• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Połączenie Lotosu z Orlenem błogosławił papież

Robert Kiewlicz
12 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Dwa srebrne i wysadzane bursztynami krzyże w intencji połączenia Orlenu z Lotosem do Watykanu trafiły w 2003 roku dzięki związkowcom z "Solidarności" - gdańskiego i płockiego zakładu.

W centrali Orlenu wisi krzyż pobłogosławiony w 2003 roku przez papieża Jana Pawła II w intencji połączenia koncernu z Płocka z Lotosem. Taki sam krzyż trafił też do Gdańska, a obecnie stanowi część bursztynowego ołtarza w bazylice św. Brygidy. Jak twierdzi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, to symbol potwierdzający słuszność decyzji o fuzji obydwu koncernów paliwowych.


Połączenie Lotosu z Orlenem:


Krzyż wiszący w pomieszczeniach płockiego centrum administracyjnego PKN Orlen postanowił zobaczyć prezes koncernu Daniel Obajtek. Zachwyciła go symbolika krzyża i utwierdziła w przekonaniu, że połączenie obydwu koncernów naftowych to słuszna decyzja.

- Kiedy dowiedziałem się, że w Płocku jest takie miejsce, uznałem, że w obliczu zapadających decyzji chcę je zobaczyć. Koncepcja połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos jest obecna w sferze gospodarczej od długiego czasu, a takie symboliczne miejsca tu w Płocku i w Gdańsku są na to niezbitym dowodem - stwierdził prezes Orlenu.
Czytaj też: Orlen przejmuje Lotos. List intencyjny ze Skarbem Państwa

Krzyże do Watykanu trafiły w 2003 roku dzięki związkowcom z "Solidarności" - gdańskiego i płockiego zakładu. Tam pobłogosławione miały zostać przez Jana Pawła II specjalnie w intencji stworzenia narodowego koncernu. Srebrny i wysadzany bursztynami krzyż w intencji połączenia Orlenu z Lotosem został odsłonięty uroczyście przez zarząd Orlenu i przedstawicieli związkowych w 2004 roku.

Ówczesny p.o. prezesa PKN Orlen - Janusz Wiśniewski - twierdził, że wspierają ich kardynał Henryk Gubinowicz oraz arcybiskup Alfons Nossol. Obydwaj duchowni mieli się modlić w intencji fuzji obydwu zakładów.

Sceptyczny wobec takich deklaracji był prezes Lotosu, Paweł Olechnowicz, który stwierdził, że wygląda to na "profanację symbolu religijnego".

Więcej: Rekordowe wyniki Grupy Lotos. Zarząd nie boi się fuzji z Orlenem

Co stało się z gdańskim krzyżem? Na wiele lat trafił do "szafy". Wyjęto go z niej dopiero w 2015 roku. W 35. rocznicę rozpoczęcia strajków 1980 roku. Po uroczystej mszy w Bazylice Mariackiej, przedstawiciele zarządu Lotosu oraz związkowcy złożyli przed ołtarzem karafkę z ropą naftową i pobłogosławiony przez Jana Pawła II krzyż. Rok później w ramach obchodów 36-lecia porozumień sierpniowych krzyż trafił do bazyliki św. Brygidy i jest obecnie częścią bursztynowego Ołtarza Ojczyzny.

Przez lata wstawiennictwo papieża nie pomogło w realizacji planów dotyczących połączenia Orlenu i Lotosu. Dopiero 15 lat później prace nabrały tempa i widząc determinację decydentów mogą zostać wreszcie doprowadzone do końca.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (175) ponad 20 zablokowanych

  • orlen

    Cenacewiczowa i Cenacewicz- sprzedawczyki

    • 6 0

  • gdzie jak żyję k#!@$$!!

    • 6 0

  • "Argument" z papieżem jest już poniżej p*ły. Pisowskie dno.

    • 17 0

  • Propaganda (1)

    A ja głupi myślałem że strona Trójmiasto jest niezależna a tu propaganda Gebelsowska PIS i Kurskiego sięga długimi mackami nawet tu - ostatni raz tu zaglądam - żegnam

    • 19 1

    • Ja to widzę trochę inaczej

      Nie ma tu pochwały dla tych działań prezesa Orlenu. Opis jest wręcz delikatnie ironiczny, dający się czytać między wierszami (np. o tym, że prezes chce zobaczyć krzyż wiszący w siedzibie zarządzanej przez siebie firmy, jak tylko się dowiedział, że on tam jest). Jest za to opinia byłego prezesa LOTOSu, bardzo dobitna, choć dość łagodnie ubrana w słowa. Wszystko to tworzy (zamierzoną - MAM NADZIEJĘ!) atmosferę "przymrużenia oka". Choć tak na prawdę, to za takie teksty prezes Orlenu powinien wylecieć z roboty...

      • 3 1

  • Wszystko z tym Adamczykiem

    Albo z Karolakiem i Szycem.
    Nie ma juz innych?

    • 1 0

  • Monty Python

    Jeśli to na poważnie to czas spie***lać z tego domu wariatów... Jaja jak bererty. Chałwa Wielkiej Płosce!

    • 8 0

  • Panie Robercie Kiewlicz - autorze artykułu czy pan myślał może o zmianie zawodu np. jako czopek w PISIE

    • 13 0

  • dbile

    kompletne dblie pisolszewickie

    • 10 0

  • Jaki jest sens ekonomiczny tej fuzjii? (2)

    Czy ludzie z Orlenu beda potrafili dogadac sie np jak ludzie z lLotosu np z Norwegami ?Czy ludzie Lotosu beda mogli rozwijac Lotos i poddejmowac autonomiczne strategiczne dla koncernu i wolne od zarzadu Orlenu decyzje?Watpie.Tak durnej i szkodliwej fuzji jeszcze w Polsce nie bylo.ale co ja tam wiem....Czy wplywy jak do tej pory beda przekazywane na pomorze?Czy Lotos bedzie mogl dalej prowadzic polityke wspierajaca finansowo nasz region?Jezeli tak to czy w takim samym stopniu jak bylo to dotychczas...Czy bedzie to zagwarantowane przez Orlen wobec regionu i Lotosu?

    • 13 1

    • Jaki jest sens ekonomiczny fuzjii!

      Korpo wszystko rozp....doli, ale potrwa to parę lat, potem przyjdą inni anty-PiS i będą wskazywać co poprzednicy zrobili. Ale nikt nie zrobi tego tak" perfekcyjnie" jak obecni...

      • 4 0

    • Też chciałbym to wszystko wiedzieć. Czy ktoś jest w stanie przedstawić rzetelne informacje nt tej fuzji czy tylko próbuje się to zrobić po cichu.

      • 2 0

  • Odzierania z pieniędzy Gdańska ciąg dalszy.

    Kaczyński zawsze musi wymyślić jakiś prezent dla Gdańsko.
    Poprzednio jak był premierem zablokował przeładunek w Porcie Północnym rosyjskiej ropy.
    Dla portu to była duża strata a dla Rosjan kłopot, nie mieli niezamarzającego portu na Bałtyku.
    Po kilku latach my nadal nie mamy rosyjskich dolarów ale Rosja wybudowała port " na beczkach" i może wysyłać swoją ropę i gaz na cały świat, Polska może im skoczyć.
    Połączenie Lotosu z Orlenem pozbawi Gdańsk olbrzymich dochodów a zostawi wszystkie kłopoty.
    Cholernie jestem ciekaw kiedy PiS połączy porty w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie z przystanią w Młocinach. Czas najwyższy by Warszawa stała się centralnym Portem Morskim Polski.

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane