• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polska ropa z "lądu" po raz pierwszy w gdańskiej rafinerii

Wioletta Kakowska-Mehring
14 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ropa naftowa jest dowożona do rafinerii koleją. W tym celu na terenie zakładu powstał kolejowy terminal rozładunkowy dla ropy naftowej oraz ciężkiej pozostałości po jej przerobie. Ropa naftowa jest dowożona do rafinerii koleją. W tym celu na terenie zakładu powstał kolejowy terminal rozładunkowy dla ropy naftowej oraz ciężkiej pozostałości po jej przerobie.

36 cystern zawierających 1500 ton ropy naftowej z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie dotarło do gdańskiej rafinerii Lotosu. To pierwszy transport w ramach podpisanej na pięć lat umowy i kolejna wspólna inicjatywa Lotosu i PGNiG, która ma zwiększyć poziom dywersyfikacji dostaw tego surowca.



Stanowisko rozładunku jest  uniwersalne, czyli będzie można rozładowywać cysterny różnej wielkości, od krótkich dwunastometrowych po najdłuższe, eksploatowane w Polsce i nie tylko z ropą, ale też z innymi produktami, zarówno lekkimi, jak i ciężkimi. Stanowisko rozładunku jest  uniwersalne, czyli będzie można rozładowywać cysterny różnej wielkości, od krótkich dwunastometrowych po najdłuższe, eksploatowane w Polsce i nie tylko z ropą, ale też z innymi produktami, zarówno lekkimi, jak i ciężkimi.

Czy powinniśmy zwiększać wydobycie gazu i ropy naftowej w Polsce?

Rafineria Grupy Lotos w Gdańsku przerabia głównie rosyjską ropę Ural oraz wydobywaną na Morzu Bałtyckim (przez Lotos Petrobaltic) Rozewie. Teraz po raz pierwszy na skalę przemysłową przerobi polską ropę wydobytą na lądzie. Wprawdzie ostatnio przerobiono w rafinerii ropę z łupków, którą pozyskała w Polsce firma Conoco-Philips. Jednak było to tylko w ramach testów. Zgodnie z kontraktem z PGNiG, miesięcznie trafi do gdańskiej rafinerii 25 tys. ton dobrej jakościowo, niskosiarkowej ropy. Pierwszy transport ropy zostanie przerobiony w lutym.

- To niezwykle ważna inwestycja i ważna umowa. Po pierwsze prowadzi do większej dywersyfikacji dostaw. Po drugie, ropa pochodzi z polskich źródeł, co jest dowodem na kolejny krok w rozwoju rodzimego przemysłu naftowego. Lotos chce mieć w tym swój duży udział - podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes Grupy Lotos.

Jednak w swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca. Między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów oraz ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.

Ropa z PGNiG, która doskonale nadaje się do przerobu na benzyny i oleje napędowe, jest dowożona do Gdańska cysternami kolejowymi. Jednak aby do tego doszło musiano zadbać o infrastrukturę, czyli nowe stanowisko rozładunku. - Nasz nowy terminal kolejowy, który powstał z myślą o realizacji tej umowy, jest przystosowany do odbioru pół miliona ton ropy rocznie - mówi Marek Sokołowski. Prace inwestycyjne zakończyły się w grudniu 2014 r., a po przeprowadzeniu prób i testów rozpoczęto regularny rozładunek ropy. Po rurociągu Przyjaźń i terminalu w Porcie Północnym to trzecia droga zasilania rafinerii Lotosu w surowiec.

Polska ropa naftowa trafi do Lotosu głównie z nowej kopalni PGNiG w Lubiatowie. To największa w Polsce kopalnia ropy i gazu, otwarta w lipcu 2013 roku. PGNiG, dzięki pracy kopalni Lubiatów, zwiększyło krajowe wydobycie ropy naftowej i kondensatu z obecnych ok. 500 tys. ton do ok. 800 tys. ton rocznie. Złoża Lubiatów, Międzychód, Grotów należą do największych w Polsce. Udokumentowane zasoby wydobywalne ropy naftowej z tych złóż wynoszą ok. 7,25 mln ton.

To nie jedyne przedsięwzięcie dotyczące rozwoju rodzimego przemysłu naftowego prowadzone przez Grupę Lotos i  PGNiG. Kilka dni temu koncerny poinformowały o podpisaniu kolejnej umowy na poszukiwanie ropy. Dotyczy ona wspólnych operacji na koncesji Górowo Iławeckie w północno-wschodniej Polsce. Chodzi o wykonanie badań sejsmicznych 2D o łącznej długości 200,4 kmb wraz z analizą danych archiwalnych. Właścicielem koncesji Górowo Iławeckie jest PGNiG SA. Wyniki prac mają być znane w połowie tego roku. Na ich podstawie zostanie podjęta decyzja dotycząca ewentualnych kolejnych etapów prac na tej koncesji.

Współpraca na tej koncesji jest kontynuacją działań podjętych w ramach porozumienia zawartego w kwietniu 2013 roku między Lotos Petrobaltic i  PGNiG w sprawie działalności poszukiwawczej. W sierpniu 2013 roku obie spółki podpisały umowę o wspólnych operacjach na obszarze koncesyjnym Kamień Pomorski na terenie województwa zachodniopomorskiego. Prace już przeprowadzono, trwa analiza danych.

Opinie (43)

  • Eee, nie opłaca się. (4)

    Sprzedać złoża!!!

    • 26 7

    • Juz maja plany lub juz to zrobili. (2)

      Wydzie na jaw jak na fakturze bedzie po rosyjsku lub niemiecku.

      • 14 3

      • (1)

        siadaj kurduplu

        • 4 9

        • hurduplu

          • 0 0

    • no co ty

      No co ty, teraz to się właśnie nie opłaca sprzedać.

      • 1 0

  • A pracownicy na stacji zarabiają 1200. (7)

    Najlepszy kierownik obszaru to piękny Tomaszek :)

    • 25 6

    • (5)

      Podaj nazwę stacji i adres.

      • 4 4

      • sam sobie podaj (4)

        Wstyd.chwalą się złożami,rekordowym handlem a ludzie na stacjach 1.230 zł :-D

        • 9 3

        • a ile mają zarabiać (3)

          sprzedawcy?
          Pracownicy w lotosie, petrobalticu, kolei czy innych spółkach w grupie zarabiają przyzwoite pieniądze- kasa zależy od stanowiska- nie można porównywać pracownika platformy wiertniczej (wyższe wykształcenie, kursy, certyfikaty) do sprzedawcy paliwa po ogólniaku ;/

          • 12 5

          • ty ograniczony czlowieczku (2)

            (...) :-) twoja zona pierze w rzece

            • 4 8

            • zal mi tych burakow co piszą takie bzdury (1)

              zebys stracil ta prace w petro :-) pojdziesz na kuroniówke i tyle tobie bedzie :-)

              • 4 6

              • hehe taksowkarzu

                ludzie, pracujacy na platformie w systemie 2 tygodnie pracy/2 tygodnie wolnego maja swoje firmy, dodatkowe zajęcia zarobkowe, więc nawet jak stracą prace w petro to nie zbiednieja ;).

                • 2 2

    • Psujesz rynek pracy

      Jak źle pracownikowi, że zarabia 1200-1500 to niech zmieni pracę. A jak siedzi to niech zasuwa i nie marudzi... przez takich ludzi każdy pracodawca będzie chciał cię wycyckać.

      • 1 1

  • No i od czegoś trzeba zacząć, dobre i te 1500 ton. (2)

    Tylko nie zostawiajcie składu pociągu bez kontroli składu nawet na chwilę!
    Na Olszynce nie śpią!

    • 32 2

    • nowa rafineria na olszynce?

      jesli na olszynce posiadaja przenosna rafinerie do obrobki ropy naftowej to spoko, trzeba pilnowac ;) jesli nie to zanieczyszczonego mazidla nie wlejo do golfa czy mercedesa ;)

      • 9 0

    • A do czego im surowa ropa?

      • 1 0

  • Zabrakło mi w artykule informacji (17)

    o rocznym wydobyciu z owego złoża oraz o rocznym przerobie ropy w Lotosie.

    Z tego co mi wiadomo to roczny przerób ropy w Lotosie to: 260 tys. ton ropy.
    Ile ze złoża rocznie trafi: nie wiem.

    1500 ton aktualnie przywiezione do 260 000 ton to zaledwie ~0,58% więc o dywersyfikacji trudno tu mówić.
    (Przy założeniu, że 1500 ton rodzimej zastąpi 1500 sprowadzonej, a jak nie to 1500 / 261500 *100% = ~0,57 %)

    Terminal przystosowany do obioru 500 tys. ton ropy rocznie nie musi wcale odbierać 500 tys. ton ropy rocznie, i tu znowu kłania się brak informacji o przewidywanej wielkości wydobycia z tego złoża względem Lotosu (a nie zasobności złoża i wydobycia z niego samego - dystrybucja do innych rafinerii i zakładów).

    Proszę o bardzie wnikliwe podejście do tematu lub korektę mojego przemyślenia.

    • 18 10

    • Do sukces: (1)

      Też od razu o tym pomyślałem, że brakuje takich danych.
      Natomiast 0,5 % dostaw z nowego kierunku, to nadal dywersyfikacja, tyle, że niewielka :)
      Cieszy natomiast miejsce pochodzenia dostaw. W sumie to jedna z lepszych wiadomości dnia!

      • 7 0

      • Zgadzam się, że jest to dywersyfikacja

        tylko mam wrażenie, że jej rozmiar nie jest taki jaki jest sugerowany przez artykuł. A na pewno nie daje się jej określić na podstawie chaotycznych danych "uwiarygadniających" artykuł.

        Tak, miejsce pochodzenia dostaw cieszy tym bardziej, że jest to na lądzie i w Kraju.

        Dygresja:
        Ale nie bójmy się, dzielny "rząd" może nie nałoży nowego podatku od kopalin (choć z nimi wszystko jest możliwe) ale może podnieść "stary" podatek od kopalin.

        Choć kto wie skoro paliwo obłożyli nowym podatkiem - opłatą zapasową.

        • 8 0

    • przerób (2)

      Kolego przerób ropy w LOTOSIE to na pewno nie jest 260 tys ton ropy na rok :)

      • 6 0

      • Przerób

        Lotos przerabia 10,5mln ton ropy rocznie.

        • 8 0

      • No to przecież napisałem, że informacji o tym mi zabrakło

        i nie upierałem się co do liczby tylko napisałem, że z tego co mi wiadomo.

        To tym bardziej 1500 ton w odniesieniu do 10,5 mln ton nie robi większego wrażenia :)

        • 2 1

    • w artykule podane jest 25 tys ton miesięcznie czyli rocznie 300 tys ton

      A to juz liczba spora. W tym momencie nawet wielkość tego "terminala" wydaje sie adekwatna... Pytanie tylko ile w końcu tej ropy może przerobić rafineria rocznie?

      • 1 1

    • matematyk

      ten twoj wzor
      1500 / 261500 *100% = ~0,57 %)
      nie daje takiego wyniku

      • 4 7

    • 10,5 mln ton ropy

      • 3 0

    • masz to napisane !!! (2)

      Skoro wydobycie dzięki złożu wzrosło z 500 000 ton do 800 000 ton, to złoże lmg daje 300 000 ton rocznie.

      a program 10+ lotosu miał na celu zwiększenie przerobu do 10,5 mln ton ropy rocznie.

      prosta matematyka + umiejętność czytania ze zrozumieniem !!!

      głosuj dalej na po !!!

      • 6 7

      • politykę już nawet do matematyki mieszasz? (1)

        ograniczeni ludzie

        • 3 1

        • do zdolności czytania ze zrozumieniem

          oraz wnioskowania nie tylko na podstawie komunikatów z białych i żółtych pasków na dole ekranu

          • 0 2

    • do sukces (2)

      ...wydobycie dzięki złożu wzrosło z 500 000 ton do 800 000 ton, to złoże lmg daje 300 000 ton rocznie.
      Program 10+ lotosu miał na celu zwiększenie przerobu do 10,5 mln ton ropy rocznie.

      prosta matematyka + umiejętność czytania ze zrozumieniem !!!

      głosuj dalej na po !

      • 1 4

      • proszę (1)

        zacznij zmiany od siebie, szczególnie gdy rwiesz się do wytykania ich innym

        ten jeden raz cię uświadomię
        1. jestem przeciwnikiem "bandy czworga"
        2. nawet te 300 tys. ton to w tekście wyraźnie jest napisane: "ropy i kondensatu", to ile tam jest ropy i kondensatu (80-20 czy 95-5 ?, kondensat nie trafia do destylacji).
        3. napisałem, że nie całość ze złoża trafia do Lotosu, większa część na pewno idzie do Płocka i innych zakładów
        4. co do przerobu to wyraźnie wskazałem, że na tyle na ile mi wiadomo, mało tego wskazałem na końcu, iż proszę o skorygowanie jeżeli popełniłem błąd
        5. 1500 ton z 10,5 mln to to jeszcze mniej niż 1500 z 260 tys. ton ale chyba nie rozumiesz w czym rzecz a tego dalej nie mam co tłumaczyć skoro nie zrozumiałeś 4 pierwszych punktów :)

        • 4 2

        • myśl, myśl, jeszcze raz myśl:

          2. Kondensat to mieszanka ropy i gazu. Skoro jest podane w tonach to przyjmij, że całość jest ciężarem ropy (masa gazu jest znikoma w masie kondensatu).
          3. Rafineria ORLENu jest przystosowana do przerobu ruskiej ropy typu URAL, nie mają instalacji tak elastycznych jak LOTOS żeby przerabiać różne gatunki ropy. Całość produkcji ze złóż LMG jest zakontraktowana przez LOTOS.
          5. żeby ująć skalę dywersyfikacji z tego kierunku musisz sobie wyliczyć 300 000 ton/10,5 mln ton. Bo to są wielkości roczne i porównywalne ze sobą.

          W sumie proste i logiczne to wszystko, prawda ?

          • 1 2

    • Czemu zestawiasz jeden transport z kontraktu z całym przerobem rafinerii,

      a nie cały kontrakt? Masz w artykule napisane, ile ropy trafi do rafinerii z Lubiatowa.

      • 0 0

    • alez informacja o wydobyciu z tej kopalni tez jest w artykule podana...

      ...wystarczy tylko czytać ze zrozumieniem
      "dzięki pracy kopalni Lubiatów, zwiększyło krajowe wydobycie ropy naftowej i kondensatu z obecnych ok. 500 tys. ton do ok. 800 tys. ton rocznie"
      a te 1500 ton to zaledwie 1 pociąg, których w miesiącu będzie kilkanaście.

      I tak jak już inni pisali LOTOS przerabia ok 10,5mln ton rocznie

      • 0 0

    • pozdroo

      Roczny przerob ropy w Grupie Lotos to okolo 10,5 mln ton ropy rocznie
      a siarke i tak za darmo oddajemy :)

      • 0 0

  • Polska ropa dobrze to brzmi i tak trzymać! A c się stało z ropą w Karlinie może warto to uruchomić aby Rusków odstawić. (1)

    • 16 2

    • ropy juz tam nie ma ale do konca nie wiadomo czy sie cala wypalila czy po ugaszeniu to co zastalo poszlo do zsrr.

      • 0 0

  • Fajnie ze LOTOS ale czy do Orlenu nie mieliby bliżej? Ostatnio wiele się słyszy o współpracy Lotosu i PGNIG, mam nadzieję że nie zabiorą nam firmy.

    • 0 6

  • Koszt wydobycia baryłki ropy w Lubiatowie

    Czy wie ktoś mniej więcej ile wynosi?

    • 10 0

  • 1500

    A co to jest 1500 ton ??? :D toż to nawet nie jest mały tanker... Śmiech na sali że mowa tu o jakiejkolwiek dywersyfikacji.

    • 4 0

  • Całkiem nieźle

    Z danych wynika że LOTOS rocznie przerabia 10,5 mln ton, a rocznie z Lubiatowa będzie 300 tysięcy ton, całkiem nieźle.

    • 1 0

  • No i słusznie, trzeba rozwijać rodzimą gospodarkę a nie kupować od Putina, który później buduje czołgi, którymi nam grozi!

    • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane