• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski kapitan statku aresztowany w Meksyku

Michał Sielski
24 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Polski kapitan jest wciąż zatrzymywany przez władze Meksyku. Podobnie jak masowiec, którym dowodził. Polski kapitan jest wciąż zatrzymywany przez władze Meksyku. Podobnie jak masowiec, którym dowodził.

Ponad 200 kg kokainy znaleziono w ładowni statku pod cypryjską banderą, który z Kolumbii płynął do Meksyku. W meksykańskim areszcie zatrzymano trójmiejskiego kapitana statku - Andrzeja Lasotę. Według władz Meksyku to on odpowiada za przewóz narkotyków, który odkryto w ładunku kruszywa, mimo że to on wezwał policję. Polski kapitan od lipca śpi na betonowej podłodze i nie dostaje leków na serce, na które choruje.



Kto powinien odpowiadać za kokainę znalezioną w ładowni?

Sprawa toczy się od końcówki lipca, ale rodzina kapitana dopiero teraz zdecydowała się na dramatyczny apel. Kapitan Andrzej Lasota jest bowiem w coraz gorszym stanie. W swojej obronie opublikował list otwarty.

- Brak jakichkolwiek leków po zatrzymaniu spowodował, że znalazłem się w szpitalu, gdzie ustabilizowano mi ciśnienie, ale wszystkie inne dolegliwości serca pozostały i nie są leczone. Od tego czasu, czyli od 16 sierpnia, nic w tej kwestii nie jest robione, poza podawaniem mi leków na nadciśnienie. Na skargi bólu w klatce piersiowej lekarz więzienny nie reaguje. Do tego doszły kłopoty z płucami, spowodowane ciągłym przeziębieniem. W związku z niemożnością prawidłowego leczenia uprzejmie proszę o podjęcie wszelkich możliwych starań i kroków w celu przeniesienia mnie do polskiej placówki w Meksyku. Jeżeli to możliwe, proszę o wystawienie listu gwarancyjnego lub poręczenia w sądzie - apeluje w liście otwartym kapitan Andrzej Lasota.

Jeden Polak aresztowany, dwóch zatrzymanych



Do zatrzymania załogi UBC Savannah, statku pływającego pod cypryjską banderą, doszło pod koniec lipca w porcie Altamira w Meksyku. Wśród załogi było jeszcze dwóch Polaków: pierwszy oficer oraz technik, a także 19 marynarzy z Filipin.

Statek przypłynął do Meksyku z Kolumbii i przewoził kruszywo. Podczas rozładunku okazało się jednak, że w ładowni jest coś jeszcze. O podejrzanych ładunkach kapitan niezwłocznie poinformował policję, a także nakazał wstrzymanie prac i zamknięcie ładowni.

Na miejscu pojawiła się policja i zabezpieczyła pakunek, który okazał się kokainą. Było jej ponad 200 kg.

Kilka dni później policjanci aresztowali całą załogę statku. Nikt nie przyznał się do wniesienia narkotyków, więc winą obarczono kapitana. Dwóch pozostałych Polaków - podobnie jak Filipińczyków - zwolniono z aresztu, ale od razu zostali zatrzymani przez urząd emigracyjny, bo nie mieli już ważnych przepustek portowych, więc w Meksyku przebywali nielegalnie.

Rodzina: to uczciwy człowiek, tuż przed emeryturą



Rejs do Meksyku miał być jednym z ostatnich przed odejściem na emeryturę kapitana Lasoty.

- Andrzej to człowiek cechujący się wyjątkową uczciwością i bardzo jasnymi, życiowymi zasadami. To, że jest niewinny, jest dla mnie absolutnie oczywiste - przekonuje jego żona.
Zdaniem rodziny znajdującego się w trudnej sytuacji polskiego kapitana zabrakło współpracy i wsparcia dla ambasady ze strony władz w Polsce (np. Ministerstwa Spraw Zagranicznych) - pisze Portal Morski.

Oświadczenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych w sprawie działań podejmowanych na rzecz polskich marynarzy zatrzymanych w Meksyku.



W związku z informacjami pojawiającymi się w przestrzeni publicznej na temat zatrzymania statku UBC Savannah oraz konferencją prasową rodziny kapitana statku aresztowanego w Meksyku Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP oświadcza, że polska służba dyplomatyczno-konsularna z najwyższym zaangażowaniem podejmuje działania na rzecz polskich obywateli zaangażowanych w sprawę dotyczącą wprowadzenia do obrotu narkotyków o łącznej wadze 224 kg 789 g i 400 mg.

Pomoc konsularna udzielana obywatelom polskim w ramach obowiązujących przepisów prawa jest bardzo szeroka i ma na celu ochronę ich praw. Konsul RP w Meksyku od samego początku sprawy monitoruje przebieg toczącego się postępowania, aktywnie w nim uczestnicząc. Od samego początku pomagał także marynarzom (wtedy trzem, a obecnie aresztowanemu kapitanowi) w związku z trudnymi warunkami panującymi w zakładzie penitencjarnym w Ciudad Victoria. Pomoc ta była szczególnie istotna w pierwszym miesiącu, czyli do czasu przybycia przedstawiciela pracodawcy marynarzy (firmy Intership Navigation). Ponadto konsul RP podejmuje działania na rzecz zapewnienia stosownej opieki medycznej kapitanowi oraz zagwarantowania możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa.

Należy zauważyć, że ambasada RP w Meksyku od początku sprawy pozostaje w kontakcie z przedstawicielami właściciela statku UBC Savannah, pracodawcą Intership Navigation oraz wynajętą przez nich miejscową kancelarią prawniczą w celu wymiany informacji o podejmowanych działaniach, oceny sytuacji prawnej obywateli polskich oraz analizy dotyczącej strategii obrony.

Służba dyplomatyczno-konsularna RP podjęła także szereg innych działań, w tym m.in. wystosowanie not protestacyjnych w Meksyku i w Warszawie w związku z brakiem oficjalnego poinformowania przedstawicielstwa dyplomatycznego o fakcie zatrzymania 29 lipca 2019 r. trzech polskich marynarzy oraz w sprawie naruszeń praw polskich marynarzy. Dzięki podjętym przez placówkę RP w Meksyku działaniom kapitan statku był hospitalizowany, przebadany i otrzymał dobrane lekarstwa. Odbyły się liczne spotkania m.in. z zastępcą prokuratora generalnego Meksyku, z członkami kierownictwa firmy Intership Navigation w Limassol, reprezentującej armatora statku MS UBC Savannah, a także z ambasadorem Cypru w Meksyku, ambasadorem Filipin w Meksyku oraz z, wynajętym przez właścicieli statku, głównym adwokatem prowadzącym sprawę. Działania te wskazują na aktywne zaangażowanie służb dyplomatyczno-konsularnych RP.

Dzięki aktywnej pomocy konsula RP i przyśpieszeniu załatwienia formalności z meksykańskimi władzami imigracyjnymi dwóch zwolnionych marynarzy powróciło już do Polski. Główny obrońca potwierdził jednakże brak możliwości wypuszczenia kapitana statku za kaucją i wystawienia dla niego "listu żelaznego".

Uwzględniając powstałe okoliczności, 17 września 2019 r. Ministerstwo Spraw Zagranicznych, kierując się względami humanitarnymi (stan zdrowia kapitana) oraz kwestiami bezpieczeństwa, wystąpiło do Ministerstwa Sprawiedliwości RP, postulując o rozważenie możliwości wystąpienia do strony meksykańskiej z wnioskiem o przeniesienie postępowania karnego w sprawie kapitana statku do Polski.

Służba dyplomatyczno-konsularna będzie kontynuowała udzielanie pomocy kapitanowi statku zgodnie z posiadanymi kompetencjami i poszanowaniem miejscowego prawa. W postępowaniu przed organami wymiaru sprawiedliwości w państwie przyjmującym obywatela polskiego może reprezentować jedynie wyspecjalizowany miejscowy prawnik. Konieczność zapewnienia właściwej pomocy prawnej ma kluczowe znaczenie w prowadzonym postępowaniu i w istotny sposób wzmacnia pozycję procesową polskiego uczestnika.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP mając na uwadze postulaty rodziny polskiego kapitana pozostającego w areszcie w Meksyku, dokłada starań, by jego prawa w zaistniałej sytuacji były respektowane i by działania podejmowano w zgodzie z obowiązującym prawem.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Wrobieni (16)

    Jak w porcie ładują kruszywo do ładowni to dźwigi lub taśmociągi sypią kilkaset kilogramów na sekundę. Za załadunek i obsługę urządzeń portowych są odpowiedzialne służby portowe a załoga jedynie nadzoruje systemy statków, prawidłowe wybalastowanie itp. Nie trudno w tym momencie coś podrzucić. Wtedy wystarczy tylko informacja do portu przeznaczenia i już tam ekipa odbierze "przesyłkę"... W tym wypadku na 99% załoga nic nie wiedziała a została jedynie wmanewrowana w rozgrywki między kartelami, ale wiadomo... Najlepiej oskarżyć kapitana który sam to zgłosił i odtrąbić sukces

    • 422 9

    • A skąd kapitan wiedział, (1)

      że ma trefny ładunek?

      • 4 44

      • Przeczytaj artykuł

        • 38 2

    • Dokładnie, nikt nie stoi non stop przy ladowni (1)

      obserwując załadunek ze strony załogi.

      • 19 3

      • w przypadku kruszywa

        to pewnie nawet ci co ładują nie kontrolują non stop ile i czego wpada do ładowni :D

        • 16 1

    • zamknęli Kapitana Bombę? (1)

      • 6 9

      • ty skonczony durniu

        • 5 2

    • 200kg.... to nie są dwie działki.. "podrzucić"?! (3)

      200 kg podrzut a to dobre

      • 7 6

      • Kiedyś był film jak Filipińczycy w za dużych butach przemycali na lotnisku, więc pewnie teraz też. Latali z tymi workami z kruszywem w te i nazad, to uzbierali ćwierć tony.

        • 4 3

      • co to jest 200 kg? To jak 4 worki ziemniaków

        • 13 2

      • Zakładając, że statek to 50 tyś. pchła

        to 200 kg da ci 4 mg kontrabandy/1kg ładunku.Jeżeli będzie podrzucone w kilogramowych paczkach to nikt tego w takiej masie nie zauważy

        • 1 2

    • prawda

      zgadza się tak właśnie wszystko wygląda.nie ma możliwości wychwycenia co Tak na prawdę jest załadowane.Za załadowany ładunek odpowiada port i zaladowca.Tak samo jest z kontenerami .Są zamknięte i nikt nie ma wglądu.Niestety bardzo często tak bywa że gdy nie ma winnych to za wszystko odpowiada kapitan...

      • 13 1

    • co z jurysdykcją bandery?

      Meksyk dobrowolnie mógłby odstąpić od jurysdykcji portu na rzecz Cypru. Tutaj jest pole do popisu dla naszej dyplomacji i prawników.

      • 5 2

    • Metoda za plecami (1)

      Masz rację, nie jest to nic nadzwyczajnego, już od lat 70-80 kartele i przemytnicy posługują się taką metodą. Metoda ta nazywana jest " za plecami" . Przemytnicy nadają swój towar podszywając się pod wielkie koncerny z przeróżnych branży i w ich towarze ukrywają swoje ładunki. Ogranicza to w ogromny sposób ilość osób która wie o transporcie co zmniejsza ryzyko "rozprucia" się kogoś z łańcucha dostaw oraz zmniejsza ilość łapówek które należy wręczyć. W związku z czym osoby transportujące w większości są nieświadome przewożonego ładunku. Zwykła optymalizacja kosztów i większe bezpieczeństwo. Tak jak mówisz winił bym tutaj służby portowe które najczęściej są przekupywane albo zastraszane prze kartele. 220 kg przy setkach ton ładunku to pikuś i igła w stogu siana. Ktoś w Meksyku nie zdążył odebrać przesyłki dzięki polskiemu kapitanowi. Strasznie głupie zachowanie służb Meksykańskich. Powinni podziękować.

      • 5 2

      • Może mieli w tym swój niedoszły interes?

        • 5 0

    • Wrobieni

      Zgadzam się z tobą ,dlatego jak najbardziej należy się pomoc.

      • 0 0

    • Jak znam życie, te 200 kg było przeznaczone na straty.
      Policja Meksykańska cieszył się z drobnego sukcesu, a ile w tym samym czasie wpłynęło na innych statkach? Ciekawe ile kontenerowców tego dnia rozładowywano.

      • 0 0

  • Sprawa leży w gestii władz Meksykańskich. (8)

    Jednak warto zaznaczyć, że powinny one zapewnić prawidłową opiekę medyczną i warunki dla przetrzymywanych.

    • 40 1

    • nie wiesz co to określenie "meksyk"? (3)

      • 14 3

      • Już "meksyk" pod Gdynią powinien dać do myślenia, no i ludowe powiedzenia "ale Mexyk".

        • 2 0

      • (1)

        Państwo rządzone przez kartele narkotykowe, z olbrzymią biedą, prostytucją, korupcją, z którego miliony obywateli co roku usiłuje uciec do wuja Sama nierzadko ryzykując życie.

        • 2 1

        • Bez przesady, to nie Afryka.

          • 1 2

    • (3)

      To nie polskie hotelowięzienia i głaskanie przestępców którzy żyją za publiczne pieniądze. Tam jest więzienie i nie ma zmiłuj w Polsce też by się takie przydały.

      • 3 6

      • (2)

        Zmieniłbys szybko zdanie gdybyś trafił tam niewinnie, oskarżony o coś czego nie zrobiłeś, a sąd rozstrzygnąłby sprawę po trzech latach.

        • 4 1

        • (1)

          Ile razy czytam, że jesteście za karą śmierci w PL i nie przeszkadza wam, że tutaj tez wiele ludzi by straciło niewinnie życie?

          • 3 1

          • kto to "jesteście"?

            Większość Polaków jest przeciwko karze śmierci. Wyraźnie, od co najmniej kilkunastu lat, od kiedy prowadzi się takie badania socjologiczne.

            • 0 1

  • Areszt (2)

    A gdzie jest przedstawiciel władzy polskiej ambasady . Czyżby minister sprawiedliwości zabronił

    • 35 10

    • (1)

      Tak, a ładunek narkotyków załadował w nocy Kaczyński z Macierewiczem, potwierdzone info.

      • 8 6

      • a pamagało tych trzech co przeżyło zamach, antek trzyma ich w lesie na takie akcje

        • 6 2

  • ZAloga mogła nawet nic nie wiedzieć (2)

    MAfia kolumbijska umieściła trefny towar w ładunku przy pomocy swoich ludzi w porcie podczas załadunku. Nie wierzę, że kapitan babrał sie w tym wszystkim . To on zgłosił odkrycie w ładowni które zostało mu przekazane przez kogoś z załogi. Kapitan nie chodzi do ładowni podczas załadunku. Od tego jest wachta jako nadzór i chief pokładowy. Nie wypisujcie bzdur .

    • 92 3

    • Ale ty mądry jesteś, jakby był w to umoczony to na pewno wzywał by sam policje

      • 2 1

    • I służby skorumpowane wtopiły Kapitana.

      • 1 1

  • Opanujcie sie! (5)

    Boże co za ludzie komentują ten artykuł. Jak można być tak podłym! Chyba nikt z was nie wie jak funkcjonują państwa w tamtej części świata. Gratuluje wszystkim, że bierzecie za pewnik to co wyczytacie. A potem sie człowiek dziwi że pis wygrywa wybory jak mamy społeczeństwo bezmózgich matołów.

    • 90 12

    • Tylko PiS

      • 8 11

    • Masz racje

      Część tych dzbanów skazujacych już kapitana na więzienie to powinno się wysłać do gulagu

      • 11 1

    • (1)

      Przecież to jest stolica lemingozy, PiSowcami to Ty sobie gęby nie wycieraj.

      • 7 13

      • pissowskie lemingi są tu w mniejszości

        • 3 3

    • mam wrażenie, że to komentarze sponsorowane

      nie rozumiem tylko po co. Nasze służby konsularne próbują się wybielić?

      • 0 0

  • Sprawa jest prosta. (5)

    Gdyby nie zauważył, nie byłoby sprawy. A tak główni zainteresowani, wykorzystując do tego osłaniającą ich policję, musieli dać znać innym wyrywnym, żeby wyrywni nie byli.

    • 59 2

    • (3)

      Bo kapitan podczas załadunku i wyładunku stoi na brzegu luku i sobie liczy, ile czego ładują i rozładowują. Załoga poinformowała go, że coś zostało, więc co miał zrobić? Przymknąć oko i kazać wywalić to na brzeg? Czekano na decyzję kapitana. Jak każe rozładować, to znaczy, że wie co tam jest i może macza w tym palce. Sytuacja okazała się patowa. To jak zaglądanie do porzuconej siatki na przystanku. Albo pielucha, albo bomba. Każą ci sprawdzić, więc co masz robić?

      • 3 2

      • nie filozuj jak w życiu nie byłeś na statku

        kruszywo wiesz co to jest?

        • 4 1

      • może właśnie w tym jest problem

        wszyscy włącznie z miejscową policją byli poukładani, a kapitan narobił niepotrzebnego smrodu?

        • 4 0

      • nie chciałbym podejmować takiej decyzji

        ale nie miejscu kapitana chyba prędzej bym to wyebał za burtę pod osłoną nocy niż oddawał federalnym w którymkolwiek kraju na południe od Kanady

        • 7 0

    • Gdyby nie zgłosił to może by go na wyjściu z portu zatrzymali i znaleźli kontrabandę. Bo ktoś życzliwy mógł dać cynk. I dopiero byłby problem.

      • 1 1

  • (1)

    Kto oglądał El Chapo na Netflixie, ten wie, że betonowa podłoga w Meksyku do miękkich nie należy.

    • 24 1

    • Meksyk

      A jakie tam fujary maja

      • 0 0

  • (2)

    Ależ komentujący są głupi.
    Naprawdę nie znacie realiów.
    Tam jest bardzo łatwo zostać wrobionym w takie coś. Ktoś mógł podrzucić, licząc, że mu się uda przemyt bez wiedzy kogokolwiek z załogi. Kapitan wykrył, zgłosił na policję, a teraz jest oskarżony. Być może prawdziwy przemytnik był w zmowie z policją.

    • 62 2

    • Sami turbomądrale zza ekranu komputera. Jednak, jak wiesz teraz jest na to dobry czas.

      • 11 1

    • niby stary kapitan

      a nie wie, że takich rzeczy się nie wykrywa

      • 2 2

  • Aresztowali nie dlatego że przewoził tylko że zgłosił, sygnał dla innych, nie interesuj się, pakunek ma być przewieziony i odebrany

    • 56 2

  • Czym sie zajmuje technik na masowcu? (3)

    • 11 4

    • Błąd w artykule. Na branżowym portalu napisali, że to spawacz.

      • 7 1

    • Pewnie magazynier maszynowy tzw. Fitter, defacto też spawacz

      • 8 1

    • faktycznie na Portalu morskim pisza o kapitanie, 1 oficerze i spawaczu

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane