- 1 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (148 opinii)
- 2 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (256 opinii)
- 3 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (61 opinii)
- 4 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (251 opinii)
- 5 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (181 opinii)
- 6 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (49 opinii)
Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję
Dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - Port Gdański pochwalił się gotową koncepcją Portu Centralnego. Całość ma kosztować ponad 11 mld zł. Pierwszy etap budowy ma być gotowy w 2029 roku. Teraz czas na prace środowiskowe.
Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - tak ma wyglądać Port Centralny, który ma powstać w Porcie Gdańsk.
- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Zespół koncepcyjny oszacował, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku, terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore, to te obszary, które mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów.
- Wciąż prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu. Na ich podstawie, na podstawie zainteresowania powstał ta koncepcja. Jednak ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od tego, kto ostatecznie zadeklaruje udział. Zależeć będzie od tego co powiedzą rynki, co powiedzą klienci - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.
Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni
Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok i przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.
- Nad tym projektem pracowało 60 specjalistów z różnych dziedzin. Zaczęliśmy od diagnozy ekonomicznej, która miała nam odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być ten port, dla kogo. To niełatwe zadanie, bo trzeba było spróbować ocenić, jakie potrzeby w transporcie morskim wystąpią w dalekim horyzoncie czasowym, czyli 2050 roku. Potem wkroczyli inni specjaliści, od hydrotechników po archeologów i specjalistów od ochrony środowiska - mówi Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Złożoność zadania polegała też na utrudnionym dostępie od strony lądu. W sąsiedztwie jest historyczny obiekt, jakim jest Westerplatte.
W myśl założeń port, który powstanie na wodzie nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy.
Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.
- Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. O tym, które terminale pojawią się najpierw, zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane. Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ponad 11 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.
Miejsca
Opinie (311) 7 zablokowanych
-
2019-05-20 15:08
(4)
A ile będzie bursztynu wykopane pod tym portem w trakcie budowy?
- 12 7
-
2019-05-20 15:19
(1)
połowa kosztów zwróci się tak jak na mierzei ;)
- 4 2
-
2019-05-20 22:28
całe, co tak skromnie, hahaaa
- 0 0
-
2019-05-20 19:22
Duzo na pewno. Jak budowali sirkopol na wisloujsciu, to sporo domkow jednorodzinnych powstalo. A jantar wtedy za bezcen chodzil. Mniejszycg niz jadro orangutana nie zbierali. Bylem, widzialem.
- 0 0
-
2019-05-20 19:41
to zalezy skąd kruszywo
bo to raczej będzie się sypać niż kopać...
- 0 0
-
2019-05-20 15:08
niezłe (2)
robi wrażenie.
Plaża na togach sie uchowa czy poświęcona w imie rozwoju?
Bo sie okaż iż remont linii tramwajowej bez senu- 10 5
-
2019-05-20 15:49
To dotyczy plaży na Westerplatte a nie na Stogach. (1)
- 3 0
-
2019-05-21 08:30
dotyczy jednej i drugiej
bo plany rozwoju były w obu kierunkach.
- 0 0
-
2019-05-20 15:11
To jest jedna z najlepszych inwestycji (1)
Jaka jest akurat w Polsce w planach. Jak to się uda, to będziemy mogli otwierać szampany.
- 40 5
-
2019-05-20 20:48
Nie JEST, tylko może być
- 3 0
-
2019-05-20 15:14
beda budowac 50 lat jak tramwaj na chelm
ile firm strzeli bankruta przy tej okazji ? moze juz na starcie zlozcie zawiodomienie do prokuratury zeby beda prali walizki pln
- 7 14
-
2019-05-20 15:16
(1)
A te terminale to będą pływające czy normalnie na usypanym piasku? Bo jakby co to poziom oceanów i mórz się podnosi a przecież taki port buduje się na dziesięciolecia.
- 15 2
-
2019-05-20 21:52
Nie trzeba będzie pogłębiać toru wodnego
Jak wody się podniosą, to pirsy się nadbuduje. Żaden problem.
- 1 0
-
2019-05-20 15:17
węzły drogowe (2)
Pilnie!!! rozbudujcie węzeł Wosia Budzysza i węzeł Trasa Sucharskiego z Obwodnicą Południową. Pilnie!!!
- 11 3
-
2019-05-20 21:30
(1)
Co ty chcesz tam rozbudowywać?
- 0 0
-
2019-05-20 21:42
Korki są o 15tej
Dramat
- 0 0
-
2019-05-20 15:18
A dajcie taką wizualizację, jak będzie sztorm, cofka, huragan (2)
To będzie fajniej wyglądało
- 9 2
-
2019-05-20 21:46
My mamy czarny pas w tworzeniu wziualizacji
- 0 0
-
2019-05-22 15:03
te madrala
a pomyslałes ze to wszystko właśnie zostało uwzględnione podczas projektowania portu centralnego?
- 0 0
-
2019-05-20 15:19
A po co? (4)
Przecież Pan Biedroń powiedział że nie opłaca się budować tego co już jest w Europie. Przecież taki wielki port jest w Hamburgu. Pan Biedroń ma dość sporo zwolenników w Gdańsku a to są przecież "sojusznicy" Koalicji Europejskiej. Ten port to przecież pomysł Pisiorów. Więc jak to jest?
- 33 14
-
2019-05-20 15:51
Pomysł tego portu pojawił się na długo przed dojściem PISu do władzy. (2)
Natomiast dobrze, że PIS pomysłu nie zarzucił.
- 13 4
-
2019-05-20 19:26
(1)
Mateusz ten port juz w 1993 planowal.
- 1 7
-
2019-05-20 19:40
był planowany 20 lat wcześniej
za Gierka.
- 4 1
-
2019-05-21 00:53
Skoro Biedroń powiedział, to musi być prawda. To jest tak wybitny, przenikliwy i genialny strateg co najmniej jak Pani Kopacz, a może nawet jak Pan Petru?
- 5 0
-
2019-05-20 15:19
W 2029 roku to bedziemy 4 swiatem....
- 8 13
-
2019-05-20 15:20
Ta władza już nie raz pokazała, że ma (2)
A) wizję
B) odwagę w realizacji
C) niestety czasem chyba jeszcze kadra nie dociąga- 14 13
-
2019-05-20 20:17
to nie władza, ona nic nie da
to inwestycja portu i ich partnerów
- 4 3
-
2019-05-20 21:32
To nie jest ich wizja. Pokazywali plany z czasów PO
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.