• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny. Pięć ofert na wykonanie koncepcji

VIK
6 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem.

Złożono pięć ofert na wykonanie koncepcji budowy Portu Centralnego z Gdańsku. Jest to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro.



Na przetarg ogłoszony pod koniec grudnia odpowiedziało pięciu oferentów - jedno przedsiębiorstwo i cztery konsorcja. Są to: ILF Consulting Engineers Polska, Industria Project razem z Europrojekt Gdańsk, Sweco ConsultingWuprohyd, firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering oraz Architecture, S.A.U., Arcadis i Berenguer Ingenieros S.L., a także konsorcjum PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa MorskiegoMosty Gdańsk. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy na opracowanie kompletnej koncepcji Portu Centralnego.

- Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt - tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Opracowanie to ma zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski, zarówno krajowy, jak i europejski czy globalny oraz prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do roku 2050. Firma, która ostatecznie zajmie się opracowaniem koncepcji, będzie zobowiązana także do przeprowadzenia inwentaryzacji istniejącej infrastruktury technicznej (drogowej, kolejowej czy hydrotechnicznej).

Od wykonawców ZMPG wymaga zespołu ekspertów, wśród których znajdą się doświadczeni architekci, hydrotechnicy czy eksperci do spraw infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach prac mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację wykonawcy.

Port Centralny to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.
VIK

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Bo za PISu wszystko musi być centralne (4)

    Komuna wróciła, budujemy PRL bis, gigantomania i wszystko zarządzane odgórnie. Bez głowy, bez sensu, byle wielkie, byle się działo.
    Ciekawe, kto w ciemno wyłoży na to kasę, bo rząd nie da, bo potrzebuje na 500+, a unia zaraz też kurek zakręci...

    • 10 6

    • (2)

      wolę pisowską komunę jak złodziejskie PO

      • 5 6

      • a ja wolę złodzieja u steru (1)

        bo debil wszystko rozwali dla jednorazowej kasy, a złodziej będzie tak kombinował, żeby dało się po cichu kraść

        • 2 2

        • to sie nie sprawdza...

          Przy tubylczej manazerii zagranicznego podmiotu. Smycz I wedzidlo jest w robocie I madrzejsi pilnuja. A jest co stracic...

          • 0 0

    • Nazwa Centralny pochodzi od położenia geograficznego względem reszty gdańskich terenów portowych.

      Nie budują na Pomorzu - źle! Budują - też źle! Nawet w nazwie portu doszukali się spisku. Czy w nazwie Port Północny też są ukryte treści? Gorzej niż lud smoleński. Hejtowanie takiej inwestycji w Gdańsku to działanie na szkodę regionu, ale niektórym polityka odebrała już zdolność logicznego myślenia.

      • 3 0

  • (3)

    Komu wydzierżawicie ten port po wybudowaniu. Zapewne znowu jakiemuś australijskiemu funduszowi emerytalnemu. A polacy bedą robić za białych murzynów, jak jest obecnie we wszystkich spółkach portowych.

    • 13 3

    • australijczyczy dali kase I wybudowali. (1)

      My przyjdziemy na gotowe ale za20 lat

      • 5 0

      • jest nadzieja, że przez ten czas wyuczy się tam drugi Kwiatkowski

        ;)
        a my nie spieprzymy tego przedsięwzięcia, bo jedynie je "obsługujemy". No i apetyty na "stołki" mocno utemperowane.

        • 3 0

    • A co lewaze Malo zarabiasz to byś chcial miec 10 tysięcy za te twoje wypociny w 186 godzinach.Zwolnij sie z DCT i idź to prywaciarza to tam plecy przestanom cie boleć.Gdyby nie ci Australijczycy to byś u Niemca zapiepszal.

      • 3 1

  • Widok z plaży (2)

    Ciekawy jestem jak to się przełoży na widok z plaży.
    Już parę lat temu wybudowali w porcie ohydne klocki/biurowce i magazyny, które mocno oszpeciły widok na port, a teraz dojdą silosy i zbiorniki oraz inne mało turystyczne atrakcje jak na ruskich lub bułgarskich plażach.

    • 2 6

    • Hehehe (1)

      Jakiej plaży? Plaży już nie będzie :/

      • 0 1

      • a co na to "Tygrys"

        ;)

        • 2 0

  • Czary-mary

    Zrobienie szerokiej analizy popytu rynku i wykonanie złożonego projektu technicznego portu z różnymi terminalami są tak różnymi sprawami, że oczekiwanie tego od jednego oferenta świadczy o merytorycznej bezradności zamawiającego. Widać, że pisowskie zarządy trójmiejskich portów potrafią jedynie fantazjować i zapewne żadna z ich fantazji nie zmaterializuje się w rzeczywistości, nie licząc wydania sporych pieniędzy na te czary-mary.

    • 3 3

  • Polecam jako gdańszczanin (1)

    W branży projektowej budowy portów zdecydowanie najlepsza firma to "Projmors".z tego co wiem mają najwieksze doświadczenie.Ich projekt sztandarowy to Port Płn i DCT lub DTC.Pracowałem kiedyś w branży ,to wiem.

    • 11 3

    • Zgoda.PROJMORS jest z tego towarzystwa najlepszy i ma największe doświadczenie.

      • 5 0

  • I Wachmistrz nie protestuje?
    Niemożliwe... Już mu przestało przeszkadzać?

    • 0 0

  • (1)

    A jak tam Eksploatacja, prezesa wykopali, a szlachta z ZMPG się bawi w juesej!!!!jaką pensje ma sztauer albo operator??

    • 3 2

    • Zapomnij o pracy tutaj,jak kiedyś wspomniałem idź lepiej pracować do Lidla lub biedry

      • 1 1

  • Pitu, pitu. Po jakiego grzyba te kłótnie w komentarzach?

    Gdańsk będzie miał swój potężny Port Centralny, Gdynia będzie miała swój nowoczesny (także potężny) Port Zewnętrzny a armatorzy będą musieli zamawiać w naszych stoczniach kolejne statki do transportu dobra wszelakiego, bo dotychczas posiadana flota nie wystarczy.
    I do tego te mariny w okolicach Rewy - każdy robotnik z okolicy będzie miał w końcu gdzie zaparkować bezpiecznie swój jacht.
    Taki to sprytny plan - wszyscy będą zarobieni i szczęśliwi (od prezesów po dokerów i stoczniowców).

    • 3 1

  • (2)

    Czy ktoś naprawdę dogłębnie zastanowił się nad lokalizacją tego portu ? chyba nie.
    A może by tak wybudować port centralny na otwartym morzu /Ustka, Kołobrzeg/ a nie wciskać go na siłę dla Gdańska w miejscu historycznym /Westerplatte/ niszcząc przy okazji środowisko naturalne. W tym rejonie już jest dość inwestycji ograniczających dostęp do wąskiego pasa morskiego i plaż, przy czym, Port Północny i Port w Gdyni nie maja wykorzystanych mocy.

    • 2 5

    • A może prościej będzie jak ty się wyprowadzisz z Gdańska do Ustki, czy Kołobrzegu. (1)

      Tam będziesz miał pełny dostęp do pasa nadmorskiego.

      • 3 1

      • ale brak dostępu do logistyki

        Trójmiasto ma linie kolejowe w każdym kierunku a na południe nawet dwie. Autostrada, eSki, itd, itp.
        Wybrzeże Środkowe? Kuszące ale to nie powstaje w jeden rok czy w ramach "sześciolatki"...

        • 1 0

  • Koncepcję powinien wykonać Projmors.ma największe doświadczenie i najlepszych fachowców

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane