• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poradnik. Jak radzić sobie z pandemią w biznesie?

17 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Jeśli twoja firma nie jest producentem maseczek ochronnych, środków dezynfekujących lub nie prowadzisz świetnie zaopatrzonego sklepu internetowego, spora szansa, że jak wielu, w ostatnich miesiącach zanotowałeś znaczące spadki obrotów firmy.



Zapewne cały czas zastanawiasz się, jak odrobić straty oraz jak organizować funkcjonowanie biura tak, aby pracownicy czuli się bezpiecznie, pozostając cały czas optymalnie produktywnymi. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek i pomysłów, jak działać w biznesie podczas pandemii, które podsunęła nam trójmiejska firma Staples Polska, dostarczająca od wielu lat firmom w całej Polsce produkty i rozwiązania z branży biurowej, spożywczej, sanitarnej oraz IT.

A zatem zacznijmy od tego, co możesz zrobić, aby zahamować spadki sprzedaży produktów lub usług, które oferujesz:

  • Szukaj nowych pomysłów na biznes - pomyśl szerzej o potencjale, który posiada twoja firma oraz jej pracownicy. Zastanów się, czy jesteś w stanie swoją ofertą odpowiedzieć na bieżące potrzeby, które zaobserwowałeś. Analizując ten potencjał, nie ograniczaj się tylko do dotychczas oferowanych produktów czy usług.
  • Poszerz grono swoich klientów - jeśli dotychczas dostarczałeś produkty lub usługi wąskiemu gronu odbiorców, może najwyższy czas, aby je poszerzyć? Dla przykładu, firma Staples Polska, która do tej pory współpracowała tylko ze średnimi i dużymi firmami, postanowiła skierować swoją ofertę do nowej grupy odbiorców, tj. małych firm, osób prowadzących własną działalność gospodarczą oraz osób prywatnych. Stworzyła zupełnie nowy sklep internetowy - Staples Shop. Można w nim kupić on-line różnego rodzaju produkty, które przydadzą się do pracy w domu oraz biurze i zostaną one dostarczone pod wskazany adres w przeciągu 48 godzin.
  • Szukaj partnerów w biznesie - pamiętaj, że wokół ciebie jest wiele innych firm, które w tej chwili borykają się z podobnymi problemami jak twoje. Może połączenie waszych sił zaowocuje zupełnie nowym projektem, którego odbiorcami okaże się grupa klientów dotychczas nieosiągalna dla ciebie.
  • Ułatwiaj swoim klientom dostęp do twoich produktów i usług - jeśli np. prowadzisz niewielki bar czy sklepik ze zdrową żywnością, może warto stworzyć aplikację mobilną, która pozwoli złożyć zamówienie on-line z możliwością dostawy do domu? Alternatywnym rozwiązaniem jest wejście w kooperację z jedną z już funkcjonujących aplikacji, zajmujących się dostarczaniem do domów zakupów oraz posiłków z różnych punktów gastronomicznych.
  • Poszukaj oszczędności wewnątrz firmy - to jest chyba jeden z pierwszych pomysłów, jaki przychodzi przedsiębiorcom do głowy, gdy notują spadki sprzedaży. Tu również wykaż się kreatywnością i szukaj rozwiązań w różnych obszarach działania firmy. Jeśli twój magazyn w tej chwili pęka w szwach, zapytaj swoich dostawców o możliwość zwrotu części towaru. W większości przypadków odpowiedź będzie zapewne negatywna, jeśli nie masz takiego zabezpieczenia w zapisach umowy, zawsze jednak warto spróbować - może niektórzy z kontrahentów mile cię zaskoczą.
  • Dostosuj sposób zarządzania pracownikami do obecnych realiów - całkiem możliwe, że w tej chwili spadek obrotów jest powiązany w twojej firmie z mniejszą ilością pracy. To jest właśnie ten moment, gdy pracownicy powinni wykorzystać zaległe urlopy tak, aby byli zwarci i gotowi do działania, jak już nastąpi powrót do funkcjonowania firmy z okresu sprzed pandemii.

W obliczu tak sprzecznych informacji, jakie krążą w mediach na temat rozprzestrzeniania się wirusa oraz rozważań na temat ewentualnego jesiennego wzrostu ilości zachorowań, zastanawiasz się zapewne, jak organizować pracę biura. Zgodnie z informacjami, jakie otrzymaliśmy od firmy Staples Polska - podejście polskich firm do tego tematu jest bardzo różne. Niektóre z nich już teraz decydują się na organizowanie powrotu pracowników do biura, inne odkładają go na okres powakacyjny i są również takie, które nie podjęły jeszcze żadnych konkretnych decyzji w tym zakresie i czekają na rozwój sytuacji.

Niezależnie od tego, kiedy zdecydujesz się na to, aby twoje biuro powróciło do normalnego funkcjonowania, już teraz powinieneś zastanowić się, jak przygotować pomieszczenia do bezpiecznej pracy. Pamiętaj, aby wdrożone rozwiązania nie utrudniały wykonywania obowiązków oraz były zrozumiałe dla osób z nich korzystających.
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek i pomysłów, jakie rekomenduje swoim klientom firma Staples Polska w ramach specjalnie przygotowanej kampanii o nazwie "Plan C". W zakresie realizacji tego projektu został skompletowany pakiet produktów, które pomogą w kompleksowy sposób przygotować się firmom do "nowej rzeczywistości", mając na uwadze ich różnorodne potrzeby oraz możliwości finansowe.

  • Czystość i higiena to podstawa - choć wydaje się to oczywiste, będziesz musiał podejść do tego tematu wieloaspektowo. Zadbaj o to, aby każdy pracownik posiadał na swoim biurku środek dezynfekujący dłonie lub miał łatwy dostęp do dyspenserów z takim preparatem. W łazienkach umieść instrukcje i naklejki ze wskazówkami dotyczącymi zachowania właściwej higieny, a ekipę sprzątającą wyposaż w odpowiednie środki czystości i upewnij się, że wie, jak prawidłowo z nich korzystać. Pamiętaj, że nie wszystkie preparaty czyszczące są wirusobójcze, a niektóre wymagają konkretnych materiałów do ich aplikacji. O czystość zadbaj już na samym wejściu do biura - dobrym pomysłem jest np. umieszczenie mat dezynfekujących, które nasączone odpowiednim środkiem bakteriobójczym pozwolą na zmniejszenie rozprzestrzeniania się wirusów i bakterii przez obuwie.
  • Zadbaj o zachowanie dystansu społecznego - choć utrzymanie bezpiecznych odległości w strefach wind, na korytarzach, w kantynie czy na przestrzeniach do pracy typu open space wydaje się karkołomnym zadaniem, potraktuj to jako wyzwanie! Wyznacz ścieżki komunikacji, stosując znaki podłogowe, słupki czy nawet zwykłe taśmy ostrzegawcze. Umieść naklejki wyznaczające bezpieczne odległości czy informacje naścienne, które będą przypominały pracownikom o zachowaniu dystansu między sobą. W przestrzeniach do pracy zastosuj osłony ochronne między biurkami, które mogą pełnić również funkcję tablicy do umieszczania notatek lub wyznacz bezpieczną strefą wokół każdego biurka, stosując naklejki na podłodze.

Bardzo ważnym jest, aby nie doprowadzać do sytuacji, w których na niewielkiej powierzchni będzie znajdować się wiele osób w tym samym czasie. Aby uniknąć takich sytuacji określ maksymalną ilość osób, które mogą przebywać w danym pomieszczeniu naraz, a w salach konferencyjnych oraz kantynie lub biurowej kuchni co drugie krzesło oznacz jako miejsce, z którego nie można korzystać.
  • Zadbaj o bezpieczne podróżowanie pracowników do i z pracy oraz na terenie biura - w środkach komunikacji publicznej zagrożenie zarażeniem się wirusem rośnie, dlatego zaopatrz swoich pracowników w maseczki, rękawiczki czy kieszonkowe preparaty do dezynfekcji dłoni, które pomogą im bezpiecznie dostać się z domu do pracy i z powrotem. Świetnym pomysłem jest sprezentowanie im tzw. "czystego klucza" - wielozadaniowego gadżetu, pozwalającego na ograniczenie kontaktów rąk z drzwiami oraz przyciskami na ekspresach do kawy czy w windach.
  • Prewencja i jeszcze raz prewencja - wiedząc, jak łatwo rozprzestrzenia się wirus, jednym z ważniejszych elementów jest zniwelowanie prawdopodobieństwa, iż na teren biura dostanie się osoba nim zarażona. Pomocnym będą rozwiązania, pozwalające na mierzenie temperatury pracownikom przy recepcji, tj. termometr bezdotykowy czy kamera monitorująca temperaturę osób poruszających się w strefie wejścia. Ogranicz również do minimum ilości wizyt osób z zewnątrz. Tradycyjne szkolenia i konferencje zastąp tymi prowadzonymi on-line, a wszelkie większe imprezy czy spotkania przesuń w czasie do momentu, gdy sytuacja już się bardziej ustabilizuje. Zastanów się również, czy koniecznym jest, aby wszyscy pracownicy pełnili swoje obowiązki z biura. Jeśli tzw. home office okazał się wygodnym rozwiązaniem dla pracownika, a jego efektywność się nie zmniejszyła, może jest to dobre rozwiązanie na dłuższy czas? Inną opcją jest wprowadzenie pracy zmianowej, w cyklu np. tygodniowym.
Po więcej ciekawych pomysłów zapraszamy na stronę firmy Staples Polska, poświęconą Planowi C - tu znajdziesz artykuły dotyczące tego, jak przystosować do nowych realiów poszczególne przestrzenie twojego biura.

Zachęcamy również do zapoznanie się z ofertą nowego sklepu Staples Shop - biorąc pod uwagę wieloletnie doświadczenie firmy Staples Polska, bardzo różnorodną ofertę produktową, jak również możliwość skorzystania z atrakcyjnych promocji, jest spora szansa, że będzie to rozwiązanie właśnie dla twojego biznesu.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

 

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane