- 1 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (69 opinii)
- 2 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (113 opinii)
- 3 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (184 opinie)
- 4 Jest umowa na czarter FSRU (16 opinii)
- 5 Zobacz, jak wygląda świat z suwnicy (18 opinii)
- 6 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (26 opinii)
Połączenie Lotosu z Orlenem błogosławił papież
W centrali Orlenu wisi krzyż pobłogosławiony w 2003 roku przez papieża Jana Pawła II w intencji połączenia koncernu z Płocka z Lotosem. Taki sam krzyż trafił też do Gdańska, a obecnie stanowi część bursztynowego ołtarza w bazylice św. Brygidy. Jak twierdzi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, to symbol potwierdzający słuszność decyzji o fuzji obydwu koncernów paliwowych.
Krzyż wiszący w pomieszczeniach płockiego centrum administracyjnego PKN Orlen postanowił zobaczyć prezes koncernu Daniel Obajtek. Zachwyciła go symbolika krzyża i utwierdziła w przekonaniu, że połączenie obydwu koncernów naftowych to słuszna decyzja.
- Kiedy dowiedziałem się, że w Płocku jest takie miejsce, uznałem, że w obliczu zapadających decyzji chcę je zobaczyć. Koncepcja połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos jest obecna w sferze gospodarczej od długiego czasu, a takie symboliczne miejsca tu w Płocku i w Gdańsku są na to niezbitym dowodem - stwierdził prezes Orlenu.
Czytaj też: Orlen przejmuje Lotos. List intencyjny ze Skarbem Państwa
Krzyże do Watykanu trafiły w 2003 roku dzięki związkowcom z "Solidarności" - gdańskiego i płockiego zakładu. Tam pobłogosławione miały zostać przez Jana Pawła II specjalnie w intencji stworzenia narodowego koncernu. Srebrny i wysadzany bursztynami krzyż w intencji połączenia Orlenu z Lotosem został odsłonięty uroczyście przez zarząd Orlenu i przedstawicieli związkowych w 2004 roku.
Ówczesny p.o. prezesa PKN Orlen - Janusz Wiśniewski - twierdził, że wspierają ich kardynał Henryk Gubinowicz oraz arcybiskup Alfons Nossol. Obydwaj duchowni mieli się modlić w intencji fuzji obydwu zakładów.
Sceptyczny wobec takich deklaracji był prezes Lotosu, Paweł Olechnowicz, który stwierdził, że wygląda to na "profanację symbolu religijnego".
Więcej: Rekordowe wyniki Grupy Lotos. Zarząd nie boi się fuzji z Orlenem
Co stało się z gdańskim krzyżem? Na wiele lat trafił do "szafy". Wyjęto go z niej dopiero w 2015 roku. W 35. rocznicę rozpoczęcia strajków 1980 roku. Po uroczystej mszy w Bazylice Mariackiej, przedstawiciele zarządu Lotosu oraz związkowcy złożyli przed ołtarzem karafkę z ropą naftową i pobłogosławiony przez Jana Pawła II krzyż. Rok później w ramach obchodów 36-lecia porozumień sierpniowych krzyż trafił do bazyliki św. Brygidy i jest obecnie częścią bursztynowego Ołtarza Ojczyzny.
Przez lata wstawiennictwo papieża nie pomogło w realizacji planów dotyczących połączenia Orlenu i Lotosu. Dopiero 15 lat później prace nabrały tempa i widząc determinację decydentów mogą zostać wreszcie doprowadzone do końca.
Miejsca
Opinie (175) ponad 20 zablokowanych
-
2018-03-12 11:29
orlen
Cenacewiczowa i Cenacewicz- sprzedawczyki
- 6 0
-
2018-03-12 11:30
gdzie jak żyję k#!@$$!!
- 6 0
-
2018-03-12 11:43
"Argument" z papieżem jest już poniżej p*ły. Pisowskie dno.
- 17 0
-
2018-03-12 11:46
Propaganda (1)
A ja głupi myślałem że strona Trójmiasto jest niezależna a tu propaganda Gebelsowska PIS i Kurskiego sięga długimi mackami nawet tu - ostatni raz tu zaglądam - żegnam
- 19 1
-
2018-03-12 13:54
Ja to widzę trochę inaczej
Nie ma tu pochwały dla tych działań prezesa Orlenu. Opis jest wręcz delikatnie ironiczny, dający się czytać między wierszami (np. o tym, że prezes chce zobaczyć krzyż wiszący w siedzibie zarządzanej przez siebie firmy, jak tylko się dowiedział, że on tam jest). Jest za to opinia byłego prezesa LOTOSu, bardzo dobitna, choć dość łagodnie ubrana w słowa. Wszystko to tworzy (zamierzoną - MAM NADZIEJĘ!) atmosferę "przymrużenia oka". Choć tak na prawdę, to za takie teksty prezes Orlenu powinien wylecieć z roboty...
- 3 1
-
2018-03-12 11:46
Wszystko z tym Adamczykiem
Albo z Karolakiem i Szycem.
Nie ma juz innych?- 1 0
-
2018-03-12 12:25
Monty Python
Jeśli to na poważnie to czas spie***lać z tego domu wariatów... Jaja jak bererty. Chałwa Wielkiej Płosce!
- 8 0
-
2018-03-12 12:32
Panie Robercie Kiewlicz - autorze artykułu czy pan myślał może o zmianie zawodu np. jako czopek w PISIE
- 13 0
-
2018-03-12 13:01
dbile
kompletne dblie pisolszewickie
- 10 0
-
2018-03-12 13:09
Jaki jest sens ekonomiczny tej fuzjii? (2)
Czy ludzie z Orlenu beda potrafili dogadac sie np jak ludzie z lLotosu np z Norwegami ?Czy ludzie Lotosu beda mogli rozwijac Lotos i poddejmowac autonomiczne strategiczne dla koncernu i wolne od zarzadu Orlenu decyzje?Watpie.Tak durnej i szkodliwej fuzji jeszcze w Polsce nie bylo.ale co ja tam wiem....Czy wplywy jak do tej pory beda przekazywane na pomorze?Czy Lotos bedzie mogl dalej prowadzic polityke wspierajaca finansowo nasz region?Jezeli tak to czy w takim samym stopniu jak bylo to dotychczas...Czy bedzie to zagwarantowane przez Orlen wobec regionu i Lotosu?
- 13 1
-
2018-03-12 13:18
Jaki jest sens ekonomiczny fuzjii!
Korpo wszystko rozp....doli, ale potrwa to parę lat, potem przyjdą inni anty-PiS i będą wskazywać co poprzednicy zrobili. Ale nikt nie zrobi tego tak" perfekcyjnie" jak obecni...
- 4 0
-
2018-03-12 18:27
Też chciałbym to wszystko wiedzieć. Czy ktoś jest w stanie przedstawić rzetelne informacje nt tej fuzji czy tylko próbuje się to zrobić po cichu.
- 2 0
-
2018-03-12 13:23
Odzierania z pieniędzy Gdańska ciąg dalszy.
Kaczyński zawsze musi wymyślić jakiś prezent dla Gdańsko.
Poprzednio jak był premierem zablokował przeładunek w Porcie Północnym rosyjskiej ropy.
Dla portu to była duża strata a dla Rosjan kłopot, nie mieli niezamarzającego portu na Bałtyku.
Po kilku latach my nadal nie mamy rosyjskich dolarów ale Rosja wybudowała port " na beczkach" i może wysyłać swoją ropę i gaz na cały świat, Polska może im skoczyć.
Połączenie Lotosu z Orlenem pozbawi Gdańsk olbrzymich dochodów a zostawi wszystkie kłopoty.
Cholernie jestem ciekaw kiedy PiS połączy porty w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie z przystanią w Młocinach. Czas najwyższy by Warszawa stała się centralnym Portem Morskim Polski.- 11 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.