• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk. Ponad 20 proc. wzrostu i czwarte miejsce na Bałtyku

VIK
23 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r.

Było 40,6 mln przeładowanych towarów, jest już 49 mln ton. Tylko w skali roku wzrost wyniósł 20,7 proc. Dzięki takim wynikom w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył rok 2017 z historycznym rekordem: przeładowano 40,6 mln ton towarów - wcześniej żaden polski port tej bariery nie przekroczył. W roku 2018 Gdańsk pobił własny rekord: przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło ponad 49 mln ton. Wzrost o 20,7 procent to najwyższa dynamika na polskim wybrzeżu.

- W ciągu ubiegłego roku nasi kontrahenci przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. Zrobili to nie tylko korzystając ze starej infrastruktury, ale także w czasie toczących się prac budowlanych na terenie całego Portu. To ogrom skomplikowanej pracy, dlatego gratulacje należą się przede wszystkim naszym operatorom - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ostateczny wynik przeładunków w Porcie Gdańsk jest o prawie 17 procent wyższy, niż planowano.  
Szczególnie wysoki wzrost Port zanotował w węglu. Przeładowano go 7,2 mln ton, czyli o 41 procent więcej niż w ubiegłym roku. Wynik ładunków drobnicowych wzrósł o ponad 18 procent - 21,5 mln ton.

- Samych kontenerów w Porcie Gdańsk przeładowano prawie 20 mln ton, co daje 21-procentowy wzrost roczny. W ubiegłym roku przeładowaliśmy około 87 tysięcy nowych aut handlowych, a to o 13 procent więcej niż w 2017 roku. Rosną nie tylko przeładunki, ale także liczba statków handlowych, które wchodzą do Portu.  W 2018 roku mieliśmy o 357 zawinięć więcej niż rok wcześniej - tłumaczy Adam Kłos, dyrektor handlowy w ZMPG. 
Kolejny wzrost przeładunków Port Gdańsk notuje w paliwach. W ciągu ostatniego roku przeładowano ich 18 proc. więcej - 15,5 mln ton. Grupa inne masowe (m.in. kruszywa) zamknęła rok z wynikiem 3,9 mln ton, czyli o prawie 14 proc. lepszym niż w 2017.

Tak wysoka dynamika i ilość przeładowanych towarów sprawiły, że w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.

Największe porty na Bałtyku, pierwsza piątka:

  1. Ust Luga 98,7 mln ton
  2. St. Petersburg 59,3 mln ton
  3. Primorsk 53,5 mln ton
  4. Gdańsk 49 mln ton
  5. Kłajpeda 46,6 mln ton

- Naszym celem na 2019 rok jest awans na 3. pozycję. Obecnie zajmuje ją rosyjski Primorsk, w którym przeładowano ponad 53 mln ton przy 7-procentowym spadku dynamiki. Jestem przekonany, że przy takim nakładzie pracy Port Gdańsk w przyszłym roku będzie na podium - mówi Łukasz Greinke. 
VIK

Miejsca

Opinie (103) 3 zablokowane

  • Primorsk przed Gdńskiem. Port państwa objętego sankcjami gospodarczymi, zaopatrujący obwod Kalingradzki zamieszany przez 2 (3)

    4 miejsce to wstyd!

    • 7 3

    • to nie ten Primorsk (2)

      źle wygooglałeś. Primorsk obwód Leningradzki w zatoce Fińskiej

      • 4 0

      • A to przepraszam. (1)

        W takim razie Rosjanie trzepią 100 mln ton na bałtyku w sumie

        • 2 0

        • Ust Ługa to też rosja. Razem 210 mln ton/rocznie

          Tengo wyniku polska jeszcze długo nie pokona

          • 6 0

  • To Rotterdam już nie największy!... (2)

    • 1 7

    • lol (1)

      Porty bałtyckie są na liście tylko

      • 4 0

      • Przecież...

        ... Roterdam jest tak wielki że sięga od Morza Śródziemnego przez Północne i Bałtyk aż po Morze Białe.

        • 2 1

  • połączyć Gdansk I Gdynie (2)

    w jeden zespół portowy jak Szczecin/Swinujscie i będzie 3 miejsce..

    • 8 2

    • dobry gospodarz wykorzystałby te niezdrowe zapędy i skanalizował energię biurokracji

      tylko, że nie mamy dobrgo gospodarza

      • 7 3

    • Połączyć z Gdynią to spadnie na 20ste

      • 1 4

  • Trudno było dopisać, że razem z Gdynią maja niezagrożoną 2 pozycję (72,5 mln ton) ?
    Te 2 porty juz dawno powinny przynajmniej być w jakimś konsorcjum czy spółce, niezależnie od tego który byłby przewodnim. Byle tylko myślenie o rozwoju było wspólne. No tak, ale ten spadek liczby kadry menedżerskiej......

    • 16 2

  • Powiązanie wyników z wynagrodzeniem

    Bardzo cieszy wynik przeładunków ale jest pytanko: Jak przełózył się tak dobry wynik na godniejsze wynagrodzenia pracowników Portu? Warto by zapytać czy tylko Zarząd partycypował w nagrodach rocznych czy czła załóga też dostała lub dostanie w zarobkach za 2019 rok. Przecież od przygotowania nabrzeży, logistyki, sprawności sprzętu ale najwięcej od zgranej załogi zależy wynik końcowy i marka. Zadowoleni Kontrdachenci to jest to o co trzeba zabiegać punktualnością każdego dnia dali ale i dadzą zarobić naszej gospodarce.

    • 5 2

  • Dobra passa portu w Gdańsku niedługo się skończy.....

    Na jego miejsce wskoczy port w Elblągu :)

    • 8 8

  • Statystyka

    Jest kłamstwo, większe kłamstwo i statystyka. Jak porównać tonę węgla z toną elektroniki? Albo tonę ropy z toną samochodów? Nie da się. Chciałbym przypomnieć, że Zarząd Portu nie jest operatorem przeładunkowym. Zarząd ma za zadanie utrzymać wszystko w takim stanie aby opertorzy mogli działać w przyjaznym środowisku. I to robi Zarzad Portu Gdansk. Oczywiście jeśli zarzad jest niekompetentny to port będzie w stagnacji. Ilość ton przeładowanych zależy w bardzo małym stopniu od Zarządu. Wpływ na to ma głównie stan gospodarki. Jeśli gospodarka ledwo zipie to nikt nie wozi towarów, operatorzy nie maja nic do roboty a zarzad może się dwoić i troić i nic nie wskóra. zarzad musi planować długofalowo - jeśli ma wolne tereny pod nowe terminale to musi określić kierunek rozwoju na najbliższe 30-40 lat. Dobrym przykładem jest DCT. Przez pierwsze lata terminal stał pusty dzisiaj jest już tak obłożony, ze nastał czas na jego sprzedaż. Pozdrawiam wszystkich

    • 4 1

  • Na którym miejscu jest Gdynia?

    Łapie się do pierwszej dziesiątki?

    • 1 3

  • nabrzeże na Basenie Górniczym

    Pieprznie to wszystko jak nabrzeże na Basenie Górniczym - czemu tym się nie chwalicie. Port Gdański Eksploatacja na dnie tylko to jest wasze reszta od was nie zależy i dlatego ma się dobrze.mistrzowie p.r.żal tylko załogi bo to są fachowcy nie to co wy.

    • 10 0

  • Przekop mierzei (2)

    To nastepny port z potencjalem I rozwoj Elblaga. Perspektywa na zgarniecie calej puli. Musi byc CPK I zwiazana z nim ifrastruktura. Oczywiscie plus via Karpaia. Polska ma idealne polozenie

    • 3 5

    • via Carpatia i Baltica

      Dają preferencje dla portów Bałtyku wschodniego.
      Co przy ciągłych problemach z "ostatnią milą" w Gdańsku i Gdyni oraz problemów z dokończeniem A1, stawia pod znakiem zapytania przemyślność i zdolność przewidywania "gospodarza".
      Może dlatego DCT jest na sprzedaż?

      • 0 0

    • o Matko

      następny do wariatkowa

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane