• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny nie będzie się stykać z plażą na Westerplatte.
  • Docelowo mają powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Na potrzeby Poru Centralnego powstanie nowy układ drogowy.
  • Ostatnim elementem ma być terminal LNG i elektrownia.

Dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - Port Gdański pochwalił się gotową koncepcją Portu Centralnego. Całość ma kosztować ponad 11 mld zł. Pierwszy etap budowy ma być gotowy w 2029 roku. Teraz czas na prace środowiskowe.


Czy Port Gdynia i Port Gdańsk powinny w tym samym czasie budować nowe, duże porty zewnętrzne?


Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - tak ma wyglądać Port Centralny, który ma powstać w Porcie Gdańsk.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Zespół koncepcyjny oszacował, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku, terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore, to te obszary, które mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów.

- Wciąż prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu. Na ich podstawie, na podstawie zainteresowania powstał ta koncepcja. Jednak ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od tego, kto ostatecznie zadeklaruje udział. Zależeć będzie od tego co powiedzą rynki, co powiedzą klienci - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów BudowlanychMostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok i przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

- Nad tym projektem pracowało 60 specjalistów z różnych dziedzin. Zaczęliśmy od diagnozy ekonomicznej, która miała nam odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być ten port, dla kogo. To niełatwe zadanie, bo trzeba było spróbować ocenić, jakie potrzeby w transporcie morskim wystąpią w dalekim horyzoncie czasowym, czyli 2050 roku. Potem wkroczyli inni specjaliści, od hydrotechników po archeologów i specjalistów od ochrony środowiska - mówi Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Złożoność zadania polegała też na utrudnionym dostępie od strony lądu. W sąsiedztwie jest historyczny obiekt, jakim jest Westerplatte.
W myśl założeń port, który powstanie na wodzie nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy.



Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. O tym, które terminale pojawią się najpierw, zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane. Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ponad 11 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

Miejsca

Opinie (311) 7 zablokowanych

  • (9)

    Martwi mnie ta gigantomania i to polskie awanturnictwo gospodarcze.Mamy przeciez port w Hamburgu,ktory przez takie dzialania moze ponosic straty.Mam nadzieje,ze po jesiennych wyborach ten absurdalny pomysl skonczy w koszu.

    • 20 38

    • idz do lekarza bredzisz

      • 6 8

    • Nic się nie martw. Zaraz Pani Prezydent odbierze telefon, zrobi konferencje i powie, że jest tym :"..głęboko zaniepokojona". Tak jak polskim muzeum na Westerplatte.

      • 14 2

    • Słaba prowokacja pisiorku (1)

      • 2 8

      • Prowokacja?

        Czysta geopolityka i gospodarczy realizm

        • 4 0

    • Spokojnie są ludzie od takiej roboty, którzy skutecznie zadbają o to by nie sprawić przykrości naszym wspaniałym dobroczyńcom z Berlina. Jest przecież Lewandowski, Boni itd.

      • 8 1

    • Czy ty to ten (1)

      Czaskowski ?

      • 4 0

      • Ja, wohl!

        • 2 0

    • prowokator

      pisobolszewicki z ciebie kolego...

      • 1 6

    • Niestety ten wpis to nie tylko ironia ale sama prawda.

      Jesteśmy i długo będziemy geopolityczną i gospodarczą przybudówką do Niemiec jak cała Europa Środkowa.

      • 5 0

  • To już by całkiem zmarginalizowało znaczenie Gdyni w regionie (1)

    • 10 9

    • Gdynia już jest zmarginalizowana

      • 2 1

  • I będą wpływać promy ze Szczecina. (2)

    Przekop mierzei, prom w Szczecinie i sper-port w Gdańsku. PiSowskie "gruszki na wierzbie". Kiełbacha wyborcza.

    • 12 27

    • (1)

      Kielbacha to byla przed poprzednimi wyborami,gdy PO-st komuna mowila,ze nie podniesie wieku emerytalnego.

      • 8 7

      • No i mamy wysyp groszowych emerytur. Ale, najwazniejsze ze sa.

        • 2 2

  • Po co nam port ? (2)

    Przecież jest w Hamburgu

    • 9 26

    • (1)

      Kto ma ? W czyim, imieniu mowisz, potomku bosych antkow z kieleckiego.

      • 4 4

      • W pisim imieniu

        • 0 5

  • Będzie nowy port jak się Niemcy zgodzą. (8)

    Jeśli Niemcy uznają taki port za zbyt dużą konkurencję dla portów niemieckich, to ta inwestycja nigdy nie powstanie.
    Polacy sami wybiorą ludzi, którzy zadbają o to by niemiecki interes był odpowiednio reprezentowany.

    • 34 25

    • (2)

      Minusują mnie ludzie, którzy wiedzą, że napisałem prawdę. Denerwuje ich to, że nadal można w Polsce pisać prawdę wprost. Mimo, że Boni tak się starał i nadal stara..

      • 16 2

      • (1)

        minusują bo pieprzysz propagandowe pissowskie głupoty, a ludzie potrafią myśleć a nie tylko powtarzać po Kurskim

        • 0 9

        • Dokładnie. Ludzie potrafią myśleć, a także sprawdzać i porównywać dane. Czytać, uczyć się i rozwijać. Wszystko dzięki obecnemu polskiemu rządowi i na przekór staraniom poprzedniej niemieckiej ekipy.

          • 4 0

    • Jak Polak może głosować na niemieckie partie, a potem narzekać że mu w Polsce źle?

      • 7 0

    • (2)

      glupoty gadasz to czemu dct powstalo

      • 1 4

      • bo sfinansował to kapitał spoza Europy

        Poza tym, to popierdułka.
        Obejrzyj sobie terminale w Skandynawii.
        Może tonażu nie robia ale robią za to kasę. I permanentnie sie rozbudowują.

        • 3 0

      • Powstało, bo jest potrzebne, żeby Lidle zatowarować.

        • 4 0

    • chyba zwolenicy PO? mów za siebie

      • 2 0

  • brawo Gdańsk

    tak trzymajcie i rozwijajcie się, Gdynia sprzedaje tereny portowe dla -warsiawki-TYLKO,jest jedno ale ,czy kasa nie pójdzie na wykupienie ,z ancla ,tego generała z Oliwy ,co oliwi kiedy się da- i chroni ,kolegów kochających co się da.nie piszę wprost ,bo zablokują.Ale pomysł na port ,jest ok

    • 9 6

  • I głównie chyba dlatego BCT w Gdyni zwija biznes. (3)

    Prezes BCT właśnie odchodzi ze stanowiska z jakichś "powodów osobistych", koncesja na dzierżawę terenów kończy się raptem za chyba niecałe trzy lata (i wieść niesie że właścicielowi BCT zupełnie nie zależy na przedłużeniu) a konkurencja z naprzeciwka już ponoć na poważnie przymierza się do zakupu BCT od filipińskiego właściciela.
    Któregoś dnia (raczej wcześniej niż później), okaże się po prostu, że BCT już nie ma.

    • 12 1

    • A i ten przegrany proces o mobbing też mu w karierze nie pomógł.

      Tak czy inaczej jest już po bct. Brawo Gdańsk!

      • 3 1

    • (1)

      W 2027 roku w Gdyni powstanie port zewnętrzny-terminal kontenerowy.

      • 0 4

      • Tak, tak. Oczywiście że powstanie...

        A na końcu tego portu zewnętrznego będzie podwodny hotel robotniczy z kompleksem kasyn i spa.

        • 4 0

  • Dlaczego dopiero w 2029 pierwszy etap? (1)

    Bo tych co obiecująbjuz dawno nie będzie i nikt nie rozliczy..

    • 14 7

    • Człowieku, to potężna inwestycja, takich rzeczy nie buduje się jak domku z kart.

      • 2 4

  • A kiedy KOD i posłowie POmorscy zaprotestują? (2)

    A kiedy KOD zaczyna protesty przeciw budowie,Kiedy POsłowie POmorscy zaczną pisać do ministerstwa i rządu listy protestacyjne i żądania wyjaśnień?
    Kiedy Start tam protestu KODziarzy zatem tam?Kiedy blokady dróg dojazdowych?

    • 29 11

    • No wlasnie kiedy? Bede z napieciem ogladal TVP info kazdego poranka , jak rowniez banery pro pisowskiego klubu z Letniewa, zwanego Lwami Polnocy.

      • 1 4

    • Odpowiadam: jak tylko dostaną sms'a z wytycznymi, co i jak mówić.

      • 3 0

  • taki jakiś odchudzony on

    ale nadal "centralny"...

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane