Serwis uratował tą przebudowe.

    • 12 15

    • nie lotos serwis ,a firmy podwykonawcze jak juz. (2)

      wracajac do wlochow na budowach (u siebie byli rybakami ,kelnerami itd) u nas na kontraktach szefowie kontraktow i inz ,fachowcy od wszystkiego .(w glowie pusto) .

      • 13 1

      • Krulowie Sopotu (1)

        Ale są krulami parkietu tego nikt im nie zabierze. Bawią się jak nikt :)

        • 5 2

        • Pisze się królowie

          • 2 0

    • Lotos Serwis został wyyebany, to uratowało tą przebudowę

      • 7 1

  • (5)

    Lotos informuje o 'sukcesie', bo musi się wreszcie czymś pochwalić przed akcjonariuszami. A o mocmym konflikcie z Rosetti poinformowali? A o tym, że kupa abnegatów bez obycia w przemyśle offshore tam pracuje, ale są poprostu tani i stąd ten poślizg kilkuletni. 18 tysięcy sygnałów do sprawdzenia i zdania. to się najszybciej skończy na koniec 2019. Wystarczy spojrzeć, jak Remontowa sobie nie poradziła z FSO Martin Linge, który wpłynął na 8 czy 9 miesięcy, a stał 3 lata. Jak się oszczędza na ludziach to tak jest. A stocznia remontowa wyciągnie ostatnią złotówkę od zielonego klienta posiłkującego się zewnętrznymi firmami ze słabymi ludźmi.

    • 30 15

    • Dokumentacja platformy i poremontowa, która jest w proszku zatrzyma tą platformę w porcie na długi czas po ukończeniu projektu. Ten, kto myśli inaczej nie wie co mówi. PRS będzie pod silną presją rządu, żeby przyklepać gotowość do operacji.

      • 13 0

    • (1)

      Akurat Martin Linge i jego przebudowa to zasluga armatora który 5 razy zmieniał zdanie, do tego jeszcze w trakcie zmienił sie własciciel. Z lotosem jest troche podobnie :)

      • 11 0

      • To nie wina Remontowej

        Pracowałem przy FSO Martin Linge. Remontowa nie miała wpływu co tam się dzieje. Norwegowie robili co chcieli.

        • 6 0

    • tez niewiele

      widocznie tez nie wiele masz pojęcia o przemyśle, 8 miesięcy martin linge ?? poczatkowe załozenie terminu?? nie rob z siebie posmiewiska i poczytaj co pisza ponizej...ze to norwegowie byli i sa gleboko w D z tym projektem...brak rysunkow, milon kart zmian...poczytaj, moze pomoze. pozdrowienia dla fachowcow stoczniowcow, reszta 'obeznanych' wszystko wiedzacych do szkoły.

      • 3 0

    • co ty piszesz to norwegowie namieszali fso martin linge dlatego to tyle trwalo

      • 1 0

  • Zwolnili z lotosu fahowców zatrudnili partyjnych kolegów to teraz jest efekt (4)

    smutny i żenujący obraz skoku partyjnego na kase - nie ważne że się znasz czy nie a nawet lepiej jak się nie znasz jesteś lepiej sterowalny

    • 39 14

    • A jak Ci nie wyjdzie, zawsze mów, że to WSI

      I karawana jedzie dalej...

      • 6 2

    • Zawód prezes (1)

      Tacy byli fachowcy zarządzie że prawie utopili firmę swoimi fantastycznymi wizjami przebudowy jednostki która się do tego nie nadawała. Przy takim zarządzaniu to cena ropy na poziomie 300$/bbl to za mało. Były prezes sobie teraz prezesuje w ciechu u swoich kolesi od Kulczyka i się śmieje a firma powoli staje na nogi.

      • 9 6

      • Hmmmm

        Jak to jest, że obwinia się o wszystko Zarząd? Przecież żadna ważna decyzja nie zostaje podjęta na poziomie zarządu, do tego potrzebna jest zgoda rady nadzorczej - organu, w którym zasiadają ludzie wybrani przez właściciela (skarb państwa) oraz - w przypadku LPB - dwóch pracowników wybieranych przez załogę. Skoro rada nadzorcza wszystko akceptowała to może warto tutaj mieć pretensje? A skoro wszyscy jej członkowie dostali absolutorium, to chyba nie ma problemu. Przypominam też, że "nowa" ekipa nie jest już taka nowa i siedzi w LPB onad 2 lata - co w tym czasie zrobili z tematem? Niewiele. Warto najpierw poczytać KSH, a potem wypowiadać się na temat odpowiedzialności.

        • 9 1

    • Akurat przebudowa ruszyła za obecnej ekipy, bo fachowcy z poprzedniej przez 2

      • 4 0

  • Termin nierealny

    Pierwszy kwartał 2019 to marzenie Zarządu lpb. sukcesem będzie dokończenie kiedykolwiek tego projektu.

    • 42 1

  • Dobrze że są włosi- zagraniczni specjalisci którzy podnoszą prestiz projektu:) (6)

    Szkoda tylko że mają spaghetti zamisat mózgu. Jak dotąd nie spotkałem przy tym remoncie ani jednego włocha który wiedziałby co sie dzieje, a niektórym to nawet nie wstyd zadawać pytań na poziomie 4-latka pokroju (uwaga, autentyk) "a własciwie to ta rdza.. To jak ona powstaje i skąd aie bierze?". specjaliści

    • 29 1

    • Myslałem ze to tylko ja mam takie przygodny l :)

      Mnie jeden z nich spytał "a co by było gdyby te rury łączyć na jakiś specjalny klej? To przecież tańsze niż spawanie.." ;p

      • 16 0

    • Mistrzu kierownicy (1)

      Pytanie o rdzę najprawdopodobniej było sugestią, o to że ktoś wykonywał roboty na stali węglowej w okolicach nierdzewki, ale tobie trzeba po stoczniowemu: ,,zje....iście i i wymiana materiału jest na Wasz koszt'' - wtedy te pytania by Cię nie dziwiły.

      • 6 3

      • Najprawdopodobniej nie, skoro pan wloch po mojej odpowiedzi bardzo się zdziwił że rdza może powstawać na elementach które nie mają bezpośredniego kontaktu z wodą i że wystarczy sama wilgoć w powietrzu.

        • 4 1

    • Rm (1)

      A ja podziwiam Włochów. Oni najlepiej wyjdą na przebudowie. Zarobią jak w Dubaju i się nie narobią, bo tylko papiery przekładają, A im dłużej trwa ten cyrk tym lepiej dla nich. Na koniec się zwiną poprostu. Viva la Vita.

      • 10 1

      • tak były zarząd podpisał kontrakt ze Włosi maja % od kosztów wiec te rosną, o drogi ten mis, a w kontrakcie zadbali żeby było zero odpowiedzialności były zarząd dbał żeby złego słowa o Włochach nie powiedzieć a niepokornych się pozbywano

        • 5 0

    • to fakt...

      spagetti mariano to zwykli przebierancy...koło inzyniera nawet nie stali, smiech,wstyd, ale pizze maja dobrą to plus.

      • 4 0

  • Oj tam oj tam (1)

    W styczniu 2019 to już nie będzie ropy na złożu B8 !!!

    • 11 1

    • To się platformę przesunie

      I zrobi odwiert w nordstream :)

      • 5 0

  • Gdyby PO-PSL jeszcze z rok dłuzej rządzili to Morze Bałtyckie by sprzedali (2)

    • 18 25

    • Ufff.... na szczęście nie sprzedali.

      Teraz można odsadzić państwowe koryto kolesiami i doić do bólu ku chwale z metra ciętego prezesa z Żoliborza

      • 5 2

    • PIS odda Rosji za darmo.

      Głupota nie boli.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane