• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pływający terminal na Zatoce Gdańskiej w 2021 roku

Robert Kiewlicz
27 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pływający terminal regazyfikacyjny (Floating Storage Regasification Unit) ma rozpocząć działanie w  połowie 2021 roku. Na zdjęciu metanowiec Al Nuaman z katarskim LNG wpływa do Gazoportu w Świnoujsciu. Pływający terminal regazyfikacyjny (Floating Storage Regasification Unit) ma rozpocząć działanie w  połowie 2021 roku. Na zdjęciu metanowiec Al Nuaman z katarskim LNG wpływa do Gazoportu w Świnoujsciu.

Firma Gaz-System wyłoniła wykonawcę studium wykonalności pływającego terminalu regazyfikacyjnego wraz z pracami przygotowawczymi. Pływający terminal typu Floating Storage Regasification Unit może rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 roku. Szacunkowy koszt jego budowy to blisko 3 mld zł.



Terminal gazowy na Pomorzu to odświeżony projekt, w którego budowę miało być początkowo zaangażowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 roku, a jej koszt szacowano wówczas na ok. 800 mln zł. W 2010 roku zawieszono jednak inwestycję, a jednym z powodów było to, że nie trafiła ona na listę projektów energetycznych, które dofinansować miała Unia Europejska. W 2008 roku udziały w spółce Polskie LNG przejęła od PGNiG spółka Gaz-System i ten podmiot odpowiada obecnie za budowę tego typu infrastruktury w Polsce.

- Studium terminalu obejmuje: przygotowanie do realizacji inwestycji pozwalającej na dostawy skroplonego gazu ziemnego do Polski w wielkości od 4,1 nawet do 8,2 mld m sześc. Analizowana jednostka, poza usługą podstawową polegającą na dostarczaniu gazu ziemnego po regazyfikacji do krajowej sieci przesyłowej, świadczyć może również m.in. usługi przeładunku i bunkrowania, tzn. "tankowania" statków napędzanych LNG. Jako potencjalną lokalizację terminalu wskazano rejon Zatoki Gdańskiej - informuje Tomasz Pietrasieński, rzecznik prasowy Gaz-System.
  • Podmorski gazociąg jest już umieszczony w "Planie zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030".
  • Lokalizacja terminalu gazowego na Zatoce Puckiej.

Pływający terminal regazyfikacyjny (Floating Storage Regasification Unit) ma być częścią podmorskiego gazociągu o długości ok. 40 km, łączącego magazyny gazu w Kosakowie ze stacją redukcyjno-pomiarową Grupy Lotos. Według planów punkt przeładunkowy zlokalizowany ma być na wodach Zatoki Puckiej, w odległości ok. 7 km od miejscowości Mechelinki. Podmorski gazociąg jest już umieszczony w "Planie zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030".

- Trwają intensywne prace nad finalizacją postępowania, a intencją zamawiającego jest zawarcie umowy z wyłonionym wykonawcą jeszcze w marcu. W postępowaniu udział wzięło osiem podmiotów. Pozwoliło to zamawiającemu na wybór najkorzystniejszej oferty cenowej, po spełnieniu bardzo restrykcyjnych wymogów odnośnie zarówno doświadczenia w realizacji tego typu projektów, jak i wykazania odpowiednich kwalifikacji kadry ekspertów nadzorujących poszczególne etapy prac nad dokumentem. Zakończenie prac i odbiór studium wykonalności przewidziano na listopad 2017 roku. W przypadku podjęcia przez Gaz-System pozytywnej decyzji inwestycyjnej, rozpoczęcie działalności operacyjnej FSRU planowane jest na pierwszą połowę 2021 roku - mówi Pietrasiński.
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To gazowiec adaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego, typu FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Zakotwiczony jest w pobliżu specjalnie przygotowanego dla niego nabrzeża. Jednostkę nazwano symbolicznie "Independence", gdyż ma ona zagwarantować Litwie, a docelowo regionowi państw bałtyckich, niezależność energetyczną. Indpendence ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG - z tego powodu terminal nie może przyjmować największych gazowców Q-Flex i Q-Max, mieszczących ponad 200 tys. m sześc. LNG. Płynny surowiec po regazyfikacji jest natychmiast wtłaczany do sieci.

Indpendence ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG

Opinie (31) 1 zablokowana

  • dobre zmiany (5)

    nie to co marazm i degrengolada za PO/PSL

    • 27 60

    • pisiaku co ty wygadujesz

      Trójmiasto było nadzwyczaj hojnie obdarowywane przez rząd PO/PSL a ty narzekasz, i nie widzisz jak się zmieniło na lepsze? Kto ci zrobił taką sieczkę w głowie?

      • 0 0

    • masz rację, pis więcej kradnie :D działają chłopaki i dziewczyny, bo przy korycie długo nie będą....

      • 2 3

    • Repatriantów z Gdańska możesz złotem obsypać to cię oplują jak wspomnisz o Polskiej partii.Jakby Jaruzelskiego wskrzesili to jeszcze na niego by zagłosowali.
      Wybierać też do śmierci będą Wilniuka.

      • 2 4

    • (1)

      PO/PSL i PiS to ta sama banda.
      Jak wieżysz, że są różnice pomiędzy nimi to mogę Ci tylko powiedzieć, żeś Pan naiwny...

      • 11 8

      • wierzysz*

        • 4 0

  • Inwestycja Polskiej Spółki Gazownictwa (3)

    Gazociąg podmorski, ktory jest wpisamy do miejscowego planu wojewodztwa pomorskiego jest realizowany przez Polska Spółkę Gazownictwa a nie przez Gaz-System. Ta inwestycja na chwile obecna nie ma nic wspolnego z terminalem LNG. Nie jest wykluczone, ze w przyszłości taki terminal będzie mogł byc przylaczony do tego gazociągu ale obecnie jest to tylko opcja.

    • 12 0

    • małe sprostowanie nie jest, a miał być realizowany przez PSG - jest wpisany w plany zagospodarowania terenu i na razie tyle, minelo już kilka ładnych lat i nic sie z tym nie dzieje. A na gazociąg po tej trasie "czai" się współwłaściciel platformy Beta na Bałtyku, chyba że te ta właśnie firma miałaby zrealizować ten gazociąg i odsprzedać/dzierżawić lub cokolwiek innego dla PSG, ale to już są moje domysły.

      • 0 0

    • Głupota ludzka nie zna granic (1)

      Już piszą w komentarzach o protestach chociaż do budowy terminala jeszcze daleko. Wolę mieć terminal LNG na Zatoce Gdańskiej niż technologie weglowe (EDF, który ma elektrocieplownie na węgiel w Gdańsku i Gdyni), które tworzą smog. Więc jak ktoś ma zamiar protestować to najpierw niech się gleboko zastanowi i nie daje się manipulowac pseudo ekologom.

      • 12 4

      • Elektrociepłownie nie tworzą smogu - poczytaj o tym co jest zainstalowane na kominach, smog to wynik niedopalania węgla, drewna i śmieci w piecach przydomowych w relatywnie niskich temperaturach - to co wylatuje u nich kominem to ciężka forsa, niedopalone paliwo. Elektrociepłownie mają zupełnie inną technologię i inne temperatury robocze. Nie mogą sobie pozwolić na takie marnotrawienie i wyrzucanie paliwa kominem. Proces spalania jest znacznie bardziej zaawansowany i wydajniejszy oraz nieporównywalnie czystszy, przy elektrociepłowni domowy kocioł na węgiel to prowizorka. Bardziej boję się tych dziadowych pieców na węgiel w kamieniach i domkach jednorodzinnych -, które nie rzadko mają za sobą co najmniej ćwierćwiecze i technologicznie i wydajnościowo są sto lat za murzynami. Przejdź się po osiedlu domów jednorodzinnych z lat 80-90 w mroźny dzień, ja dla przykładu mieszkam na takim osiedlu i znam ten dramatyczny problem z autopsji. Kolory dymów to całą paleta barw a wieczorem przy słabym wietrze otwarcie okna grozi uwędzeniem wnętrza. Co ciekawe znakomita większość moich sąsiadów ma piec gazowy w domu - tylko ogrzanie nim domu 160m2 jest zupełnie nie opłacalne - bo piec jest sprzed 25 lat i ma słabą wydajność cieplną.

        • 5 0

  • Czyli widok z Rewy i Mechelinek na Zatokę zostanie zeszpecony trwale. Brawo politykiery. (1)

    • 5 13

    • Czym?

      Statkiem na kotwicy, jakich pełno na redzie portu w Gdyni?

      • 0 0

  • Brawo Gdańsk! (7)

    • 26 12

    • (5)

      Nie Gdańsk tylko Gdynia.

      • 6 8

      • Co ma do tego Gdynia? (4)

        Wytłumacz proszę swoją głupotę.

        • 6 3

        • (3)

          To spójrz na mapę i zastanów się, który Kapitanat Portu będzię obsługiwał ruch statków, skąd będą holowniki itd?

          • 5 5

          • Czyli, że jakiś kapitanat portu inwestuje (2)

            i będzie dzięki temu przynosił zyski?
            Debilu, nawet nie jestem w stanie rozszyfrować twojego kretyńskiego komentarza. Gdańska firma LOTOS zainwestuje w to wszystko, potencjalnie niebezpieczne magazyny znajdą się w gminie Kosakowo obok Gdyni. Jakby co to zatruje szczurogrud, i dobrze. To wytłumacz mi przygłupie gdzie tu sukces wioski Gdynia. No gdzie?

            • 4 8

            • (1)

              ale pojechałeś, widać że metan z szadułek ci szkodzi, ale tak to na wsi bywa, że g*wnem ciągle wali.

              • 5 6

              • Dokładnie takiej odpowiedzi się spodziewałem.

                Zero merytorycznej odpowiedzi, jednak gdynianie to głąby z wypranymi móżdżkami.

                O jakiej wsi ty piszesz przygłupie?

                • 1 0

    • ot kibolstwo

      i do tego troolling magisracki

      • 2 6

  • 3mld, w tym 2 na łapówki

    3mld to jest kwota trochę wzieta a sufitu. Za przeproszeniem w wariancie dymania krajów bez gotówki. Na 20 letni kredyt, gdzie zaczyna sie bez wkladu wlasnego

    • 2 0

  • Bylem kiedys na Q-flex (1)

    Topowa technologia, ''reliq plant'', no i przestrzen. W koszykowke sie gralo z filipsami jak przechodzilismy kolo Singapuru :-)

    • 8 1

    • Jaki top...?
      te sprawiające wieczne problemy DFDE?

      śmieszne gadaie... albo ciągle źle działająca i bezgłośna praca reliqefaction plant... miód dla uszu i otoczenia!

      • 0 1

  • Dobra zmiana to mit (2)

    Kolejne miejsce gdzie mozna odpocząć stanie sie przemysłowym wysypiskiem śmieci Oj szykują sie protesty miejscowych

    • 21 18

    • Miejscowi mogą cmoknąć się w pompke (1)

      a jak się nie podoba cywilizacja to pakować manele i wypad do afryki pasać kozy i mieszkać w chatkach z g*wna

      • 3 7

      • nie no racja, w imię "postępu" pozbawić trójmiasto waloru turystycznego... brawo! logika jak u prezia, czyli dno

        • 2 2

  • eko kosakowo (1)

    Życzę powodzenia. Eko terroryści z Kosakowa nie pozwolą zrealizować tej inwestycji...

    • 5 4

    • Nie beda mieli szans zablokowac.

      • 2 1

  • Pisiory zabrały nam terminal i postawili w Świnoujściu, a teraz dużo mniejszy zakres i nie wiadomo czy to w ogóle powstanie (1)

    Jak dla mnie kolejna ściema z odległym terminem realizacji by zyskać poparcie

    • 16 18

    • Jesteś Gdańszczaninem od pokoleń że oskarżasz Polaków że ci coś zabrali z Gdańska?

      • 1 7

  • Szczur brawo:)!

    • 9 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane