• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie porty morską bramą do Chin?

Kuba Łoginow
3 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Polskie porty mają być elementem naszej prezentacji na Expo w Szanghaju w 2010 r. Nz. Port gdański nocą. Polskie porty mają być elementem naszej prezentacji na Expo w Szanghaju w 2010 r. Nz. Port gdański nocą.

Ministerstwo Infrastruktury chce zaprezentować nasze porty na Światowej Wystawie Expo 2010 w Szanghaju. Ostateczna forma polskiego programu morskiego zostanie przedstawiona po konsultacjach ze środowiskiem branżowym i samorządowcami trzech województw nadmorskich. Pierwsze spotkanie w tej sprawie odbyło się w połowie stycznia w Gdańsku.



Polska ma być zaprezentowana jako kraj posiadający nowoczesne porty, inwestujący w rozwój infrastruktury transportowej, posiadający bardzo dobrze przygotowane do pracy w biznesie morskim kadry. Przesłaniem polskiej wystawy będzie hasło: "Polska centrum logistycznym dla przedsiębiorców chińskich do Europy Centralnej i Wschodniej".

Ministerstwo Infrastruktury chce tym samym wykorzystać istniejące na rynku tendencje do przenoszenia części ładunków z transoceanicznych kontenerowców na kolej przecinającą Azję i Europę Wschodnią. Towary wysyłane z Chin do Europy statkami zazwyczaj trafiają na miejsce po około 40 dniach. Tymczasem uruchomienie połączeń kolejowych pozwala skrócić ten dystans do kilkunastu dni.

Na razie towary wysyłane z Chin do Europy trafiają głównie do portów Morza Północnego i centrów logistycznych na styku torów szerokich i wąskich (np. Sławków, Čierna-nad-Tysou, Medyka). Zdaniem Anny Wypych-Namiotko, wiceminister infrastruktury odpowiedzialnej za sprawy morskie, wystawa Expo w Szanghaju będzie okazją do wypromowania w tym kontekście również polskich portów. W opinii pani minister mogą one pełnić rolę centrów logistycznych obsługujących handel Dalekiego Wschodu z Europą.

W jaki sposób promować polskie morze, by zrobić wrażenie na azjatyckich inwestorach? Prawdę powiedziawszy, ministerstwo nie proponuje niczego, co mogłoby rzucić na kolana Chińczyków. Zwykła prezentacja inwestycji w polskich portach to jednak za mało, by mówić o atrakcyjnym przekazie. Tym bardziej, że w porównaniu z gigantycznymi portami chińskimi, nawet największe porty bałtyckie są jedynie liliputami.

Aby zrobić wrażenie na Chińczykach, należałoby raczej zaprezentować wszystkie trzy województwa nadmorskie jako jedną całość i pokazać nie tyle stan obecny, co potencjalne możliwości inwestycyjne i chłonność okolicznych rynków - uważają przedstawiciele firm robiących interesy z Chinami.

Poza tym, potrzebny jest jasny, atrakcyjny przekaz jednoznacznie kojarzący się z Polską. Dlatego na spotkaniu z minister Wypych-Namiotko padły propozycje, by w Szanghaju wyeksponować gdański bursztyn - jak by nie było, unikat na skalę światową. Zaproponowano również wysłanie do Chin Daru Młodzieży, jednak ta forma promocji nie spotkała się z aprobatą pani minister.

Polski program morski na Expo w Szanghaju - to gra o wysoką stawkę. W najbliższym czasie można oczekiwać wzrostu zainteresowania rozwojem alternatywnych (lądowych) tras przesyłu ładunków z Chin do Europy i jeśli Polska teraz przegapi tę szansę, to później trudno nam będzie zawojować ten atrakcyjny segment rynku.

Eksperci sceptycznie podchodzą do ambitnych planów departamentu morskiego Ministerstwa Infrastruktury, aby polskie porty stały się końcowym punktem linii kolejowych łączących Chiny z Europą. Zrealizowanie tego celu wymaga nawiązania daleko idącej współpracy polskiej branży morskiej z krajami tranzytowymi zza naszej wschodniej granicy, a do tego trójmiejscy portowcy nie są merytorycznie przygotowani. Niczego w tym kierunku nie robią również departamenty morskie Ministerstwa Infrastruktury. A podejmowane niemrawo próby kończą się przeważnie niepowodzeniem, czego przykładem jest porażka mostu kontenerowego Gdańsk-Odessa.

Marne są również szanse sukcesu polskich portów na przeciwnym kierunku - roli hubów, do których docierałyby bezpośrednio transoceaniczne kontenerowce i stąd dystrybuowałoby się towary do Europy Środkowej i Wschodniej. Abstrahując od wielu innych kwestii, jeden hub obsługujący ten rejon Europy już powstał. Jest nim rumuński port Konstanca, obsługujący więcej kontenerów, niż wszystkie polskie porty razem wzięte. Z takim gigantem trudno konkurować, tym bardziej że z geografią się nie wygra - na Morze Czarne z Chin jest o wiele bliżej, niż na Bałtyk.

Opinie (46) 8 zablokowanych

  • ale tytuł (3)

    Gwiezdne Wrota albo może Tunel Czasoprzestrzenny

    • 0 0

    • w każdym razie "sajens fikszyn" :P

      • 0 0

    • ... ze swiatynia zacofania na widnokręgu (1)

      jak ostatnie nabrzeże w porcie zapadnie się

      Na zdjęciu jest stocznia remontowa - port gdański to busz pokrzyw i złomu

      • 0 0

      • głupi jesteś człowieku, na zdjęciu na pierwszym planie Nab. Wiślane tzw. Plac XVI i statek ze śrutą sojową, zdjęcie archiwalne, drugi żuraw widoczny na zdjęciu zawalił się ze starości ...

        • 0 0

  • Problemy

    I tak wszyscy odprawiają w Hamburgu lub Bremerhaven, u nas chore przepisy, czepialscy celnicy i Sanepid skutecznie odstraszają przedsiębiorców przetrzymując kontenery na składzie i narażając na dodatkowe koszty. Ja odprawiam ok 20 kontenerów rocznie w Hamburgu.

    • 0 0

  • Niech porty w Polsce się nie osmieszają!

    Widać doskonale jak po raz kolejny polskie porty się ośmieszaja - nie są zarówno technicznie jak i merytorycznie przygotowane do takich zadań.

    • 0 1

  • Marzenia. marzenia i jeszcze raz marzenia

    Polskie porty to trzecia albo czwarta liga swiata...

    • 0 2

  • Kto zapłaci za te zmarnowane pieniądze?

    • 0 0

  • Złodziejskie spedycje z Gdyni (1)

    A raczej handlarze bo tak teraz mozna nazwac spedytorów
    kontenery gdy-wawa sprzedaja nawet za 1000 pln zeby zyski miec !
    Bieda do dupy zajrzala co ? Teraz trzeba sie na przewozniku odkuć buraki !!!!!!!!!!!!!!1

    • 0 1

    • Smutny czlowieku z branzy...skoro przewoznicy daja sie dymac za 1000 to juz ich sprawa....sami psujecie sobie rynek jezdzac po nizszych stawkach, nie obwiniajcie przez to spedycji

      • 0 0

  • polska biurokracja

    na początek to trzeba zrobić porządek z upierdliwymi polskimi celnikami i to nie z tymi na dole,tylko z kierownikami i naczelnikami, przy okazji czystki w sanepidzie i wijhars. te urzędy nie wiedzą, że są w unii europejskiej, mysli że są najważniejsi w swiecie. przy okazji trochę prządku w portach też by się przydało, bo często za dużo łaski robią... i to na tyle na początek. jeszcze długo poczekamy do zmian !

    • 4 0

  • A jak chcecie wygrac to Expo2010?? Propobuje lapówke dac, bo inaczej mozna pomarzyc

    A jak Nasze nadbałtyckie porty maja sie rozwijac jak nastpiło spowlnienie gospodarcze i ludzi zwalniaja z pracy, gdzie temu porty i terminale nie zwieksza swoich obrotów. Przedstawcie lepiej porgram ratowania i rozwoju tych portów. Stocznie Nasze te wpływaja na rozwój portów, lecz majatek stoczni został zdefreudowany przez post zydów a ich majatek przepisali rodzinom, ze niby on czysci. WEZCIE SIE LEPIEJ TO RZETELENEJ I SUMIENNEJ PRACY A OWOCE SAME WYROSNA

    • 2 0

  • Szczególnie Port w Gdyni z upadającą infrastrukturą i cudownym Prezesem!!!!

    • 4 1

  • To nie porty u nas kuleją (7)

    Porty w Gdańsku i Gdyni są ok przyczyną problemu jest Polski urząd celny nie mają pojęcia co robią a jak już zrobią to o tydzień za puzno dlatego zawsze korzystam z portu i odpraw w Hamburgu szybko sprawnie bez zbędnej biurokracji i towar o 7 dni szybciej na miejscu
    a jak robiłem to w Gdyni to horror za każdym razem w naszych urzędach celnych już nie odprawie nawet jednej pary trampek Więc prosze nie czepiajcię się portów tylko douczcie celników bo gówno wiedzą i co dziesiąty tylko mówi po angielsku rzenada

    • 4 0

    • Importer - najpierw kup sobie słownik ortograficzny i naucz się chociaż pisać w jednym języku (2)

      "puzno" ;-((((((((

      "PÓŹNO" !!!!!!!!!!!

      • 0 1

      • Wiecie co??? (1)

        Tak sie sklada ,ze pracuje na co dzien roznojezycznymi nacjami.
        Czytuje wiadomosci na stronach amerykanskich a rowniez innych,ale jeszcze nigdy nie dostrzeglem aby gdziekolwiek ktos komus wypominal bledy pisownio na forach internetowych!!!
        To my co poniektorzy Polacy skonczywszy 3 klasy wiecej od innych wytykamy sobie bledy,jakie to zenujace.Ci ktorzy poprawiaja innych powinni sie zastanowic za kogo sie uwazaja.eh

        • 2 0

        • to mało czytasz

          prawego ALT-a też powinieneś używać, ale pewnie kupiłeś klawiaturę w promocji ze Sklepu dla Idiotów

          • 1 0

    • no to klops

      szkoda, że nadal brak nam wyobraźni

      • 1 0

    • IMPORTER - twoja polszczyzna jest ŻENUJĄCA !!!!

      nie "rzenada" tylko "żenada"
      nie "za puzno" tylko "za późno"

      tylko nie zaczynaj nauki jezyka angielskiego bo to już będzie HORROR !!!!!!!!

      • 0 0

    • (1)

      W HAMBURGU HEHE, PRZY OKAZJI COS NA "LEWO" ZAIMPORTUJESZ ::)

      • 0 0

      • taaa

        twoja stara na lewo zaimportuje, bo juz nie ma popytu na dzielni czerwonych latarni

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane