• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk. Ponad 20 proc. wzrostu i czwarte miejsce na Bałtyku

VIK
23 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r.

Było 40,6 mln przeładowanych towarów, jest już 49 mln ton. Tylko w skali roku wzrost wyniósł 20,7 proc. Dzięki takim wynikom w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył rok 2017 z historycznym rekordem: przeładowano 40,6 mln ton towarów - wcześniej żaden polski port tej bariery nie przekroczył. W roku 2018 Gdańsk pobił własny rekord: przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło ponad 49 mln ton. Wzrost o 20,7 procent to najwyższa dynamika na polskim wybrzeżu.

- W ciągu ubiegłego roku nasi kontrahenci przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. Zrobili to nie tylko korzystając ze starej infrastruktury, ale także w czasie toczących się prac budowlanych na terenie całego Portu. To ogrom skomplikowanej pracy, dlatego gratulacje należą się przede wszystkim naszym operatorom - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ostateczny wynik przeładunków w Porcie Gdańsk jest o prawie 17 procent wyższy, niż planowano.  
Szczególnie wysoki wzrost Port zanotował w węglu. Przeładowano go 7,2 mln ton, czyli o 41 procent więcej niż w ubiegłym roku. Wynik ładunków drobnicowych wzrósł o ponad 18 procent - 21,5 mln ton.

- Samych kontenerów w Porcie Gdańsk przeładowano prawie 20 mln ton, co daje 21-procentowy wzrost roczny. W ubiegłym roku przeładowaliśmy około 87 tysięcy nowych aut handlowych, a to o 13 procent więcej niż w 2017 roku. Rosną nie tylko przeładunki, ale także liczba statków handlowych, które wchodzą do Portu.  W 2018 roku mieliśmy o 357 zawinięć więcej niż rok wcześniej - tłumaczy Adam Kłos, dyrektor handlowy w ZMPG. 
Kolejny wzrost przeładunków Port Gdańsk notuje w paliwach. W ciągu ostatniego roku przeładowano ich 18 proc. więcej - 15,5 mln ton. Grupa inne masowe (m.in. kruszywa) zamknęła rok z wynikiem 3,9 mln ton, czyli o prawie 14 proc. lepszym niż w 2017.

Tak wysoka dynamika i ilość przeładowanych towarów sprawiły, że w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.

Największe porty na Bałtyku, pierwsza piątka:

  1. Ust Luga 98,7 mln ton
  2. St. Petersburg 59,3 mln ton
  3. Primorsk 53,5 mln ton
  4. Gdańsk 49 mln ton
  5. Kłajpeda 46,6 mln ton

- Naszym celem na 2019 rok jest awans na 3. pozycję. Obecnie zajmuje ją rosyjski Primorsk, w którym przeładowano ponad 53 mln ton przy 7-procentowym spadku dynamiki. Jestem przekonany, że przy takim nakładzie pracy Port Gdańsk w przyszłym roku będzie na podium - mówi Łukasz Greinke. 
VIK

Miejsca

Opinie (103) 3 zablokowane

  • zwracam uwagę, że Polska jako 38 milionowy kraj jednak powinna mieć wyższą pozycję (9)

    wiem ze mamy jeszcze Gdynię i Szczecin, ale jednak...

    podejrzewam, że te słabe wyniki łączą się z postawieniem na udogodnienia dla Rosji i Niemiec (budowa autostrad wschód-zachód) i totalnemu olaniu transportu z portów polskich w głąb kraju

    przypominam że A1 powstała późno a PIS do tego ją blokował - gdyby nie słynne pospolite ruszenie, być może nie byłoby jej do dziś

    przypomnę, że gdy na południe już w PRL jeździło się 'gierkówką' - do Trójmiasta nawet dziś nie ma całej ekspresówki - o Szczecinie zapomnijcie

    wina polityków oczywiście, bo to oni decydują - ale także ludzi w Trójmieście, którzy (co widać na forum) wolą pomniejszać znaczenie swojego miasta i robić jakieś dzielnicowe wojenki, gdy tymczasem ci z innych miast promują swoje i mają efekty

    dla przypomnienia - lotnisko nie dociągnęło do 5mln, centusiowo ma już prawie 7 - a jeszcze parę lat temu mieli niewiele więcej od Gdańska

    • 47 11

    • No wehrmacht wam pomoże, jak tylko wróci z Bruxeli.

      • 0 0

    • Porty (1)

      Porty rosyjskie , tylko dzięki ropie są tak wysoko . To ich towar eksportowy , jak byśmy patrzyli na kontenery to jesteśmy pierwsi !!!

      • 2 1

      • mało wiesz

        Ust Luga to terminal drzewny, główny port eksportujący rosyjskie drewno do Europy

        • 1 0

    • Szczecin to mały port, ciężko przecisnąć się statkom przez zamulony zalew szczeciński. Do tego miasto w stagnacji od 20 lat. (4)

      • 11 1

      • (3)

        ja wiem, ale skoro są 3 porty, to już wspomniałem

        • 5 0

        • Pamiętajcie też o Świnoujściu! (1)

          • 1 0

          • pamiętajcie też o Kołobrzegu i Ustce

            • 0 0

        • i porównujemy się z trzema rosyjskimi portami bałtyckimi...

          ;)

          • 9 0

    • warto nazwać niektóre rzeczy po imieniu

      Kawałek plaży na stogach i interes małej dzielnicy nie może blokować interesu narodowego. Powtarzam kawałek plaży reszta miała jak była.

      • 3 9

  • (3)

    Jak prezes nie jest z nadania pis to natychmiast zmienić.Trzeba wszystko popsuć.

    • 21 13

    • (2)

      Z nadania jest.

      • 7 0

      • I w dodatku sobie radzi! (1)

        • 4 4

        • to trzeba zmienić go na innego Misiewicza

          a ten jeśli sobie radzi to może dać go do stadniny koni w Janowie, bo tam zarżnęli polską złotą kurę i perłę arabów

          • 0 0

  • Przekop mierzei (2)

    To nastepny port z potencjalem I rozwoj Elblaga. Perspektywa na zgarniecie calej puli. Musi byc CPK I zwiazana z nim ifrastruktura. Oczywiscie plus via Karpaia. Polska ma idealne polozenie

    • 3 5

    • o Matko

      następny do wariatkowa

      • 0 0

    • via Carpatia i Baltica

      Dają preferencje dla portów Bałtyku wschodniego.
      Co przy ciągłych problemach z "ostatnią milą" w Gdańsku i Gdyni oraz problemów z dokończeniem A1, stawia pod znakiem zapytania przemyślność i zdolność przewidywania "gospodarza".
      Może dlatego DCT jest na sprzedaż?

      • 0 0

  • gratulacje!!!

    Polacy, stać Was na jeszcze więcej!

    Jesteście silnym i pracowitym narodem z wartościami!!!

    Precz z kompleksami moi kochani!!!

    • 1 0

  • Gratuluje Portowi Gdańsk

    Gratuluje Portowi Gdańsk. Port Gdynia na którym miejscu? Nic dziwnego. W Gdańsku są menadżerowie w Gdyni viceprezes NOWAKowy Piotruś, zamiast spinać finanse portu to kasy firmy buja się po świecie z podwładną dr. Drugi viceprezesik zamiast ogarniać inwestycje i rozwój portu, poprawia przecinki w umowach. I jak ma być dobrze!!! Czas na zmiany

    • 3 0

  • cały świat (7)

    cały świat się z Gdyni śmieje no bo rządzą tu szczurzeje

    • 53 56

    • (1)

      Mieliście szansę to zmienić. Także tego...

      • 12 0

      • tylko nie zmieniajcie

        tak jak w gdansku zmienili , nie tak radykalnie , w gdansku wrecz wladze oderwali od stolka sila

        • 0 0

    • (4)

      Już zaczynacie ?

      • 9 2

      • tak, jako obywatele mamy prawo do opinii i oceny. (3)

        • 5 7

        • Zgoda tylko nie wzorem państwowej "szczujni" w myśl zasady " ja tylko zadaję pytanie " i sam odpowiadasz . Z tym "obywatelem " to nie przesadzaj bo jeszcze ktoś uwierzy .

          • 0 0

        • no to zostało ocenione (1)

          w wyborach, jakoś nie widać zmiany więc większość Obywateli ma inne zdanie. Tobie pozostaje plucie w internetach

          • 7 4

          • 70 % społeczeństwa to analfabeci

            Z gdynskimi wyborami ładnie się pokrywa

            • 7 2

  • Gdańsk ściga sie z trzema portami rosyjskimi (6)

    Które spokojnie pracują przeważnie na potrzeby swojego rynku wewnetrznego.
    A i tak pozostaje na poziomie 10% Hamburga.

    Jednak Gdańsk woli pokazywać sie na tle bezsensownej konkurencji wewnętrznej.

    • 10 3

    • Gdansk/ Hamburg (4)

      W kontenerach nie 10% a ponad 20% ; Gdansk prawie 2 mln Teu a Hamburg bedzie mial okolo 9 milionow ,
      10 lat temu bylo niemal zero i byliśmy tylko hinterlandem jak to mówią Niemcy.
      Gdansk Hamburgiem raczej nigdy nie będzie nie ten potencjał gospodarki .
      Ale idziemy do przodu.

      • 4 1

      • Tylko w Hamburgu pracuje na wyniki przynajmniej 5 terminali kontenerowych a w Gdańsku jeden.

        • 0 0

      • w porzo... (2)

        nikt nie neguje postępu.
        Tyle że nie jest on naszą zasługą a pieniędzy i pomysłów australijskiego emeryta.
        Hamburg jest "tylko" jednym z niemieckich portów, za to wyniki Gdańska bledną, gdy zestawienie zostanie zrobione na krajowym poziomie.

        • 6 1

        • Gro towarów dla Polski ląduje w Hamburgu (1)

          A winne tu autostrady a2 i a4,oraz slabo rozwinieta a1. Gdyby zadbano o a1 i s7 oraz to byśmy byli i 2. A oni chcą robić autostrady wschodnią co moze ograniczyć ruch w Gdańsku

          • 4 1

          • oraz, co jest mocno podkreślane, ogolny poziom obsługi kontrahentów

            w powiązaniu ze stawkami.
            A jeśli chodzi o zaplecze i transport do/z głębi kraju/kontynentu, to jeszcze lata świetlne nas dzielą...

            • 0 1

    • wszystko fajnie ale liczenie procentów chyba nie jest Twoją najmocniejszą stroną. Hamburg w 2017 przeładował 136 mln ton, niech będzie że w 2018 było lepiej i przeładował 150 mln. Jak to się ma do 10%? Wychodzi ok. 1/3 przeładunków Hamburga

      • 3 0

  • w Gdyni na nabrzeżach budują niskie zamkniete blokowisko dla warszawki (6)

    • 68 4

    • Budują na nabrzeżach kompletnie nieużytecznych dla współczesnej żeglugi handlowej. (5)

      Więc w czym problem?

      • 0 10

      • budowane są na nabrzeżach, które są idealne dla tak chwalonej żeglugi pasażerskiej (4)

        A poza tym mogą być przyczółkiem do budowy portu zewnętrznego.
        Ich zabudowa (i dalej Węglowa) pod mieszkaniówkę to proszenie się o kłopoty i konflikty z możnymi "lokatorami".
        Gdyby nie akcja portu i Skarbu Państwa, to całość nabrzeży portu zewnętrznego zostałaby odcięta,

        • 10 1

        • Nie są idealne dla żeglugi pasażerskiej. (3)

          Dużych wycieczkowców tam nie wprowadzisz, za mało miejsca na manewry większych jednostek. Dlatego też basen Wendy praktycznie wymarł dla żeglugi handlowej od ładnych paru lat. Port zewnętrzny ma wyjść z nabrzeża Szwedzkiego, przecinając jednocześnie kanał portowy schowany za falochronem - będzie to naturalna granicą portu handlowego. Przy takim układzie basen Wendy i Prezydenta będą już mogły stanowić miejsce atrakcyjne jedynie dla białej floty i mniejszych wycieczkowców. Tereny po Dalmorze nalezalo więc jak najbardziej przekazać miastu, niekoniecznie może natomiast trzeba było budować tam zamknięte osiedle.

          • 1 3

          • szklanka w połowie pełna czy pusta? (2)

            Masz w pełni rację ale to szczegóły.
            Jak za małe, można powiększyć...
            Bieżąca koncepcja portu zewnętrznego zakłada wąską "szypułę" komunikacyjną, która jest nieco kontrowersyjna. Można zasypać historyczne baseny i wyjść nieco szerzej.
            Można... Ale trzeba chcieć. Jednak wszystko wskazuje na to, że się nie chce...

            • 3 0

            • To fakt, można by to zrobić z większym rozmachem. (1)

              Pytanie jednak, czy w Trójmieście jest zapotrzebowanie na dwa duże porty zewnętrzne? Tu kluczową kwestią jest na ile chłonne i niezagospodarowane jest jeszcze zaplecze lądowe naszych portów. To już kwestia dla speców od geopolityki i transportu. Obawiam się jednak, że duży port zewnętrzny w Gdańsku i mniejszy w Gdyni w zupełności wyczerpią zapotrzebowanie.

              • 2 1

              • niestety...

                Właśnie takie pytania i rozważania doprowadziły do odrzucenia australijskiej propozycji budowy "portu zewnętrznego" w Gdyni. Brak było determinacji i wiary oraz, przypuszczam, rzetelnej wiedzy... :\

                Nie do końca liczy się rozpoznany potencjał a skala przedsięwzięć raczej stymuluje rozwiązania komunikacyjne a nie dostarcza zaspokojenia potrzeb. To się nawzajem nakręca, tak jak strategia tic-tac firmy Intel. Patrząc chociażby na państwa skandynawskie, wiele mniejszych portów daje większą elastyczność i zmniejsza koszty. Centralizację i konkurencję wewnętrzną już znamy...
                Myślę, że te wewnętrzne, partykularne przepychanki pogodzi via Carpatia i Baltica, rozwój sieci kolejowej w tamtym regionie oraz problemy z dokończeniem A1 i brak wydajności sieci kolejowej na północy.
                Będzie to kolejna stracona szansa Gdyni oraz całego regionu ,efekt urzędniczego myslenia podpartego "drobnym", geszefciarskim otoczeniem.

                • 1 0

  • Gdynia upada na naszych oczach:( (5)

    wciąż traci na znaczeniu, są jakieś remonty ale zero rozwoju.

    • 45 9

    • i świetna polityka

      OTPG...…...

      • 1 0

    • Akurat nabrzeża w porcie gdyńskim są w większości po gruntownych modernizacjach. (1)

      I przeładunki też rosną, choć z mniejszą dynamiką niż w Gdańsku.

      • 3 1

      • Ale udział w rynku spada

        • 2 0

    • masz pojęcie o czym piszesz? (1)

      BCT też zanotował wzrost, ale to jest artykuł o porcie w Gdańsku. Skończ płakać weź się do roboty.

      • 8 11

      • Przecież on cały czas jest w robocie a z Szadółek perspektywy są kiepskie i musi się chłop odstresować bo i atmosfera nie ciekawa .

        • 4 7

  • Dopiero czwarte miejsce na Bałtyku? słabo... (2)

    bardzo słabo...

    • 6 9

    • No tak bo Polska musi być zawsze na najwyższym poziomie

      No tak bo Polska musi być zawsze na najwyższym poziomie, najlepiej chwalona, z medalami.
      Ale pochwalić inny kraj to...

      • 0 0

    • ot, powiedział co wiedział.

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności...

Najczęściej czytane