• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Pływający terminal gazowy na akwenach gdańskiego portu

Robert Kiewlicz
19 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 1 roku) 

Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda.

Gaz-System rozpoczął konsultacje rynkowe dotyczące zapotrzebowania na usługi regazyfikacji. Konsultacje to element planowanej inwestycji dotyczącej pływającego terminalu LNG typu FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit). Miał on być zacumowany na Zatoce Gdańskiej. Według najnowszego projektu port załadunku i wyładunku ma znajdować się na akwenach i gruntach znajdujących się w granicach administracyjnych portu w Gdańsku.



Terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej to:

Program FSRU zakłada umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU, która posiada funkcje magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego - LNG (ang. Liquid Natural Gas).

Terminal gazowy FSRU w Gdańsku



Terminal FSRU ma być przystosowany do odbioru co najmniej 4,5 mld m sześc. gazu rocznie, z możliwością zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w perspektywie 2026/2027 roku. Według wcześniejszych zapowiedzi miał on rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 r.

Terminal LNG na Zatoce Gdańskiej. Jest decyzja, nie ma konkretów



Regazyfikacja LNG w gdańskim porcie



Terminal zapewni możliwość rozładunku LNG z maksymalną łączną ratą rozładunkową
9 tys. m sześc. LNG/h. W ramach usług dodatkowych operator terminalu rozważa możliwość świadczenia usług przeładunku LNG na mniejsze jednostki (statki o pojemności od ok. 1 tys. do 30 tys. m sześc. LNG) oraz bunkrowania statków.

Granica portu morskiego w Gdańsku. Granica portu morskiego w Gdańsku.

Pływający terminal gazowy to odświeżony projekt, w którego budowę miało być początkowo zaangażowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 r., a jej koszt szacowano wówczas na ok. 800 mln zł. W 2010 r. zawieszono jednak inwestycję, a jednym z powodów było to, że nie trafiła ona na listę projektów energetycznych, które dofinansować miała Unia Europejska. W 2008 r. udziały w spółce Polskie LNG przejęła od PGNiG spółka Gaz-System i ten podmiot odpowiada obecnie za budowę tego typu infrastruktury w Polsce.

Bliżej inwestycji w pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej



Gaz-System prowadzi konsultacje



Głównym celem konsultacji jest potwierdzenie zapotrzebowania na nowe zdolności regazyfikacji, a tym samym przekazanie przez uczestników rynku sygnału koniecznego dla realizacji inwestycji. Zawarcie umów regazyfikacji powinno nastąpić w 2022 r. Gaz-System planuje zorganizować co najmniej jedno otwarte spotkanie z uczestnikami rynku w pierwszej połowie września 2021 r. w celu przedstawienia informacji na temat planowanej inwestycji. Po zakończeniu etapu konsultacji spółka przeprowadzi ocenę oraz podsumuje zebrane w trakcie konsultacji uwagi.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (39)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane