• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny "odpadł'. Co z Portem Zewnętrznym?

Wioletta Kakowska-Mehring
5 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r. Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r.

Miał być Port Zewnętrzny w Gdyni i Port Centralny w Gdańsku. Już wiemy, że drugi z tych projektów z powodu braku zainteresowania inwestorów będzie musiał poczekać na realizację. A co z gdyńskim projektem?


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?


Wczoraj poinformowaliśmy, że władze Portu Gdańsk przyznały, iż koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Projekt postanowiono zostawić... na lepsze czasy. Swój projekt budowy portu "na wodzie" kilka lat temu ogłosił też Port Gdynia. Co z tym projektem?

Według koncepcji Port Zewnętrzny ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu, Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG. Ostatnio zdecydowano, że w pierwszym etapie w Porcie Zewnętrznym ma powstać też powstać port instalacyjny dedykowany budowie farm wiatrowych ma morzu.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Tak jak i Port Centralny w Gdańsku, także Port Zewnętrzny ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Okazało się, że zainteresowanie gdyńskim projektem jest większe. W lutym tego roku poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.

Na jakim etapie jest ten projekt, jak wygląda harmonogram? Czy z inwestorami, którzy zgłosili zainteresowanie tym projektem konsultowano zmiany, czyli powstanie w pierwszym etapie portu instalacyjnego? - zapytaliśmy władze Portu Gdynia.

Czytaj też:

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?



- Trudno jest nam się odnosić do informacji na temat projektu w Gdańsku, natomiast jeśli chodzi o budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni w chwili obecnej jesteśmy niezmiennie w trakcie dialogu konkurencyjnego w ramach którego uczestniczą 4 zainteresowane podmioty. Odbyła się już pierwsza tura dialogu. Przed nami kolejne, których ilość jest uzależniona również od zagadnień na bieżąco zgłaszanych przez strony uczestniczące w przetargu. Z uwagi na poufność procesu nie możemy podawać szczegółów postępowania do wiadomości publicznej, nie mniej jednak potwierdzamy że projekt realizowany jest zgodnie z przyjętym harmonogramem - - poinformował Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Projekt Portu Zewnętrznego


A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Planowane uruchomienie terminalu przewidywane jest - jak wielokrotnie wcześniej informowano - na rok 2027/28. Projekt Portu Zewnętrznego uzyskał ostatnio akceptację planu badań geologicznych odpowiednich urzędów. Należy też podkreślić, że o konieczności realizacji projektu i kontynuacji działań w tym zakresie informował również ostatnio w swoich wystąpieniach pan minister Marek Gróbarczyk, jako minister odpowiedzialny za inwestycje w obszarze gospodarki morskiej. Tym samym realizacja projektu budowy Portu Zewnętrznego na ten moment przebiega zgodnie z planem - dodał Maciej Krzesiński.

Miejsca

Opinie (99) 5 zablokowanych

  • Jak to co? Też odpadnie (3)

    Władza kopie Wielki Rów na Mierzei aby przestraszyć Putina
    a Horała buduje pastwisko pod Baranowem
    Wszystko w ramach Polskiego Wała...
    Może Hel przekopią też

    • 76 42

    • Oj, coś dwie ostatnie szare komóreczki ci nie styknęły...

      • 8 16

    • Kaszub (1)

      Półwysep helski kiedyś to były trzy niezależne wysepki. Ja uważam, że aby uzdrowić wody zatoki puckiej należy zrobić przekop tam gdzie morze tego chce czyli w rejonie Kuźnicy. Prosty projekt mostu kolejowo drogowego z falochronami i ostrogami, a rybacy łodziowi się ucieszą i sinice zginą. Inaczej będzie syf jak w zalewie wiślanym.

      • 9 1

      • ogolnie to morze chce zlikwidowac Zatoke Pucka

        A wygryzanie polwyspu to wplyw rozbudowy portu Wladyslawowo.
        Wiec skoro morze chce, to moze nalezy powrocic do pomyslu z lat '70 jej "zaladowienia" i budowy terminala na srodku zatoki Gdanskiej? Teraz to kaszka z mlekiem.
        Placu bylo by dla wszystkich i pogodzilo by to buldogi walczace pod dywanem o to, kto ma na handlu morskim zarabiac.

        • 4 0

  • (3)

    Kiełbasa wyborcza w wykonaniu PiS.Przyjdzie Tusk w 2023 i wszystko zaora,bo porty są w Niemczech,które nie potrzebują konkurencji.

    • 44 66

    • Jesteś głupszy od info z TVP.

      • 13 9

    • Przyjdzie Tusk i cię zje

      • 8 4

    • przyjdzie jesli go zaprosisz

      i mu na to pozwolisz...

      • 8 1

  • Naszej władzy zupełnie nie zależy na wzmacnianiu potencjału krajowej gospodarki. (4)

    Wszystkie ich decyzje sabotują finanse państwa, mamy wysoką inflację i niewydolny system emerytalny.

    Zadłużenie naszego kraju rośnie, na słomiane inwestycje przepalane są grupe miliardy, a spółki skarbu państwa służą do wyprowadzania środków przez partyjnych nominatów i ich rodziny.

    Elektrowanie się psują, inwestycje leżą, inflacja galopuje.

    • 69 28

    • Najważniejsze, że Putin się cieszy.

      Inwestycja w podsłuch Falenty przyniosła zyski.

      • 10 7

    • Wazne ze Horala i podobni dostają kase ze radę nadzorcza

      Czegoś co jest w planach

      • 8 6

    • rząd to mafia !

      • 5 3

    • krowy sie prosza...

      a swinie sie cielo...

      • 2 0

  • (1)

    Nic nie powstanie. Ważne było aby ciemnota usłyszała w TVP, że będą wielkie inwestycje. Usłyszeli i są przekonani, że to już działa.

    • 54 29

    • uslyszenie, to troche za malo...

      Ale jesli ruszy cokolwiek, to na polnocy wojewodztwa bedzie pozamiatane.

      • 4 2

  • Słyszałem że oddadzą go rok po otwarciu

    Lodowiska i pół roku po basenie 50 metrowym

    • 37 11

  • (3)

    Rząd padnie na jesień. Zarządy Portów w GD i GA będą oczywiście odwołanie a do akcji wejdzie na 100% prokuratura abw i cba. Będzie grubo

    • 39 26

    • jak rzad padnie, to bedzie dwa lata bezkrolewia

      Zanim cokolwiek sie ponownie "zorganizuje".

      • 14 1

    • k**wa, k**wi, lba nie urwi

      To sami swoi, wiec nie licz na igrzyska.

      • 9 3

    • No co ty. Abw i cba zlikwidujemy.

      • 2 0

  • (10)

    jaki Port Zewnętrzny? Przy około 1 mln TEU Trasa Kwiatkowskiego i pół miasta niewydolne, ciekawe którędy wyjadą stamtąd kolejne 2 mln TEU? Trzeba było myśleć jak Gdańsk budował najpierw most wantowy kiedyś donikąd, póżniej DCT, obwodnicę Południową, Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą itp Dzisiaj spijają śmietankę i są skazani na rozwój

    • 94 30

    • Taa, obwodnicę południową budował Gdańsk... xD

      • 17 11

    • Hasło na dziś: droga czerwona (2)

      • 12 2

      • Ul.Nowa Wyzwolenia czeka na budowę

        Nowa Wyzwolenia w NP też hasło na przedwczoraj.

        • 2 0

      • na

        Przedwczoraj...

        • 5 2

    • (2)

      Zacznijmy od tego, ze HES ma dzierzawe do trzydziestego ktoregos i na zaden tranzyt sie nie zgadza. Koniec tematu.

      • 5 2

      • (1)

        A wiesz że port ma w tej sprawie porozumienie z HES odnośnie użytkowania nabrzeża? No i buuum! Temat jest.

        • 0 0

        • A to ciekawe, pochwal się szerzej, bo to nikomu nieznany zwrot akcji...

          • 0 0

    • prezes portu (1)

      sama prawda 7000 kontenerów dziennie średnio przez miasto ?

      • 0 6

      • większość torami

        ale fakt, przez jakąś część miasta.

        • 5 0

    • obwodnice poludniowa budowal Wakoz ;)

      I nie za gdanskie pieniadze...

      • 5 0

  • Oby się udało (9)

    99 lat temu też mówiło sie że port gdynia jak go zaprojektował inż Wenda to gigantomania. No i powstał w latach 30tych największy port na Baltyku, Miasto i setki miejsc pracy + wolnosc gospodarcza niepodleglej Polski

    • 127 18

    • mimo wszystko wtedy przy władzy nie było zorganizowanej grupy przestepczej jak obecnie (1)

      • 27 19

      • nie?

        A budynek gdynskiej poczty w kosztach budowy Opery Paryskiej to marsjanie albo piata kolumna?
        Dlugie i "szacowne" tradycje o przewalaniu rodakow na kase. Rzeklbym, narodowa specjalnosc...

        • 21 2

    • Nie porównuj Wendy do szczura (5)

      Szczur powinien już dawno beknąć za swoje nieudane rządy. Oby ten cyrk z portem nie wyszedł bo ta małpa zamydli oczy kolejnym naiwniakom. Narazie urobil sobie dziadków. Młodzi są za glupi żeby iść na wybory. To za skomplikowane dla nich.

      • 28 8

      • ku prawdzie (3)

        Szczurek nie jest prezesem portu, a Wenda nie był burmistrzem(prezydentem) Gdyni

        • 10 9

        • "nie jest prezesem portu" (2)

          Ale magistrat miał dużo do powiedzenia w zarządzaniu portem i nie jest to chlubna karta:

          "W efekcie, ich udziały własnościowe w zarządach poszczególnych portów są symboliczne czego jednak nie można powiedzieć o udziale w ich radach nadzorczych. Liczba przedstawicieli gmin jest tam taka, jak to przewiduje ustawa portowa, z prawem do wyznaczania przewodniczących tych rad włącznie. Efekt jest taki, że na setkach hektarów terenów znajdujących się w granicach portów rządzą się gminy, a nie zarządy portów."

          "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

          "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

          I można było bzdurzyć o gondolach na morski brzeg...

          • 15 3

          • Pomyliłes Gdańsk z Gdynią (1)

            To przez wiele lat sp.Adamowicz był przewodniczącym RN Portu Gdańsk, Szczurek nigdy nawet nigdy nie wchodził w skład RN gdyńskiego portu. Obecnie to nawet prewod. PiS Rady Miasta Gdańska jest wice prezesem Portu Gdynia :)

            • 5 7

            • a czy trzeba kupowac browar, aby napis sie piwa?

              Na tym polega "strategia" Szczurka, aby w zaden sposob sie nie apolaryzowax i nie dac powiazac z zadna strona. Teraz ma od tego Kucyka, wczesniej wypuszczal Stepe. Ale swoje robi, wystarczy szukac kto wydeptywal ministerialne korytarze...
              Wiele zlego mozna rzec o Adamowiczu, ale bral na klate (w koncu wrecz doslownie) i firmowal twarza wiele dzialan. Nie wiem, czy ze swoiscie pojmowanej "przyzwoitosci" czy z prostej chciwosci i glupoty. Akurat jego obecnosc w porcie nie byla szeroko znana, a to z oczywistych wzgledow, proceder dotyczacy terenow na styku gminy i portu w Gdansku rowniez byl intensywnie prowadzony.
              Wszystkie podane cytaty pochodza z artykulow temu poswieconych i dotycza Gdyni. A Gdynia to nie tylko Szczurek, nie pochlebiaj tej miernocie. Nie szukaj w nim mesjasza i tytana intelektu. To zwykly, choc szkodliwy urzednik. Taki Piszczyk. On tylko jest firmantem i daje twarz.
              Taki job, za to mu placa

              • 6 1

      • O a Pan pierwszy żeby nawrzucać kolejnemu prezydentowi. Kochani leczcie swoje kompleksy na urlopach a nie w komentarzach.

        • 0 5

    • "port gdynia jak go zaprojektował inż Wenda to gigantomania"

      I do dzisiaj takie opinie są bardzo żywe.
      Bo klient ma przyjść, poprosić i z czapką w ręku czekać, aż "business case się zepnie" i port raczy się rozbudować.

      • 7 2

  • (4)

    Ma powstać do 2028r,ale trzeba dołożyć z 5-7lat zawsze tak było w Gdyni, czyli powstanie gdzieś w 2035r, stary już bardzo będę jeśli dożyję to może go zobaczę. Puki co nowe torowiska w tamtym kierunku już ciągną to znaczy że coś się dzieje

    • 37 23

    • Stary i niepiśmienny

      • 6 2

    • nawet jeśli miałby powstać w 2040

      to tym bardziej nie ma na co czekać

      • 6 1

    • Tylko tym razem to nie Gdyńska inwestycja.

      • 4 0

    • Ale Gdynia tego nie buduje

      • 3 0

  • Chore

    • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane