- 1 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (120 opinii)
- 2 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (236 opinii)
- 3 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (30 opinii)
- 4 Luksusowy statek na Westerplatte (10 opinii)
- 5 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (46 opinii)
- 6 Poczta Polska. Mniej okienek, mniej etatów (233 opinie)
Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów
Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.
- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:
Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"
Promy typu ro-pax dla polskich armatorów
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.
We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.
Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".
- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.
Czytaj też:
PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?
Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt
Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.
Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
Miejsca
Opinie (285) 5 zablokowanych
-
2021-11-26 13:45
Opinia wyróżniona
No i po co był ten cyrk z kupowaniem Stoczni Gdańskiej, obiecankami restytucji przemysłu okrętowego? (11)
To dowód na kolejne, zmarnowane publiczne pieniądze na rzekome ratowanie polskich stoczni. Holding Remontowa był zawsze gotów do realizacji tych zamówień i nie potrzebuje do tego ani Nauty, ani stoczni szczecińskich. A za tam utopione pieniądze można byłoby wybudować te promy i jeszcze trochę. Tyczy się to także okrętów: tzw. Stocznia Wojenna, czyli czarna dziura dla publicznych pieniędzy, nic nie zbuduje; oby tylko nie przeszkadzała innym..
- 156 36
-
2021-11-27 18:18
Po co wp.....asz Naute jak tam realizowane są tylko remonty i przebudowy, a nie nowe budowy.
- 3 2
-
2021-11-27 09:34
Jad ci mózg wyżarł. Stocznia Gdańska ma zakontraktowaną budowę serii wież wiatrowych i sekcji okrętowych Meyer Turku (1)
Mowa o projektach Blabersgiden, Aura, Aura 2,Aura 3,Aura 4,Aura5, Puskakorpi, Telsiai, Merkantillio etc.
- 4 9
-
2021-11-28 13:07
I jeszcze: Aura6,Aura7,Aura8,Aura9,Aura10,Aura11,Aura12,Aura13,Aura14,Aura15,Aura16,Aura17 itd.
- 1 3
-
2021-11-27 08:48
Jak to po co??
Trochę kasy po drodze dzięki temu się powyciągało,a i medialnie (czytaj:propagandowo) niezłe sprzedało- 8 2
-
2021-11-27 07:33
Typowa gadka. Jakoś w Niemczech czy hol. dużo większe pieniądze są doplacane do stoczni. Mają świadomość ze to ciągnie całą masę firm wkoło. Że w końcowym bilansie na tym zarabiają tworzą kilka miejsc pracy na jedno w stoczni. Ale ludzie ciągle powtarzają retorykę z lat 2000.
- 9 12
-
2021-11-27 01:04
"Stocznia Gdańsk" , taka jest oficjalna nazwa tego przybytku.
- 1 0
-
2021-11-26 19:57
Remontowa nie ma gdzie takich dużych kadłubów zbudować. (3)
Więc pewnie zleci ich budowę Crist Gdynia albo tym podmiota co wypisałeś.
- 3 15
-
2021-11-27 09:27
(2)
Oczywiście że ma, całość będzie budowana z kilku bloków (1 blok --> kilka sekcji ) i składana na doku.
- 5 0
-
2021-11-27 13:29
Tylko na płytach montażowych w Remontowa możesz max 27 metrów szerokości bloki zbudować. (1)
Więc nie opowiadaj bajek. Tu nie chodzi o długość..... Jednostki tylko o szerokość!!!
- 2 2
-
2021-11-30 13:12
To zrobią to w dawnej stoczni północnej
- 0 0
-
2021-11-26 18:49
zmarnowane pieniadze to jest kupno SNG z całą załogą i sprzetem rok przed zakończem umowy.
No bo co oni produkują?
- 7 12
-
2021-11-26 12:33
Opinia wyróżniona
pięć lat opóźnienia (4)
Kolejny sukces władzy nie można było tak od początku?
- 103 28
-
2021-12-01 16:14
Ile lat opòźnienia zafundowała kaolicja PO- PSL .Jak opòźniali budowę Terminalu LPG I Baltic pipe?Za zablokowanie propozycji L.Kaczyńskiego w 2006 Cimoch I Maynard dostali się do parlamentu UE z list POKOmańskich.
- 0 1
-
2021-11-27 17:13
Czy to sukces ?
Mocno się zastanawiam czy to nie będzie gwóźdź do trumny dla remontowej. Płatnikiem jest Skarb Państwa ! Już nie jedna firma się przez to wyłożyła a Pisowcy to już specjaliści w tej dziedzinie
- 4 5
-
2021-11-26 23:13
5 lat temu to dla polferiss miał być prom (1)
- 7 0
-
2021-11-29 09:35
stępka w krzakach leży tylko farba z trawy zeszła
- 3 0
Wszystkie opinie
-
2021-11-26 12:24
Ciekawe czy wykorzystana zostanie słynna stępka ze Szczecina (4)
- 64 8
-
2021-11-26 12:53
(2)
Tamta stępka jest w laboratorium, próbują wyciągnąć z niej komórki macierzyste żeby można było wyhodować inne rzeczy - np. kamienie węgielne.
- 30 3
-
2021-11-26 15:28
Labolatorium
Ministrant edukacji
- 7 2
-
2021-11-26 23:54
Może nawet znajdą krużganek oświaty
i współrzędne San Escobar.
- 12 2
-
2021-11-26 13:58
Musowo!
Przecież ksiądz ją poświecił! Trzeba śmigać do Szczecina po stępkę.
- 14 2
-
2021-11-26 12:25
Stępka (4)
Tylko niech stępkę z nierdzewki zrobią - będzie długo ładnie wyglądała.
- 41 22
-
2021-11-26 12:33
(2)
Na ropaxach nie ma stępek!
- 4 3
-
2021-11-26 13:24
a co jest? listy intencyjne? (1)
- 6 3
-
2021-11-26 13:34
kamienie wegielne i przeciete przez politykow i biskupow wstegi
- 9 3
-
2021-11-26 12:55
Ważne, żeby była odporna na kocie fekalia. Tak na wszelki wypadek.
- 7 6
-
2021-11-26 12:27
(3)
No i BRAWO - Właściwy kontrakt we właściwym miejscu.
- 65 2
-
2021-11-26 19:50
Tylko że Remontowa nie ma gdzie zbudować tak dużych kadłubów!!!!! (2)
Myślę że same kadłuby będzie budować Crist Gdynia!!!!
- 4 8
-
2021-11-27 09:29
(1)
Bzdura, nic takiego się nie wydarzy
- 3 1
-
2021-11-27 10:18
Tak szerokie jednostki w PL można zbudować tylko w 3 miejscach...
Czyli na terenach dawnej Stoczni Gdynia , Stoczni Gdańsk oraz Stoczni Szczecińskiej.... No chyba że Remontowa planuję jakieś olbrzymie inwestycje w infrastrukturę u siebie zrobić....
- 1 0
-
2021-11-26 12:29
(2)
Wybudować to nie problem. Problem to utrzymać rentowną linię. Jak czytam, że to dla skarbu panstwa to już wiem jaki bedzie koniec.
- 49 17
-
2021-11-26 13:35
sie sprzeda za bezcen komus z rodziny pisowca i nagle bedzie rentowne.
- 6 5
-
2021-11-26 15:42
Zbudować nowoczesny prom pasażerski to nie jest łatwa sprawa, trzeba się znać na rzeczy.
A pływać tym to pikuś- 6 0
-
2021-11-26 12:30
(6)
Jeśli za budowę bierze się Remontowa Holding SA to promy zostaną zbudowane. Drżyj opozycjo!
- 78 29
-
2021-11-26 12:40
Nie Holding (1)
Tylko Gdańska Stocznia Remontowa.
- 18 7
-
2021-11-26 15:08
A GSR nie należy do Holdingu? Pomyśl zanim napiszesz.
- 8 7
-
2021-11-26 13:29
Dlaczego nie buduje tego Stocznia Gdańska ? A prywatna firma? (2)
Bo w Szczecinie budują od 6 lat? hehe koszty w państwowej 3 x większe? Ale teraz hitem są Bumar -Łabędy To jest numer!! kupują bezsensownie amerykańskie czołgi a fabryka z potencjałem umiera (nawet jakiś offset by zrobili ) tam jest dopiero pisowa robota po mistrzowsku zrobione. Ja nie wiem jak to państwo jeszcze funkcjonuje? widać już po walutach ile pis drukuje kasy .
- 19 6
-
2021-11-29 08:25
Funkcjonuje bardzo dobrze i to dowód że te brednie totalnej to brednie ...
- 0 0
-
2021-11-29 23:41
To nie pisowska robota tylko rusko-amerykańska
Ruscy i Amerykanie mieli zbieżny cel
- 0 0
-
2021-11-29 10:07
A czego ma drzec opozycja?nie rozumie.
- 0 0
-
2021-11-26 12:32
W końcu! (1)
No i o to chodzi! Brawo Remontowa!
- 77 6
-
2021-11-26 15:30
Ale że co? Promy zwodowane?
Bo 6 lat temu też było brawo i PR pinokio w TVP
- 2 4
-
2021-11-26 12:33
Opinia wyróżniona
pięć lat opóźnienia (4)
Kolejny sukces władzy nie można było tak od początku?
- 103 28
-
2021-11-26 23:13
5 lat temu to dla polferiss miał być prom (1)
- 7 0
-
2021-11-29 09:35
stępka w krzakach leży tylko farba z trawy zeszła
- 3 0
-
2021-11-27 17:13
Czy to sukces ?
Mocno się zastanawiam czy to nie będzie gwóźdź do trumny dla remontowej. Płatnikiem jest Skarb Państwa ! Już nie jedna firma się przez to wyłożyła a Pisowcy to już specjaliści w tej dziedzinie
- 4 5
-
2021-12-01 16:14
Ile lat opòźnienia zafundowała kaolicja PO- PSL .Jak opòźniali budowę Terminalu LPG I Baltic pipe?Za zablokowanie propozycji L.Kaczyńskiego w 2006 Cimoch I Maynard dostali się do parlamentu UE z list POKOmańskich.
- 0 1
-
2021-11-26 12:35
Ufff
No, w końcu! Długo to trwało. Nie można było tak od razu?
- 43 3
-
2021-11-26 12:37
Wreszcie... (2)
- 35 1
-
2021-11-26 13:37
Z czego się cieszyć? (1)
Państwo za nasze pieniądze buduje promy, później z naszych będzie dokładać do ich utrzymania. Jak jakaś firma potrzebuje promu to niech weźmie kredyt, zarabia i sama go spłaca. Tak to znów wszyscy do tego będziemy dopłacać.
- 8 9
-
2021-11-28 11:17
Niezupełnie
Te promy to część szlaków europejskich, a budowa i utrzymanie infrastruktury jak najbardziej leży w gestii państwa. To że Tobie te statki kojarzą się z alkoholowym trupem, nie znaczy że do tego one służą, bo jest wręcz odwrotnie.
- 2 0
-
2021-11-26 12:38
Brawo! (9)
Świetne wieści! Remontowa udowodniła już, że jest partnerem godnym zaufania. Musi być dobrze!
- 64 4
-
2021-11-26 13:36
(1)
gorzej jak te zaalokowane srodki przez matiego nagle sie zaalokuja gdzies indziej.
- 9 2
-
2021-11-26 15:32
Albo inflacja zeżre...
Albo... wina Tuska i się nie uda
- 3 1
-
2021-11-26 15:31
Partnerem partii!
Jeszcze jak Suski pomoże to sukces murowany!
- 3 1
-
2021-11-26 19:48
Tylko że Remontowa nie ma gdzie takich dużych kadłubów zbudować!!! (4)
Podejrzewam że kadłuby będzie budować Crist Gdynia !!!! No może jeszcze Nauta .... Ale wątpię. A Remontowa co najwyżej będzie wyposażać te jednostki....
- 2 14
-
2021-11-26 21:16
Marek, nic nie wiesz i piszesz... (1)
Temat jest od dawna u nas rozpoznany, wiemy gdzie będziemy łączyć kadłub w całość i go wyposażać, rozmawiamy z ewentualnymi podwykonawcami. Oczywiste jest to, że całej tej ilości stali u siebie nie zbudujemy i - jak na całym świecie - będziemy szukać podwykonawców sekcji / bloków. A Crist ma dużo swoich projektów na głowie.
- 14 2
-
2021-11-26 23:20
Crist
Zapraszamy damy radę
- 5 3
-
2021-11-27 10:08
Tu już nie chodzi o długość tylko o szerokość jednostek. (1)
No chyba że będą budować na pochyleniach dawnej stoczni Gdanskiej.Bo Remontowa ma : Dwie linie montażu kadłubów Cp-1A i Cp-1B umożliwiające budowę, przesuwanie na boczną pochylnię rolkową oraz wodowanie statków o wymiarach:
max dł. kadłuba 125 m
max szer. kadłuba 18,8o m
max masie kadłuba 2500 ton
Tor stykowania Cp 1A wyposażony jest w żuraw peiner o udźwigu 20 t
Tor stykowania Cp1B wyposażony jest w 2 żurawie KONE o udźwigach: 2×80 t
Dodatkowo w tym rejonie przy użyciu dźwigów pływających istnieje możliwość wodowania statków o wymiarach:
max dł. kadłuba 45 metrów
max szer. kadłuba 12 metrów
max masie kadłuba 380 ton
Dwie linie montażu kadłubów Cp-1C i Cp-1D umożliwiające budowę, przesuwanie z płyty montażowej na dok pływający lub ponton oraz wodowanie statków o wymiarach:max dł. kadłuba 140 m
max szer. kadłuba 27 m
max masie kadłuba 3500 ton
obsługiwane przez suwnicę bramową 300t i żuraw peiner o udźwigu 12,50 t- 3 1
-
2021-11-28 20:39
cześć
z tym ze na płycie mogą budować również poprzecznie. i szerokość będzie 27m a szerokość będzie zgodnie z kontraktem prawie 32. Wodowanie z grodziami szczelnymi i obrót przed dokiem np 6-tym. Tylko chcieć, tzn. móc
- 0 0
-
2021-11-29 09:33
Oby taśmy klejącej nie zabrakło
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.