Polsko-chiński Chipolbrok powiększył flotę

Przedsiębiorstwo Chipolbrok ma siedzibę główną w Szanghaju i biuro w Gdyni.
Przedsiębiorstwo Chipolbrok ma siedzibę główną w Szanghaju i biuro w Gdyni.

Państwowe polsko-chińskie przedsiębiorstwo Chipolbrok nabyło od niemieckiego armatora Hermann Buss dwa wielozadaniowe statki przystosowane do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych o nośności po 33 tys. ton. Są to jednostki "z drugiej ręki" wybudowane w 2010 roku.



Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok powstało w 1951 r. w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. Spółka jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa transportu. Obydwaj udziałowcy spółki posiadają po 50 proc. udziałów. Chipolbrok jest najstarszym chińskim armatorem dalekomorskim i pierwszym przedsiębiorstwem z udziałem kapitału zagranicznego w Chińskiej Republice Ludowej. Przedsiębiorstwo ma siedzibę główną w Szanghaju i biuro w Gdyni.

Jeszcze w kwietniu tego roku media branżowe informowały, że Chipolbrok prowadzi rozmowy z chińską stocznią dotyczące ewentualnego zamówienia czterech statków wielozadaniowych o łącznej wartości około 120 mln dolarów. Ostatni raz spółka zamówiła nowe statki siedem lat temu, kiedy to zleciła stoczni Yangzijiang Shipbuilding budowę czterech statków o nośności po 37 tys. ton. Teraz poinformowano o zakupie jednostek "z drugiej ręki".

- Chipolbrok nabył od niemieckiego armatora Hermann Buss zbudowane w 2010 roku statki Rome Trader i Berlin Trader, zmieniając ich nazwy na Chipol Changan i Chipol Yongan. Od roku 2018 Chipolbrok eksploatuje jako operator jeszcze dwa statki z tej samej serii (bliźniacze) - Chipol Taian i Chipol Baoan - podał portalmorski.pl.
Po realizacji dalszych planów rozbudowy floty Chipolbrok ma dysponować do końca 2021 roku flotą 23 statków, w tym czterech statków wielozadaniowych o nośności po 64 tys. ton.

Opinie (51) 4 zablokowane

  • BRAWO

    No i jak się chce to można rozbudowywać choć powoli ale zawsze swoją flotę. Może niech słynne kiedyś na cały świat PLO weźmie z nich przykład.
    Kiedy nastąpi w PLO wykup akcji za dobre pieniądze, a czy taki kiedyś będzie ?

    • 31 4

  • ...czyli, jak ma sie rozumieć, w zarządzie po stronie polskiej 100% PiS? (2)

    Może jakieś kumplaszki Horały? Zdziwił bym się gdyby było inaczej...

    • 19 30

    • Pewnie

      Gdyby byl Nowak to i statki byłyby sprzedane

      • 13 11

    • a ja bym się nie zdziwił, jakby dla panów z pisu wstępu tam nie było

      wydaje mi się, że ta firma to nie jest dla nich liga. A to, co tymi statkami pływa poza ładunkiem komercyjnym to nawet nie pisi interes ...

      • 2 1

  • Same nazwy nowych statków mówią ile Polska na nie wyłożyła. (1)

    • 25 1

    • Po kilkanaście mln USD. Więcej nie powinna

      • 0 0

  • może ktoś mądry mi wytłumaczy (7)

    czy warto inwestować we flotę pływającą z Chin jeśli mamy już kolej do Gdyni z Chin?

    • 4 32

    • przecież to dawna przykrywka dla wsi polskich i chinskich

      • 7 2

    • Dokladnie - ta firma to decyzje strategiczne. Na koszta sie tu za mocno nie patrzy.

      • 5 0

    • Transport towaru z Chin jest tańszy drogą morską (2)

      Gdyby liczył się przede wszystkim czas to faktycznie wybrałbym transport koleją, Na chwilę obecną sprowadzam drogą morską.

      • 6 0

      • Rozumiem,pewnie tez rodzaj ładunku (1)

        Ma znaczenie?

        • 1 0

        • pewnie że ma,

          to projekt do sztuk ciężkim i dużych i dla ładunków, o które się nie pyta

          • 2 0

    • Flota operuje po całym swiecie

      • 0 0

    • A przeczytałeś, jakiego rodzaju są te "nowe" statki?

      One służą do transportu ładunków ciężkich (kilkaset ton sztuka) i ponadgabarytowych. Wsadź to na kolej, no proszę... Oczywiście - można nimi przewozić i drobnicę konwencjonalną, pewnie można nawet i kontenery.
      Poza tym transport morski jest tańszy, C-P operuje nie tylko na trasie CN-PL, ale chodzi po całym świecie (oczywiście specjalizują się w portach tych dwóch krajów, ale nie na zasadzie wyłączności).
      No i nie zapominaj, że wymiana z Chinami to nie tylko "z" - jest też "do" (nie chodzi tu o środek transportu, tylko o twoje podejście widoczne po tym jednym wyrażeniu).

      • 0 1

  • Niemcy widzą załamanie rynku więc wyprzedają. A głupi Polak inwestuje a potem dziwi się że kupił w najgorszym możliwym (5)

    momencie

    • 7 30

    • Ekonomia dla maluczkich

      Kupić drogo każdy głupi potrafi

      • 3 1

    • to jeszcze swoje rewelacyjne mysli o aborcji napisz

      • 2 2

    • Przy załamaniu rynku nie sprzedajesz, tylko odstawiamy w laid-up. Ciepły lub zimny z minimalną obsadą.

      Doedukuj się, a potem zabieraj głos.

      • 3 1

    • Chipol, a konkurenja?

      • 0 1

    • Buss od dawna wyprzedaje flotę

      zarządzanie tą to firmą przypomina najgorsze czasy w PLO

      • 0 1

  • chipolbrok 50/50% udziałów chinskich i polskich (6)

    Mamy spółkę z udziałami 50% na 50% ....ale zamówienia na 4 nowe statki prowadzimy w Chinskich Stoczniach . Chyba (piszę ironicznie) w tych Chinskich stoczniach nasze Państwo nie ma 50% .... rzucili by nam chociaż jeden statek do zbudowania..... to może też coś by w naszym kraju zostało...

    • 19 2

    • .

      • 0 1

    • U nas nie ma juz stoczni

      które byłby w stanie zbudować nowoczesny statek. PLO nie kupi nowych/używanych statków bo dawno zostało rozkradzione .

      • 4 1

    • ekonomista za dychę

      to że spółka jest 50-50% Polsko -Chińska nie oznacza, że zamówienia zewnętrzne spółki mają być rozdzielane wg. udziałów.
      Spółka ma generować ZYSK! Zadaniem Państwa lub nawet UE jest chronić przemysł wrażliwy.
      Spółka wspiera poprzez swoją działalnoiść, ale to do rządów należy dbanie o rozwój konkurencyjności branż, stymulowanie innowacyjności, tworzenie przestrzeni inwestetycyjnych.
      To tak jakbym Tobie powiedziała, nie kupuj w Bierdronce , Lidlu bo to nie polska sieć, kupuj w polskich sklepach. A znasz takie, masz do nich dostęp, a nawet jak je znajdziesz to czy sprzedadzą Tobie towar w tak dobrej cenie jak w Biedrze czy Lidlu???? No i co teraż?

      • 2 0

    • Nie e

      Technologia / czas / koszta

      • 1 0

    • Bo widzisz - to nie jest typowa państwowa firma, jak w Polsce. Tu liczy się rachunek ekonomiczny, a nie "dam zarobić Stefanowi". Chińczycy budują takie statki taniej i szybciej.

      • 2 0

    • Oj... to nie zamówienie na Kormorana

      Żeby było wolno, drogo i do bani. To ma pływać i zarabiać - więc robi je stocznia, co buduje 2 razy taniej i o polowę szybciej.

      • 0 0

  • A jak tam (Północno) Koreańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe Chopol? (3)

    Też takie "cuś" istnieje.

    • 24 0

    • Marcin? (1)

      • 2 0

      • To ja Marcin Horała naczelny propagandysta kartofla - nam się należy pełna władza nad całą Planetą

        • 3 1

    • istnieje

      :-))

      • 0 0

  • No niech ktoś z rządzących powie.....

    W listopadzie pogrom w Naucie. Już kierownicy poszczególnych działów szykują listy pracowników do zwolnienia , tymczasem wszędzie cicho na ten temat???

    • 11 3

  • to nie polacy kupili (1)

    statki tylko chinczycy chipolbroku jest tak ze kazdy odpowiada za swoje 50 % ze strony polskiej wszystkie statki maja polskie nazwy np asnyk paderewski itd.siejecie propagande i tyle

    • 19 1

    • Tak jest, sa to chińskie statki z całkowicie chinskimi zalogami, jak to się ma do działalności polskiej części spółki, chyba nijak, taka informacja na wyrost, co nas obchodzi że Chińczycy nowe- stare statki kupili

      • 5 1

  • Z Chin do Polski płyną chińskie towary..... a co płynie z Polski do Chin? (1)

    Jedyne co widzę to pisowska ideologia... ale tę można frachtować taniej - taka Afryka ma to za darmo :)

    • 6 5

    • Ze Świnoujścia w kontenerach płynie polskie drewno co było pokazane w programie ,,Truckerki"

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Teresa Kamińska

W rządzie Jerzego Buzka od 1997 do 1999 pełniła funkcję ministra-członka Rady Ministrów (ds....