• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie statki wrócą na Zalew Wiślany

Kuba Łoginow
16 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Jeszcze w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem - obiecuje polski rząd. Jeszcze w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem - obiecuje polski rząd.

Rosja wpuści polskie statki na swoją część Zalewu Wiślanego. Skorzystają na tym trójmiejskie przedsiębiorstwa z branży morskiej, które już teraz przygotowują się do obsługi nowych linii żeglugowych. Na polsko-rosyjskim porozumieniu ucierpieć może natomiast ekologia.



Swobodna żegluga

Zarys porozumienia ustalono podczas polsko-rosyjskiej komisji międzyrządowej do spraw gospodarczych. -Przygotowaliśmy grunt do przełomu w polsko-rosyjskich stosunkach gospodarczych, do którego powinno dojść podczas wizyty premiera Putina w Polsce - mówił po niej minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Najważniejszym ustaleniem jest wstępna zgoda Moskwy na udrożnienie żeglugi po Zalewie Wiślanym. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, już w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem. W obsłudze tych linii i eksploatacji terminalu elbląskiego portu wezmą udział głównie firmy z Trójmiasta.

Jednak po Zalewie nie będą pływać jednostki pełnomorskie, lecz śródlądowe, które nie mogą wyjść na otwarte morze i dostarczyć ładunek np. do portów szwedzkich. Przyczyną jest niewielka gwarantowana głębokość rosyjskiej części Zalewu, która według oficjalnych dokumentów wynosi jedynie 1,8 metra.

Kanał przez Mierzeję zagrożony. Wcale nie - twierdzi Urząd Morski

Porozumienie z Rosją może wpłynąć na uchylenie rządowej uchwały o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najważniejsze ustalenie to zgoda Rosji na umożliwienie jeszcze w tym roku żeglugi polskich statków pasażerskich i handlowych po Zalewie Wiślanym. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei Wiślanej - ocenił uczestniczący w rozmowach wiceminister gospodarki Marcin Korolec.

Innego zdania jest natomiast Urząd Morski w Gdyni, podlegający pod wiceminister infrastruktury Annę Wypych-Namiotko. - Urząd Morski w Gdyni nie posiada żadnych informacji świadczących o rozważaniach rządu na temat rezygnacji z omawianego przedsięwzięcia - twierdzi wicedyrektor Urzędu Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Wątpliwości ekologów. Czy czeka nas ekologiczny dumping?

Zarówno kanał, jak i zawarte niedawno porozumienie z Rosją, budzą obawy niektórych ekologów. Zalew Wiślany jest częścią unikalnej sieci NATURA 2000, a wzmożony ruch przestarzałych barek między Elblągiem a Królewcem może być niebezpieczny dla przyrody północnej części tego akwenu. Wątpliwości budzi fakt, iż Rosja nie uznaje wielu rygorystycznych wymagań w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz ochrony środowiska (ustalonych przez IMO, EMSA i HELCOM) Rosyjskie statki, które mają kursować po Zalewie, są delikatnie mówiąc pływającymi trupami, z których w każdej chwili może wyciec paliwo. Zdaniem ekologów, w zawartym niedawno porozumieniu powinny koniecznie znaleźć się uregulowania, które zapobiegłyby tego typu niebezpieczeństwom.

Ponadto, wraz z uruchomieniem masowej żeglugi między polskimi portami a Królewcem, można się spodziewać zalania pomorskiego rynku tanimi rosyjskimi towarami (materiałami budowlanymi, wyrobami przemysłu drzewnego itp.), które będą wypierać bardziej przyjazne środowisku polskie produkty. Rosyjskie fabryki, w tym również te położone nad Bałtykiem, nie muszą ponosić kosztów oczyszczania ścieków (nieczystości wypuszczane są wprost do rzeki Pregoły), ograniczania emisji szkodliwych substancji czy utylizacji odpadów. W efekcie, koncentracja produkcji przemysłowej w Obwodzie Kaliningradzkim bardzo negatywnie wpływa na stan środowiska naturalnego Zatoki Gdańskiej, a cena rosyjskich wyrobów jest sztucznie zaniżona.

Opinie (85) 8 zablokowanych

  • No ! (2)

    I to jest Bardzo Dobra Nowina!

    Tak Dalej!!

    • 16 6

    • Zamiast robić kolejne klaki

      może pora zmierzyć się z uczciwym postawieniem sprawy planowanych drastycznych podwyżek cen biletów ZTM od 01.06.2009r.
      Napiszcie ludziom uczciwie całą ( a nie wybiórczą) prawdę, że większość z nich zamiast biletów miesięcznych za 35 lub 53 PLN (założę się że 70% jak nie więcej osób właśnie z tych biletów korzysta) będą musieli zapłacić 76 PLN albo i więcej (bo np. nie wiadomo czy linia E będzie traktowana jako pospieszna czy też nie, a jest to istotna alternatywa dla wiecznie opóźnionych autobusów nr 112 i 186. - jeśli miałaby być pospieszną cena biletu wzrośnie do 84 PLN). Tego chyba jeszcze nigdzie nie było. Grubo ponad 100% podwyżki cen biletów NIBY dla DOBRA MIESZKAŃCÓW.

      • 2 2

    • a to zdanie na samym końcu

      a cena rosyjskich wyrobów jest sztucznie zaniżona. to już przesada, jeszcze może rząd rosyjski dopłaca, co za głupoty piszecie, to polak i jego firma zarabia 200 -300 % i stąd ta cena polskich produktów (i tak pewnie większość z chin)

      • 0 2

  • durne kacapy, tylko problemy robia

    dobra nowina :)

    • 16 3

  • Dajcie spokoj z ta ekologia na zalewie (1)

    Wyjatkowe gatunki tam moze i sa ale sa to chyba mutanty powstale na skutek zanieczyszczen. Przeciez tam sie kapac nie wolno.

    • 21 7

    • sam jesteś mutant

      • 1 1

  • Kopać kanał! (2)

    Inaczej kacapy prędziej czy później z niespodziewanki zablokuja trasę - a bo to pierwszy raz?

    • 51 5

    • dokładnie, tak własnie będzie :)

      • 3 0

    • bo np putin walnie kreta w porcelane w kolorach innych niż narodowe.

      a to dla kacapa już niemały powód do zadumy.

      • 1 0

  • Bosheee znowu te porty i statki i artykul o niczym (3)

    zal.pl

    • 5 42

    • Głupcze

      To kup sobie przyjaciółkę lub poradnik domowy. Tam nie ma nic o portach i statkach. Albo zacznij wchodzić na stronę miasta Białystok - tam też nic o tym nie będzie.

      • 5 3

    • Daj spokój.

      Zobacz ilu jest przeciwników twojej opinii - to amatorzy taniego bezcłowego alkoholu i imprez zakrapianych wódą na steczkach Białej Floty? Zjedzą Cię. Już radośnie przestępują z nogi na nogę, że z zyskiem 20 PLN da się przemycić w gaciach kilka butelek spirytusu i paczek papierosów jak drzewiej bywało. A jeszcze wywczas będzie i biesiada plebejska z akordeonem.

      • 1 5

    • dziecko

      stul gębę

      • 3 0

  • (8)

    I macie swój rząd tuska.Ja nie wiem czy ci ludzie są tak głupi że nie potrafią popatrzeć na mapę i zdefiniować interesu Polski?Nie rozumieją że tylko przekopanie mierzei załatwi sprawę na zawsze?Rosja zwodzi tych palantów i widać udaje jej się.Ci ministrowie to są takie złamasy że szkoda słów.Zamiast się uniezależniać dalej wchodzą w dupę putinowi a on w ogóle tego nie doceni.Jak przyjdzie pora to zrobi z nami co będzie chciał i tyle.Jedno napięcie i znowu zamkną cieśninę pilawską i co?

    • 24 16

    • popieram
      ale zróbmy to z głową... czyli szybko...
      Tak na prawdę to koszty nie powinny tu grać roli, bo chodzi o dywersyfikację.
      Wiem, wiem... kanał powinien się kalkulować, bo samo przekopanie to kupa kasy, potem pogłębienie kanału... potem znowu pogłębianie, i pogłębianie....
      Ale, na litość boską, Rosjanie nie będą nam szli na rękę bo nie mają w tym interesu i tyle.
      Dla ekologów oczywiście najlepiej jakby cała populacja wymarła, ale jakoś nie słyszałem żeby jeździli protestować do Rosji, gdzie jak jest napisane w artykule, wszystko leci prosto do morza.

      • 7 1

    • i jak bu tu to skomentować (4)

      Bo z jednej strony masz racje o przekopaniu kanału itd itp. wiesz jakie procedury rządzą tym przedsięwzięciem ...wątpię i tu pojawia sie druga kretyńska strona twojej wypowiedzi bo po cholerę mieszasz w to tuska po itd???

      • 2 4

      • (2)

        Nie ma związku? Cały czas masz obraz Tuska z reklam w czasie wyborów... rzeczywistość już zweryfikowała, otwórz oczy.

        • 1 6

        • (1)

          nie wiem jak ty ale mi ten rząd nie przeszkadza a to już znak że jest najlepszy od nastu lat!!! i nie będe tu wielbił jednego czy drugiegi po prostu niech robią swoje i tyle

          • 1 3

          • tyle że oni nic nie robią poza ustępstwami.Dobry rząd by wykorzystał kryzys i protekcjonizm np Francji dla swoich firm i by walczył o ratowanie stoczni a ci nie.Podkulili ogony i dają się oszukiwać i rozwalają miejsca pracy na Pomorzu bo tak chce UE.Zarzucają projekty dywersyfikacyjne żeby Putin przyjechał do Warszawy zrobić sobie zdjęcie z tuskiem a gówniane media pokroju TVNu odtrąbiły kolejny spektakularny sukces.Takich nieudaczników dawno nie było.Za jeden nic nie znaczący gest ze strony Rosji sprzedadzą rację stanu Polski

            • 2 3

      • ale przecież o tym rozmawiają MIĘDZYRZĄDOWE zespoły wypowiada się Grabarczyk minister infrastruktury więc jak nie mówić że to sprawa tuska?Ten nie-rząd już zdążył odłożyć na pókę kwestię gazu z Norwegii budowę gazoportu również pokrywa kurz a teraz ten przekop,zupełnie jakby ruscy mieli tu swoich agentów.Kryzys gazowy pokazał jaką nicość reprezentuje w tych sprawach pawlak minister gospodarki i tusk jako jego zwierzchnik.

        • 1 0

    • Hallo anonim (1)

      tu nic nie ma do rzeczy Tusk czy przed tym Kaczyński rzecz się ma czy są na takie przedsięwzięcie odpowiednia ilość kasy w tak trudnych czasach to jedno, a drugie posłuchaj co mają do powiedzenia mieszkańcy mierzei.Oni są przeciwni, oglądałem takie wypowiedzi w Panoramie.

      • 2 2

      • bo mieszkańcy nie wiedzą o tym jakie to ma znaczenie dla kraju.Pewnie że dla niektórych jest dobrze jak jest ale Polska jako całość musi szukać wyjścia z takich sytuacji.Ruscy już próbowali przejąć akcje naftoportu i uzależnić nas bardziej od siebie.Nie ma innego wyjścia jak budowa zbiorników na gaz terminalu gazowego i cieśniny przez mierzeję wiślaną aby było wyjście z Elbląga na Bałtyk bez wchodzenia na rosyjskie wody.Elbląg we wczesnym średniowieczu był większym portem od Gdańska ale wtedy nie było Rosji

        • 2 0

  • Niebezpieczne dla środowiska

    Przekaopanie Mierzei jest niebezpieczne dla środowiska. Okazuje się że brak przekopu przez Mierzeję i puszczenie ruchu przez Rosję jest też niebezpieczne dla środowiska. Hmm... A może nalezy wysiedlić wszystkich ludzi mieszkających dookoła Zalewu Wiślanego i wtedy ekolodzy będą zadowoleni w 100% ?
    Paranoja !!!
    Jestem mieszkańcem tego regionu a jednocześnie wiem że przyroda jest bardzo ważna bo to jest naprawdę piękny przyrodniczo teren ale chyba trzeba znać umiar w protestowaniu.

    • 33 6

  • A niech to (2)

    Znowu artykuł o niczym!! Dajecie spokój. Napiszcie o czymś co ludzi interesuje..
    Remonty dróg, Spadku cen mieszkań , Pożarach, Napaściach, itp itp.
    A nie wyjeżdżacie o jakimś Zalewie! ehhh Dajcie Coś Co NAS KRĘCI

    • 6 40

    • jestem mieszkańcem Gdańska, którego sprawy żeglugi interesują - jestem jakiś dziwny? nasz port będzie jednym z elementów tej układanki krótkowzroczny ignorancie

      • 6 2

    • idiota

      Twoja wypowiedź jest na tyle idiotyczna, że proszę żebyś nie uogólniał jej do zdania ogółu!

      • 6 2

  • Jestem Za!! (2)

    Najwyższy czas na integracje z Matką Rosją..

    • 3 26

    • Świeć zatem przykładem i pisz po rosyjsku. (1)

      • 5 0

      • No dawaj

        Zdrastwuj DziawakMaruda, jesli ty chociesz mażem parazgawarywać pa russkam jazykie, kanieszna ili adin wapros - panimajesz ty pa russki? Pazdrawliaju:)

        • 0 1

  • KOPAĆ KOPAĆ, przekopać!

    Przekopać Mierzeję Wiślaną. Kanał jeszcze nikomu nie zaszkodził. Bałtyk nie umrze od tego, a nam będzie lepiej. Elbląg może ożyje.

    • 34 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka...

Najczęściej czytane