• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowokoreański armator buduje statek o nazwie "Gdańsk"

VIK
2 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Statek "Gdańsk" w budowie.
  • HMM Algeciras - siostrzana jednostka HMM Gdańsk - 26 kwietnia wyruszył w pierwszy rejs.
  • Masowiec "Sopot" należy do PŻM.

Jest masowiec "Sopot", jest też "Gdynia", teraz przyszedł czas na "Gdańsk". Jednak co ciekawe, statek o tej nazwie nie będzie należał do rodzimego armatora, czyli Polskiej Żeglugi Morskiej. Nazwę polskiego miasta nowej jednostce nada południowokoreański armator i będzie to rekordowo duży kontenerowiec.



W południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering pod koniec kwietnia odbyła się uroczystość nadania imienia jednostce HMM Algeciras. Jest to kontenerowiec o ładowności ok. 24 000 TEU, ma 399,9 m długości, 61 m szerokości. Jest pierwszym z dwunastu rekordowo dużych statków tej pojemności, które mają być kolejno dostarczane do września 2020 roku.

- Jeden ze statków z serii kontenerowców, określanych przez armatora i stocznię jako największe w świecie, będzie nosił imię HMM Gdańsk. Jest on już zwodowany i planowo powinien być przekazany do eksploatacji w połowie tego roku - podał portalmorski.pl.
Skąd ta nazwa? Okazuje się, że armator, czyli południowokoreańska firma HMM zdecydowała, że 12 nowych kontenerowców będzie nosiło nazwy ważnych europejskich miast portowych.

HMM Algeciras 26 kwietnia wyruszył z portu Qingdao w prowincji Shandong w swoją pierwszą podróż z ładunkiem. W Azji odwiedzi jeszcze Busan, Ningbo i Szanghaj, potem popłynie do Europy, gdzie zawinie m.in. do Rotterdamu i Hamburga.



To nie pierwszy statek noszący nazwę trójmiejskiego miasta. We flocie Polskiej Żeglugi Morskiej jest już masowiec "Sopot", który trafił do armatora pod koniec ubiegłego roku, jest też masowiec "Gdynia".

Masowiec "Sopot" o nośności 39 tys. ton został zbudowany przez chińską stocznię Yangfan. Statek ma 180 m długości, 30 m szerokości i 10,50 m zanurzenia. Wcześniej do floty PŻM wszedł masowiec o nazwie "Gdynia". Jest to jeden z serii 18 masowców, mających nośność po 38 tys. ton, dostarczonych w latach 2005-2012 szczecińskiemu armatorowi przez chińską stocznię Xingang Shipyard w Tianjin.
VIK

Opinie (252) ponad 20 zablokowanych

  • Czekam na Elbląg

    • 11 8

  • Profesjonalisci

    Jak zwykle sami znawcy tematu pis po kto co i za ile a gdzie wy jestescie mondrale.

    • 6 1

  • (2)

    Będzie Gdańsk czy Gdansk?

    • 8 1

    • (1)

      raczej to drugie przez N nie Ń

      • 0 0

      • oby nie Danzig

        • 6 3

  • Nie pierwszy raz (2)

    Kilka lat temu w stoczni Samsung Heavy Industries zbudowano Hanjing Gdynia. Szkoda bo nie ma już tego armatora.

    • 9 1

    • A u nas ? (1)

      Jak to jest że stocznie u nas są !!! A nie buduje się nic !!!! Dla Polski !!! Tylko w Chinach !!! Mamy wszystko do zbudowania takich czy innych jednostek !!!! -kto za to odpowiada !!!! -za ten balagan za tą rozpier..e - tyle u nas ludzi i nikt mądry nie umie się za to wziąść tamta władza czy ta i następna ktora będzie tez tego nie załatwi. Jest potrzebny ktoś kto ma jaja i za to się weźmie !!!- Pytanie ?- czy taki się znajdzie ?- bo ile ludzi by miało Pracę oraz firmy współpracujące -to rzesza ludzi i nikt by nie musiał wyjeżdżać. Każdy kraj buduje dla siebie u siebie a w Polsce same Janusze jak zarobić by się nie narobić. - i jak to ma działać?

      • 0 0

      • Prawda jest taka

        Że żadnemu rządowi w tym kraju od początku lat dziewięćdziesiątych do chwili obecnej na tym nie zależało.

        • 0 0

  • (2)

    W PLO plywał statek Gdańsk. W 1979 r. zostal sprzedany na zlom. Bylem w zalodze odprowadzającej go do Karachi.

    • 15 0

    • i (1)

      Jak wróciłeś?

      • 0 1

      • kraulem

        • 2 0

  • statki Trójmiasta (1)

    Nazwę SOPOT do niedawna nosił statek floty SMT. Był też krakow i nadal jest warsaw. kraków i Warsaw operowały w okolicach Trinidadu. Pływa też port gdynia, wilson gdynia... gdansków też kilka pływa. Można sprawdzić sobie na Marine Traffic.

    • 6 0

    • Gdansk tez jest w smt

      • 0 0

  • Ważne europejskie miasto portowe Sopot. (1)

    Chyba dla kajaków...

    • 22 5

    • i innych "łódek"

      prezesów.

      Nie ważne rozmiary, ważny armator... ;)

      • 0 0

  • Jak tam panie w polityce...? (1)

    Stocznia to sprawa technologii ale sposob sprzedazy stoczni to juz kwestia moralnosci. mam dziwne uczucie, ze sa ludzie, ktorzy maja niezdrowa radosc z tego, ze juz stoczni nie ma. Czy to krag tych, ktorzy maja nieczyste sumienie?

    • 20 0

    • miejsca

      rewolucyjne na których się wybili likwiduje się,stara metoda.

      • 2 0

  • To powinni nazwać Radom. Pis nie protestuje?

    • 11 2

  • Jozef Kusmierek i Stocznia Gdanska

    Bylem na spotkaniu z Jozefem Kusmierkiem (szefem Przegladu Technicznego) zaraz po podpisaniu Porozumien Sierpniowych 1980 roku. Wrocil ze szwedzkiej stoczni gdzie zapytal dyrektora naczelnego o statek, ktory aktualnie buduja. -,,Nie mam pojecia. Prosze o to zapytac dyrektora technicznego''. A czym Pan sie zajmuje? - ,,Moim zadaniem jest przewidywac i planowac - jakie statki bedziemy budowali w 1984 roku''. W Polsce komunisci mysleli o utopieniu Solidarnosci a nie jej wzmocnieniu. To byl problem utrzymania wladzy w rekach komunistow bo Solidarnosc najsilniejsza byla w wielkich zakladach. Rzadzacy nie kierowali sie ekonomia ale kryteriami politycznymi co doprowadzilo do zapaci gospodarczej. A pozniej byl Okragly Stol...

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane