• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk. Jest spadek w przeładunkach, ale wzrost w rankingu

Wioletta Kakowska-Mehring
1 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pomimo spadków udało się utrzymać dobre wyniki finansowe. Wolumen przeładunków na poziomie 48 mln ton przełożył się na przychody w wysokości 254,8 mln zł i na zysk na poziomie 65 mln zł. Pomimo spadków udało się utrzymać dobre wyniki finansowe. Wolumen przeładunków na poziomie 48 mln ton przełożył się na przychody w wysokości 254,8 mln zł i na zysk na poziomie 65 mln zł.

Jest spadek, ale tylko o 7,9 proc., są mniejsze przychody, ale tylko o 1 proc. Port Gdańsk podsumował wyniki za ubiegły rok. Choć praca w warunkach pandemii nie należała do komfortowych, to udało się pomimo spadków awansować do grona 20 największych portów w Europie. A w tym roku? Rozpoczęto poszukiwania inwestora dla spółki Port Gdański Eksploatacja.



W ubiegłym roku w Porcie Gdańsk przeładowano 48 mln ton towarów. To dobry wynik zwłaszcza w sytuacji, gdy pandemia uderzyła w gospodarkę.

- Porty są czułym barometrem gospodarki. Szybko odczuwają skutki zaburzenia łańcuchów logistycznych, zarówno w popycie, jak i podaży. Też zanotowaliśmy spadki, ale stosunkowo niewielkie w skali tego z czym mieliśmy do czynienia - powiedział Adam Kłos, dyrektor handlowy Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.

Port Gdańsk trzeci na Bałtyku



Przypomnijmy, że w 2019 roku przeładunki osiągnęły ponad 52 mln ton. Utrzymanie takiego wyniku w 2020 roku było trudne jednak nie tylko z powodu pandemii. Jak zauważają przedstawiciele władz portu, tzw. kryzys chlorkowy (zanieczyszczenie paliw dostarczanych z Rosji ropociągiem) wpłynął na znaczny wzrost przeładunków paliw w 2019 roku i na ładunki w ogóle, dlatego tamten rok jest trudnym odnośnikiem.


- Najtrudniejsza dla nas była pierwsza połowa roku. Wówczas zanotowaliśmy największe spadki w przeładunkach. Było to nawet 15 proc. na minusie. Kolejne miesiące przyniosły naturalne odbicie, a rok 2020 udało się zamknąć tylko z niewielkim spadkiem w stosunku do rekordowego roku 2019 - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.

Gospodarka morska w Trójmieście



A wyniki okazały się na tyle dobre, że pozwoliły Gdańskowi awansować do grona 20 największych portów w Europie. Udało się pobić porty w Dunkierce (-16 proc.) i Genui (-14 proc.), dla których ubiegły rok nie był łaskawy. Jak zauważają władze portu, na tle portów z "dwudziestki", Port Gdańsk ze spadkiem na poziomie 7,9 proc., poradził sobie nieźle. Jak wygląda ten ranking dokładnie jeszcze nie wiadomo, trzeba poczekać na wszystkie dane za 2020. Wiadomo, że doszło do przetasowań i jesteśmy w gronie największych, ale nie ma jeszcze podziału kolejnych miejsc. Na podium raczej nic się nie zmieni. Pierwsza trójka to porty w Rotterdamie, w Antwerpii, w Hamburgu.

Główną grupą ładunków w Gdańsku jest drobnica, w skład w której wchodzi też drobnica skonteneryzowana. Stanowi ona prawie połowę przeładunków w Porcie Gdańsk, czyli 46 proc. Kolejnym znaczącym segmentem są paliwa płynne (29 proc.), węgiel (12 proc.), inne ładunki masowe (9 proc.). oraz zboże (3 proc.). Spadki dotknęły wielu grup towarowych, zwłaszcza drobnicy (-3,4 proc.) i paliw (-29 proc.). Duże tąpniecie odnotowano w branży automotive, czyli przeładunkach samochodów (- 45,6 proc.). Praktycznie nie odbywał się ruch cruiserów, czyli statków wycieczkowych. W ubiegłym roku planowano 84 zawinięcia, a było tylko 6.


Zmieniła się też struktura statków przybywających do Portu Gdańsk. W 2019 roku było ich 3037, a w 2020 roku aż 3051. Jednak były to jednostki mniejsze, dlatego GT (pojemność brutto statku) w 2019 roku wyniosła aż 20 902, a w roku ubiegłym przy większej ilości jednostek, tylko 19 737 GT. Jak tłumaczą władze portu, przewoźnicy szybko reagowali i czasem zmuszeni byli rezygnować z dużych jednostek. Na tym zyskał Port Wewnętrzny, w którym był większy ruch.

Cztery oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni



Pomimo spadków udało się utrzymać dobre wyniki finansowe. Wolumen przeładunków na poziomie 48 mln ton przełożył się na przychody w wysokości 254,8 mln zł i na zysk na poziomie 65 mln zł.

Na spotkaniu dotyczącym wyników, władze portu ogłosiły też, że szukają inwestora dla spółki Port Gdański Eksploatacja. Jest to firma operatorska, która od lat czeka na decyzje ws. rozwoju i przyszłości. ZMPG zdecydował się na sprzedaż pełnego pakietu akcji. PGE świadczy usługi w zakresie przeładunków i składowania towarów w obrocie międzynarodowym. Prowadzi działalność na wyjątkowo atrakcyjnym terenie, o znacznym potencjale inwestycyjnym.



"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



- Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do przeprowadzenia tego procesu. Włożyliśmy dużo pracy w precyzyjne przygotowanie postępowania, które ma wyłonić przyszłego inwestora. Mamy pozytywną opinię Rady Nadzorczej, co do rozpoczęcia tego procesu. Znalezienie inwestora dla tych terenów umożliwi jeszcze bardziej dynamiczny rozwój Portu Wewnętrznego, który pomimo pandemii zakończył 2020 rok z ponad 15-procentowym wzrostem - dodał prezes Łukasz Greinke.

Miejsca

Opinie (50) 2 zablokowane

  • (3)

    Wniosek:
    Jest spadek 7,9% ale jest dobrze. Jak się ma ten spadek do finansowania inwestycji, które są w toku? To jest kluczowy wskaźnik.

    • 15 8

    • (1)

      O czym oni mówią? Wynik nie dość, że na minusie to zdyskontowany o realną stopę inflacji jest po prostu bardzo zły pomimo awansów w jakiś tam ich rankingach. Finansowy to przecież wie bo jest chłop z banku wiec niech sie wypowie. Któryś z rzędu "piarowy" tekst na zamówienie ZMPG.

      • 16 18

      • ;)))

        65 mln pln zysku netto ebitda czyli po amortyzacji przy przychodzie 250 mln to mało?!? Powodzenia

        • 11 4

    • Dobrze się ma

      Ma się tak że robią i płacą. Nie slyszalem aby mieli zaległosci finansowe

      • 1 0

  • A teraz.... (4)

    Jak otworzą port w Elblagu to dopiero bedzie się dzialo. Wszystko poplynie tam i tyle. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowa, baza kontenerowa i browar to główne atuty tego nowego portu.
    Juz teraz wiem, że okrety podwodne wybudujemy w EB tak jak przed 1945rokiem.
    Dobra zmiana ma rozmach.

    • 34 19

    • Zdziwisz się komuszku. (1)

      • 8 4

      • Najlepsze że TY bardziej... towarzyszu

        pseudoprawicowy

        • 1 4

    • Słaby trolling (1)

      Nikt poważny nie mówi o tym, że Elbląg ma być w jakikolwiek sposób konkurencją dla Trójmiasta. Ma być przede wszystkim portem lokalnym, który nie jest uzależniony od rosyjskiego widzimisię. Tak jak Darłowo czy Kołobrzeg. I nie, żadnych kontenerów w Elblągu nie będzie.

      • 7 0

      • Yachty partyjniaków?

        • 0 3

  • Brawo Gdańsk (2)

    największy port morski w Polsce i z największymi perspektywami rozwoju

    • 27 11

    • A prom ze Szczecina wciąż nie zawija... (1)

      • 4 1

      • Bo to był prom propagandowy

        M/S Pinokio

        • 1 1

  • Nowa Wyzwolenia (1)

    A mieszkańcy Nowego Portu od 40 lat czekają na zakaz wjazdu tirów,lawet samochodowych,ciężkiego transportu portowego na ul. Wyzwolenia,centrum osiedla mieszkaniowego,odległego od Portu Gdańsk.A o Nowej Wyzwolenia nadal cicho.........sza.

    • 18 6

    • ul. Wyzwolenia jest odległa od Portu Gdańsk? Odejdź dalej, niż 300m od falowca, to się przekonasz, że jest dokładnie odwrotnie. I że jest to połączenie między dwoma częściami portu: Nb. Oliwskim i WOC z Wiślanym. Zaproponuj inną drogę z WOC na Wiślane.

      • 2 0

  • pytanie o ile spadną w Gdańsku przeładunki kiedy PiS skończy budowę via Carpaita (4)

    łączącą port w litewskiej Kłajpedzie z południem Europy

    • 25 13

    • Pis jeszcze niczego nie skończył, co by dobrze działało. Czego się tkną to niszczą, lub rozkradną

      • 17 8

    • Oni jeszcze nie ogarniają tego co robią . (2)

      • 8 4

      • (1)

        A kajtek już prsepisał orlen na swoją żonę czy na pinokja bo nie słychać co jarek mu kazał

        • 6 4

        • Elokwętny bezmajtek...

          • 3 0

  • Powiedzieliście sprawdzam odnośnie portu centralnego

    ktokolwiek odpowiedział?
    Wszyscy obok budują, w tym za państwową kasę. Kiedy PG zacznie budować?

    • 15 1

  • China boy (3)

    Cieszylbym sie bardziej gdyby export byl eiekszy od importu...

    • 5 3

    • W ubiegłym roku eksport Polski był większy od importu (1)

      Obroty towarowe handlu zagranicznego w okresie styczeń listopad ub. r. wyniosły w cenach bieżących 960,8 mld PLN w eksporcie oraz 909,8 mld PLN w imporcie. Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 51,0 mld PLN, w analogicznym okresie 2019 roku dodatnie saldo wyniosło zaledwie 5,6 mld PLN.

      • 3 1

      • czyli import z Chin, składanie w Polsce,

        marża i eksport na teren Unii.

        "Oto wielka tajemnica wiary..."

        • 3 2

    • Eksport Polski był w ubiegłym roku wyższy od importu o 12 mld Euro

      Eksport wyrażony w euro wyniósł w 2020 roku 237,5 mld EUR, a import 225,5 mld EUR. Dodatnie saldo wyniosło 12,0 mld EUR, w 2019 r. dodatnie saldo wyniosło zaledwie 1,2 mld EUR.

      • 3 0

  • Dziwne (5)

    Bardzo dziwne jest to chwalenie sie Portu Gdansk wzrostem/ spadek przeładunków jeśli nie maja oni na to żadnego realnego wplywu, Dct odpowiada za kontenery - od ich polityki zależy jak to wyglada to w danym roku, port polnodcy - węgiel ; Naftoport - paliwa płynne...itd.

    • 25 4

    • Tak w skrócie: Zarząd Portu w imieniu skarbu państwa wydzierżawia operatorom place i nabrzeża i to jest jego przychód. Czyli administruje majątkiem panstwa.
      Po stronie kosztów jest utrzymanie infranstruktury i kilkuset ludzi na etatach, ktorzy to obrabiają

      • 1 0

    • A jednak (3)

      A jednak gdyby nie inwestycje portu to sam betonowy plac bez toru wodnego, nabrzeza, drogi dojazdowej i kolei nie umozliwi przeladunku

      • 2 1

      • Ale czy ma wpływ na ilośc przeładunku ? Tak Port Gdański inwestuje i chwała mu za to.

        • 1 0

      • "Te inwestycje" (1)

        Właśnie - goły betonowy plac bez możliwości postawienia jakiegokolwiek dźwigu - wiesz co to jest? To jest inwestycja ZMPG z nabrzeże Przemysłowe. I to nawet nie betonowy, tylko wyłożony w części jakimś brukiem, jak na Starówce. Żenua...

        • 0 1

        • Pewnie, zobacz kto robi przeładunki w główniej mierze procentowo i ile Port zainwestował w te firmy by podnieść im ilośc przeładunków.

          • 1 0

  • Bardzo ładne zdjęcie statku armatora cosco (1)

    kontenery ładuje ?

    • 6 3

    • jak widać na zdjęciu złom do produkcji kontenerów

      • 7 0

  • To pewnie zaraz ktoś z rządzących będzie chciał się podłączyć pod ten sukces :) (2)

    • 12 9

    • A kto odpowiada za sukces danej spółki ? (1)

      Chyba zarządzający nią ?

      • 2 2

      • No nie wiem... bo to ponoć wina Tuska

        Zysk netto Orlenu w całym 2020 r. wyniósł 3 mld 383 mln zł przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 86 mld 178 mln zł - poinformowała spółka. To oznacza spadki względem 2019 r. o ponad 20 proc.

        • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane