• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny w fazie projektu

VIK
22 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego
  • Wstępna koncepcja Portu Centralnego

Konsorcjum Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk przygotuje koncepcję budowy Portu Centralnego, który ma powstać w gdańskim porcie. Wykonawca ma 10 miesięcy na realizację tego zadania.



Czym ma być Port Centralny? To flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. zobacz na mapie Gdańska Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Teraz czas na szczegółową koncepcję. Jej wykonawcę wyłoniono w drodze przetargu. Na przetarg ogłoszony pod koniec grudnia ub. roku odpowiedziało pięciu oferentów, wybrano ofertę konsorcjum Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.

- Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt - tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Opracowanie to ma zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski, zarówno krajowy, jak i europejski czy globalny oraz prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do roku 2050. Firma, która ostatecznie zajmie się opracowaniem koncepcji, będzie zobowiązana także do przeprowadzenia inwentaryzacji istniejącej infrastruktury technicznej (drogowej, kolejowej czy hydrotechnicznej).

Od wykonawców ZMPG wymaga zespołu ekspertów, wśród których znajdą się doświadczeni architekci, hydrotechnicy czy eksperci do spraw infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach prac mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację wykonawcy. 

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Całość ma być gotowa do 2030 roku.
VIK

Miejsca

Opinie (93) 1 zablokowana

  • Utrzymuje się tendencja że nowoczesny port wychodzi w morze. (1)

    • 4 0

    • czasy się zmieniły

      tańszy port i taki jak trzeba.
      Po prostu, zmieniły sie i staniały technologie wytwarzania.
      Arabowie i Japończyczy ponieśli koszty opracowania, to się rozwiązanie powiela...

      • 3 0

  • Wygląda wspaniale . (1)

    Port gdyński wyglądałby również imponująco gdyby zrealizowano koncepcję jego rozbudowy opracowaną w 1976 r. przez Biuro Projektów Budownictwa Morskiego w Gdańsku zakładającą przesunięcie o 2,5 km obecnej linii falochronów w kierunku redy, otaczających sztuczną wyspę o powierzchni 220 ha. Jest jak jest . Chyba nie ma co rywalizować z Gdańskiem posiadającym znacznie większy potencjał rozwoju.Wewnętrzne obrotnice niewiele tu pomogą. Może przestawienie się na profesjonalną obsługę ruchu pasażerskiego będzie dobrym wyjściem.

    • 4 1

    • przecież nie ma rywalizacji

      Ona występuje jedynie w plemiennych sporach hord internetowych.
      I w urzędniczych bataliach o budżet.

      • 0 1

  • Kto to sfinansuje

    Warto dodać, że jednocześnie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pracuje nad projektem zmiany do ustawy o portach i przystaniach morskich, zgodnie z którym to projektem m.in. zbycie akcji lub udziałów w spółce, która dzierżawi nieruchomość w porcie będzie wymagać zgody ministra.

    Co więcej, zgodnie z projektem zmiany do ustawy, minister będzie mógł uzależnić udzielenie zgody od spełnienia bliżej nieokreślonych warunków. Czyli np. będzie mógł zażądać by dzierżawca zgodził się na podwyżkę czynszu, albo by sprzedał pakiet udziałów w swojej spółce jakiejś spółce skarbu państwa, według wyceny sporządzonej przez ministra.

    Zważywszy na fakt, że operatorzy w Porcie Centralnym będą, siłą rzeczy, dzierżawić nieruchomości (teren zalądowiony staje się z automatu własnością Skarbu Państwa), słabo widzę szanse na pozyskanie chętnych, którzy wyłożą kasę na realizację tego zamierzenia, tak jak kiedyś to zrobiło DCT.

    • 4 3

  • Stara śpiewka (4)

    Temat "Portu Centralnego" vel "Portu Zewnętrznego" wywlekany jest przez ZMPG raz na jakiś czas, od początku nowego stulecia. Pamiętam jak dziś, gdy Prezesi Stanisław i Marian prezentowali z dumą projekt nowego portu, który miał zostać dobudowany do pirsu naftowego. A z bardziej aktualnych czasów, polecam artykuł z 23 marca 2015 roku, opublikowany na trojmiasto.pl, informujący o planowanej budowie "Portu Zewnętrznego". Wizualizacje załączone do tamtego artykułu do złudzenia przypominają obecne wizualizacje. Innymi słowy, nowe chłopaki wzięły stary pomysł i pompują balon.

    • 11 2

    • Przestań pisać takie rzeczy, bo zabierasz preteks do chińskich wycieczek.

      • 2 1

    • a tamci prezesi odkurzali idee z epoki Gierka

      na tych stołkach kreatywności raczej nie uświadczysz...
      Za to przyszedł "australijski emeryt" i po cichu zrobił i zarabia.
      Prezesom ślina cieknie...

      • 3 1

    • Sabotaż

      Zepsułeś chłopakom całą zabawę. A tyle było jeszcze portów do zwiedzenia. Żal.

      • 2 0

    • A może inaczej?

      A może młode chłopaki nie kopią starych pomysłów tylko dlatego że są stare i wykorzystują to co już jest zrobione, aby jak najszybciej rozbudować Port. Wtedy mówili. Teraz ewidentne robią

      • 0 4

  • drogi i kolej

    Nie ma wg mnie szansy na dopasowanie w tym miejscu infrastruktury transportowej do ilości towarów do i z planowanego terminalu

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane