• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny w fazie projektu

VIK
22 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego

Konsorcjum Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk przygotuje koncepcję budowy Portu Centralnego, który ma powstać w gdańskim porcie. Wykonawca ma 10 miesięcy na realizację tego zadania.



Czym ma być Port Centralny? To flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. zobacz na mapie Gdańska Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Teraz czas na szczegółową koncepcję. Jej wykonawcę wyłoniono w drodze przetargu. Na przetarg ogłoszony pod koniec grudnia ub. roku odpowiedziało pięciu oferentów, wybrano ofertę konsorcjum Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.

- Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt - tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Opracowanie to ma zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski, zarówno krajowy, jak i europejski czy globalny oraz prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do roku 2050. Firma, która ostatecznie zajmie się opracowaniem koncepcji, będzie zobowiązana także do przeprowadzenia inwentaryzacji istniejącej infrastruktury technicznej (drogowej, kolejowej czy hydrotechnicznej).

Od wykonawców ZMPG wymaga zespołu ekspertów, wśród których znajdą się doświadczeni architekci, hydrotechnicy czy eksperci do spraw infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach prac mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację wykonawcy. 

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Całość ma być gotowa do 2030 roku.
VIK

Miejsca

Opinie (93) 1 zablokowana

  • (1)

    O ja pierdziu, jaki kolos. Nie da sie tego dalej gdzieś wybudować?

    • 5 9

    • tak, da się...

      w latach 70 planowano sztuczną wyspę między Helem u Puckiem, z gwieżdziście rozmieszczonymi nabrzeżami.
      Pewnie w archiwach plany te jeszcze leżą...

      • 0 1

  • Na DzieńDobry - ZASTRZEŻENIE.

    Wara od plaży na Stogach!!!!

    • 15 16

  • Ola,hola

    Gdynia jest OK !!!
    nie obrażaj PREZYDENTA

    • 3 10

  • W Gdyni też coś się dzieje

    W Gdyni budowane są obce sklepidła a niszczy polski handel

    • 8 3

  • o 20 lat za późno...

    a jak "coś" powstanie, to będzie 30 lat za późno...

    • 9 6

  • Swietnie ale... (3)

    Ten port prezentowany był już na spotkaniach specjalistów ok 5 lat temu. Jest to inwestycja sugerowana przez UE jako zakończenie korytarza transportowego łączącego Morze Bałtyckie z Morzem Adriatyckim. Tam, na Morzu Adriatyckim tez będzie sponsorowana rozbudowa jakiegoś portu. Jest oczywiste ze taki port nie może być budowany dla wielu małych stateczków ale powinien mieć:
    - uzupełniające dla Portu Północnego (inwestycja i własność australijska) stanowisko dla największych kontenerowców wraz z placami dla kontenerów (placów brakuje). Nie mamy ani jednego polskiego portu kontenerowego dla dużych statków.
    - stanowisko dla rozładunku tankowców i statków do przewozu LNG (konieczne jak powstanie Nord Stream 2)
    - stanowisko dla największych statków pasażerskich i promów
    W opcji można rozważyć suchy dok z małym zapleczem na te największe statki jakie będą do Gdańska zawijały i przekazać go np. w dzierżawę Remontowej S.A.
    W trakcie konsultacji będzie dużo osób,, które będą chciały taką koncepcje storpedować ale piorytet dla dużych statków o długości pow 400 m (statków kontenerowych, statków pasażerskich, tankowców i i do przewozu LNG) powinien być wyzwaniem dla projektantów. Tak jak kiedyś w latach 70 tych walczył prof Witold Andruszkiewicz o głębokowodny Port Północny. Wtedy jeszcze nie wiedział, ze będą tak duże statki kontenerowe, które obecnie do Gdańska zawijają i dają główna masę towarową.

    • 16 4

    • (1)

      Chłopie na świecie nie buduje się statków powyżej 400 metrów. Najczęściej do 360 metrów. Do DCT przypływają największe kontenerowce świata z Maersk'a.

      • 1 3

      • Chlopie np taka wiesc

        oocl hong Kong ma 400 metrów długości i 60 szerokości. Do Gdańska przypłynął w swoim dziewiczym rejsie z portów południowej Azji inaugurując regularne połączenia statków OOCL w serwisie LL1 aliansu Ocean skupiającego oprósz OOCL armatrów:APL, CMA-CGM, Cosco i Evergreen

        • 2 0

    • "inwestycja i własność australijska"

      Inwestycja tak, własność nie bardzo, bo to dzierżawa na 30lat. W zamian za zwolnienie z opłat i czynszów. O co są/były nieustanne utarczki...
      No chyba, że ostatnio sie coś zmieniło... Jeśli tak, to w nienajlepszym kierunku...
      " jako zakończenie korytarza transportowego łączącego Morze Bałtyckie z Morzem Adriatyckim" - to zakończenie było/jest nieco bardziej rozbudowane, tylko Gdyni ostatnio zapomniało się podtrzymać akces. Ale ponoć sprawę odkręcili. Ponoć...
      Fajne idee ale jak zbudujemy magistralę kolejową i autostradę przez kraje bałtyckie, to możemy nie zdążyć przed konkurencją... ;)

      • 2 1

  • Gdynia kiedyś Morska Potęga Polski dzisiaj to Miasto Upadłe (2)

    • 10 4

    • Nie przesadzaj! (1)

      Macie przecież lotnisko :).

      • 5 0

      • megalomanię sasiada

        i "psa ogrodnika"

        • 1 2

  • (1)

    Imienia Jasrosława Kaczyńskiego Zawsze Dziewica

    • 2 7

    • A miś się nie liczy?

      • 0 0

  • Po co wszystko pchać do Gdańska (1)

    może taki port powinien powstać gdzieś w okolicy Kołobrzegu tam potrzeba trochę przemysłu

    • 2 6

    • Podobny niedorzeczny pomysł na ten idiota Gróbarczyk. Nawet nie potrzeba wielkiej wiedzy, aby tak to ocenić. Wystarczy się trochę nad tym zastanowić.

      • 2 2

  • Gigantomania (1)

    Gdy słyszę takie hasła przypomina się tow Gierek. Czy my kiedykolwiek zmądrzejemy? Przecież są w Europie takie porty jak np. Hamburg jak Bremerhaven i jeszcze kilka po drodze do Gdańska. Czy nie rozsądniej było by ta energie
    i zapal plus oczywiście ogromne pieniądze zainwestować w to by jak najszybciej i jak najtaniej przetransportować towar do polski i przez Polskę dalej. A co będzie leżeli w trakcie budowy super portu w europejskich portach koszty obsługi statków spadną o kilka czy kilkanaście procent? A ekologia a korki w trójmieście czy ktoś myśli o tym?

    • 2 9

    • jak widać, ktoś ma ochotę urwać trochę rynku wymienionym miastom.

      Jak pokazał DCT, jest to możliwe...
      Czyli, Polak nie potrafi...
      Jednak takie inicjatywy wymagają spokoju, dyskrecji, konsekwencji w działaniu i współpracy. I chyba brak tych cech będzie przyczyną kleski tego przedsięwzięcia.
      Bo ma raczej cechy zasłony dymnej a lokalni "knowacze" nie próżnują...
      Gołym okiem widać konflikty z zabudową mieszkaniową, brak linii komunikacyjnych i zaplecza. Ewidentnym przykładem skutków takich konfliktów jest Gdynia. W Gdańsku nie jest wiele lepiej a "jaskółka" DCT nie jest wcale taka lotna...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane