• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pływający hotel. Gdańska stocznia z nowym kontraktem

Wioletta Kakowska-Mehring
11 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Spółka Baltic Operator jest częścią Grupy Przemysłowej Baltic, która skupia stare aktywa stoczniowe, czyli Stocznię Gdańską (GSG Towers) i Energomontaż Północ Gdynia. Spółka Baltic Operator jest częścią Grupy Przemysłowej Baltic, która skupia stare aktywa stoczniowe, czyli Stocznię Gdańską (GSG Towers) i Energomontaż Północ Gdynia.

Spółka Baltic Operator zdobyła kontrakt na budowę trzech częściowo wyposażonych bloków na wycieczkowiec dla francuskiej stoczni. Zadanie pewnie wykona Stocznia Gdańska. To dobra informacja dla trójmiejskiego rynku stoczniowego, który obawiał się kłopotów armatorów z segmentu turystyki morskiej.



Baltic Operator podpisał umowę ze stocznią Chantiers de l'Atlantique na produkcję trzech częściowo wyposażonych bloków na wycieczkowiec klasy Harmony. Bloki hotelowe o szacowanej wadze około 2500 ton będą stanowić część jednostki wyprodukowanej dla jednego z największych armatorów, jakim jest Royal Caribbean International.

Spółka Baltic Operator jest częścią Grupy Przemysłowej Baltic, która skupia stare aktywa stoczniowe, czyli Stocznię Gdańską (GSG Towers) i Energomontaż Północ Gdynia.

- Realizacja tego zamówienia pozwoli spółce na współpracę z liderami w branży w segmencie stoczniowym - mówi Andrzej Czech, wiceprezes zarządu Grupy Przemysłowej Baltic.
Zadanie prawdopodobnie wykonają spółki z Grupy. Zakończenie realizacji kontraktu nastąpi w połowie 2022 r.

Czytaj też:

Sezon na wycieczkowce opóźniony. Kiedy zagra orkiestra Józefa Pstrąga?



Pandemia zahamowała szybki rozwój turystyki morskiej



Kontrakt z tego obszaru to dobry sygnał dla rynku stoczniowego, także w Trójmieście. Z powodu pandemii turystyka morska czy tzw. wycieczkowce odnotowały ogromne straty. W tej sytuacji wielu armatorów musiało zweryfikować swoje plany inwestycyjne. A przez ostatnie lata turystyka morska miała tendencję wzrostową. To skłaniało branżę do decyzji o budowie nowej floty.

Według raportu Cruise Industry News (z 2019 r.), który powstał jeszcze przed pandemią, w 2027 r. wycieczkowce miały przewieźć nawet ponad 40 mln pasażerów, czyli o ponad 25 proc. więcej niż mogą obecnie. Z opracowania wynikało, że w globalnym portfelu zamówień stoczni budujących takie jednostki znajdowały się kontrakty na budowę ponad 100 nowych, które miały wejść do eksploatacji w ciągu kolejnych ośmiu lat. Według tego raportu w 2020 r. armatorzy wycieczkowi mieli wprowadzić na rynek 21 nowych statków, a w roku 2022 ich floty miało zasilić 26 nowych jednostek. Bardzo szybko rozwijał się także segment wycieczkowych statków luksusowych. Według analityków Cruise Industry News flota superluksusowych statków w okresie 2019-2027 miała ulec podwojeniu. W ciągu tych lat do eksploatacji miało wejść ponad 40 nowych statków.

Rynek się budzi, szansa dla trójmiejskich podwykonawców



Niestety, pandemia pokrzyżowała te plany. Część już zakontraktowanych budów dalej była realizowana, wiele kontraktów zawieszono. Według wspomnianego już raportu firmy stoczniowe, które miały w portfelach najwięcej zamówień na budowę statków wycieczkowych, to: Fincantieri, Meyer Turku, MV Werften, VARD i właśnie Chantiers de l'Atlantique. Wynika z tego, że centrum budowy nowych jednostek są stocznie europejskie, a ich podwykonawcami były stocznie trójmiejskie, które budują sekcje kadłubów. Sekcje budowała Stocznia Crist, Marine Projects czy Stocznia Wisła.

Rynek powoli się budzi. W marcu tego roku branżowe media poinformowały, że stocznia STX France przekazała operatorowi Royal Caribbean International największy statek pasażerski świata, czyli Symphony of the Seas. Z kolei w kwietniu rynek obiegła informacja, że Meyer Werft jako pierwsza stocznia na świecie zdobyła zamówienie na statek wycieczkowy w czasie pandemii koronawirusa. Umowę ze stocznią podpisało japońskie przedsiębiorstwo żeglugi wycieczkowej NYK Cruises.

Miejsca

Opinie (60) 8 zablokowanych

  • (12)

    W Stoczni Gdańskiej powinny być budowane duże promy pasażerskie a nie jakieś wiatraki .wstyd normalnie wstyd taki przemysł stoczniowy zrujnować , poza granicami stocznie budują duże statki tylko nie u nas ehhhh szkoda gadać

    • 58 57

    • jjjmmss (4)

      nie masz pojęcia o współczesnym przemyśle stoczniowym. Po pierwsze w Trójmieście nie ma żadnego zrujnowanego przemysłu stoczniowego, przemysł stoczniowy kwitnie jak nigdy w historii, a statki buduje się nawet na trawnikach. Po drugie Twoje tzw. duże statki są budowane w Chinach, bo te statki są proste no i tam jest najtaniej. Europejskie stocznie budują statki specjalistyczne, najczęściej jakbyś to nazwał "małe", ale tylko na nich Europa jest w stanie zarobić. Wiatraki i statki do ich obsługi przyniosą naszym stoczniom i biurom projektowym w najbliższych latach bardzo duże zyski. Dzięki wiatrakom otwiera się nowy rynek na produkty stoczniowe, na których się po prostu dużo zarabia.

      • 31 10

      • (2)

        Statki Buduje się na trawnikach to tylko w Polsce buhahahah, a pochylnie w Gdańskiej nieczynne chłopcze co ty wiesz o stoczni.

        • 12 8

        • lkmn (1)

          dokładnie tak, to tylko w Polsce. Dawne komunistyczne molochy nie potrafią zbudować statku, więc mają puste pochylnie. Prywatne prężnie działające firmy budują statki w kawałkach na trawnikach, a później na krótki czas (bo czas to pieniądz) wynajmują pochylnie, żeby szybko złożyć sekcje i zwodować statek

          • 2 4

          • Jasne,

            komunistyczne molochy, ble ble ble. Gimbaza dała głos. Stocznie są rentowne, albo nie; są dobrze albo źle zarządzane. Nie są komunistyczne czy kapitalistyczne.

            • 8 0

      • Chłopcze, pomyśl,

        zanim zaczniesz wypisywać bzdury. Stocznię widziałeś pewnie na filmie na kanale NG, o przeczytaniu czegokolwiek nie wspomnę; a są w empiku polskie czasopisma fachowe, niezłe merytorycznie i poprawnie redagowane.

        • 4 0

    • Moravietzki od 5 lat

      Buduje flote w sCzecinie

      • 22 6

    • Podpis adekwatny

      Do poziomu wypowiedzi

      • 7 5

    • Duze statki, male marże

      Najważniejsza jest specjalizacja, stocznia Crist ma większe przychody z jednej średniej jednostki, niż z 3 wielkich kontenerowców, gdzie poza stała nie ma żadnej współczesnej myśli inżynieryjnej.

      • 6 2

    • U-Booty budować, U-Booty.

      W czasie II WŚW od 8 do 10 okrętów podwodnych rocznie w Gdańsku budowano.

      • 0 0

    • Fiter (1)

      Do budowania dużych promów trzeba mieć załogę wyspecjalizowaną w temacie a przede wszystkim nasza technika stoczniowa jest na poziomie lat 70 z czym startować, co Gierk zostawił tak się kręci kto chce zobaczyć jak się buduje duże wycieczkowce to proponuję pojechać do Finlandii konkretnie nowoczesna stocznia w Turku wszystko w temacie

      • 10 0

      • Zaczynałem

        w stoczni w latach '70., skończyłem w zeszłym roku. Technika poszła do przodu, ludzie też nadążają. Problem w tym, że nie wszyscy muszą budować wycieczkowce czy też inne molochy. Najwięcej potrzeba jednostek średnich (te największe nie wejdą do każdego portu). Są stocznie żyjące z produkcji wyspecjalizowanych, wręcz niszowych (czyli drogich), jednostek.

        • 2 0

    • Wiatraki robi się szybciej i są większe pieniądze...

      • 0 0

  • Wow, to ktokolwiek chce jeszcze cokolwiek budować w tym grajdole?

    • 9 8

  • (1)

    Pływające miejsce odosobnienia dla niepokornych i niezaszczepionych

    • 14 19

    • hotel

      A ile juz plywa po morzach i oceanach takich miejsc odosobnienia.......

      • 2 0

  • Produktywność (9)

    Kiedyś słyszałem, że ta Stocznia w latach swojej świetności wypuściła w jednym roku około 50 statków (głównie na rynek ZSRR). To był imponujący wynik, jestem pełen podziwu ale zarazem smutku, że kiedyś to był tak piękny i produktywny zakład a dzisja tam hula, ale głównie wiatr...

    • 21 10

    • czego się spodziewałeś (1)

      jak rozkradli co się dało i opchnęli tereny deweloperom w dużej mierze. Nie tak dawno sam budyń wspomniał o konieczności złomowania żurawi stoczniowych w Gdańsku, gdy sprzedali je w 2013 synerdze 99 - tej samej która mając znikomy kapitał zakładowy kupiła tereny stoczniowe i stocznie..Popatrz kto i kiedy kupił te działki...Tutaj na terenach stoczniowych już dawno zaplanowano apartamentowce z dostępem do wody, plany na to były już wstępnie tworzone w 1997 roku, i nie był to nasz kapitał. Jak by tergo było mało to niektórzy z odpowiedzialnych za to siedzą teraz w europarlamencie...Polecam stary ale dużo mówiący film Wincentego Komana dostępny w sieci, choć kilka razy usuwany

      • 11 8

      • synerga to dziupla do wyprowadzania kasy

        właściciel stoczni przekazał jej pochylnie i cynkownię, za których wykorzystanie stocznia później musiała płacić... A potem przejęła tereny...

        • 7 0

    • 50 statków to chyba w trzy lata budowali, chyba że chodzi o zwodowane "gołe" kadłuby

      ale to nie można nazwać w pełni gotowym statkiem

      • 4 2

    • Piękny i produktywny zakład

      Jakbym towarzysza Gierka słyszał.

      • 6 0

    • Budować jak państwo pokrywa wszystkie koszty to nie sztuka. (1)

      Budować bez dopłat i tak aby zarobić to już stocznie państwowe nie potrafią. Nie sztuka robić i do tego dokładać, sztuka to zarobić. Nasze stocznie to prymitywne manufaktóry. W dobrych stoczniach trzeba fachowców, a im trzeba dać nowoczesne narzędzia i dobrze zorganizowane stanowiska pracy.

      • 4 1

      • Remontowa

        jest od 2004 roku firmą prywatną i do tego rentowną. Na holding składa się ok. 30 różnych zakładów, w tym dwie stocznie. Nie powiem, że nie było wpadek, bo bym zełgał. A o pozycji stoczni "Remontowa" poczytaj w piśmie Drydock, szczególnie polecam ranking stoczni remontowych.

        • 2 0

    • Za komuny, jak państwo do wszystkiego dopłacało...

      To się budowało dużo statków. Byle jakich, byle dużo i nie ważne że ze stratą. Było takie powiedzenie: "Budujemy Rosji za darmo statki, a za to możemy kupować u nich węgiel".

      • 3 2

    • Większość wyposażenia kupowaliśmy za dolary.

      A Rosjanie płacili rublami lub wcale.

      • 6 0

    • Wszystkie za darmo. Faktycznie jest co wspominać.

      • 0 0

  • Nie ma czegoś takiego Jak Stocznia Gdańska (2)

    Jest Stocznia Gdańsk, choć to też głównie na papierze.

    • 12 6

    • GSG Towers zmieniła nazwę ma Stocznia Gdańska

      • 2 0

    • Jest

      Jest i Stocznia Gdańska i Stocznia Gdańsk

      • 1 0

  • To guzikiewicz da sobie podwyżkę.

    • 21 1

  • Wow!! Szał po prostu! Nasz przemysł okrętowy mierzy się z potęgami Europy (to na pasek TVP Info) (2)

    Jak w Radiu Erewań: nie wycieczkowiec a pływający hotel, nie kontrakt a zlecenie na częściowo wyposażone sekcje. Nie dla armatora, a innej stoczni. I pewnie za cenę, której nie zaakceptowali Rumuni czy Ukraińcy...
    Zaiste - jest się czym chwalić!

    • 34 6

    • Pisanie o rynku wycieczkowiczów w kontekście polskich stoczni to nieporozumienie.

      Takie samo, jak ekscytowanie się wzrostem produkcji złota na świecie. Nas to właściwie nie dotyczy, bo dostajemy jakieś okruchy do pocięcia...

      • 17 0

    • Lepsze to niż 0...słownie po=zero

      • 3 4

  • Andrzej

    Stocznia Gdańsk to dno

    • 10 4

  • Stocznia Gdańska...zawsze była problemem. Jednak komuniści nie dali rady aby ją rozwalić. (3)

    No i przyszło PO i prawie im się udało. Ale niestety PIS wygrał wybory. Dlatego władza - dla PO i niech rozwalają stocznię, lot, pkp, pocztę Polską. Azoty sprzedać ruskim, itd. Jestem za a nawet przeciw!

    • 5 24

    • ***,,,, (1)

      Stocznię Gdańska nie rozwaliło żadne PO trolu tylko Jaworski z najlepszym prezydentem św pamięci L. Kaczynskim a tych głupot naopowiadał tobie Karol G.

      • 7 7

      • Jaworskiemu udało sie stocznię (a raczej resztki) sprzedać

        Czego nie dał rady zrobić Tusk...

        • 4 1

    • Stocznię rozwalili sami stoczniowcy a dokładniej związki zawodowe z Solidarnością na czele (tak samo zresztą jak Ursusa, mocne związki = upadek zakładu). A resztę rozwalił niejaki Jaworski co się znał na wszystkim a przede wszystkim na kolegowaniu się z bonzami z PiSu. No i jest jak jest (wina Tuska)

      • 0 1

  • termin

    zakonczenie w polowie 2022 ?? dawno sie tak nie usmialem.... :):):):):)

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane