• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po 40 latach przerwy barka z kontenerami popłynie Wisłą

Maciej Naskręt
18 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Barka z kontenerami płynie z Gdańska do Warszawy

Żegluga śródlądowa powinna wrócić na Wisłę - uważają organizatorzy rejsu badawczego barką, który w środę wyruszy z Gdańska do Warszawy. Wyprawa jest wstępem do pomysłu, z którym nie chcą się zgodzić ekolodzy.



Wierzysz w odtworzenie żeglugi na Wiśle?

Żegluga śródlądowa na Wiśle funkcjonowała w latach 70. Główną przyczyną, dla której zrezygnowano z tego rodzaju transportu, były pogarszające się warunki żeglugowe.

- Przez lata zaniedbywana była infrastruktura na Wiśle, co doprowadziło do powstania płytkiego koryta, a wymycie ostróg rzecznych spowodowało poszerzenie rzeki. Nikt nie był zainteresowany odbudową tej infrastruktury. Do tego doszedł rozkwit transportu drogowego w latach 90., który skutecznie wypierał pomysły odtworzenia żeglugi - mówi prof. Zygmunt Babiński z Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Królowa polskich rzek - Wisła. Od XV wieku po lata 70 XX w. odbywał się tu regularny transport rzeczny. Królowa polskich rzek - Wisła. Od XV wieku po lata 70 XX w. odbywał się tu regularny transport rzeczny.
Warto pamiętać, że po Wiśle można bezpiecznie żeglować ok. 180 dni w roku - pozostały okres to letnia susza i zlodowacenie, gdy po prostu jest to niemożliwe. Eksperci twierdzą, że nakłady finansowe mogłyby wydłużyć ten okres do 250 dni. Stąd też pojawił się pomysł promowania tego typu transportu.

Porównanie środków transportu. Porównanie środków transportu.
W 9 dni z Gdańska do Warszawy - 450 km wodą

Województwo kujawsko-pomorskie i Miasto Bydgoszcz zorganizowały rejs, którym chcą pokazać, że nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych możliwy jest ograniczony transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju.

- W portach Gdańska i Gdyni rosną przeładunki kontenerów przewożonych drogą morską i dalszy transport w głąb kraju, drogami i koleją, stanie się niewydolny - przekonuje Stanisław Wroński, pełnomocnik marszałka województwa kujawsko-pomorskiego ds. dróg wodnych.
W środę z Portu Gdańsk wyruszy w kierunku Warszawy ponad 70-metrowy zestaw rzeczny, złożony z pchacza oraz barki załadowanej 20 kontenerami o zanurzeniu 80 cm. W ciągu dziewięciu dni pokona 450-kilometrowy odcinek Wisły przez m.in. Tczew, Bydgoszcz, Włocławek. Powrót zajmie cztery dni, czyli tyle, ile realnie potrzeba na przebycie takiego odcinka.

- Rejs ma promować żeglugę śródlądową jako transport ekologiczny i najbardziej ekonomiczny, pokazać możliwość przemieszczania towarów drogą wodną z portów morskich w Gdańsku i Gdyni do centrum kraju - częściowo już teraz - w warunkach dużej degradacji szlaku żeglugowego. Rejs ma wspierać ideę powstania w regionie platformy multimodalnej - wylicza Wroński.
Wyprawa będzie miała także aspekt badawczy. Studenci Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zbiorą specjalistyczne dane, które wskażą zagrożenia dla prowadzenia żeglugi śródlądowej na tym odcinku Wisły. Będą też przydatne przy opracowywaniu studium wykonalności dla Wisły i studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w regionie.

Latem żegluga na Wiśle jest niemożliwa z uwagi na niski poziom wody. Zimą natomiast problemem jest zlodowacenie. Latem żegluga na Wiśle jest niemożliwa z uwagi na niski poziom wody. Zimą natomiast problemem jest zlodowacenie.
Ekolodzy nie popierają transportu śródlądowego na Wiśle

Jednak dla ekologów idea przywracania ruchu barek na rzece Wiśle jest niezrozumiała.

- Przede wszystkim jest to podcinanie gałęzi, na której siedzimy. Ogromne pieniądze wydajemy z budżetu państwa i UE na rewitalizację linii kolejowych. Dając zielone światło żegludze śródlądowej, podcinamy kolei skrzydła - mówi Dominik Dobrowolski, ekolog i kajakarz.
Ponadto, dostosowując rzekę do ruchu śródlądowego i próbując betonować jej brzegi, rośnie ryzyko wystąpienia powodzi.

- Sądzę, że lepszym rozwiązaniem byłoby zadbanie o walory turystyczne nad Wisłą. Można by wtedy osiągnąć dużo lepszy wizerunek i większe zyski finansowe, niż z przepływu jednej czy dwóch barek dziennie - tłumaczy ekolog.
Porównanie środków transportu. Porównanie środków transportu.
Eksperci: ważne względy ekonomiczne

Zdaniem specjalistów żegluga śródlądowa jest jednym z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych sposobów transportu towarów.

- Jedna barka z 72 kontenerami odprawiana codziennie z portu w Gdańsku oznaczałaby 15 tysięcy tirów mniej na drogach w ciągu roku. Niestety, zaniedbana i dziczejąca Wisła przestała dawać gwarancję stabilności warunków żeglugowych - mówi Piotr Dwojacki, który w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni naukowo zajmuje się zagadnieniami żeglugi śródlądowej.
Naukowcy przeliczają też koszt tonokilometra. Przewóz kontenera ciężarówką na odcinku 100 km kosztuje tyle samo, co transport tego samego kontenera barką na odcinku 375 km i 300 km koleją.

Jedna z dwóch barek na Wiśle, która została zacumowana w rejonie Kwidzyna z myślą o miejscu lęgowym rybitwy rzecznej. Jest to rekompensata za budowę mostu drogowego w Kwidzynie. Jedna z dwóch barek na Wiśle, która została zacumowana w rejonie Kwidzyna z myślą o miejscu lęgowym rybitwy rzecznej. Jest to rekompensata za budowę mostu drogowego w Kwidzynie.

Opinie (274) 7 zablokowanych

  • Fajne te piktogramy porównawcze szkoda tylko że żaden nie porównuje czasu !!!

    To dlatego transport rzeczny przegrywa z tirami czy kolejka. W obecnych czasach nie liczy się dla klienta że przywieziesz mu 20 000 produktów na których zaoszczędzi 50 gr ale pod warunkiem że przyjadą za 2 tyg. Dla klienta liczy się że dostanie 5000 produktów na czas, bo zarobi teoretycznie mniej, ale częściej będzie mógł obracać towarem i dodatkowo relatywnie szybko reagować na zmiany na rynku.

    • 3 3

  • pijany kielner

    uczciwego handlu to gdansk nie znal i nie zna od wiekow

    • 1 2

  • Nie wierze!

    Wracamy do jednostki kalkulacji z czasow glebokiej komuny - tonokilometry (wtedy w transporcie morskim istnialy tonomile). Niech nikt mi nie wciska ze na transport jednej tony przez 100 km zuzyjemy tyje samo paliwa co na transport 100 ton prezez 1 kilometr (tu i tu jest 100 tonokilometrow).

    • 1 1

  • Nieekonomicznie = nieekologicznie

    Zakładając, że barka do i z Warszawy płynie łącznie 13 dni (bez załadunków i przerw) to aby codziennie jedna barka dopłynęła do Warszawy potrzebujemy 13 barek (ich remontów obsługi itp) oraz odbudowy infrastruktury rzecznej na długości 450km.. chyba nie trzeba być geniuszem żeby policzyć, że jest to koszt co najmniej dziesiątek milionów złotych (oczywiście z pieniążków podatników). Za te pieniądze można posadzić mnóstwo lasów i kupić setki filtrów do fabryk..
    A to w imię czego? 'Jedna barka z 72 kontenerami ma zastąpić 15 tys tirów?' Jeden tir przewiezie 2 kontenery z Gdańska do Warszawy w ciągu dnia. Przez 13 dni przewiezie średnio 13 kontenerów do Gda i 13 do Warszawy czyli łącznie 26 kontenerów. W tym czasie barka przewiezie 72 do Warszawy i 72 do Gdańska. 72/13 ~ 5,5.. Jedna barka przewiezie w tym samym czasie tyle co 5,5 tira.. czyli 13 barek (przy uproszczonych założeniach) zastąpi około 72 tirów.. a nie 15 tys :\ tyle co nic... za dziesiątki milionów..

    • 1 1

  • Brawo PIS (1)

    Oby tak dalej

    • 4 4

    • Ile kasy dostałeś za ten wpis propagandowy ?

      • 2 0

  • Jak słyszę "ekolog" to mnie trzesie...

    • 4 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Barka z kontenerami płynie z Gdańska do Warszawy

    14 tirów mniej na trasie (1)

    • 13 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Barka z kontenerami płynie z Gdańska do Warszawy

      Normalnie łał.
      A wystarczy jeden pociąg i też kilkadziesiąt tirów mniej na trasie.

      • 5 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Barka z kontenerami płynie z Gdańska do Warszawy

    Energetyka a środowisko

    Pokażcie lepiej wyliczenia jak to wygląda ekonomicznie i energetycznie a nie filmiki z jakimiś śluzami

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Barka z kontenerami płynie z Gdańska do Warszawy

    No w końcu!

    Ktoś ruszył głową i postanowił wykorzystać warunki ukształtowania terenu Polski. Niech żyje żegluga śródlądowa !!!!

    • 7 0

  • ech, wy barany !!!!!

    Słowa arcybiskupa Jana Skolikowskiego,
    który w "Rozmowie kruszwickiej" z roku 1573
    roku słusznie uważał, że:
    "Każdemu panu i narodowi więcej na morskim państwie zależy,
    niźli na ziemskim. Kto ma państwo morskie, a nie używa go,
    albo je sobie da wydzierać, wszytkie pożytki od siebie oddala,
    a wszytkie szkody na się przywodzi, z wolnego niewolnikiem się stawa,
    z bogatego ubogim, z swego cudzem".

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane