• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polska myśl techniczna w zapaści? Nie w trójmiejskiej Hydromedze

Robert Kiewlicz
14 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Firma Hydromega powstała w 1988 roku. Posiada 17 wzorów użytkowych i patentów oraz ponad 5 tys. rozwiązań z zakresu hydrauliki siłowej.


Budują pojazdy bezzałogowe dla wojska, straży pożarnej, minikoparki, rampy załadunkowe dla promów, zapory wodne, agregaty dla branży offshore. Trudno znaleźć w Polsce równie innowacyjną i wszechstronną firmę niż trójmiejska Hydromega. Posiada ona 17 wzorów użytkowych i patentów oraz ponad 5 tys. rozwiązań z zakresu hydrauliki siłowej wdrożonych do eksploatacji od początku swojej działalności. Co najważniejsze, firma stara się gdzie tylko możliwe stosować i promować wyłącznie polskie produkty i rozwiązania.



Hydromega powstała w 1988 roku i od początku działalności zajmuje się projektowaniem i produkcją układów hydrauliki siłowej oraz automatyką przemysłową. Równolegle z produkcją realizowane są jednak prace badawcze, rozwojowe oraz wdrożeniowe. Zaowocowały one wieloma ciekawymi pomysłami.

- Firma stara się gdzie tylko możliwe stosować i promować polskie produkty i rozwiązania - mówi Przemysław Zieliński, pełnomocnik zarządu ds. produkcji. - Działamy w bardzo wielu dziedzinach. Naszymi odbiorcami jest branża offshore, nasi pracownicy uczestniczą prawie we wszystkich projektach realizowanych w trójmiejskich stoczniach. Rampy promowe dla Stena Line czy Finnlines wyprodukowała Hydromega, tak samo jak większość zapór wodnych. W kwestii urządzeń hydraulicznych na pewno znajdzie się jakiś konkurent, jednak jeśli chodzi o budowę pojazdów, jesteśmy jedynym producentem w Polsce.

Hydromega należy do konsorcjum BPL (Bezzałogowe Platformy Lądowe). To właśnie w jej dziale produkcyjnym, znajdującym się w Miszewie koło Gdańska, powstał autonomiczny pojazd ratowniczy Lewiatan, na potrzeby służb ratownictwa cywilnego oraz wojska. Charakter pojazdu umożliwia wykorzystanie go w bezpośrednich akcjach związanych z ratowaniem osób z katastrof komunikacyjnych, usuwaniem skutków zanieczyszczeń po zjawiskach atmosferycznych, wykonywaniem przecinek leśnych w terenie zagrożonym pożarem, ewakuacją osób z terenów powodziowych oraz zabezpieczeniem działań logistycznych w trudnym terenie.

Także w Miszewie powstał pierwszy polski strażak bezzałogowy. Cały osprzęt został zabudowany na hydroaktywnym podwoziu pojazdu Lewiatan. "Strażak" przeznaczony jest do prowadzenia akcji ratowniczych w niedostępnych dla ludzi miejscach. Obydwa pojazdy są produkcją całkowicie polską.

- Zanim dojdziemy do masowej produkcji, jest masę prototypów. Pracę nad danym projektem liczymy raczej w latach niż w miesiącach - mówi Zieliński. - W firmie działa silny, młody zespół projektowy. Współpracujemy też z uczelniami technicznymi i rożnego rodzaju instytutami. Staramy się też współpracować z innymi firmami z branży, a nie rywalizować z nimi za wszelką cenę.

Najnowszym efektem prac specjalistów z Hydromegi jest pierwszy polski prototyp pojazdu do odtwarzania rowów melioracyjnych i specjalistyczny pojazd przeznaczony do prac na terenach podmokłych i leśnych oraz pierwsza polska minikoparka z napędem elektrycznym lub spalinowym. Niektóre z pomysłów, jakie powstały w firmie, trafią do seryjnej produkcji. - Najbliżej seryjnej produkcji jesteśmy w przypadku pojazdu Lewiatan i minikoparek - dodaje Zieliński. - Nasze prace to często projekty badawczo-rozwojowe i nie od razu jest z tego zysk. Najpierw trzeba sporo zainwestować. Warto jednak to robić, bo z tych prototypów bardzo często wynika coś bardzo ciekawego.

Hydromega działa na polskim rynku już od 25 lat. Obecnie firma zatrudnia ok. 90 osób. Niedawno firma uzyskała pozwolenie na prowadzenie działalności na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Część produkcji firmy wraz z pracami B+R przeniesiona zostanie do Bałtyckiego Portu Nowych Technologii w Gdyni. W pobliżu swoich nowych biur, na terenie byłej Stoczni Gdynia, firma ma oczywiście zamiar wprowadzić innowacyjne rozwiązania. Już teraz trwają prace nad budową całkowicie zautomatyzowanego, wielopoziomowego parkingu dla samochodów.

Miejsca

Opinie (27)

  • Lata ? (1)

    "" Zanim dojdziemy do masowej produkcji, jest masę prototypów. Pracę nad danym projektem liczymy raczej w latach niż w miesiącach - mówi Zieliński.""

    Po latach to nie sa prototypy tylko przestarzały sprzet.. Paranoja, zamiast powiedzmy rok sprawdzac i robic to sprawdzaja 5 lat a potem wychodza perelki jak Lublin itd..

    • 3 10

    • Taki sprzęt to nie samochody osobowe..

      Są takie produkty jak np. leki, samoloty, sprzęt wojskowy i inny sprzęt techniczny, który dopracowuje się latami, by później czerpać benefity z niezawodności.

      Dlatego np. Amerykanie nadal używają bombowców B-52 o konstrukcji z lat '50.

      • 6 1

  • Polak potrafi!

    • 5 0

  • Idealnym przykladem '' Polskiej glupoty '' jest chec zniszczenia Polskie Wodki sprzedawanej w USA !!!!!!!!!!!!!!!!

    Byl artykul o tym ! to przyklad na tzw. promocje i co to jest promocja polski ! . Nie piszcie zaraz ze to '' wodka czy to czy tamto i owamto '' bo nie o to chodzi ! pomijam tez fakt ze Minister z jakichs przyczyn sie przyczepil do tej wodki zamiast pomoc itd itd bo zlikwidowac jest bardzo latwo . WYPOWIEDZIAL SIE NA TEN TEMAT PEWIEN EKSPERT OD RYNKU W USA I TO CO POWIEDZIAL JEST TU KLUCZEM :::::::::::::::::::::: Otoz Polska Wodka jest rozpoznawalnym w USA produktem to po pierwsze !,,niewazne ze wodka bo tak wyszlo ale nas promuje ! Powiedzial ze w USA aby ogolnie zaistniec na polkach amerykanskich sklepow koncerny wykladaja wrecz milardy zeby tylko produkt wszedl do sklepow to po drugie !!!!!!!! A teraz najwazniejsze co powiedzial :::: Ten kto chce wycofac Polska Wodke z USA to totalny glupiec nie znajacy realiow bo promocja naszej Wodki aby sie stala jako tako znana tam na rynku USA trwala ponad 50 lat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ponad 50 lat trwal proces promocji produktu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.........................Wiec nasz rzad i wszelkie finansowania europejskie i bajania o promocji mozna sobie w buty wlozyc bo nawet pojecia polscy fachowcy w rzadzie nie maja na temat promocji produktu jak i tez tego czym jest promocja dzis na swiecie. .........Volvo i Saab placa miliardy od parudziesieciu lat zeby ich samochody jako tako poznano w USA , Wodka Finlandia prowadzi wrecz cale kampanie globalne zeby byc w USA !!!!!!!!!!!!!! a polakom sie wmawia ze wystarcza dobre checi :))),,,,,,,,az klapa opada na mozg od rzadowej glupoty i naiwnosci !

    • 4 0

  • Dzień Dobry my na testy.

    Koparki zwyczajowo działają w różnych miejscach gdzie istotne jest aby były widoczne z daleka. Co za tym idzie ich kolory powinny być transparentne, agresywne dla bezpieczeństwa pracowników. Przydałaby się lepsza prezentacja tego sprzętu z omówieniem szczegółów, przedstawieniem możliwości. Prezentacja na polu badawczym w terenie. Pozdrawiam

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane