- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (42 opinie)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (58 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (88 opinii)
- 4 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
- 5 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (200 opinii)
- 6 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
Polskie statki wrócą na Zalew Wiślany
Rosja wpuści polskie statki na swoją część Zalewu Wiślanego. Skorzystają na tym trójmiejskie przedsiębiorstwa z branży morskiej, które już teraz przygotowują się do obsługi nowych linii żeglugowych. Na polsko-rosyjskim porozumieniu ucierpieć może natomiast ekologia.
Swobodna żegluga
Zarys porozumienia ustalono podczas polsko-rosyjskiej komisji międzyrządowej do spraw gospodarczych. -Przygotowaliśmy grunt do przełomu w polsko-rosyjskich stosunkach gospodarczych, do którego powinno dojść podczas wizyty premiera Putina w Polsce - mówił po niej minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Najważniejszym ustaleniem jest wstępna zgoda Moskwy na udrożnienie żeglugi po Zalewie Wiślanym. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, już w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem. W obsłudze tych linii i eksploatacji terminalu elbląskiego portu wezmą udział głównie firmy z Trójmiasta.
Jednak po Zalewie nie będą pływać jednostki pełnomorskie, lecz śródlądowe, które nie mogą wyjść na otwarte morze i dostarczyć ładunek np. do portów szwedzkich. Przyczyną jest niewielka gwarantowana głębokość rosyjskiej części Zalewu, która według oficjalnych dokumentów wynosi jedynie 1,8 metra.
Kanał przez Mierzeję zagrożony. Wcale nie - twierdzi Urząd Morski
Porozumienie z Rosją może wpłynąć na uchylenie rządowej uchwały o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najważniejsze ustalenie to zgoda Rosji na umożliwienie jeszcze w tym roku żeglugi polskich statków pasażerskich i handlowych po Zalewie Wiślanym. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei Wiślanej - ocenił uczestniczący w rozmowach wiceminister gospodarki Marcin Korolec.
Innego zdania jest natomiast Urząd Morski w Gdyni, podlegający pod wiceminister infrastruktury Annę Wypych-Namiotko. - Urząd Morski w Gdyni nie posiada żadnych informacji świadczących o rozważaniach rządu na temat rezygnacji z omawianego przedsięwzięcia - twierdzi wicedyrektor Urzędu Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Wątpliwości ekologów. Czy czeka nas ekologiczny dumping?
Zarówno kanał, jak i zawarte niedawno porozumienie z Rosją, budzą obawy niektórych ekologów. Zalew Wiślany jest częścią unikalnej sieci NATURA 2000, a wzmożony ruch przestarzałych barek między Elblągiem a Królewcem może być niebezpieczny dla przyrody północnej części tego akwenu. Wątpliwości budzi fakt, iż Rosja nie uznaje wielu rygorystycznych wymagań w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz ochrony środowiska (ustalonych przez IMO, EMSA i HELCOM) Rosyjskie statki, które mają kursować po Zalewie, są delikatnie mówiąc pływającymi trupami, z których w każdej chwili może wyciec paliwo. Zdaniem ekologów, w zawartym niedawno porozumieniu powinny koniecznie znaleźć się uregulowania, które zapobiegłyby tego typu niebezpieczeństwom.
Ponadto, wraz z uruchomieniem masowej żeglugi między polskimi portami a Królewcem, można się spodziewać zalania pomorskiego rynku tanimi rosyjskimi towarami (materiałami budowlanymi, wyrobami przemysłu drzewnego itp.), które będą wypierać bardziej przyjazne środowisku polskie produkty. Rosyjskie fabryki, w tym również te położone nad Bałtykiem, nie muszą ponosić kosztów oczyszczania ścieków (nieczystości wypuszczane są wprost do rzeki Pregoły), ograniczania emisji szkodliwych substancji czy utylizacji odpadów. W efekcie, koncentracja produkcji przemysłowej w Obwodzie Kaliningradzkim bardzo negatywnie wpływa na stan środowiska naturalnego Zatoki Gdańskiej, a cena rosyjskich wyrobów jest sztucznie zaniżona.
Opinie (85) 8 zablokowanych
-
2009-03-16 11:38
No ! (2)
I to jest Bardzo Dobra Nowina!
Tak Dalej!!- 16 6
-
2009-03-16 14:42
Zamiast robić kolejne klaki
może pora zmierzyć się z uczciwym postawieniem sprawy planowanych drastycznych podwyżek cen biletów ZTM od 01.06.2009r.
Napiszcie ludziom uczciwie całą ( a nie wybiórczą) prawdę, że większość z nich zamiast biletów miesięcznych za 35 lub 53 PLN (założę się że 70% jak nie więcej osób właśnie z tych biletów korzysta) będą musieli zapłacić 76 PLN albo i więcej (bo np. nie wiadomo czy linia E będzie traktowana jako pospieszna czy też nie, a jest to istotna alternatywa dla wiecznie opóźnionych autobusów nr 112 i 186. - jeśli miałaby być pospieszną cena biletu wzrośnie do 84 PLN). Tego chyba jeszcze nigdzie nie było. Grubo ponad 100% podwyżki cen biletów NIBY dla DOBRA MIESZKAŃCÓW.- 2 2
-
2009-03-16 14:51
a to zdanie na samym końcu
a cena rosyjskich wyrobów jest sztucznie zaniżona. to już przesada, jeszcze może rząd rosyjski dopłaca, co za głupoty piszecie, to polak i jego firma zarabia 200 -300 % i stąd ta cena polskich produktów (i tak pewnie większość z chin)
- 0 2
-
2009-03-16 11:39
durne kacapy, tylko problemy robia
dobra nowina :)
- 16 3
-
2009-03-16 11:40
Dajcie spokoj z ta ekologia na zalewie (1)
Wyjatkowe gatunki tam moze i sa ale sa to chyba mutanty powstale na skutek zanieczyszczen. Przeciez tam sie kapac nie wolno.
- 21 7
-
2009-03-16 22:58
sam jesteś mutant
- 1 1
-
2009-03-16 11:44
Kopać kanał! (2)
Inaczej kacapy prędziej czy później z niespodziewanki zablokuja trasę - a bo to pierwszy raz?
- 51 5
-
2009-03-16 13:22
dokładnie, tak własnie będzie :)
- 3 0
-
2009-03-16 17:26
bo np putin walnie kreta w porcelane w kolorach innych niż narodowe.
a to dla kacapa już niemały powód do zadumy.
- 1 0
-
2009-03-16 11:45
Bosheee znowu te porty i statki i artykul o niczym (3)
zal.pl
- 5 42
-
2009-03-16 14:17
Głupcze
To kup sobie przyjaciółkę lub poradnik domowy. Tam nie ma nic o portach i statkach. Albo zacznij wchodzić na stronę miasta Białystok - tam też nic o tym nie będzie.
- 5 3
-
2009-03-16 14:54
Daj spokój.
Zobacz ilu jest przeciwników twojej opinii - to amatorzy taniego bezcłowego alkoholu i imprez zakrapianych wódą na steczkach Białej Floty? Zjedzą Cię. Już radośnie przestępują z nogi na nogę, że z zyskiem 20 PLN da się przemycić w gaciach kilka butelek spirytusu i paczek papierosów jak drzewiej bywało. A jeszcze wywczas będzie i biesiada plebejska z akordeonem.
- 1 5
-
2009-03-16 23:55
dziecko
stul gębę
- 3 0
-
2009-03-16 11:48
(8)
I macie swój rząd tuska.Ja nie wiem czy ci ludzie są tak głupi że nie potrafią popatrzeć na mapę i zdefiniować interesu Polski?Nie rozumieją że tylko przekopanie mierzei załatwi sprawę na zawsze?Rosja zwodzi tych palantów i widać udaje jej się.Ci ministrowie to są takie złamasy że szkoda słów.Zamiast się uniezależniać dalej wchodzą w dupę putinowi a on w ogóle tego nie doceni.Jak przyjdzie pora to zrobi z nami co będzie chciał i tyle.Jedno napięcie i znowu zamkną cieśninę pilawską i co?
- 24 16
-
2009-03-16 13:52
popieram
ale zróbmy to z głową... czyli szybko...
Tak na prawdę to koszty nie powinny tu grać roli, bo chodzi o dywersyfikację.
Wiem, wiem... kanał powinien się kalkulować, bo samo przekopanie to kupa kasy, potem pogłębienie kanału... potem znowu pogłębianie, i pogłębianie....
Ale, na litość boską, Rosjanie nie będą nam szli na rękę bo nie mają w tym interesu i tyle.
Dla ekologów oczywiście najlepiej jakby cała populacja wymarła, ale jakoś nie słyszałem żeby jeździli protestować do Rosji, gdzie jak jest napisane w artykule, wszystko leci prosto do morza.- 7 1
-
2009-03-16 14:16
i jak bu tu to skomentować (4)
Bo z jednej strony masz racje o przekopaniu kanału itd itp. wiesz jakie procedury rządzą tym przedsięwzięciem ...wątpię i tu pojawia sie druga kretyńska strona twojej wypowiedzi bo po cholerę mieszasz w to tuska po itd???
- 2 4
-
2009-03-16 14:35
(2)
Nie ma związku? Cały czas masz obraz Tuska z reklam w czasie wyborów... rzeczywistość już zweryfikowała, otwórz oczy.
- 1 6
-
2009-03-16 15:33
(1)
nie wiem jak ty ale mi ten rząd nie przeszkadza a to już znak że jest najlepszy od nastu lat!!! i nie będe tu wielbił jednego czy drugiegi po prostu niech robią swoje i tyle
- 1 3
-
2009-03-16 22:29
tyle że oni nic nie robią poza ustępstwami.Dobry rząd by wykorzystał kryzys i protekcjonizm np Francji dla swoich firm i by walczył o ratowanie stoczni a ci nie.Podkulili ogony i dają się oszukiwać i rozwalają miejsca pracy na Pomorzu bo tak chce UE.Zarzucają projekty dywersyfikacyjne żeby Putin przyjechał do Warszawy zrobić sobie zdjęcie z tuskiem a gówniane media pokroju TVNu odtrąbiły kolejny spektakularny sukces.Takich nieudaczników dawno nie było.Za jeden nic nie znaczący gest ze strony Rosji sprzedadzą rację stanu Polski
- 2 3
-
2009-03-16 22:25
ale przecież o tym rozmawiają MIĘDZYRZĄDOWE zespoły wypowiada się Grabarczyk minister infrastruktury więc jak nie mówić że to sprawa tuska?Ten nie-rząd już zdążył odłożyć na pókę kwestię gazu z Norwegii budowę gazoportu również pokrywa kurz a teraz ten przekop,zupełnie jakby ruscy mieli tu swoich agentów.Kryzys gazowy pokazał jaką nicość reprezentuje w tych sprawach pawlak minister gospodarki i tusk jako jego zwierzchnik.
- 1 0
-
2009-03-16 17:08
Hallo anonim (1)
tu nic nie ma do rzeczy Tusk czy przed tym Kaczyński rzecz się ma czy są na takie przedsięwzięcie odpowiednia ilość kasy w tak trudnych czasach to jedno, a drugie posłuchaj co mają do powiedzenia mieszkańcy mierzei.Oni są przeciwni, oglądałem takie wypowiedzi w Panoramie.
- 2 2
-
2009-03-16 22:21
bo mieszkańcy nie wiedzą o tym jakie to ma znaczenie dla kraju.Pewnie że dla niektórych jest dobrze jak jest ale Polska jako całość musi szukać wyjścia z takich sytuacji.Ruscy już próbowali przejąć akcje naftoportu i uzależnić nas bardziej od siebie.Nie ma innego wyjścia jak budowa zbiorników na gaz terminalu gazowego i cieśniny przez mierzeję wiślaną aby było wyjście z Elbląga na Bałtyk bez wchodzenia na rosyjskie wody.Elbląg we wczesnym średniowieczu był większym portem od Gdańska ale wtedy nie było Rosji
- 2 0
-
2009-03-16 11:54
Niebezpieczne dla środowiska
Przekaopanie Mierzei jest niebezpieczne dla środowiska. Okazuje się że brak przekopu przez Mierzeję i puszczenie ruchu przez Rosję jest też niebezpieczne dla środowiska. Hmm... A może nalezy wysiedlić wszystkich ludzi mieszkających dookoła Zalewu Wiślanego i wtedy ekolodzy będą zadowoleni w 100% ?
Paranoja !!!
Jestem mieszkańcem tego regionu a jednocześnie wiem że przyroda jest bardzo ważna bo to jest naprawdę piękny przyrodniczo teren ale chyba trzeba znać umiar w protestowaniu.- 33 6
-
2009-03-16 11:54
A niech to (2)
Znowu artykuł o niczym!! Dajecie spokój. Napiszcie o czymś co ludzi interesuje..
Remonty dróg, Spadku cen mieszkań , Pożarach, Napaściach, itp itp.
A nie wyjeżdżacie o jakimś Zalewie! ehhh Dajcie Coś Co NAS KRĘCI- 6 40
-
2009-03-16 13:24
jestem mieszkańcem Gdańska, którego sprawy żeglugi interesują - jestem jakiś dziwny? nasz port będzie jednym z elementów tej układanki krótkowzroczny ignorancie
- 6 2
-
2009-03-16 13:28
idiota
Twoja wypowiedź jest na tyle idiotyczna, że proszę żebyś nie uogólniał jej do zdania ogółu!
- 6 2
-
2009-03-16 12:01
Jestem Za!! (2)
Najwyższy czas na integracje z Matką Rosją..
- 3 26
-
2009-03-16 12:51
Świeć zatem przykładem i pisz po rosyjsku. (1)
- 5 0
-
2009-03-17 09:22
No dawaj
Zdrastwuj DziawakMaruda, jesli ty chociesz mażem parazgawarywać pa russkam jazykie, kanieszna ili adin wapros - panimajesz ty pa russki? Pazdrawliaju:)
- 0 1
-
2009-03-16 12:02
KOPAĆ KOPAĆ, przekopać!
Przekopać Mierzeję Wiślaną. Kanał jeszcze nikomu nie zaszkodził. Bałtyk nie umrze od tego, a nam będzie lepiej. Elbląg może ożyje.
- 34 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.