• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 2,5 mln zł za projekt nowego przystanku i elektryfikacji PKM

Maciej Naskręt
16 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową. Obecnie linia PKM ma wyłącznie trakcję spalinową.

Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania prawdopodobnie przygotuje projekt elektryfikacji linii PKM oraz budowy nowego przystanku Firoga zobacz na mapie Gdańska. Dokumentacja techniczna, która będzie gotowa za rok, ma kosztować nieco ponad 2,5 mln zł. Natomiast sama realizacja powinna zakończyć się w 2023 roku.



Czy podróżujesz koleją po Trójmieście?

Otwarto oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Od 2,5 do 6 mln zł



Zainteresowane kontraktem były cztery biura. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania. Ich oferta cenowa opiewała na kwotę 2,565 mln zł. Druga propozycja od firmy Multiconsult Polska wynosiła nieco ponad 3,6 mln zł, a najdrożej swoje usługi wyceniła spółka BBF z poznania - ponad 6 mln zł.

Spółka PKM była skłonna przeznaczyć na kontrakt 2,7 mln zł.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 roku. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Planowany przystanek Firoga Planowany przystanek Firoga

Przystanek Firoga 6@



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana modernizacja linii kolejowych. Planowana modernizacja linii kolejowych.

PLK zainwestuje 1,25 mld zł



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe, wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • W Trójmieście powinno być.. (17)

    Metro..

    • 67 94

    • z uwagi na układ skm nie potrzeba metra, wystarczy żeby skm jeździło jak metro, punktualnie, często, z klimatyzacją

      • 77 8

    • Masz SKM. (2)

      Czyli metro naziemne.

      • 42 12

      • w niemczech mają metro, naziemną (1)

        tramwaje i autobusy.
        Tutaj zamiast skm powinno być metro i naziemne szynobusy.

        • 8 15

        • Ale po co metro, skoro jest SKM?

          Przecież nie jesteśmy aglomeracją wielkości Paryża, Berlina czy choćby Warszawy.

          • 24 8

    • ta, yhm jasne (1)

      pomyśl jakie były by koszty metra mamy wysoki poziom wód gruntowych,
      zresztą Gdańsk stoi w sporej cześć na eks bagnach, i terenach podmokłych.
      Koszt budowy nieadekwatny do zysków....

      • 33 11

      • Dokładnie, gdzie nie wbijesz łopaty pojawia się woda, wystarczy przypomnieć perypetie przy budowie tuneli pod Monciakiem, Martwą Wisła czy przejścia pod torami przy PKP Kamienny Potok :)

        • 2 0

    • No, szczególnie z Gdyni centrum na Oksywie. Juz takie pomysły tu trolle portalowi mieli. (1)

      • 13 7

      • Wiemy, wiemy Wojtek

        Nie da się

        • 9 6

    • Metro, zwłaszcza to głęboko zakopane, wcale nie jest wygodne (1)

      Kto korzystał trochę ten wie. Znacznie wygodniejsza i tańsza jest kolej naziemna.
      SKM powinna mieć jeszcze przynajmniej dwie odnogi - na Oksywie w Gdyni i na Chełm - Łostowice w Gdańsku. To jedyny kompleksowy sposób na ogarnięcie korków w mieście.

      • 35 5

      • Rezerwa terenowa dla SKM Południe została już bezpowrotnie zmarnowana!

        • 6 1

    • (4)

      Minimum populacji w aglomeracji miejskiej, przy którym opłaca się budować metro, to 2-2,5 mln ludzi. W Polsce tylko Warszawa spełnia takie wymaganie, dlatego nigdzie indziej metro nie powstało, w Krakowie, czy Wrocławiu, chociaż tam warunki terenowe mogłyby być lepsze. Nawet w prawie milionowej Łodzi powstaną tylko dwa przystanki podziemne kolei średnicowej i tyle z "podziemnego metra". I nie wyjeżdżaj z przykładami mniejszych miast z metrem, bo po pierwsze, "oplaca", po drugie "aglomeracja". W Gdańsku i aglomeracji wystarczy gęstsza rama tramwajowa oraz odbudowa/rozbudowa kolei podmiejskiej i regionalnych.

      • 7 3

      • A to ciekawe...

        Karlshrue jest mniejsze od Brzydgoszy i jakimś dziwnym sposobem ma metro... Niemiecki kaprys? Chyba nie.. Tym bardziej że zostało ono oddane do użytku 4/5 lat temu? Swoją drogą genialne są głosy tutejszych folksdojczow tlumaczacych tubylcom że "metro to nie dla was, wiesniaki"

        • 7 5

      • Bzdura, wedle tej reguły w Niemczech metro powinno być tylko w Berlinie.

        a jest w prawie każdym większym mieście (U-bhan + S-bhan oczywiście). U nas nie ma metra w Krakowie, Poznaniu czy Wrocławiu bo najzwyczajniej w świecie jesteśmy biedni i nas nie stać ba budowę metra w tych miastach. Nie ma lepszego środka lokomocji miejskiej niż metro.

        • 3 2

      • "znafca" się znalazł. Nie wilkość aglomeracji jest głownym wyznacznikiem czy metro opłaca się czy nie (1)

        a zamożność samorządu, metro można spotkać w miastach z populacją poniżej 300 tys mieszkańców. Lozanna, Rennes...a nawet Bruksela która jest ponad połowę mniejsza od Gdańska. Mają metro bo ich stać na jego budowę i utrzymanie.Nie ma sprawniejszego sposobu komunikacji miejskiej.

        • 2 1

        • bruksela jest nawet mniejsza od sopotu ...kazdy to wie kto tam byl...

          • 0 2

    • W aglomeracji, gdzie z jednej strony mamy kilometr do morza a z drugiej kilometr do lasu

      metro jest kompletnie bezzasadne.

      • 5 3

    • Ze względu na poziom wód gruntowych,

      rodzaj podłoża oraz zróżnicowanie wysokości poszczególnych tarasów miasta budowa metra podziemnego jest praktycznie niemożliwa, a na pewno nieopłacalna.

      • 2 2

  • Nie wiem po co zrobili tę PKM (21)

    Czy jest sens puszczać pociągi na te kaszubskie wioski? Jestem ciekaw czy ktokolwiek tym jeździ, ale nie sądzę. Może ci co biorą 500+ pojadą, bo nieroby nie mają co z czasem robić, ale normalni ludzie raczej z tego nie korzystają.

    • 46 338

    • Ty Edzio idż do lekarza. (2)

      • 56 7

      • Własnie wrócił

        ma skierowanie do ośrodka zamkniętego

        • 47 4

      • z domu niech wyjedzie, albo zagranicę niech jedzie zobaczyć jak wyglądają koleje

        • 2 0

    • Na wioski jest sens. (4)

      Na kaszubskim odcinku jest bardzo duży ruch i linia jest popularna.
      Ja bym żądał innej odpowiedzi - po co było PKM puszczać do Gdyni, nie chcieli peronów budować, rozkład jest kijowy, ciekawe czy się cokolwiek dołożą do elektryfikacji, bo na razie w SKM Gdynia ma mniej udziałów niż Pruszcz Gdański

      • 36 9

      • A co ma Gdynia do linii kolejowej PLK? (3)

        • 8 7

        • PKM (2)

          Linia należy do PKM.

          • 9 5

          • (1)

            nie ta na terenie Gdyni

            • 9 0

            • I tak się nie da

              Wiemy.

              • 3 2

    • Regularnie pełne składy

      Ale w co ty możesz wiedzieć o tym mieszkając w Wejherowie

      • 41 4

    • Już teraz w godzicach szczytu kolejki jeżdżą pełne a ruch ciągle się zwiększa.

      • 23 2

    • Jest sens

      Proponuję abyś przejechał się tą linią do Kościerzyny. Ja byłam mile zaskoczona. Pociąg był pełny, więc chyba sens jest.

      • 20 3

    • "Jestem ciekaw czy ktokolwiek tym jeździ, [Edzio]"

      Zapraszam do przejażdżki! Szczególnie w godzinach szczytu, gdzie wszyscy jadą jak sardynki w puszce...

      • 25 5

    • Jeździloby znacznie więcej osób gdyby pociągów było więcej i jeździły do późnych godzin. Linia ma potencjał dużo większy niż jest wykorzystywana

      • 34 1

    • Edzio aleś Ty glupi

      Wsiądż do PKM ki we Wrzeszczu i zobacz ilu ludzi korzysta z jej usług.Ale Gimbaza dipy nie ruszy od kompa lub smartfona,a wymądrza się że hej

      • 11 1

    • znam takich co biorą 500+ a kasy im nie brakuje (2)

      oraz głosują na P.O. także pomyliłeś się.

      • 4 1

      • a ja znam takich co biorą 500+ kasy mają opór, a głosują na pisiorów

        wyróżnia ich to, że najczęściej są pozatrudniani w spółkach skarbu państwa

        • 3 2

      • sami politycy biorą :)

        • 0 0

    • przejedz sie a sam oceniszi nie obrazaj ludzi nierobie

      • 7 1

    • Niezależnie od opcji politycznej wszyscy stwierdzili, że jesteś

      d**ilEM!

      • 8 1

    • Ja też nie wiem po co zrobili w latach 80-tych obwodnicę 3 miasta?????

      Czy był sens jeżdżenia po polach z Gdańska do Gdyni???

      • 5 1

    • ja

      jeżdżę tymi pociągami jako Korepetytorowi PKM bardzo ulatwia mi poruszanie się po trójmieście Dzięki PKM mogę też szybciej dostać się do Południowych dzielnic Gdańska

      • 1 0

  • Ciężko było od razu PKM zrobić elektryczną? (14)

    Tylko kasa poszła na spalinowe...

    • 129 75

    • A ciężko przeczytać artykuł przed komentowaniem? (5)

      To pomaga w zrozumieniu tematu, naprawdę! :)

      • 54 14

      • z drugiej strony - nie wiem czy nie byłoby sensowne zrobienie czegoś takiego jak

        elektryfikacja od strony Gdańska (od razu) do mniej więcej portu lotniczego i składy po części elektryczne a po części spalinowe (na linię z Gdyni)

        • 5 24

      • marnotrawstwo (3)

        Ty też ciężko masz z czytaniem ze zrozumieniem. Gdzie w artykule jest dowód na to, że nie można było zelektryfikować linii od razu? Nie chodzi o ten gdyński kawałek tylko o całość. Całość, którą budowano od zera! Nowe wiadukty, nowe trasy żelazne, nowa infrastruktura a pojechali po całości i kupili diesle. Super!

        • 18 24

        • Super (1)

          Ale nie wiadomo czy Gdynia tradycyjnie by się dołożyła, najpierw w ogóle mieli problem żeby się dołożyć, później mieli problem z nazwą, potem przystanki wybudowane dwa lata po Gdańsku, na koniec wisienka na torcie, czyli mają mniej udziałów w SKM niż Pruszcz Gdański.

          Jestem za elektryfikacją, ale nie taką, że ktoś celowo na złość robi

          • 11 9

          • Po pierwsze

            PKM jest inicjatywą gdyńską. Gdańsk chciał budować tramwaj i blokował projekt długo. Wystarczy sprawdzić w archiwum.

            Po drugie, jak już decyzja w końcu zapadła, to inwestor (marszałek województwa) stwierdził, że będzie budował tylko w Gdańsku, bo Gdynię załatwi PKP.

            Jak PKP go wyśmiało, to podzielił projekt na 2 fazy (pierwsza - obecna, druga - od Gdyni głównej przez Pogórze włączające się pętlą w Chylonii + przystanki na terenie Gdyni). Oczywiście faza druga trafiła do zamrażarki i zapadła cisza.

            Do czego Gdynia ma się dokładać, do projektu w praktyce realizowanego poza jej granicami?

            • 6 8

        • normalny inaczej? nowe tory PKM budowano tylko do istniejacej lini kolejowej gdynia koscierzyna ...czyli elektryczny musial by konczyc bieg gdzies w rebiechowie . nawet do osowy by nie dojechal ...teraz elektryfikowana bedzie linia gdynia koscierzyna wiec wszystko bedzie razem

          • 14 3

    • (1)

      czytanie nie boli - przeczytaj czemu nie zelektryfikowano wczesniej

      • 24 6

      • mają elektryfikować

        i to jak najszybciej. Tak powolnych i wyjących składów jeszcze w 3M nie było!!!!!!

        • 11 4

    • Czasami sens jest, choć go nie widać.

      Wszystko zależało od finansowania z UE.
      Trzeba było tak pokombinować, aby nam wyszło największe dofinansowanie.
      Pewnie wielu wie dokładniej jak było, ktoś zna szczegóły?

      • 2 5

    • Nie znam się, ale... (1)

      Nie znam się, ale jeżeli pociągi spalinowe mogą poruszać się po trasie z trakcją elektryczną to można byłoby ją postawić od razu a po elektryfikacji brakujących fragmentów puścić składy elektryczne. Jeżeli byłoby to możliwe od samego początku to cała linia będzie mocno przepłacona

      • 7 7

      • Tak - nie znasz sie!

        • 7 2

    • To jest miś na skalę naszych możliwości

      Co jakiś czas będą usprawnienia gdyż to jest....miś ,który odpowiada żywotnym potrzebom mieszkańców trójmiasta .Oczywiście kasjer będzie zaglądał do kieszeni podatnika co jakiś czas aby miś stawał się bardziej funkcjonalny .Dlatego nie można było zrobić raz a porządnie

      • 6 2

    • Polska rzeczywistość (1)

      Niestety, kasa poszła w kocioł, zamiast od razu postawić na elektryfikację, to lepiej było zainwestować w spalinowe lokomotywy, żeby teraz elektryfikować kolej ... Paranoja, w jakim my żyjemy kraju. Kto to takie decyzje podejmuje ? Łatwo się wydaje nieswoje pieniądze, ale trudniej z myśleniem. Moim zdaniem powinien ktoś ponieść konsekwencje takiej decyzji. Masakra.

      • 1 1

      • Jakie konsekwencje ?

        1. Czy Pomorskie to tylko 3M ?
        Część Szynobusów jest własnością województwa a nie przewoźnika. Po elektryfikacji pójdą na pozostałe linie gdzie dzisiaj jest jak jest.
        * Gdynia - Hel
        * Tczew - Chojnice
        * Malbork - Kwidzyn
        A kiedy na te linie kupowane były nowe składy. Od zawsze "ochłapy", teraz się to zmieni.
        I za to też ktoś ma ponieść konsekwencje ?

        • 2 0

  • (3)

    Lepiej by kilka dodatkowych pociągów kupili. Zelektryfikuja, a i tak każdy jeden skład pojedzie spóźniony i przepełniony jak każdego ranka na Jasieniu.

    • 56 22

    • może pociągąć PKM / SKM na południe Gdańska - Orunia Górna i takie tam

      • 9 1

    • Bardzo wkurka etc.

      • 0 1

    • przy obecnej cenie prądu (taniej baryłce ropy) i tymi podwyżkami co zapowiadają to tak se wygląda, zamiast w końcu tą atomówkę postawić to nabijają kobzę Niemcom i Francuzom

      • 0 0

  • Szkoda, że znów rozkopią linię do Kościerzyny. (5)

    Ledwo co ją zmodernizowali, wybudowali nowe perony, a teraz znów wszystko do przebudowy. Tak się marnuje publiczne pieniądze, gdy brak jest sensownych planów na dłuższy okres. Winnych oczywiście nie będzie, bo "góra" nie da się skrzywdzić.

    • 79 18

    • Na zachodzie to się nazywa niegospodarność (4)

      Na zachodzie to się nazywa niegospodarność, gdyby się w to zagłębić to i może defraudacja. U nas na to mówią rozwój gospodarczy. Na zachodzie byłyby kary, a u nas będą gratyfikacje. Bo przecież ta pojedyncza linia kolejowa ma nawet swój zarząd, a zarząd ma swoje potrzeby.

      • 8 0

      • (3)

        ...do elektryfikacji nie rozkopuje się szyn, ani peronów, wiecie?

        • 4 3

        • Na Kościerzynę będzie dokładka drugiego toru. (2)

          Więc jak najbardziej wszystko rozkopią.

          • 2 2

          • ten odcinek jest własnością PKP i tam kieruj swoje żale

            • 1 2

          • ...nie.

            • 0 0

  • Czy po elektryfikacji będą jeździły na PKM stare poczciwe "kible" czyli składy EN57? (8)

    Nie chcemy ścisku na PKMce.

    • 61 13

    • Kible są nieśmiertelne (1)

      Twoje wnuczęta będą tym wozić.

      • 36 0

      • Nowa misja skm

        Te zabytki maja prawie 60 lat. Niedlugo beda na Pomorze przyjezdzac zeby przejechac sie zabytkowa koleja. W niejednym polskim regionie kible juz wycofano niczym ikarusy i jelcze. Tak jak teraz jest atrakcja przejechac sie zabytkowym jelczem, tak dla mieszkancow wielkopolski, malopolski, slaska czy mazowsza bedzie atrakcja przejechac sie pomorskim kiblem, ktory tu stanowi 95 proc. floty.

        • 19 4

    • Kible nie moga jeździć po linii PKM (1)

      • 5 10

      • bo nie ma trakcji, ale jak już będzie to jak najbardziej

        • 1 0

    • Nie (1)

      Ostatnio Urząd Marszałkowski się chwalił zdjęciami nowych Impulsów na Facebooku które mają się pojawić w 2019 roku

      • 4 1

      • Całe 5 sztuk na kilkadziesiąt kibli

        • 9 4

    • Oj jeszcze fekalia beda sie walac po podlkadach

      Jak puszcza stare elektryczne szalety na kolkach

      • 1 0

    • EN57 kibel

      ja tam lubię stare składy. Jeździłem nimi od zawsze.
      w starych nie ma głośników co jest ogromnym plusem!!!

      • 0 0

  • Po co budować kolejny przestanki, niech pracownicy idą z buta, daleko nie jest (3)

    I tak siedzą całymi dniami na komputerze w pracy, więc krótki spacerek im tylko na zdrowie wyjdzie

    • 66 44

    • (2)

      aby ludzi zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej / rowerowej (a drogi samochodowe powinny być redukowane, zwędzane, zamykane).

      • 4 5

      • ciebie powinni zamknąć na leczenie

        • 3 1

      • To zmuszanie, nie zachęcanie..mylisz pojęcia.

        • 0 0

  • karczemki (3)

    Po co Firoga? Ludzie mają dostęp do wielu autobusów w tym rejonie, a z Karczemek nadal wydostać się nie można inaczej, jak idąc 15-20 minut do najbliższego przystanku komunikacji! Może PKM Karczemki zamiast Firoga?

    • 70 24

    • Centrum biznesowe to duży generator ruchu

      • 15 4

    • (1)

      to już wogle będzie jezdzic szybko jak keczap

      • 2 1

      • Ketchup ???

        • 0 0

  • dramat (2)

    oby była cichsza bo jak stoi na stacji to cała kamienica huczy

    • 46 10

    • dramat

      oby była cichsza bo jak stoi na stacji to cała kamienica huczy

      • 6 10

    • Według PKM/SKM problemu nie ma :D

      • 9 2

  • powtórka (7)

    Po co tyle hajsu na tom kolej idzie? Gdyby kolej była taka super, jak to jest mówione, to ludzie by tylko nią jezdzili. Jak narazis głownym srodkiem transportu som samochody i w ten środek transportu powinno się inwestować !

    • 16 53

    • (3)

      Stań sobie w godzinach szczytu na jakimś peronie i zobaczysz, że jeżdżą zapchane na full.

      • 14 0

      • (2)

        Pociongi ważne som bo ludzie nimi jadom w strone tom i tamtom.

        • 7 1

        • co za nosacz (1)

          • 0 0

          • Yanush..

            • 0 0

    • A kto ci zabrania zainwestować i kupić sobie samochód...?

      • 2 0

    • A jechałeś? Chyba nie...

      Pełne składy ludzi! Weź się najpierw zorientuj, a dopiero gadaj głupoty na forum pajacyku.

      • 1 0

    • I bardzo dobrze!

      Po to abyś miał na co narzekać. Nie twoje pieniądze ale jak trzeba to będzieśz jechał?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane