• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny w fazie projektu

VIK
22 maja 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego

Konsorcjum Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk przygotuje koncepcję budowy Portu Centralnego, który ma powstać w gdańskim porcie. Wykonawca ma 10 miesięcy na realizację tego zadania.



Czym ma być Port Centralny? To flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. zobacz na mapie Gdańska Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Teraz czas na szczegółową koncepcję. Jej wykonawcę wyłoniono w drodze przetargu. Na przetarg ogłoszony pod koniec grudnia ub. roku odpowiedziało pięciu oferentów, wybrano ofertę konsorcjum Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.

- Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt - tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Opracowanie to ma zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski, zarówno krajowy, jak i europejski czy globalny oraz prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do roku 2050. Firma, która ostatecznie zajmie się opracowaniem koncepcji, będzie zobowiązana także do przeprowadzenia inwentaryzacji istniejącej infrastruktury technicznej (drogowej, kolejowej czy hydrotechnicznej).

Od wykonawców ZMPG wymaga zespołu ekspertów, wśród których znajdą się doświadczeni architekci, hydrotechnicy czy eksperci do spraw infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach prac mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację wykonawcy. 

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Całość ma być gotowa do 2030 roku.
VIK

Miejsca

Opinie (93) 1 zablokowana

  • drogi i kolej

    Nie ma wg mnie szansy na dopasowanie w tym miejscu infrastruktury transportowej do ilości towarów do i z planowanego terminalu

    • 1 1

  • Stara śpiewka (4)

    Temat "Portu Centralnego" vel "Portu Zewnętrznego" wywlekany jest przez ZMPG raz na jakiś czas, od początku nowego stulecia. Pamiętam jak dziś, gdy Prezesi Stanisław i Marian prezentowali z dumą projekt nowego portu, który miał zostać dobudowany do pirsu naftowego. A z bardziej aktualnych czasów, polecam artykuł z 23 marca 2015 roku, opublikowany na trojmiasto.pl, informujący o planowanej budowie "Portu Zewnętrznego". Wizualizacje załączone do tamtego artykułu do złudzenia przypominają obecne wizualizacje. Innymi słowy, nowe chłopaki wzięły stary pomysł i pompują balon.

    • 11 2

    • A może inaczej?

      A może młode chłopaki nie kopią starych pomysłów tylko dlatego że są stare i wykorzystują to co już jest zrobione, aby jak najszybciej rozbudować Port. Wtedy mówili. Teraz ewidentne robią

      • 0 4

    • Sabotaż

      Zepsułeś chłopakom całą zabawę. A tyle było jeszcze portów do zwiedzenia. Żal.

      • 2 0

    • a tamci prezesi odkurzali idee z epoki Gierka

      na tych stołkach kreatywności raczej nie uświadczysz...
      Za to przyszedł "australijski emeryt" i po cichu zrobił i zarabia.
      Prezesom ślina cieknie...

      • 3 1

    • Przestań pisać takie rzeczy, bo zabierasz preteks do chińskich wycieczek.

      • 2 1

  • (1)

    Imienia Jasrosława Kaczyńskiego Zawsze Dziewica

    • 2 7

    • A miś się nie liczy?

      • 0 0

  • Kto to sfinansuje

    Warto dodać, że jednocześnie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pracuje nad projektem zmiany do ustawy o portach i przystaniach morskich, zgodnie z którym to projektem m.in. zbycie akcji lub udziałów w spółce, która dzierżawi nieruchomość w porcie będzie wymagać zgody ministra.

    Co więcej, zgodnie z projektem zmiany do ustawy, minister będzie mógł uzależnić udzielenie zgody od spełnienia bliżej nieokreślonych warunków. Czyli np. będzie mógł zażądać by dzierżawca zgodził się na podwyżkę czynszu, albo by sprzedał pakiet udziałów w swojej spółce jakiejś spółce skarbu państwa, według wyceny sporządzonej przez ministra.

    Zważywszy na fakt, że operatorzy w Porcie Centralnym będą, siłą rzeczy, dzierżawić nieruchomości (teren zalądowiony staje się z automatu własnością Skarbu Państwa), słabo widzę szanse na pozyskanie chętnych, którzy wyłożą kasę na realizację tego zamierzenia, tak jak kiedyś to zrobiło DCT.

    • 4 3

  • Teoretycznie w Gdańsku ceny towarów i usług winny byc niższe ze względu na swe położenie miasta nad morzem i dzięki wlasnemu (6)

    portowi.
    Ale teoretycznie, bo jak nie ma konkurencji w postaci innych portów (czytaj elbląg, braniewo brak przekopu) albo jedyna złota droga łącząca 3-miasto ze światem jest obramkowana, to jest jak jest...no i ten ciągły brak terenów pod mieszkaniówkę przez tą wodę i park.

    • 13 50

    • to według "teoryj" papierowych liberałów typu Lewandowski czy Kuczyński

      Jakby te góry towaru lądowały na lokalnym ryneczku i były rozprowadzane wśród mieszkańców Przymorza, to może taki efekt by nastapił.
      Ale to nie jest lokalny ryneczek a punkt tranzytowy. Ceny sa dawno ustalone, dogadane i wyliczone.
      Ma sie zarobić tyle ile się założyło albo i więcej.

      • 3 1

    • (1)

      A wiesz jaką głębokość ma Zalew Wiślany? I czy wpłyną tam statki pełnomorskie?

      • 12 1

      • daj spokój, mają pisiurki reklamować przekop na forach

        no i reklamują.

        • 5 0

    • :):):) (1)

      tak kretyńskiego wywodu jeszcze tu nie czytałem

      • 11 0

      • To niestety mało w Internecie czytałeś, oj mało...

        • 2 3

    • ceny sa wyzsze, bo wiecej sie zarabia

      Inna sprawa, czy zasluzenie...

      • 2 1

  • Swietnie ale... (3)

    Ten port prezentowany był już na spotkaniach specjalistów ok 5 lat temu. Jest to inwestycja sugerowana przez UE jako zakończenie korytarza transportowego łączącego Morze Bałtyckie z Morzem Adriatyckim. Tam, na Morzu Adriatyckim tez będzie sponsorowana rozbudowa jakiegoś portu. Jest oczywiste ze taki port nie może być budowany dla wielu małych stateczków ale powinien mieć:
    - uzupełniające dla Portu Północnego (inwestycja i własność australijska) stanowisko dla największych kontenerowców wraz z placami dla kontenerów (placów brakuje). Nie mamy ani jednego polskiego portu kontenerowego dla dużych statków.
    - stanowisko dla rozładunku tankowców i statków do przewozu LNG (konieczne jak powstanie Nord Stream 2)
    - stanowisko dla największych statków pasażerskich i promów
    W opcji można rozważyć suchy dok z małym zapleczem na te największe statki jakie będą do Gdańska zawijały i przekazać go np. w dzierżawę Remontowej S.A.
    W trakcie konsultacji będzie dużo osób,, które będą chciały taką koncepcje storpedować ale piorytet dla dużych statków o długości pow 400 m (statków kontenerowych, statków pasażerskich, tankowców i i do przewozu LNG) powinien być wyzwaniem dla projektantów. Tak jak kiedyś w latach 70 tych walczył prof Witold Andruszkiewicz o głębokowodny Port Północny. Wtedy jeszcze nie wiedział, ze będą tak duże statki kontenerowe, które obecnie do Gdańska zawijają i dają główna masę towarową.

    • 16 4

    • (1)

      Chłopie na świecie nie buduje się statków powyżej 400 metrów. Najczęściej do 360 metrów. Do DCT przypływają największe kontenerowce świata z Maersk'a.

      • 1 3

      • Chlopie np taka wiesc

        oocl hong Kong ma 400 metrów długości i 60 szerokości. Do Gdańska przypłynął w swoim dziewiczym rejsie z portów południowej Azji inaugurując regularne połączenia statków OOCL w serwisie LL1 aliansu Ocean skupiającego oprósz OOCL armatrów:APL, CMA-CGM, Cosco i Evergreen

        • 2 0

    • "inwestycja i własność australijska"

      Inwestycja tak, własność nie bardzo, bo to dzierżawa na 30lat. W zamian za zwolnienie z opłat i czynszów. O co są/były nieustanne utarczki...
      No chyba, że ostatnio sie coś zmieniło... Jeśli tak, to w nienajlepszym kierunku...
      " jako zakończenie korytarza transportowego łączącego Morze Bałtyckie z Morzem Adriatyckim" - to zakończenie było/jest nieco bardziej rozbudowane, tylko Gdyni ostatnio zapomniało się podtrzymać akces. Ale ponoć sprawę odkręcili. Ponoć...
      Fajne idee ale jak zbudujemy magistralę kolejową i autostradę przez kraje bałtyckie, to możemy nie zdążyć przed konkurencją... ;)

      • 2 1

  • (1)

    O ja pierdziu, jaki kolos. Nie da sie tego dalej gdzieś wybudować?

    • 5 9

    • tak, da się...

      w latach 70 planowano sztuczną wyspę między Helem u Puckiem, z gwieżdziście rozmieszczonymi nabrzeżami.
      Pewnie w archiwach plany te jeszcze leżą...

      • 0 1

  • Wygląda wspaniale . (1)

    Port gdyński wyglądałby również imponująco gdyby zrealizowano koncepcję jego rozbudowy opracowaną w 1976 r. przez Biuro Projektów Budownictwa Morskiego w Gdańsku zakładającą przesunięcie o 2,5 km obecnej linii falochronów w kierunku redy, otaczających sztuczną wyspę o powierzchni 220 ha. Jest jak jest . Chyba nie ma co rywalizować z Gdańskiem posiadającym znacznie większy potencjał rozwoju.Wewnętrzne obrotnice niewiele tu pomogą. Może przestawienie się na profesjonalną obsługę ruchu pasażerskiego będzie dobrym wyjściem.

    • 4 1

    • przecież nie ma rywalizacji

      Ona występuje jedynie w plemiennych sporach hord internetowych.
      I w urzędniczych bataliach o budżet.

      • 0 1

  • Port Centralny (16)

    imienia Profesora Prezydenta Lecha Kaczyńskiego - tak powinna brzmieć pełna nazwa.

    • 57 120

    • Port imienia wiceadmirała Andrzeja Karwety (1)

      Mam pytanie do tych co "wszystko" chcą nazywać imieniem Lecha Kaczyńskiego. Czy nie zdajecie sobie z tego sprawy, że niszczycie pamięć tego człowieka? Katastrofa zmieniła się w wojne Polsko-Polską. Taka sytuacja zawsze prowadziła do upadku naszej ojczyzny.

      • 5 0

      • Od tego jest nagonka i propaganda

        Od tego jest nagonka i propaganda, żeby lemingi i ameby działały jak szambo media chcą. Jest cały mechanizm wylewania hejtu w celu poniżenia niewygodnych autorytetów.
        To jest celowe. Są ludzie, którzy nie potrafią samodzielnie myśleć, wyciągać wniosków.
        TV mówi im jak żyć. To jest przykre, że posiadamy tyle takich UBywateli.

        • 2 2

    • A może rudego piłkarza

      Niemieckiej wywłoki, marionetki Angeli?

      • 2 9

    • człowieku chory, wyznawco sekty Rydzyka (4)

      idz do psychiatry póki czas...

      • 26 11

      • Chora babo, wyznawczyni TW Bolka i innych donosicieli nie majacych za grosz honoru (3)

        Tobie nawet psychiatra nie pomoże

        • 6 25

        • (2)

          Druga część twojego imienia mówi prawdę o tobie, idioto :-)

          • 5 1

          • Ty wiesz, kim jestem, jaka jest prawda o mnie

            Znasz mnie, wiesz, kim jestem. Żal mi takich ludzi, zakompleksionych którzy aby się dowartościować starają się poniżać innych, o których zielonego pojęcia nie mają. Ja mam gdzieś Twoje desperackie obrzucanie g*wnem.

            • 0 5

          • chociaż mam odwagę sie podpisać

            w odróżnieniu od korposzczurów, sługusów, lizusów, którzy w d*pę wejdą, aby tylko się przypodobać watpliwym autorytetom. Brawo.

            • 0 5

    • Świętego Profesora Prezydenta LK

      • 1 3

    • Proponuję dodać jeszcze: " Dr nadzwyczajnego"...

      • 11 4

    • Kaczor nie potrafił pływać więc nazywać port jego imieniem to "Barejowski" żart.

      • 20 3

    • praca za 2tys tylko dla ukraincow

      • 8 6

    • (3)

      Port Centralny imienia Profesora Prezydenta, Umęczonego i Zdradzonego o Świcie Pod Katyńskim Lasem, Najjaśniejszego Słońca Żoliborza, IV inkarnacji Boga Wszechmogącego Jedynie Polskę Miłującego Lecha Kaczyńskiego Amen !

      • 69 17

      • profesora "Bartoszewicza" (2)

        imienia Profesora po gimnazjum, wielkiego polityka, męża stanu, człowieka niebywałego honoru. Ogólnie zaje*go typa!

        • 24 30

        • (1)

          Ach! Cóż za elokwencja! Ten żart, ta błyskotliwa myśl... Mmmm... Naród za Tobą pójdzie w ogień!

          • 12 13

          • A dlaczego ten komentarz nie pojawił się pod dwoma wcześniejszymi wpisami dotyczącymi "Profesora Prezydenta"? Taki z Ciebie obrońca? Wybiórcza reakcja?
            To się nazywa "Moralność Kalego"

            • 7 9

  • Po co wszystko pchać do Gdańska (1)

    może taki port powinien powstać gdzieś w okolicy Kołobrzegu tam potrzeba trochę przemysłu

    • 2 6

    • Podobny niedorzeczny pomysł na ten idiota Gróbarczyk. Nawet nie potrzeba wielkiej wiedzy, aby tak to ocenić. Wystarczy się trochę nad tym zastanowić.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane