• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Robert Kiewlicz
31 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.

Rozbudowę portu i poszerzenie jego potencjału o kolejne głębokowodne nabrzeża przeładunkowe, a przede wszystkim utworzenie Portu Centralnego to zadania jakie stoją przed Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Inwestycja ta ma być jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej.



Plan rozwoju portu został zaprezentowany na spotkaniu w Gdańsku z ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Markiem Gróbarczykiem.

- Inwestycja dotycząca budowy Portu Centralnego będzie jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Wzmocni potencjał Gdańska jako największego polskiego portu morskiego zdolnego do konkurowania z portami Europy Zachodniej. Budowa Portu Centralnego jest bez wątpienia potrzebna, co potwierdzają dostępne analizy rynkowe - stwierdził minister Gróbarczyk.
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu. O planowanej inwestycji informowaliśmy już w 2015 roku w tekście "Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów".

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.



Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować. Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.

Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska, co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno-bytowym.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • Tak trzymać

    Takich informacji oczekuje od lat, Wspaniały projekt trzymam kciuki że wszystko ruszy i zacznie się budowa jak najszybciej. Jest to bardzo dobry projekt dla Państwa a zwłaszcza mieszkańców Pomorza.
    Potrzeba nam jeszcze dużych inwestycji w fabryki tu jeśli o promocje Pomorza naszego potencjału jest slabiutko.

    • 1 4

  • na centralnym lotnisku (2)

    wyladował centralny samolot I sekretarza, centralnymi schodami zeszła delegacja Komitetu Cetralnego PIs aby wsiąść do cetralnego pociagu z Dworca Centralnego.
    Centralną maistralą udaje sie nasza delegacja do Portu Centralnego, gdzie maja sie odbyć centralne uroczystości otwarcia Portu Centralnego im. zamachu centralnego w Smoleńsku, połozonym na terytoruim naszego centralnego wroga..
    Ludzie, ten rezim naprawdę i na szczęście zaczyna gnić jak rezim Putina czy Łukaszenki..

    • 6 4

    • ten pomysł nie jest akurat PiS (1)

      Ten pomysł już długo jest omawiany i ma akurat sens.
      Port zewnętrzny w Gdańsku cały czas jest rozbudowywany i nawet jak nie będzie takiej decyzji to większość rzeczy powstanie samoistnie.

      • 1 4

      • Samoistnie to może wyrosnąć grzyb w lesie a tutaj kazda większa umowa dzierżawy i inwestycja wymaga zgody Ministra

        • 2 0

  • 1 Kwiecień.

    Ludzie przestańcie się podniecać i wierzyć wte bzdury.

    • 3 6

  • Sledzie sie pojawily

    w glowkach portu gdanskiego.Uprzejmie sie prosi gajowego maruche o sprawdzenie , czy posiadaja klusownicy stosowne uprawnienia.

    • 2 0

  • porty

    ciekawy temat,warto otym pisać.

    • 1 0

  • skradną plażę !!!

    a co z plażą na westerplatte ? zabiorą najczystrzą plażę

    • 1 2

  • Czy popioły wydobyte z zasypanego jeziora Zaspa -

    mogłyby posłużyć jako budulec Portu Centralnego?

    • 1 0

  • trojmiasto.pl - i wszystko jasssne

    Co "dziennikarz" z trojmiasto.pl chciałby na Martwej Wiśle "udrażniać", w szczególności celem "przywrócenia znaczenia żegludze śródlądowej" - trudno doprawdy zrozumieć...

    Dla niezorientowanych - Martwa Wisła w swej części należącej do wód śródlądowych (11.5km) jest jedną z nielicznych dróg wodnych w Polsce, które na całej długości spełniają wymogi najwyższej przewidzianej przepisami o żegludze śródlądowej klasy dróg wodnych. To jest międzynarodowa klasa Vb.
    Dodatkowo - tej śródlądowej części Martwej Wisły nie dotyczą ograniczenia wysokości/prześwitu mostów, charakterystyczne dla klasy Vb - bowiem wszystkie mosty na tej części rzeki są mostami zwodzonymi.

    Przez pozostałą część Martwej Wisły, czyli przez morskie wody wewnętrzne wchodzące w skład wschodniej części gdańskiego portu, prowadzi oznakowany tor wodny. Ten tor wodny posiada obecnie parametry zdecydowanie przewyższające wymagania stawiane najwyższej międzynarodowej klasie śródlądowych dróg wodnych. To efekt zakończonego dwa czy trzy lata temu pogłębiania, poszerzania i generalnej przebudowy tego odcinka Martwej Wisły.
    Portowa część Martwej Wisły jest co prawda przecięta trzema mostami, niestety stałymi - ale ich minimalna wysokość/prześwit przekracza wymogi stawiane najwyższej klasie śródlądowych dróg wodnych (najniższy z trzech stałych mostów, czyli Most Siennicki, ma 7.5m prześwitu przy średnim poziomie wody, podczas gdy klasa międzynarodowa Vb wymaga od 5.25m do 7.00m - odpowiednio dla wody wysokiej i średniej).

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną...

Najczęściej czytane