• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po nowych torach do gdańskiego portu pociągi pojadą 100 km/h

erka
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jednym z istotnych elementów jakie zostaną wykonane w ramach modernizacji linii kolejowej do gdańskiego portu jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą. Jednym z istotnych elementów jakie zostaną wykonane w ramach modernizacji linii kolejowej do gdańskiego portu jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą.

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na modernizację linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Ma to pozwolić na zwiększenie ruchu pociągów przewożących towary masowe i kontenery. Inwestycja przyczyni się również do usprawnienia ruchu żeglugowego na Martwej Wiśle, a dzięki modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu jej przepustowość wzrośnie trzykrotnie.


Modernizacja połączenia kolejowego portu w Gdańsku przewiduje ułożenie toru w technologii bezstykowej na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym na podsypce tłuczniowej. Modernizacja połączenia kolejowego portu w Gdańsku przewiduje ułożenie toru w technologii bezstykowej na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym na podsypce tłuczniowej.

Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu.

- Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej nienajlepszy stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze - informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe. - Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak  w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.

Inwestycja będzie polegała nie tylko na budowie nowych torów w miejsce istniejących, ale dodatkowo obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym Gdańsk Port Północy.

Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas. Szacowany koszt inwestycji to ok. 505 mln zł. Jej realizacja zaplanowana jest na lata 2013-2015. Realizacja inwestycji umożliwi wzrost zdolności przepustowej linii kolejowej z obecnej liczby 82 pociągów do 240 pociągów na dobę.

Co byś zmienił w funkcjonowaniu państwowych spółek kolejowych?


Minimalizacji hałasu i wibracji ma służyć szlifowanie szyn, które wykonane zostanie po modernizacji linii i budowa ekranów akustycznych. W planach jest także montaż elementów odblaskowych (tzw. wilczych oczu) oraz budowa w przepustach suchych chodników dla zwierząt.

Jednym z istotnych elementów prac jakie zostaną wykonane jest też budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Połączenia kolejowe z Portu Gdańsk poprowadzone są we wszystkich strategicznych kierunkach, tj: na południe, zachód i wschód. Obecnie dwie magistrale kolejowe łączą Gdańsk z południem Polski, przez Łódź/Warszawę do Katowic/Krakowa. Ponadto Gdańsk posiada dwie zelektryfikowane linie kolejowe z Poznaniem i Wrocławiem oraz zelektryfikowane połączenie ze Szczecinem i obwodem Kaliningradzkim.
erka

Miejsca

Opinie (46)

  • Gdańsk mój widzę wielki! (4)

    jeszcze parę lat takiego rozwoju i będzie potęgą gospodarczą

    • 77 10

    • Taak my płacimy za te inwestycje, ale gdzie pojadą zyski? Na Cypr? czy gdzieś dalej? (1)

      eh

      • 4 24

      • Jeszcze 2 lata temu było 127 mln a dziś proszę ten Miś ma kosztować 505 mln....

        Mafia rządzi a gojom nie podobała się CBA hahahahaha

        • 2 5

    • PKP PLK

      Niech lepiej dokończy najpierw modernizacje odcinka Gdańsk Główny-Pruszcz Gdański, bo dojazd jest tragiczny a postępów nie widać, tylko jeden wielki bajzel i non stop coś im tam kradną.
      Najpierw jedno , później drugie, a nie wszystko na hurrra i wychodzi wielkie goowno !

      • 2 4

    • nie cukruj budyniowi wazeliniarzu.

      • 0 7

  • Dobra!!

    • 24 1

  • (3)

    Budowa nowego mostu to bardzo dobry pomysł, ale czy przy okazji rozbiorą istniejący most obrotowy (jeden z 10 w Polsce)?

    • 16 2

    • (1)

      obrotowy to był, ale za czasów WMG. od '45 zaspawany na mocno.

      • 5 3

      • Od 45? Dziwne, pamiętam jak był otwierany, a w 45 jeszcze nie było mnie na świecie. ;)

        • 1 0

    • rozbiorą

      ten most obrotowy jest i tak już tylko z nazwy - jeszcze kilka lat zaniedbań i stałby się mostem pływającym

      • 4 0

  • 505 mln złotych (9)

    to BARDZO duża kwota. Rewitalizacja linii z Gdańska Głównego do PGE Arena kosztowała 7 mln złotych za 3,5 km długości. Czyli rewitalizacja 16 km torów powinna kosztować 4,57 x 7,00 mln złotych czyli 32 mln złotych. Niech to będzie nawet x2 bo przecież linia jest dwutorowa to będzie to 64 mln złotych plus rewitalizacja mostu. Ale czy taki most naprawdę kosztuje 440 mln złotych? Koszt mostu wantowego obok (wtedy trzeciego tysiąclecia dzisiaj JP II) to było 156 mln pln w 2001. A więc czy naprawdę most kolejowy PKP kosztuje TRZY RAZY TYLE CO NOWY WANTOWY? Nie kwestionuje realizacji ale trzeba mieć trochę zdrowego rozsądku.

    • 24 35

    • Nie rewitalizacja tylko budowa nowego dwutorowego mostu (3)

      oprócz tego modernizacja stacji rozrządowej gdzie jest więcej km. torów niż na całej linii. Uwielbiam takich "ekspertów"

      • 30 3

      • Stacji nie ruszają (2)

        Stacja rozrządowa nie jest w projekcie - tylko tory, most i sterowanie ruchem.

        • 4 2

        • (1)

          A Olszynka to co? Pies?

          • 2 2

          • Która Olszynka? Te 4 tory przed zjazdem na stację LOTOSu? Potraktujmy to poprostu jak tory :)

            • 1 1

    • a poza tym to jest szacunkowa kwota, kwota którą inwestor zarezerwował w budżecie, potem jest przetarg i i rzeczywista cena.

      • 8 1

    • Tak ale kiedy budowano most wantowy? Ceny się zmieniają.

      • 6 1

    • A sterowanie ruchem?

      Na linii do areny nie było ani przejazdów ani przebudowy systemów sterowania ruchem kolejowym.

      Inaczej się jeździ "tramwajem" do areny tam i z powrotem, a inaczej ciężkimi pociągami z pruszcza do portu z odnogą na lotos i kanał kaszubski. Inna konstrukcja toru, inny typ sieci trakcyjnej. Po drodze masz też sporą stację Gdańsk Olszynka (rozjazdy!). Dolicz sterowanie całej linii z LCS i przejazdy kolejowe. Ochrona środowiska też pewnie kosztuje (ekrany, maty antywibracyjne, etc.)

      To wszystko kosztuje - kwota jest odpowiednia. I tak sytuacja na polskim rynku spowoduje, że wygra hiszpańska czy włoska firma krzak za 60% ceny i podwykonawcy zobaczą figę, a nie swoje - ciężko zarobione - pieniądze.

      Zyga.

      • 12 0

    • dobre pytanie czy aż tyle kasy jest na to potrzebne

      • 2 1

    • Hmm...

      To ile ma to kosztować wycenią firmy składające ofertę.
      Znając polskie realia, zejdą z ceną maksymalnie w dół żeby wygrać.
      Więc jeśli wygra oferta za 450mln zł, tzn że tyle musi to kosztować.

      • 1 0

  • Ruch odbywa się tylko po jednym torze bo drugiego już prawie nie ma

    Sieć trakcyjna już praktycznie w większości zerwana i zezłomowana a na niektórych odcinkach regularnie od pewnego czasu znikają również szyny wycinane w krótkich odcinkach przez złomiarzy

    • 15 0

  • ... (2)

    moze warto przy okazji budowy mostu kolejowego dodać "kładke dla pieszych" skoro przy budowie mostu wantowego się nie udało !!!

    • 35 2

    • (1)

      I ścieżkę rowerową. Most Siennicki niedługo runie więc przydałaby się alternatywa do wydostania się z Przeróbki.

      • 18 2

      • po co Ci ścieżka rowerowa?

        przecież można wsiąść w autobus lub tramwaj, zostawiając rower przy znaku ;)

        • 1 3

  • (1)

    Warunki żeglugi to się nie poprawią bo wąskim gardłem jest za niski Most Siennicki.

    • 12 2

    • który będzie wreszcie przebudowany

      więc warto już teraz odpowiednio wykonać inne inwestycje

      • 5 0

  • ej długość wynosi ponad 16 km, apociagi POmkną 100km/h, 505 mln zł !!!! (4)

    łoł 100km na godzinę, komu to potrzebne na takim krótkim i "miejskim" odcinku??????????????????????? wystarczy niech pojada na całej długosci 60 na godz to daje 16 minut

    • 12 11

    • ehhh (2)

      Takim to zawsze źle...
      Jakby modernizowali na 60, to byłby krzyk, że marnotrawstwo, co to za efekt, jak na świecie jeżdżą towary po 160km/h.
      Robią, na 100, to też źle.
      Weź po uwagę, że pociągi po minięciu Pruszcza będą dalej mogły jechać 120km/h, po zmodernizowanej E-65.

      • 3 1

      • do vvv ależ ja się "czepiam" odcinka tego 16 km a nie E-65 (1)

        a sprawy kolejowe to ja znam od strony technicznej a nie dyrektorsko-prezesowej-medialnej

        • 1 1

        • ...

          To tym bardziej powinieneś wiedzieć, że jeśli tam się jedzie 20km/h i robi modernizację do 60km/h, to kosztowo nie będzie to aż tyle aby zwiększy prędkość do 100km/h. Zakres prac na 60, będzie musiał być na tyle duży, że osiągnięcie 100, nie pociągnie dodatkowych poważnych kosztów.

          • 1 0

    • chodzi o to, aby pociąg wyjeżdżający z portu osiągnął 100km/h przed wjazdem na E-65.

      • 2 0

  • Gdansk to potega!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    • 15 8

    • Patrząc na Gdańsk z punktu widzenia makro, to nie popadajmy w samozachwyt, bo jesteśmy prowincją gospodarczą, ale z punktu widzenia lokalnego jesteśmy dość mocni. Zawdzięczamy to w głównej mierze rafinerii i portowi północnemu, więc powinniśmy podziękować tym którzy zaprojektowali i wybudowali to w latach 70-tych. Choć o tych sprawach się w Gdańsku nie mówi, a wręcz jest to zakazane.

      • 2 1

  • P K P ... (2)

    PO - ciągi PO-mkną do PO-rtu za 505 mln zł ? PO-mysłodawcy PO-darują sobie PO-rządne premie za PO-mysł i PO-stawienie POLAKÓW przed następnym PO-matolskim PO-mysłem rozkradania POlaków pieniędzy.

    • 24 30

    • podpisz się głupiec

      i wszyscy będą wiedzieli o co chodzi :)

      • 4 6

    • bo lepiej jest nic nie robic, nie przyznawać premii i narzekać

      to jest myśl.

      • 3 5

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane