- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (42 opinie)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (58 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (88 opinii)
- 4 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
- 5 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (200 opinii)
- 6 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
Pływający hotel. Gdańska stocznia z nowym kontraktem
Spółka Baltic Operator zdobyła kontrakt na budowę trzech częściowo wyposażonych bloków na wycieczkowiec dla francuskiej stoczni. Zadanie pewnie wykona Stocznia Gdańska. To dobra informacja dla trójmiejskiego rynku stoczniowego, który obawiał się kłopotów armatorów z segmentu turystyki morskiej.
Baltic Operator podpisał umowę ze stocznią Chantiers de l'Atlantique na produkcję trzech częściowo wyposażonych bloków na wycieczkowiec klasy Harmony. Bloki hotelowe o szacowanej wadze około 2500 ton będą stanowić część jednostki wyprodukowanej dla jednego z największych armatorów, jakim jest Royal Caribbean International.
Spółka Baltic Operator jest częścią Grupy Przemysłowej Baltic, która skupia stare aktywa stoczniowe, czyli Stocznię Gdańską (GSG Towers) i Energomontaż Północ Gdynia.
- Realizacja tego zamówienia pozwoli spółce na współpracę z liderami w branży w segmencie stoczniowym - mówi Andrzej Czech, wiceprezes zarządu Grupy Przemysłowej Baltic.
Zadanie prawdopodobnie wykonają spółki z Grupy. Zakończenie realizacji kontraktu nastąpi w połowie 2022 r.
Czytaj też:
Sezon na wycieczkowce opóźniony. Kiedy zagra orkiestra Józefa Pstrąga?
Pandemia zahamowała szybki rozwój turystyki morskiej
Kontrakt z tego obszaru to dobry sygnał dla rynku stoczniowego, także w Trójmieście. Z powodu pandemii turystyka morska czy tzw. wycieczkowce odnotowały ogromne straty. W tej sytuacji wielu armatorów musiało zweryfikować swoje plany inwestycyjne. A przez ostatnie lata turystyka morska miała tendencję wzrostową. To skłaniało branżę do decyzji o budowie nowej floty.
Według raportu Cruise Industry News (z 2019 r.), który powstał jeszcze przed pandemią, w 2027 r. wycieczkowce miały przewieźć nawet ponad 40 mln pasażerów, czyli o ponad 25 proc. więcej niż mogą obecnie. Z opracowania wynikało, że w globalnym portfelu zamówień stoczni budujących takie jednostki znajdowały się kontrakty na budowę ponad 100 nowych, które miały wejść do eksploatacji w ciągu kolejnych ośmiu lat. Według tego raportu w 2020 r. armatorzy wycieczkowi mieli wprowadzić na rynek 21 nowych statków, a w roku 2022 ich floty miało zasilić 26 nowych jednostek. Bardzo szybko rozwijał się także segment wycieczkowych statków luksusowych. Według analityków Cruise Industry News flota superluksusowych statków w okresie 2019-2027 miała ulec podwojeniu. W ciągu tych lat do eksploatacji miało wejść ponad 40 nowych statków.
Rynek się budzi, szansa dla trójmiejskich podwykonawców
Niestety, pandemia pokrzyżowała te plany. Część już zakontraktowanych budów dalej była realizowana, wiele kontraktów zawieszono. Według wspomnianego już raportu firmy stoczniowe, które miały w portfelach najwięcej zamówień na budowę statków wycieczkowych, to: Fincantieri, Meyer Turku, MV Werften, VARD i właśnie Chantiers de l'Atlantique. Wynika z tego, że centrum budowy nowych jednostek są stocznie europejskie, a ich podwykonawcami były stocznie trójmiejskie, które budują sekcje kadłubów. Sekcje budowała Stocznia Crist, Marine Projects czy Stocznia Wisła.
Rynek powoli się budzi. W marcu tego roku branżowe media poinformowały, że stocznia STX France przekazała operatorowi Royal Caribbean International największy statek pasażerski świata, czyli Symphony of the Seas. Z kolei w kwietniu rynek obiegła informacja, że Meyer Werft jako pierwsza stocznia na świecie zdobyła zamówienie na statek wycieczkowy w czasie pandemii koronawirusa. Umowę ze stocznią podpisało japońskie przedsiębiorstwo żeglugi wycieczkowej NYK Cruises.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-05-11 11:29
(12)
W Stoczni Gdańskiej powinny być budowane duże promy pasażerskie a nie jakieś wiatraki .wstyd normalnie wstyd taki przemysł stoczniowy zrujnować , poza granicami stocznie budują duże statki tylko nie u nas ehhhh szkoda gadać
- 58 57
-
2021-05-14 11:09
Wiatraki robi się szybciej i są większe pieniądze...
- 0 0
-
2021-05-11 21:11
Fiter (1)
Do budowania dużych promów trzeba mieć załogę wyspecjalizowaną w temacie a przede wszystkim nasza technika stoczniowa jest na poziomie lat 70 z czym startować, co Gierk zostawił tak się kręci kto chce zobaczyć jak się buduje duże wycieczkowce to proponuję pojechać do Finlandii konkretnie nowoczesna stocznia w Turku wszystko w temacie
- 10 0
-
2021-05-12 09:52
Zaczynałem
w stoczni w latach '70., skończyłem w zeszłym roku. Technika poszła do przodu, ludzie też nadążają. Problem w tym, że nie wszyscy muszą budować wycieczkowce czy też inne molochy. Najwięcej potrzeba jednostek średnich (te największe nie wejdą do każdego portu). Są stocznie żyjące z produkcji wyspecjalizowanych, wręcz niszowych (czyli drogich), jednostek.
- 2 0
-
2021-05-11 20:55
U-Booty budować, U-Booty.
W czasie II WŚW od 8 do 10 okrętów podwodnych rocznie w Gdańsku budowano.
- 0 0
-
2021-05-11 15:00
Duze statki, male marże
Najważniejsza jest specjalizacja, stocznia Crist ma większe przychody z jednej średniej jednostki, niż z 3 wielkich kontenerowców, gdzie poza stała nie ma żadnej współczesnej myśli inżynieryjnej.
- 6 2
-
2021-05-11 12:48
Podpis adekwatny
Do poziomu wypowiedzi
- 7 5
-
2021-05-11 12:47
Moravietzki od 5 lat
Buduje flote w sCzecinie
- 22 6
-
2021-05-11 12:15
jjjmmss (4)
nie masz pojęcia o współczesnym przemyśle stoczniowym. Po pierwsze w Trójmieście nie ma żadnego zrujnowanego przemysłu stoczniowego, przemysł stoczniowy kwitnie jak nigdy w historii, a statki buduje się nawet na trawnikach. Po drugie Twoje tzw. duże statki są budowane w Chinach, bo te statki są proste no i tam jest najtaniej. Europejskie stocznie
nie masz pojęcia o współczesnym przemyśle stoczniowym. Po pierwsze w Trójmieście nie ma żadnego zrujnowanego przemysłu stoczniowego, przemysł stoczniowy kwitnie jak nigdy w historii, a statki buduje się nawet na trawnikach. Po drugie Twoje tzw. duże statki są budowane w Chinach, bo te statki są proste no i tam jest najtaniej. Europejskie stocznie budują statki specjalistyczne, najczęściej jakbyś to nazwał "małe", ale tylko na nich Europa jest w stanie zarobić. Wiatraki i statki do ich obsługi przyniosą naszym stoczniom i biurom projektowym w najbliższych latach bardzo duże zyski. Dzięki wiatrakom otwiera się nowy rynek na produkty stoczniowe, na których się po prostu dużo zarabia.
- 31 10
-
2021-05-12 09:38
Chłopcze, pomyśl,
zanim zaczniesz wypisywać bzdury. Stocznię widziałeś pewnie na filmie na kanale NG, o przeczytaniu czegokolwiek nie wspomnę; a są w empiku polskie czasopisma fachowe, niezłe merytorycznie i poprawnie redagowane.
- 4 0
-
2021-05-11 16:35
(2)
Statki Buduje się na trawnikach to tylko w Polsce buhahahah, a pochylnie w Gdańskiej nieczynne chłopcze co ty wiesz o stoczni.
- 12 8
-
2021-05-12 09:14
lkmn (1)
dokładnie tak, to tylko w Polsce. Dawne komunistyczne molochy nie potrafią zbudować statku, więc mają puste pochylnie. Prywatne prężnie działające firmy budują statki w kawałkach na trawnikach, a później na krótki czas (bo czas to pieniądz) wynajmują pochylnie, żeby szybko złożyć sekcje i zwodować statek
- 2 4
-
2021-05-12 09:43
Jasne,
komunistyczne molochy, ble ble ble. Gimbaza dała głos. Stocznie są rentowne, albo nie; są dobrze albo źle zarządzane. Nie są komunistyczne czy kapitalistyczne.
- 8 0
-
2021-05-11 18:38
Stocznia Gdańska jest tylko z nazwy
Bo że stoczni już niewiele zostało a niedługo zostaną tylko dziwgi i blokowiska
- 41 1
-
2021-05-11 11:30
(1)
Pływające miejsce odosobnienia dla niepokornych i niezaszczepionych
- 14 19
-
2021-05-11 14:54
hotel
A ile juz plywa po morzach i oceanach takich miejsc odosobnienia.......
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.