Port Gdańsk. Ponad 20 proc. wzrostu i czwarte miejsce na Bałtyku

Najnowszy artukuł na ten temat 100-metrowy wiadukt na drodze do portu
W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r.
W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. fot. materiały prasowe

Było 40,6 mln przeładowanych towarów, jest już 49 mln ton. Tylko w skali roku wzrost wyniósł 20,7 proc. Dzięki takim wynikom w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył rok 2017 z historycznym rekordem: przeładowano 40,6 mln ton towarów - wcześniej żaden polski port tej bariery nie przekroczył. W roku 2018 Gdańsk pobił własny rekord: przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło ponad 49 mln ton. Wzrost o 20,7 procent to najwyższa dynamika na polskim wybrzeżu.

- W ciągu ubiegłego roku nasi kontrahenci przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. Zrobili to nie tylko korzystając ze starej infrastruktury, ale także w czasie toczących się prac budowlanych na terenie całego Portu. To ogrom skomplikowanej pracy, dlatego gratulacje należą się przede wszystkim naszym operatorom - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ostateczny wynik przeładunków w Porcie Gdańsk jest o prawie 17 procent wyższy, niż planowano.
 
Szczególnie wysoki wzrost Port zanotował w węglu. Przeładowano go 7,2 mln ton, czyli o 41 procent więcej niż w ubiegłym roku. Wynik ładunków drobnicowych wzrósł o ponad 18 procent - 21,5 mln ton.

- Samych kontenerów w Porcie Gdańsk przeładowano prawie 20 mln ton, co daje 21-procentowy wzrost roczny. W ubiegłym roku przeładowaliśmy około 87 tysięcy nowych aut handlowych, a to o 13 procent więcej niż w 2017 roku. Rosną nie tylko przeładunki, ale także liczba statków handlowych, które wchodzą do Portu.  W 2018 roku mieliśmy o 357 zawinięć więcej niż rok wcześniej - tłumaczy Adam Kłos, dyrektor handlowy w ZMPG. 
Kolejny wzrost przeładunków Port Gdańsk notuje w paliwach. W ciągu ostatniego roku przeładowano ich 18 proc. więcej - 15,5 mln ton. Grupa inne masowe (m.in. kruszywa) zamknęła rok z wynikiem 3,9 mln ton, czyli o prawie 14 proc. lepszym niż w 2017.

Tak wysoka dynamika i ilość przeładowanych towarów sprawiły, że w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.

Największe porty na Bałtyku, pierwsza piątka:

  1. Ust Luga 98,7 mln ton
  2. St. Petersburg 59,3 mln ton
  3. Primorsk 53,5 mln ton
  4. Gdańsk 49 mln ton
  5. Kłajpeda 46,6 mln ton

- Naszym celem na 2019 rok jest awans na 3. pozycję. Obecnie zajmuje ją rosyjski Primorsk, w którym przeładowano ponad 53 mln ton przy 7-procentowym spadku dynamiki. Jestem przekonany, że przy takim nakładzie pracy Port Gdańsk w przyszłym roku będzie na podium - mówi Łukasz Greinke. 

Opinie (103) 3 zablokowane

  • Brawo Gdańsk (2)

    U nas w Gdyni tylko plany i wizualizacje

    • 94 16

    • Gdynia to margines.

      • 11 17

    • Port w Gdańsku ma korzystniejsze położenie i lepsze tereny inwestycyjne.

      Port w Gdyni nigdy nie będzie rozwijał się tak dynamicznie jak w Gdańsku, takie po prostu są uwarunkowania naturalne.

      • 6 7

  • cały świat (7)

    cały świat się z Gdyni śmieje no bo rządzą tu szczurzeje

    • 53 56

    • (1)

      Mieliście szansę to zmienić. Także tego...

      • 12 0

      • tylko nie zmieniajcie

        tak jak w gdansku zmienili , nie tak radykalnie , w gdansku wrecz wladze oderwali od stolka sila

        • 0 0

    • (4)

      Już zaczynacie ?

      • 9 2

      • tak, jako obywatele mamy prawo do opinii i oceny. (3)

        • 5 7

        • no to zostało ocenione (1)

          w wyborach, jakoś nie widać zmiany więc większość Obywateli ma inne zdanie. Tobie pozostaje plucie w internetach

          • 7 4

          • 70 % społeczeństwa to analfabeci

            Z gdynskimi wyborami ładnie się pokrywa

            • 7 2

        • Zgoda tylko nie wzorem państwowej "szczujni" w myśl zasady " ja tylko zadaję pytanie " i sam odpowiadasz . Z tym "obywatelem " to nie przesadzaj bo jeszcze ktoś uwierzy .

          • 0 0

  • Teraz czas na infrastrukturę drogową. (8)

    Obwodnica metropolitarna czeka przez blokujących a teraz przez rząd PiS.
    Trasa S6 w powijakach i tylko 40km

    Jak tu rozwozić towar? Nie wszędzie da się pociągami.

    • 63 34

    • sam jesteś zablokowany. tzw trase kaszubska to donald obiecał już na euro 2012, wiekszość z planu nie powstała:) (2)

      Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje program budowy dróg i autostrad na lata 2008-2012, przyjęty przez Radę Ministrów.
      Program opracowano m. in. z myślą o planowanych na 2012 r. rozgrywkach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Do tego czasu w całości powstać mają dwie autostrady: Al z Gdańska do polsko-czeskiego przejścia granicznego w Gorzyczkach oraz A4 spod polsko-niemieckiej granicy w Jędrzychowicach do polsko-ukraińskiej w Korczowej wraz z łącznikiem A18 z Olszyny.

      W przygotowaniu jest również budowa dwóch odcinków autostrady A2: Świecko-Nowy Tomyśl oraz Stryków-Warszawa, które wraz z istniejącym już odcinkiem połączą stolicę z granicą polsko-niemiecką. Budowę ostatniego etapu tej autostrady z Warszawy do granicy z Białorusią — decyzją Rady Ministrów — przesunięto na okres po roku 2012.

      Plan przewiduje też budowę dróg ekspresowych, umożliwiających komunikację między miastami, w których odbywać będą się mecze. Na liście priorytetów znajdują się m. in. trasy S-7 z Gdańska do Warszawy, a dalej do Krakowa oraz S-8 między Wrocławiem, Łodzią, Warszawą i Białymstokiem. Dojazd z Gdańska do Poznania ułatwić ma planowana trasa S-5, która na północy rozpoczynać będzie się łącznikiem z autostradą Al, dalej pobiegnie przez Bydgoszcz do stolicy Wielkopolski. Poprzednia Rada Ministrów założyła ponadto, że do 2012 r. powstać powinien też odcinek S5 z Poznania do Wrocławia.

      • 19 12

      • (1)

        Jakbyś nie zauważył, przedmówcy chodziło o lokalne drogi w woj. Pomorskim. Ty za to zrobiłeś akcje kopiuj-wklej z jakiegoś artykułu prasowego o planach na całą Polskę czyli pójście na łatwiznę. Jak się kopiuje tekst to przynajmniej wypada podać adres żródłowy.
        A obwodnica metropolitalna była blokowana przez wójtów i starostwa gmin ościennych i to jest fakt.

        • 14 9

        • dlaczego zaczynając wątek kłamiesz, że rząd coś blokuje? po co ta mowa nienawiści?

          • 11 11

    • kompletna blokada umysłowa u trolla (2)

      jak mu kazał Macho Picu , tak pisze. Się placi , się ma.

      • 11 4

      • Przecież to aktualny rząd zdjął z listy finansowania obw. metropolitarną, zaprzeczysz? (1)

        • 8 8

        • nie zdjął, bo nigdy tam nie była

          w odróżnieniu od OPAT i dróg do portu w Gdyni. Zdjętych z planu przez preniera Tuska.
          Metropolitalna nie ma błogosławieństwa Unii i nie mogła liczyć na dofinansowanie. Gdańsk tuż przed wyborami wcisnął ją na listę jako "różone zwierzątko" dla następców.

          • 11 3

    • Obwodnica metropolitalna niewiele wniesie w kontekście konkurencyjności portów w Trójmieście. (1)

      To raczej bajpas Trójmiasta dla tranzytu.

      • 4 0

      • ale odciąży obwodnice trójmiasta

        • 1 2

  • na temat

    No i Super!

    • 30 0

  • w Gdyni na nabrzeżach budują niskie zamkniete blokowisko dla warszawki (6)

    • 68 4

    • Budują na nabrzeżach kompletnie nieużytecznych dla współczesnej żeglugi handlowej. (5)

      Więc w czym problem?

      • 0 10

      • budowane są na nabrzeżach, które są idealne dla tak chwalonej żeglugi pasażerskiej (4)

        A poza tym mogą być przyczółkiem do budowy portu zewnętrznego.
        Ich zabudowa (i dalej Węglowa) pod mieszkaniówkę to proszenie się o kłopoty i konflikty z możnymi "lokatorami".
        Gdyby nie akcja portu i Skarbu Państwa, to całość nabrzeży portu zewnętrznego zostałaby odcięta,

        • 10 1

        • Nie są idealne dla żeglugi pasażerskiej. (3)

          Dużych wycieczkowców tam nie wprowadzisz, za mało miejsca na manewry większych jednostek. Dlatego też basen Wendy praktycznie wymarł dla żeglugi handlowej od ładnych paru lat. Port zewnętrzny ma wyjść z nabrzeża Szwedzkiego, przecinając jednocześnie kanał portowy schowany za falochronem - będzie to naturalna granicą portu handlowego. Przy takim układzie basen Wendy i Prezydenta będą już mogły stanowić miejsce atrakcyjne jedynie dla białej floty i mniejszych wycieczkowców. Tereny po Dalmorze nalezalo więc jak najbardziej przekazać miastu, niekoniecznie może natomiast trzeba było budować tam zamknięte osiedle.

          • 1 3

          • szklanka w połowie pełna czy pusta? (2)

            Masz w pełni rację ale to szczegóły.
            Jak za małe, można powiększyć...
            Bieżąca koncepcja portu zewnętrznego zakłada wąską "szypułę" komunikacyjną, która jest nieco kontrowersyjna. Można zasypać historyczne baseny i wyjść nieco szerzej.
            Można... Ale trzeba chcieć. Jednak wszystko wskazuje na to, że się nie chce...

            • 3 0

            • To fakt, można by to zrobić z większym rozmachem. (1)

              Pytanie jednak, czy w Trójmieście jest zapotrzebowanie na dwa duże porty zewnętrzne? Tu kluczową kwestią jest na ile chłonne i niezagospodarowane jest jeszcze zaplecze lądowe naszych portów. To już kwestia dla speców od geopolityki i transportu. Obawiam się jednak, że duży port zewnętrzny w Gdańsku i mniejszy w Gdyni w zupełności wyczerpią zapotrzebowanie.

              • 2 1

              • niestety...

                Właśnie takie pytania i rozważania doprowadziły do odrzucenia australijskiej propozycji budowy "portu zewnętrznego" w Gdyni. Brak było determinacji i wiary oraz, przypuszczam, rzetelnej wiedzy... :\

                Nie do końca liczy się rozpoznany potencjał a skala przedsięwzięć raczej stymuluje rozwiązania komunikacyjne a nie dostarcza zaspokojenia potrzeb. To się nawzajem nakręca, tak jak strategia tic-tac firmy Intel. Patrząc chociażby na państwa skandynawskie, wiele mniejszych portów daje większą elastyczność i zmniejsza koszty. Centralizację i konkurencję wewnętrzną już znamy...
                Myślę, że te wewnętrzne, partykularne przepychanki pogodzi via Carpatia i Baltica, rozwój sieci kolejowej w tamtym regionie oraz problemy z dokończeniem A1 i brak wydajności sieci kolejowej na północy.
                Będzie to kolejna stracona szansa Gdyni oraz całego regionu ,efekt urzędniczego myslenia podpartego "drobnym", geszefciarskim otoczeniem.

                • 1 0

  • Ciekawe jak długo (5)

    I żeby była sprawiedliwa rywalizacja budujemy portowi w Kłajpedzie drogę ekspresową na Bałkany. A co.

    • 47 9

    • To akurat racja. (2)

      Via Baltica mając na uwadze perspektywę czasu, może nie być dla nas korzystna właśnie z uwagi na port w Kłajpedzie, gdzie szykują się również nowe inwestycje idące w miliony euro.

      • 18 4

      • Chodź mi o s19 - via carpatia.

        • 9 1

      • Analiza wpływu

        Przydałaby się rzetelna analiza wpływu budowy (lub nie) Via Baltica na rozwój Polski. Czy to że port w Gdańsku zyska lub straci, to jest istotny zysk lub strata dla Polski i tym samym czy korzyści z powstania Via Baltica są warte spowolnienia wzrostu portu?
        To nie pytania z tezą, tylko może już ktoś to badał i warto się tego dowiedzieć.

        Gdańsk oczywiście straci (nie zyska odpowiednio dużo, bo port i tak się chyba będzie rozwijał) i kooperanci portu także. Ale perspektywa lokalna to nie wszystko.

        • 6 2

    • a władze Gdyni "zapomniały" podtrzymać akces w tej inicjatywie korytarza Północ-Południe

      Bo drogami wokół portu miasto "nie jest zainteresowane".

      • 9 1

    • Ciekawe czyim pomysłem była ta Via Baltica...

      Sławka N. czy Czarka G.?
      A może obu, bo sporo przy niej mieszano.

      • 1 1

  • zwracam uwagę, że Polska jako 38 milionowy kraj jednak powinna mieć wyższą pozycję (9)

    wiem ze mamy jeszcze Gdynię i Szczecin, ale jednak...

    podejrzewam, że te słabe wyniki łączą się z postawieniem na udogodnienia dla Rosji i Niemiec (budowa autostrad wschód-zachód) i totalnemu olaniu transportu z portów polskich w głąb kraju

    przypominam że A1 powstała późno a PIS do tego ją blokował - gdyby nie słynne pospolite ruszenie, być może nie byłoby jej do dziś

    przypomnę, że gdy na południe już w PRL jeździło się 'gierkówką' - do Trójmiasta nawet dziś nie ma całej ekspresówki - o Szczecinie zapomnijcie

    wina polityków oczywiście, bo to oni decydują - ale także ludzi w Trójmieście, którzy (co widać na forum) wolą pomniejszać znaczenie swojego miasta i robić jakieś dzielnicowe wojenki, gdy tymczasem ci z innych miast promują swoje i mają efekty

    dla przypomnienia - lotnisko nie dociągnęło do 5mln, centusiowo ma już prawie 7 - a jeszcze parę lat temu mieli niewiele więcej od Gdańska

    • 47 11

    • Szczecin to mały port, ciężko przecisnąć się statkom przez zamulony zalew szczeciński. Do tego miasto w stagnacji od 20 lat. (4)

      • 11 1

      • (3)

        ja wiem, ale skoro są 3 porty, to już wspomniałem

        • 5 0

        • i porównujemy się z trzema rosyjskimi portami bałtyckimi...

          ;)

          • 9 0

        • Pamiętajcie też o Świnoujściu! (1)

          • 1 0

          • pamiętajcie też o Kołobrzegu i Ustce

            • 0 0

    • warto nazwać niektóre rzeczy po imieniu

      Kawałek plaży na stogach i interes małej dzielnicy nie może blokować interesu narodowego. Powtarzam kawałek plaży reszta miała jak była.

      • 3 9

    • Porty (1)

      Porty rosyjskie , tylko dzięki ropie są tak wysoko . To ich towar eksportowy , jak byśmy patrzyli na kontenery to jesteśmy pierwsi !!!

      • 2 1

      • mało wiesz

        Ust Luga to terminal drzewny, główny port eksportujący rosyjskie drewno do Europy

        • 1 0

    • No wehrmacht wam pomoże, jak tylko wróci z Bruxeli.

      • 0 0

  • Gdynia upada na naszych oczach:( (5)

    wciąż traci na znaczeniu, są jakieś remonty ale zero rozwoju.

    • 45 9

    • masz pojęcie o czym piszesz? (1)

      BCT też zanotował wzrost, ale to jest artykuł o porcie w Gdańsku. Skończ płakać weź się do roboty.

      • 8 11

      • Przecież on cały czas jest w robocie a z Szadółek perspektywy są kiepskie i musi się chłop odstresować bo i atmosfera nie ciekawa .

        • 4 7

    • Akurat nabrzeża w porcie gdyńskim są w większości po gruntownych modernizacjach. (1)

      I przeładunki też rosną, choć z mniejszą dynamiką niż w Gdańsku.

      • 3 1

      • Ale udział w rynku spada

        • 2 0

    • i świetna polityka

      OTPG...…...

      • 1 0

  • Zarząd oczywiście po linii partyjnej i takie dobre wyniki :)

    • 16 6

  • (3)

    Jak prezes nie jest z nadania pis to natychmiast zmienić.Trzeba wszystko popsuć.

    • 21 13

    • (2)

      Z nadania jest.

      • 7 0

      • I w dodatku sobie radzi! (1)

        • 4 4

        • to trzeba zmienić go na innego Misiewicza

          a ten jeśli sobie radzi to może dać go do stadniny koni w Janowie, bo tam zarżnęli polską złotą kurę i perłę arabów

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane