• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny. Pięć ofert na wykonanie koncepcji

VIK
6 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem.

Złożono pięć ofert na wykonanie koncepcji budowy Portu Centralnego z Gdańsku. Jest to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro.



Na przetarg ogłoszony pod koniec grudnia odpowiedziało pięciu oferentów - jedno przedsiębiorstwo i cztery konsorcja. Są to: ILF Consulting Engineers Polska, Industria Project razem z Europrojekt Gdańsk, Sweco ConsultingWuprohyd, firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering oraz Architecture, S.A.U., Arcadis i Berenguer Ingenieros S.L., a także konsorcjum PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa MorskiegoMosty Gdańsk. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy na opracowanie kompletnej koncepcji Portu Centralnego.

- Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt - tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Opracowanie to ma zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski, zarówno krajowy, jak i europejski czy globalny oraz prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do roku 2050. Firma, która ostatecznie zajmie się opracowaniem koncepcji, będzie zobowiązana także do przeprowadzenia inwentaryzacji istniejącej infrastruktury technicznej (drogowej, kolejowej czy hydrotechnicznej).

Od wykonawców ZMPG wymaga zespołu ekspertów, wśród których znajdą się doświadczeni architekci, hydrotechnicy czy eksperci do spraw infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach prac mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację wykonawcy.

Port Centralny to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.
VIK

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • A co sie stanie z PSP Florian? (11)

    Bo jak narazie to jest gorzej niż źle, najniższa krajowa i zero perspektyw.

    • 17 4

    • (9)

      Sopg podobnie marna kasa praca ciężka

      • 7 1

      • Chcecie kasę w SOPG ? To nie spać na posterunkach i w krzakach,a pracować! (8)

        • 4 11

        • (5)

          Jak można spać w krzakach jak sa kamery na samochodach
          Nie pisz bzdur jak nie znasz tematu
          Poza tym przy tych stawkach 80% dorabia żeby przeżyć to jak nie mają być zmęczeni

          • 10 1

          • (4)

            Jaka kasa taka praca

            • 5 0

            • (3)

              Sami emeryci młodzi nie chcą pracować za ta kasę i przy tym stresie
              Praca ciężka płaca marna
              Niech sobie to wrescie przełożeni uświadomiła a nie jakoś to będzie aby od wypłaty do wyplaty

              • 4 0

              • (2)

                Morale załogi słabe
                Pytam się a jakie ma być jak placa marna brak awansów oraz perspektyw. A tak pięknie miało być awans po 10 latach pracy (godna podwyzka) a tu nic
                A związki zawodowe to kpina (każdy wie o co chodzi) ah te wybory po jednym kandydacie

                • 4 0

              • (1)

                Prawdę piszesz
                To jest chore

                • 2 0

              • Dlaczego nic nie zmieniacie? Wywalić debila, który dba tylko o siebie i źonę i rozpocząć nowy etap, to jest recepta.

                • 3 0

        • Człowieku chyba nie wiesz co piszesz zobacz co się dzieje nogi w d*pe wchodzą nie masz czasu zjeść a co dopiero pójść do wc. Najlepiej to nie jeść nic nie pić czapkować komu trzeba i trząś się bo ktoś widzi, nadjeżdża lub dzwoni z bzdurną informacją lub decyzją

          • 12 0

        • Padnie tak jak Eksploatacja,bo tylko to nas czeka

          • 2 2

    • z tym pytaniem do patrona

      czyli Flo-ryana

      • 0 1

  • Gdynia w ruinie:( (21)

    U nas apartamenty zamiast portu...

    • 62 15

    • Po co dwa równej wielkości porty w odległości 20km? (16)

      • 11 18

      • lepiej przyglądac sie z boku jak Gdynia upada i budowac bloki:) (14)

        • 18 7

        • No napisz to. Kto buduje i sprzedaje tereny portowe. No kto? (10)

          • 11 3

          • nie ważne kto sprzedaje (8)

            ważne kto zarobi.

            • 8 4

            • Najwyraźniej masz problemy ze zrozumieniem krótkich form pisemnych! (5)

              • 2 4

              • a ty nie masz pojęcia o "ciekawostkach" (4)

                oprócz prostego dealu "z ręki do ręki"

                • 0 1

              • Piszesz o sprawach, które nie są w KOMPETENCJACH władz miasta! (3)

                • 0 1

              • kompetencje a możliwości (2)

                to dwa różne światy.
                I albo przyjmij to do wiadomości i przestań nawijać naiwne kawałki albo przestań wmawiać ludziom ciemnotę.
                Przykład - naprawa ulicy miejskiej należy do kompetencji miasta. I co? Nie robi.

                • 0 0

              • Co naprawa ulicy ma wspólnego z państwowym portem? (1)

                Przestań się ośmieszać, chłopaku!

                • 0 0

              • to ilustracja różnicy pomiędzy kompetencją a możliwością

                W naszym kraju to norma.
                Miasta dostały możliwość wpływu na funkcjonowanie portów a Gdynia rozwinęła ten "pomysł" w nieoczekiwanym i "tfurczym" kierunku. I mamy to, co mamy. Zapytaj wuja Gugiela, jest bardziej cierpliwy - hasło "gminy okradły porty"

                • 0 0

            • Jarzysz, środku kapusty, co komentujesz? (1)

              Porty nie są własnością miast lecz PAŃSTWA!

              • 0 3

              • teoretycznie - tak

                A praktycznie, jak u krola Macieja, do reki zawsze cos sie przyklei.

                • 2 1

          • Zadne - juz dawno sa wylaczone z obszaru portu.

            A dalszym tez damy rade...

            • 2 0

        • A które tereny portowe w Gdyni sprzedaje państwo polskie?

          • 2 4

        • Gdańsk ma z natury lepsze warunki dla rozwoju i funkcjonowania portu morskiego. (1)

          Port w Gdyni powstał niejako z przymusu układu granic sprzed II WŚ. Oczywiście oba porty, skoro już są, powinny się uzupełniać.

          • 12 3

          • Jak już, to do rozwoju!

            • 5 1

      • dywersyfikacha, redundancja, niezawodność, sieć komunikacyjna, elastyczność, koncentracja...

        jak i wiele innych powodów, które "szlachcicowi na zagrodzie" w podgolonej łepetynie sie nie mieszczą...

        • 2 1

    • (1)

      Przestać płakać nad ta Gdynią bo co artykolno rozbudowie gdanska to smutasy plączą.To weźcie sie do pracy szczurek niech idzie na emeryturę i jakis kumaty zacznie może działać z zarządem portu i wybudujcie na babich dolach nowy port czy gdzie kolejek .Bo w Gdyni skończył się monopol na kontenery ,transport samochodów itd. Jak Gdańsk zaczol sie rozwijać to plącz w Gdyni a post komuniści którzy rządzą w ZMPG zdziwieni.I próbują cos robic tyle że 10 lat za późno.

      • 3 2

      • Skoro nie rozumiesz, o czym piszesz, to dlaczeo to robisz?

        • 0 0

    • Wygogluj sobie Port Zewnętrzny Gdynia (1)

      Zanim powiesz jakieś bzdury !!!

      • 6 4

      • takie same palcem po wodzie jak "centralny"

        i to dosłownie...

        • 2 1

  • (2)

    Czy ktoś naprawdę dogłębnie zastanowił się nad lokalizacją tego portu ? chyba nie.
    A może by tak wybudować port centralny na otwartym morzu /Ustka, Kołobrzeg/ a nie wciskać go na siłę dla Gdańska w miejscu historycznym /Westerplatte/ niszcząc przy okazji środowisko naturalne. W tym rejonie już jest dość inwestycji ograniczających dostęp do wąskiego pasa morskiego i plaż, przy czym, Port Północny i Port w Gdyni nie maja wykorzystanych mocy.

    • 2 5

    • A może prościej będzie jak ty się wyprowadzisz z Gdańska do Ustki, czy Kołobrzegu. (1)

      Tam będziesz miał pełny dostęp do pasa nadmorskiego.

      • 3 1

      • ale brak dostępu do logistyki

        Trójmiasto ma linie kolejowe w każdym kierunku a na południe nawet dwie. Autostrada, eSki, itd, itp.
        Wybrzeże Środkowe? Kuszące ale to nie powstaje w jeden rok czy w ramach "sześciolatki"...

        • 1 0

  • Koncepcję powinien wykonać Projmors.ma największe doświadczenie i najlepszych fachowców

    • 4 2

  • Polecam jako gdańszczanin (1)

    W branży projektowej budowy portów zdecydowanie najlepsza firma to "Projmors".z tego co wiem mają najwieksze doświadczenie.Ich projekt sztandarowy to Port Płn i DCT lub DTC.Pracowałem kiedyś w branży ,to wiem.

    • 11 3

    • Zgoda.PROJMORS jest z tego towarzystwa najlepszy i ma największe doświadczenie.

      • 5 0

  • (1)

    A jak tam Eksploatacja, prezesa wykopali, a szlachta z ZMPG się bawi w juesej!!!!jaką pensje ma sztauer albo operator??

    • 3 2

    • Zapomnij o pracy tutaj,jak kiedyś wspomniałem idź lepiej pracować do Lidla lub biedry

      • 1 1

  • Pitu, pitu. Po jakiego grzyba te kłótnie w komentarzach?

    Gdańsk będzie miał swój potężny Port Centralny, Gdynia będzie miała swój nowoczesny (także potężny) Port Zewnętrzny a armatorzy będą musieli zamawiać w naszych stoczniach kolejne statki do transportu dobra wszelakiego, bo dotychczas posiadana flota nie wystarczy.
    I do tego te mariny w okolicach Rewy - każdy robotnik z okolicy będzie miał w końcu gdzie zaparkować bezpiecznie swój jacht.
    Taki to sprytny plan - wszyscy będą zarobieni i szczęśliwi (od prezesów po dokerów i stoczniowców).

    • 3 1

  • (3)

    Komu wydzierżawicie ten port po wybudowaniu. Zapewne znowu jakiemuś australijskiemu funduszowi emerytalnemu. A polacy bedą robić za białych murzynów, jak jest obecnie we wszystkich spółkach portowych.

    • 13 3

    • A co lewaze Malo zarabiasz to byś chcial miec 10 tysięcy za te twoje wypociny w 186 godzinach.Zwolnij sie z DCT i idź to prywaciarza to tam plecy przestanom cie boleć.Gdyby nie ci Australijczycy to byś u Niemca zapiepszal.

      • 3 1

    • australijczyczy dali kase I wybudowali. (1)

      My przyjdziemy na gotowe ale za20 lat

      • 5 0

      • jest nadzieja, że przez ten czas wyuczy się tam drugi Kwiatkowski

        ;)
        a my nie spieprzymy tego przedsięwzięcia, bo jedynie je "obsługujemy". No i apetyty na "stołki" mocno utemperowane.

        • 3 0

  • niech sobie w Szczecinie budują a nie nam środowisko będą zanieczyszczać! (2)

    poza tym Westerplatte straci na uroku miejsca! pomnik w na tle sterty kontenerów i zbiorników paliwowych...
    w sumie pomnik można przenieść w inne miejsce

    • 14 31

    • Pomnik lydzi i społeczeństwa nie wyzywi i ludzie są ważniejsi niż pomnik .A zdjęcie zrobisz sobie w stronę miasta i będzie gites widok tego Westerplatte.

      • 1 1

    • pomnik do Szczecina ;)

      • 0 1

  • (4)

    W Gdyni za to śmietniki w kształcie ryby, nowe klomby z fiołkami i półmaratony.

    • 61 5

    • i wiadra farby. białej olejnej (1)

      • 3 1

      • żart z farbą zaczyna juz bokiem wychodzić

        • 0 1

    • szczur zniszył miasto

      • 9 3

    • Oj gdański trolliku. Szkoda klawiatury na ciebie.

      • 3 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane