• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów

VIK
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości.

Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.



- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"



Promy typu ro-pax dla polskich armatorów



Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.

Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".

- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.

Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt



Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
VIK

Miejsca

Opinie (285) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Ciekawe czy wykorzystana zostanie słynna stępka ze Szczecina (4)

    • 64 8

    • (2)

      Tamta stępka jest w laboratorium, próbują wyciągnąć z niej komórki macierzyste żeby można było wyhodować inne rzeczy - np. kamienie węgielne.

      • 30 3

      • Labolatorium

        Ministrant edukacji

        • 7 2

      • Może nawet znajdą krużganek oświaty

        i współrzędne San Escobar.

        • 12 2

    • Musowo!

      Przecież ksiądz ją poświecił! Trzeba śmigać do Szczecina po stępkę.

      • 14 2

  • Stępka (4)

    Tylko niech stępkę z nierdzewki zrobią - będzie długo ładnie wyglądała.

    • 41 22

    • (2)

      Na ropaxach nie ma stępek!

      • 4 3

      • a co jest? listy intencyjne? (1)

        • 6 3

        • kamienie wegielne i przeciete przez politykow i biskupow wstegi

          • 9 3

    • Ważne, żeby była odporna na kocie fekalia. Tak na wszelki wypadek.

      • 7 6

  • (3)

    No i BRAWO - Właściwy kontrakt we właściwym miejscu.

    • 65 2

    • Tylko że Remontowa nie ma gdzie zbudować tak dużych kadłubów!!!!! (2)

      Myślę że same kadłuby będzie budować Crist Gdynia!!!!

      • 4 8

      • (1)

        Bzdura, nic takiego się nie wydarzy

        • 3 1

        • Tak szerokie jednostki w PL można zbudować tylko w 3 miejscach...

          Czyli na terenach dawnej Stoczni Gdynia , Stoczni Gdańsk oraz Stoczni Szczecińskiej.... No chyba że Remontowa planuję jakieś olbrzymie inwestycje w infrastrukturę u siebie zrobić....

          • 1 0

  • (2)

    Wybudować to nie problem. Problem to utrzymać rentowną linię. Jak czytam, że to dla skarbu panstwa to już wiem jaki bedzie koniec.

    • 49 17

    • sie sprzeda za bezcen komus z rodziny pisowca i nagle bedzie rentowne.

      • 6 5

    • Zbudować nowoczesny prom pasażerski to nie jest łatwa sprawa, trzeba się znać na rzeczy.
      A pływać tym to pikuś

      • 6 0

  • (6)

    Jeśli za budowę bierze się Remontowa Holding SA to promy zostaną zbudowane. Drżyj opozycjo!

    • 78 29

    • Nie Holding (1)

      Tylko Gdańska Stocznia Remontowa.

      • 18 7

      • A GSR nie należy do Holdingu? Pomyśl zanim napiszesz.

        • 8 7

    • Dlaczego nie buduje tego Stocznia Gdańska ? A prywatna firma? (2)

      Bo w Szczecinie budują od 6 lat? hehe koszty w państwowej 3 x większe? Ale teraz hitem są Bumar -Łabędy To jest numer!! kupują bezsensownie amerykańskie czołgi a fabryka z potencjałem umiera (nawet jakiś offset by zrobili ) tam jest dopiero pisowa robota po mistrzowsku zrobione. Ja nie wiem jak to państwo jeszcze funkcjonuje? widać już po walutach ile pis drukuje kasy .

      • 19 6

      • Funkcjonuje bardzo dobrze i to dowód że te brednie totalnej to brednie ...

        • 0 0

      • To nie pisowska robota tylko rusko-amerykańska

        Ruscy i Amerykanie mieli zbieżny cel

        • 0 0

    • A czego ma drzec opozycja?nie rozumie.

      • 0 0

  • W końcu! (1)

    No i o to chodzi! Brawo Remontowa!

    • 77 6

    • Ale że co? Promy zwodowane?

      Bo 6 lat temu też było brawo i PR pinokio w TVP

      • 2 4

  • Opinia wyróżniona

    pięć lat opóźnienia (4)

    Kolejny sukces władzy nie można było tak od początku?

    • 103 28

    • 5 lat temu to dla polferiss miał być prom (1)

      • 7 0

      • stępka w krzakach leży tylko farba z trawy zeszła

        • 3 0

    • Czy to sukces ?

      Mocno się zastanawiam czy to nie będzie gwóźdź do trumny dla remontowej. Płatnikiem jest Skarb Państwa ! Już nie jedna firma się przez to wyłożyła a Pisowcy to już specjaliści w tej dziedzinie

      • 4 5

    • Ile lat opòźnienia zafundowała kaolicja PO- PSL .Jak opòźniali budowę Terminalu LPG I Baltic pipe?Za zablokowanie propozycji L.Kaczyńskiego w 2006 Cimoch I Maynard dostali się do parlamentu UE z list POKOmańskich.

      • 0 1

  • Ufff

    No, w końcu! Długo to trwało. Nie można było tak od razu?

    • 43 3

  • Wreszcie... (2)

    • 35 1

    • Z czego się cieszyć? (1)

      Państwo za nasze pieniądze buduje promy, później z naszych będzie dokładać do ich utrzymania. Jak jakaś firma potrzebuje promu to niech weźmie kredyt, zarabia i sama go spłaca. Tak to znów wszyscy do tego będziemy dopłacać.

      • 8 9

      • Niezupełnie

        Te promy to część szlaków europejskich, a budowa i utrzymanie infrastruktury jak najbardziej leży w gestii państwa. To że Tobie te statki kojarzą się z alkoholowym trupem, nie znaczy że do tego one służą, bo jest wręcz odwrotnie.

        • 2 0

  • Brawo! (9)

    Świetne wieści! Remontowa udowodniła już, że jest partnerem godnym zaufania. Musi być dobrze!

    • 64 4

    • (1)

      gorzej jak te zaalokowane srodki przez matiego nagle sie zaalokuja gdzies indziej.

      • 9 2

      • Albo inflacja zeżre...

        Albo... wina Tuska i się nie uda

        • 3 1

    • Partnerem partii!

      Jeszcze jak Suski pomoże to sukces murowany!

      • 3 1

    • Tylko że Remontowa nie ma gdzie takich dużych kadłubów zbudować!!! (4)

      Podejrzewam że kadłuby będzie budować Crist Gdynia !!!! No może jeszcze Nauta .... Ale wątpię. A Remontowa co najwyżej będzie wyposażać te jednostki....

      • 2 14

      • Marek, nic nie wiesz i piszesz... (1)

        Temat jest od dawna u nas rozpoznany, wiemy gdzie będziemy łączyć kadłub w całość i go wyposażać, rozmawiamy z ewentualnymi podwykonawcami. Oczywiste jest to, że całej tej ilości stali u siebie nie zbudujemy i - jak na całym świecie - będziemy szukać podwykonawców sekcji / bloków. A Crist ma dużo swoich projektów na głowie.

        • 14 2

        • Crist

          Zapraszamy damy radę

          • 5 3

      • Tu już nie chodzi o długość tylko o szerokość jednostek. (1)

        No chyba że będą budować na pochyleniach dawnej stoczni Gdanskiej.Bo Remontowa ma : Dwie linie montażu kadłubów Cp-1A i Cp-1B umożliwiające budowę, przesuwanie na boczną pochylnię rolkową oraz wodowanie statków o wymiarach:
        max dł. kadłuba 125 m
        max szer. kadłuba 18,8o m
        max masie kadłuba 2500 ton
        Tor stykowania Cp 1A wyposażony jest w żuraw peiner o udźwigu 20 t
        Tor stykowania Cp1B wyposażony jest w 2 żurawie KONE o udźwigach: 2×80 t
        Dodatkowo w tym rejonie przy użyciu dźwigów pływających istnieje możliwość wodowania statków o wymiarach:
        max dł. kadłuba 45 metrów
        max szer. kadłuba 12 metrów
        max masie kadłuba 380 ton
        Dwie linie montażu kadłubów Cp-1C i Cp-1D umożliwiające budowę, przesuwanie z płyty montażowej na dok pływający lub ponton oraz wodowanie statków o wymiarach:max dł. kadłuba 140 m
        max szer. kadłuba 27 m
        max masie kadłuba 3500 ton
        obsługiwane przez suwnicę bramową 300t i żuraw peiner o udźwigu 12,50 t

        • 3 1

        • cześć

          z tym ze na płycie mogą budować również poprzecznie. i szerokość będzie 27m a szerokość będzie zgodnie z kontraktem prawie 32. Wodowanie z grodziami szczelnymi i obrót przed dokiem np 6-tym. Tylko chcieć, tzn. móc

          • 0 0

    • Oby taśmy klejącej nie zabrakło

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane