• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk. Ponad 20 proc. wzrostu i czwarte miejsce na Bałtyku

VIK
23 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r.

Było 40,6 mln przeładowanych towarów, jest już 49 mln ton. Tylko w skali roku wzrost wyniósł 20,7 proc. Dzięki takim wynikom w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył rok 2017 z historycznym rekordem: przeładowano 40,6 mln ton towarów - wcześniej żaden polski port tej bariery nie przekroczył. W roku 2018 Gdańsk pobił własny rekord: przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło ponad 49 mln ton. Wzrost o 20,7 procent to najwyższa dynamika na polskim wybrzeżu.

- W ciągu ubiegłego roku nasi kontrahenci przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. Zrobili to nie tylko korzystając ze starej infrastruktury, ale także w czasie toczących się prac budowlanych na terenie całego Portu. To ogrom skomplikowanej pracy, dlatego gratulacje należą się przede wszystkim naszym operatorom - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ostateczny wynik przeładunków w Porcie Gdańsk jest o prawie 17 procent wyższy, niż planowano.  
Szczególnie wysoki wzrost Port zanotował w węglu. Przeładowano go 7,2 mln ton, czyli o 41 procent więcej niż w ubiegłym roku. Wynik ładunków drobnicowych wzrósł o ponad 18 procent - 21,5 mln ton.

- Samych kontenerów w Porcie Gdańsk przeładowano prawie 20 mln ton, co daje 21-procentowy wzrost roczny. W ubiegłym roku przeładowaliśmy około 87 tysięcy nowych aut handlowych, a to o 13 procent więcej niż w 2017 roku. Rosną nie tylko przeładunki, ale także liczba statków handlowych, które wchodzą do Portu.  W 2018 roku mieliśmy o 357 zawinięć więcej niż rok wcześniej - tłumaczy Adam Kłos, dyrektor handlowy w ZMPG. 
Kolejny wzrost przeładunków Port Gdańsk notuje w paliwach. W ciągu ostatniego roku przeładowano ich 18 proc. więcej - 15,5 mln ton. Grupa inne masowe (m.in. kruszywa) zamknęła rok z wynikiem 3,9 mln ton, czyli o prawie 14 proc. lepszym niż w 2017.

Tak wysoka dynamika i ilość przeładowanych towarów sprawiły, że w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.

Największe porty na Bałtyku, pierwsza piątka:

  1. Ust Luga 98,7 mln ton
  2. St. Petersburg 59,3 mln ton
  3. Primorsk 53,5 mln ton
  4. Gdańsk 49 mln ton
  5. Kłajpeda 46,6 mln ton

- Naszym celem na 2019 rok jest awans na 3. pozycję. Obecnie zajmuje ją rosyjski Primorsk, w którym przeładowano ponad 53 mln ton przy 7-procentowym spadku dynamiki. Jestem przekonany, że przy takim nakładzie pracy Port Gdańsk w przyszłym roku będzie na podium - mówi Łukasz Greinke. 
VIK

Miejsca

Opinie (103) 3 zablokowane

  • (1)

    Teraz będzie trzynastka. Chyba że to tak samo działa jak w OT Port Gdynia. Miliony ton przeładowane a premii albo trzynastki zero. Pozdrowienia dla dokerów z Gdańska.

    • 9 5

    • co to jest trzynastka? coś z PRLu?

      rok ma 12 m-cy

      • 5 1

  • Elbląg

    Elbląg wam pokaże!!!. Strach się bać!

    • 20 4

  • Gratulacje, Gratulacje (1)

    Chciałbym pogratulować Zarządowi Portu za wyniki przeładunkowe. Widać, że ciężka codzienna praca przynosi efekty. Jak się chce to można załatwić odpowiednie kontrakty na obsługę towarów. Szacun dla Pana Prezesa Łukasza!

    • 12 19

    • Przecież to nie on sprowadził rekordową ilość rosyjskiego węgla

      • 3 0

  • Gdańsk ściga sie z trzema portami rosyjskimi (6)

    Które spokojnie pracują przeważnie na potrzeby swojego rynku wewnetrznego.
    A i tak pozostaje na poziomie 10% Hamburga.

    Jednak Gdańsk woli pokazywać sie na tle bezsensownej konkurencji wewnętrznej.

    • 10 3

    • wszystko fajnie ale liczenie procentów chyba nie jest Twoją najmocniejszą stroną. Hamburg w 2017 przeładował 136 mln ton, niech będzie że w 2018 było lepiej i przeładował 150 mln. Jak to się ma do 10%? Wychodzi ok. 1/3 przeładunków Hamburga

      • 3 0

    • Gdansk/ Hamburg (4)

      W kontenerach nie 10% a ponad 20% ; Gdansk prawie 2 mln Teu a Hamburg bedzie mial okolo 9 milionow ,
      10 lat temu bylo niemal zero i byliśmy tylko hinterlandem jak to mówią Niemcy.
      Gdansk Hamburgiem raczej nigdy nie będzie nie ten potencjał gospodarki .
      Ale idziemy do przodu.

      • 4 1

      • w porzo... (2)

        nikt nie neguje postępu.
        Tyle że nie jest on naszą zasługą a pieniędzy i pomysłów australijskiego emeryta.
        Hamburg jest "tylko" jednym z niemieckich portów, za to wyniki Gdańska bledną, gdy zestawienie zostanie zrobione na krajowym poziomie.

        • 6 1

        • Gro towarów dla Polski ląduje w Hamburgu (1)

          A winne tu autostrady a2 i a4,oraz slabo rozwinieta a1. Gdyby zadbano o a1 i s7 oraz to byśmy byli i 2. A oni chcą robić autostrady wschodnią co moze ograniczyć ruch w Gdańsku

          • 4 1

          • oraz, co jest mocno podkreślane, ogolny poziom obsługi kontrahentów

            w powiązaniu ze stawkami.
            A jeśli chodzi o zaplecze i transport do/z głębi kraju/kontynentu, to jeszcze lata świetlne nas dzielą...

            • 0 1

      • Tylko w Hamburgu pracuje na wyniki przynajmniej 5 terminali kontenerowych a w Gdańsku jeden.

        • 0 0

  • Tiak.......

    • 0 0

  • Via Baltica to krecia robota dla trójmiejskich portów.

    powinna powstać, co najwyżej, do Lublina od południa

    • 12 3

  • dzielnice portowe (3)

    dlaczego dzielnice portowe są tak zaniedbane?,
    w centrum Europy dzielnice portowe powinny być najbogatsze z perspektywy całości aglomeracji

    • 7 1

    • a która dzielnica jest portowa? (2)

      • 2 2

      • Nowy Port?

        • 4 2

      • Nowy Port

        • 2 2

  • Ciekawe czy Pinokio albo Adrian pochwalą się tym sukcesem w Davos?

    • 7 5

  • Dopiero czwarte miejsce na Bałtyku? słabo... (2)

    bardzo słabo...

    • 6 9

    • ot, powiedział co wiedział.

      • 3 5

    • No tak bo Polska musi być zawsze na najwyższym poziomie

      No tak bo Polska musi być zawsze na najwyższym poziomie, najlepiej chwalona, z medalami.
      Ale pochwalić inny kraj to...

      • 0 0

  • No faktycznie (3)

    Kłajpeda to przecież wioska...Czyli byliśmy na szarym końcu, tak pisać... a teraz lekko coś drgnęło. Rotterdam ma ponad 400 milionów ton przeładunku np... St. Petersburg 59,3 mln ton, jak na tak wielkie miasto to jest śmiech...

    • 12 3

    • Ust-Luga to w zasadzie Petersburg, wiec trzeba zsumowac 1 i 2 miejsce dla Petersburga. (1)

      A gdzie Sztokholm, Helsinki, Ryga, Tallin, Kopenhaga, Gdynia?

      • 5 0

      • Sa niżej

        • 4 0

    • Głupoty piszesz, tyle wiesz , co zjesz

      Rotterdam ma 400 milionów ale ponad 100 milionów to przeładunek ropy.
      Poza tym lokalizacja Rotterdamu jest dużym plusem, bo z niego jadą ładunki na całą Europę i wielkość miasta nie ma tutaj żadnego znaczenia.
      Z kolei Sankt Petersburg to najdalej wysunięty na wschód port na Bałtyku, w dodatku najbliżej z niego do Moskwy i to jedyny ruski port na Bałtyku (nie licząc Kaliningradu - który się nie liczy).

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane