• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie rafinerie czekają na rozpatrzenie reklamacji za brudną ropę

Robert Kiewlicz
24 maja 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
24 kwietnia 2019 roku nastąpiło wstrzymanie dostaw ropy ze strony rosyjskiej do polskiego systemu przesyłowego. Obecnie rafinerie są obsługiwane z dostaw morskich poprzez Naftoport, a dodatkowo dla polskich rafinerii zostały udostępnione częściowo zapasy obowiązkowe. 24 kwietnia 2019 roku nastąpiło wstrzymanie dostaw ropy ze strony rosyjskiej do polskiego systemu przesyłowego. Obecnie rafinerie są obsługiwane z dostaw morskich poprzez Naftoport, a dodatkowo dla polskich rafinerii zostały udostępnione częściowo zapasy obowiązkowe.

Rosyjscy dostawcy nie reagują na wystąpienia polskich rafinerii dotyczące żądania rekompensat za straty poniesione z tytułu odbioru zanieczyszczonej ropy naftowej. Francuskie i włoskie koncerny już wstrzymały opłaty za kwietniowe dostawy z Rosji. Polskie rafinerie nadal czekają na potwierdzenie złożonych wcześniej reklamacji i sprowadzają ropę drogą morską.


Co decyduje o wyborze stacji paliw?


W czwartek odbyło się spotkanie firm odpowiadających za produkcję oraz logistykę ropy naftowej poprzez rurociąg "Przyjaźń", jak również rafinerii odbierających surowiec tą drogą. W rozmowach wzięli udział m.in. przedstawiciele firm ze strony polskiej, rosyjskiej i niemieckiej. To już trzecie w ciągu ostatnich czterech tygodni (po Mińsku i Bratysławie) spotkanie na temat wznowienia dostaw ropy naftowej z Rosji.

Przypomnijmy, że od 19 kwietnia 2019 roku do polskiego systemu rurociągowego dostarczana była zanieczyszczona ropa naftowa Rebco z Rosji. Poziom zanieczyszczenia mógł spowodować fizyczne uszkodzenia instalacji rafineryjnych. Dlatego podjęto decyzję o wstrzymaniu odbioru ropy.

W związku z zamknięciem rurociągu "Przyjaźń" w maju 2019 roku Lotos podjął decyzję o zakupie surowca z Rosji drogą morską z portu w Primorsku. Spółka nie ujawnia, jak duże ilości surowca sprowadziła już drogą morską. Nie informuje też, jakie koszty poniosła w związku ze wstrzymaniem przesyłu ropy naftowej rurociągiem "Przyjaźń".

Minister Tchórzewski żąda zrekompensowania strat



- Rafineria Grupy Lotos dzięki dostawom surowca drogą morską oraz uwolnionym zapasom obowiązkowym ma zabezpieczone rezerwy ropy na kolejne tygodnie. Zakład w Gdańsku pracuje stabilnie przy pełnym obciążeniu - twierdzi Adam Kasprzyk, rzecznik Grupy Lotos, i w kwestii ustaleń ze stroną rosyjską odsyła do Ministerstwa Energii.

Aktualne ceny paliw w Trójmieście



- Wobec braku reakcji rosyjskich dostawców ropy naftowej na wystąpienia polskich rafinerii o przekazanie wiarygodnego harmonogramu usunięcia przez stronę rosyjską zanieczyszczonej ropy z całości rurociągu oraz o zrekompensowanie strat poniesionych z tytułu odbioru zanieczyszczonej ropy, minister energii Krzysztof Tchórzewski wystąpił 21 maja 2019 roku do swojego odpowiednika, ministra energetyki Federacji Rosyjskiej Aleksandra Novaka, z wnioskiem o podjęcie pilnych działań mających na celu jak najszybsze przywrócenie drożności systemu i dostaw czystej ropy - informuje resort energii.

Rafinerie czekają na potwierdzenie reklamacji



Zgodnie z czwartkowymi ustaleniami ze spotkania w Warszawie wznowienie dostaw surowca z Rosji poprzez pierwszą nitkę rurociągu "Przyjaźń" możliwe jest 9 czerwca pod warunkiem uzyskania potwierdzenia reklamacji złożonych przez rafinerie niemieckie i polskie. Wcześniej zostanie on oczyszczony z zachlorowanej ropy, który to plan zadeklarowała strona rosyjska.

Jednocześnie strona rosyjska zobowiązała się, że do 1 lipca wszystkie trzy nitki rurociągu "Przyjaźń" zostaną oczyszczone, co oznacza, że do Polski nie trafi żadna dodatkowa partia zanieczyszczonej ropy.

- Zgodnie z ustaleniami z klientami PERN będzie przekazywał w tym czasie do rafinerii surowiec o uzgodnionych normach jakościowych, nieprzekraczających dopuszczalnych stężeń chlorków organicznych. Przyjęte rozwiązania oznaczają, że polski system przesyłowy w ciągu najbliższych pięciu miesięcy zostanie w pełni oczyszczony - twierdzą przedstawiciele spółki PERN odpowiedzialnej za przesył ropy naftowej na terenie Polski.

Po stronie rosyjskiej nikt nie poczuwa się do winy



Obecnie polskie rafinerie są obsługiwane za pośrednictwem dostaw morskich poprzez Naftoport, a dodatkowo dla polskich rafinerii zostały udostępnione częściowo zapasy obowiązkowe. Jak na razie nie wiadomo, ile dokładnie ropy naftowej sprowadzono do kraju drogą morską od chwili wstrzymania dostaw rurociągiem "Przyjaźń". Nie wiadomo też, kto poniesie konsekwencje tak dużej awarii. Jak na razie po stronie rosyjskiej nikt nie poczuwa się do zrekompensowania strat klientom.

Jak poinformowała agencja Reuters, francuski koncern Total i włoski Eni wstrzymały płatności za dostawy rosyjskiej ropy. Mają je wznowić po ustaleniu rekompensaty za odebrany przez nie zanieczyszczony surowiec. Zachodni odbiorcy zamierzają zapłacić jedynie za ropę bez zanieczyszczeń.

- To nie jest ropa i nikt w Rosji nie jest w stanie wyjaśnić przekonująco, kto zrekompensuje komu co i kiedy - powiedział agencji Reuters przedstawiciel firmy zajmującej się handlem rosyjską ropą.
Co ważne, większość kontraktów na dostawy ropy naftowej regulowana jest przez rosyjskie prawo. Według niego płatności za dostawy surowca następują z góry. W przypadku, gdy jakość surowca jest niezadowalająca, nabywca może wystąpić z żądaniem rekompensaty. Jej rozpatrzenie zajmuje jednak zazwyczaj wiele miesięcy.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1

Opinie (71) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Otworzyć Uniwersytecki Wydział Rekompensacji Rafineryjnej lub Inkubator Nowoczesnych Rekompensacji (2)

    na pewno Pomorze. Morze możliwości.

    • 34 6

    • od ruskich głupiego wraku nie potrafia odzyskać ... a tu odszkodowania się domagają?

      buaaaacha cha cha cha cha cha cha cha... No Way!!!

      • 9 0

    • W GD to ty mozesz jedynie

      Wydzial małej sycyli z tymi korzeniami POkomunistycznymi jedynie otworzyć!

      • 1 2

  • tak się kończą interesy (5)

    z Rosjanami

    • 74 5

    • Przeceiz to Rosjanie na tym traca, galganie :)

      • 1 13

    • no - a tu obok wegiel z rosji tysiacami ton do polski jedzie (3)

      • 10 0

      • takie są widać (1)

        zobowiązania obecnej władzy

        • 11 0

        • Nie obeznej ,tylko bylej jsk z ropa!

          Nie pal glupa dobrze wiesz ze prawie na 100lat chcieni POdpisac zlodzieje, to nawet rusek sie w dekiel pukał.
          A Polska ma najczystrzy i najenergetycxniejszy wegiel na Świecie!
          Tylko niemiaszki nim chca palic i poł EU!

          • 2 7

      • Milionami ton raczej...

        • 0 0

  • Dlaczego jedni mogą głosować w tym temacie a inni nie ? Tak dla odmiany "polskie standardy" ? (1)

    • 18 7

    • tak no to tylko na nowogrockiej mogą - na sesji zarządu PiS...

      ale to i tak tylko - jak prezes+ w delegacji

      • 5 0

  • Tak, rekompensaty dostaniemy zaraz za wrakiem tupolewa. (3)

    Polska wstała z kolan.

    • 56 11

    • (1)

      Za PO kupowaliby tą ropę i jeszcze całowali by Putina z wdzięczności po sygnetach. Kto zawarł umowę z rosją na najdroższy gaz? Taka zagadka.

      • 1 4

      • Minister w rzadzie PiS Wojciech Jasinski, słaba ta zagadka.

        • 6 0

    • dostaniemy?

      Masz akcje Lotosu?

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Co zamierza Grupa Lotos? (1)

    Czy Grupa Lotos zamierza podjąć kroki podobne do swoich włoskich i francuskich odpowiedników? Czy wstrzyma płatność za zanieczyszczoną ropę, czy z niewiadomych przyczyn ulegnie?

    • 45 4

    • Niewiadomych? Nasz stopień niezależności energetycznej jest znacznie mniejszy niż w przypadku Francji czy Włoch

      • 6 0

  • Afera bo rosyjski dostawca. (5)

    Przecież nikt nie leje ropy do przerobu bezpośrednio z rury, sa filtry i zabezpieczenia.
    Bzdury szkoda ze nie napiszecie że Putin dosypał zanieczyszczeń do ropy.

    • 15 58

    • (1)

      Jak się ktoś chce wypowiedzieć w jakimś temacie to powinien najpierw upewnić się jak jest na prawdę a nie pisać bzdury

      • 15 2

      • Przecież możemy korzystać z innych źródeł, Rosja tylko na tym straci.

        Także nie ma co siać politycznej burzy, zapłacą za szkody bo to ich interes.

        • 3 1

    • W Mińsku i Paryżu też brudna ropa, też bzdura?

      • 8 1

    • (1)

      Nie Putin a Macierewicz sikał do rury,żeby znowu szukać pretekstu

      • 5 5

      • Internet ci szkodzi

        • 2 0

  • Tankuję na Lotosie i Orlenie, (17)

    gdyż BP, Shell i inne na polskim rynku sprzedają paliwa z rafinerii Lotosu i Orlenu + narzucają swoją marżę, więc po co im dopłacać? Nie jest to wiedza tajemna, tylko jawne informacje, które można wyszukać w wiarygodnych źródłach, również na portalach specjalizujących się w temacie rynku ropy czy powszechnie dostępnych sprawozdaniach Lotosu i Orlenu (publikują je jako spółki notowane na GPW, a od niedawna na stronach KRS można zapoznać się również ze sprawozdaniami spółek nienotowanych na giełdzie).
    Dodatkowo, część kasy którą płacę na Lotosie i Orlenie wraca do nas, gdyż to polskie spółki, a w przypadku Lotosu mała część trafia też do budżetu Gdańska (część podatku CIT trafia do samorządu), więc zachęcam do nieprzepłacania za zachodni marketing i przy okazji wsparcia rodzimych spółek i lokalnego budżetu:)

    • 81 14

    • (3)

      To wolny kraj , możesz tankować gdzie chcesz . Ja tankuje tylko na Shellu bo nigdy nie zawiodłem sie na paliwie a tankując na Orlenie kilka razy miałem kłopoty z pracą silnika . Co do prowizji o której piszesz to przejeżdżając np ul Podmiejską koło trzech konkurencyjnych stacji zawsze mają te same ceny , powiem więcej kilka razy zauwazyłem że jak jedna stacja zmienia ceny to w tym samym momencie dwie pozostałe robią to samo . Oczywiście to nie jest zmowa cenowa tak im wychodzi w danej chwili że w tym momencie wszystkie trzy zmieniaja ceny.

      • 15 15

      • Oczywiscie, ze to nie jest zmowa cenowa, tylko najzwyklejsza konkurencja. (1)

        • 7 2

        • konkurencja? - zawsze takie same ceny w róznych stacjach?!!!

          konkurencja? ... jak baryłka idzie w górę nooo to już na drugi dzień na stacji jest drożej ... ale jak dołuje to dopiero po kwartale i może, a tylko trochę cena spadnie :)))

          • 11 0

      • "Ja tankuje tylko na Shellu bo nigdy nie zawiodłem sie na paliwie"

        coz twoja sprawa

        tylko zapamietaj ze shell bierze paliwo z lotosu

        to samo masz na stacji lotos to samo na shellu
        jak chcesz przeplacac to twoja sprawa

        ale jelsi myslisz ze to paliwo jest lepsze to jestes w duzym bledzie
        to jest dokladnie to samo paliwo

        • 3 0

    • (2)

      Przepraszam bardzo, ale ja przede wszystkim dbam o swój budżet, a nie miasta, państwa, czy Orlenu. Skoro Lotos/Orlen (piszę z ukośnikiem, bo wkrótce dzięki PiS będzie to jeden pies, a podatki pójdą na Mazowsze; w zeszłym roku wniosek roboczy o fuzję zgłoszony do Komisji Europejskiej, dziś właśnie wieści o zamiarze finalizacji "jeszcze w tej kadencji komisji" vide Banker) - jeśli mają "bez marży" , to może niech zaoferują Klientom produkt w korzystniejszej cenie, a nie każe im płacić za marketing Biegu Sybiru, festiwalu piosenki ludowej, czy za galę tygodnika Sieci. To paranoja, że stacje sieci norweskich, czy kanadyjskich mają dla Polaków lepszą ofertę, niż te polskich.

      • 18 8

      • Lotos i Orlen sponsorowały: i radyjo rydzyka, i jeszcze mocnie TVPiS reklamami ... i też hejt bilbordy na sędziów (1)

        więc, o czym my mówimy?

        • 12 4

        • Tylko Sandżaji nie sponsirują

          Jasna Strona Mocy nabiera Mocy.

          • 1 0

    • Bez znaczenia dla Polski (1)

      Z tego co słyszałem to na pomorzu tylko BP sprzedaje własne paliwo, a reszta kupuje je z Lotosu, tylko dolewają własne uszlachetniacze, więc tak czy inaczej płacisz polskim rafineriom. Jako, że cześć stacji to franczyzy, to ceny nie są dyktowane przez sieci, tylko przez właścicieli i nie raz widziałem paliwo na stacji Lotos czy Orlen w cenie wyższej niż na Shellu. Nie ma więc większego znaczenia gdzie kupujesz paliwo, przynajmniej z punktu widzenia patriotyzmu.

      • 4 4

      • Ty sobie zdajesz sprawę ile by kosztowało paliwo na BP gdyby to było ich własne? pomyśl : transport, opłaty celne, akcyza itepede. Wszystkie stacje paliw obcych koncernów biorą paliwo z Lotosu lub Orlenu, tylko uszlachetniacze mają własne ( magazynowane odpowiednio w Lotosie lub Orlenie ) .

        • 10 0

    • A Lotos i Orlen to niby marż nie narzucają? (1)

      Przecież tamte koncerny kupują po cenach hurtowych, a Ty płacisz w detalu i marżę naliczają Ci wszyscy. Czasami te polskie koncerny nawet większą.

      • 4 1

      • 1/5 to koszty+marża ... 4/5 to akcyzy i podatki, które od paliwa łupie se Państwo !!!

        • 4 1

    • (1)

      A ja nie tankuje na Lotosie, bo nie ma atrakcyjnych cen "u siebie" pod tzw. nosem. W Trójmieście z marketingowego punktu widzenia Lotos powinien mieć najtańsze paliwo dla mieszkańców Metropolii, a tak nie jest - tyle w temacie

      • 8 1

      • ja z innego powodu

        nie sponsorują naszych klubów

        • 3 0

    • Brawo to sie nazywa (1)

      Godna patriotyczna postawa handlowa!
      Bravo bez podtekstow

      • 1 0

      • Wyczuwam czy nie wyczuwam ironii?

        Oto jest pytanie

        • 1 0

    • Twoja patriotyczna logika samoistnie zostala zmiazdzona

      Piszesz... "gdyż BP, Shell i inne na polskim rynku sprzedają paliwa z rafinerii Lotosu i Orlenu ....
      Dodatkowo, część kasy którą płacę na Lotosie i Orlenie wraca do nas, ..."
      A nie pomyslales, ze jesli ktos kupuje na BP, Shell i innych, to tak samo napedza sprzedaż Lotos/Orlen i oni takie same podatki placa???

      • 5 2

    • omijam te stacje z daleka bo muszę czekać żeby zapłacić za paliwo, a tam zapiekanki, hot dogi, kawki i zawsze kolejka

      a potem pytania..
      - czy posiadam ich kartę ?
      - czy chcę kupić wafelki
      - czy chcę jakieś inne g...

      a ja chcę tylko szybko zapłacić i jechać dalej

      • 8 0

  • Mała Raqqa

    • 3 1

  • kacapy niech płaca odszkodowania (1)

    • 18 2

    • Pawlak podpisalby taka umowę, że Ruscy by się nie pozbierali

      • 1 0

  • Był to test Rosyjski i to bardzo skuteczny... (7)

    Tak mało kto o tym mówi ale zrobili to aby sprawdzić jak zatrzymanie dostaw może zdestabilizować zachodnia Europę. Nie dotyczy przecież to tylko Polski ale i Czech, Białorusi , Niemiec i Francji. ten test miał być takim przypomnieniem kto tu rządzi a w przypadku wojny USA z Iranem ceny i dostawy ropy z tamtego rejonu zostaną zachwiane i będzie problem i to Rosja będzie dyktować warunki!!! Teraz wszyscy jada na rezerwie ale zaraz po wybuchu wojny tej rezerwy nie będzie i kto na tym zyska? Oni już wiedzą o nieuniknionej wojnie a my się o niej zaraz dowiemy...

    • 38 11

    • (1)

      Tym bardziej trzeba leczyć polską samochodozę.
      Należy się nam odwyk jak narkomanowi.

      • 5 4

      • prędzej nauczysz kaczkę ... śrut w dziub w locie łapać

        niż zmusisz kogokolwiek do rezygnacji z motoryzacji

        • 10 0

    • przecież prawo UE stanowi o 90 dniowych zapasach (2)

      takie Polska posiada i może spokojnie kupować ropę od Arabów czy skąd tam taniej. Zauważ, że nie ma żadnego kryzysu paliwowego, a ropa z Rosji nie płynie od tygodni

      • 5 1

      • Ile trwa dostawa ropy??? (1)

        od zakontraktowania do fizycznego przyplynięcia statku do naftoportu mijają miesiące. To nie "biedronka" że wchodzisz i bierzesz statek ropy.

        • 5 1

        • poczytaj o cenach i dostawach typu "spot"

          szybko i zwykle tanio

          • 5 0

    • Zgadzam sie. Wojna w zatoce zablokuje dostawy od innych arabow (1)

      Dodatkowo rosja polozyla lape na wenezueli i stamtad tez nic nie wyplynie. Stany i kanada nie sprzedadza ropy na zewnatrz i w ten sposob 90proc. panstw bedzie wisialo na lasce rosji

      • 6 4

      • Stuk puk

        • 4 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane