• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk i Port Gdynia. Duży wzrost przeładunków

VIK
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
W obu trójmiejskich portach wzrosty przeładunków dotyczyły paliw. Na zdjęciu Naftoport w Gdańsku. W obu trójmiejskich portach wzrosty przeładunków dotyczyły paliw. Na zdjęciu Naftoport w Gdańsku.

W Porcie Gdańsk przeładowano w ub. roku 53,2 mln ton ładunków, w Porcie Szczecin-Świnoujście 33,2 mln ton, a w Porcie Gdynia 26,7 mln ton. W sumie trzy największe polskie porty morskie odnotowały wzrost o 9 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W 2020 r. było to 103,8 mln ton, a w 2021 - 113 mln ton.



Wczoraj (poniedziałek, 17 stycznia) w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie władze portów morskich podsumowały wyniki za 2021 r. Po raz pierwszy odbyło się to na wspólnej konferencji. Do tej pory to poszczególne porty były gospodarzami takich podsumowań, tym razem inicjatywę przejęło Ministerstwo Infrastruktury, a gości przywitali ministrowie Marek Gróbarczyk oraz Grzegorz Witkowski.

Gospodarka morska w Trójmieście



Minister Gróbarczyk ogłosił, że trzy największe polskie porty morskie na Bałtyku przeładowały w 2021 r. łącznie 113 mln ton towarów, co jest wynikiem rekordowym i stanowi 9-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Oznacza to znaczny wzrost w stosunku do wyników z poprzednich lat - w 2020 r. było to 103,8 mln ton, zaś w rekordowym 2019 - 108,4.

Czytaj też:

Dwie oferty na dzierżawę Deepwater w Porcie Gdańsk



W Gdańsku w 2021 r. wzrosły przeładunki praktycznie we wszystkich grupach. Przeładowano o 37,9 proc. więcej paliw płynnych (łącznie 18 854,6 tys. ton), 10,1 proc. więcej kontenerów (łącznie 2 117 829 TEU), aż o 795,6 proc. więcej drewna (łącznie 106,9 tys. ton), o 5,5 proc. więcej drobnicy (łącznie 23 318,5 tys. ton) oraz o 7,6 proc. więcej zboża (łącznie 1 612,8 tys. ton).

  • Wyniki Portu Gdańsk.
  • Wyniki Portu Gdańsk
  • Wyniki Portu Gdynia.
  • Wyniki Portu Gdynia.


- Port Gdańsk jest w dalszym ciągu trzecim portem na Bałtyku po rosyjskich Ust Ługa i St. Petersburg, przy czym ten drugi jest już w zasięgu Gdańska. Interesuje nas miejsce w pierwszej dziesiątce w Europie. W tej chwili jesteśmy na miejscu 18. - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Ogólna liczba przeładunków w Porcie Gdynia w 2021 r. wzrosła o 8,2 proc., do 26 693 tys. ton. Przeładunki kontenerów wyniosły 985 919 TEU, co stanowi wzrost o 8,9 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Największe wzrosty Port odnotował w kategorii ładunków drobnicowych - wzrost o 14,9 proc. do 16 207 tys. ton - oraz ropy i przetworów naftowych - aż o 42 proc. więcej, łącznie 2 516 tys. ton. Do Gdyni w 2021 r. zawinęło 4240 statków handlowych, co oznacza wzrost o 14,7 proc. 19 spośród tych statków stanowiły kontenerowce powyżej 300 metrów (w 2020 r. był tylko jeden).

Czytaj też:

Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia



- Za wzrostami stoją m.in. kwestie inwestycyjne. W zeszłym roku, poza nowym terminalem promowym, zakończyła się inwestycja elektryfikacji dostępu kolejowego do zachodniej części portu. Częściowo odebrana jest także rozbudowa placów manewrowo-składowych, które będą wykorzystywane m.in. do obsługi kontenerów, ale także konstrukcji offshore. Z kolei pogłębianie basenów wewnętrznych umożliwi wpływanie do portu największych jednostek kontenerowych - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
VIK

Miejsca

Opinie (86) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Czy ja dobrze rozumiem? (16)

    Ośmiokrotny wzrost wyżynania lasów na eksport drewna jest według geniuszy z ministerstwa powodem do dumy?
    Wygląda na to, ze przynajmniej Lasy Państwowe dobrze realizują flagowy program Polska w ruinie.

    • 70 48

    • odezwał się ekspert od gospodarki leśnej... (9)

      .

      • 27 27

      • (8)

        Eksperci suchej nitki nie zostawiaja na pisowskiej gospodarce lesnej akurat, wiec pudlo.

        • 25 22

        • tacy łeksperci jak lempart, rudy czy brejza? :) (7)

          • 21 16

          • (4)

            Suski, sierakoska, mejza, nowak... wymieniac dalej pisoskich filozofuf?

            • 13 13

            • Nooo, pojechałeś (3)

              Nowak (zegarkiwy) to 1000% PiS

              • 11 4

              • Ech, piękne czasy, kiedy zegarek za 15k był powodem do afery. (1)

                Teraz 70 milionów to nie powód, żeby zawracać tyłek jaśnie prokuraturze...

                • 12 12

              • Jeśli twierdzisz że afera była tylko o zegarek to pięknie masz główkę zryta i w dodatku ślepy jesteś. No ale u was w PO jest to co w PiS ślepi jesteście wobec swoich partyjnych bożków

                • 1 1

              • Jaki Nowak (zegarkiwi)? Nie kojarzysz małopolskiej Basieńki?

                • 7 2

          • Nie tacy. Chodzi o takich, którzy w przeciwieństwie do ciebie, już dawno zeszli z drzew. (1)

            • 6 3

            • PiS ekspertow nie ma. Nikt normalny, madry i przyzwoity dla tej bandy koltunow nie pracuje.

              • 0 1

    • W dużym stopniu (3)

      to nie jest nasze drewno. Najwięcej pochodzi z Czech i Niemiec. To co się wycina w naszym regionie to wycinka selektywna.

      • 17 14

      • Wycinka,,selektywna,, zwłaszcza w parkach narodowych (2)

        • 12 11

        • W parkach narodowych jest tylko wycinka sanitarna. (1)

          • 10 5

          • Te drzewa z Białowieskiego PN okazały się klapą eksportową

            Większość z nich poszła do Grajewa na przemiał do produkcji płyt OSB, tylko część poszła na sklejkę meblową. 80% drewna było już z kornikowym "farszem"

            • 9 5

    • Akurat w Gdański (1)

      drewno jest głównie importowane (ponoć dla IKEA), z głównie Litwy. Te czasy masowego wywożenia (wiatrołomów) się skończyły.

      • 8 2

      • Nie tylko dla IKEA

        Polska jest jednym z największych na świecie producentem mebli i surowiec trzeba skądś brać

        • 8 0

  • Ox (3)

    Rozbudowują porty a na koniec po kosztach wszystko przejmą chinczycy

    • 9 25

    • (2)

      Tylko o dojeździe do portu gdańskiego zapomnieli.Kiedy Nowa Wyzwolenia?

      • 2 1

      • tunel pod Wisłą (1)

        kolejowy...

        • 0 1

        • do tunelu z portu trzeba dojechać jakoś,najlepiej przez środek osiedla mieszkaniowego.

          • 0 0

  • Ładne zdjęcie. Chcesz zobaczyć prawdziwy port ? (2)

    Wpisz w google: seefracht odessa. A potem seefracht gdansk i porównaj.

    • 7 20

    • a nawet kciuki do hejtu mają większe ;)

      • 6 3

    • odessa to syf posowiecki, wpisz seefracht Shanghai

      • 1 0

  • Po co nam porty i stocznie skoro są w Niemczech? (1)

    • 24 18

    • żeby szybciej wywozić drewno z polskich lasów

      • 3 8

  • o tak rosną !... (3)

    tak jak i zanieczyszczenia !

    • 4 10

    • (2)

      Tak,mieszkańcy NP chorują onkologicznie,wyludnia się ul.Wyzwolenia .

      • 0 1

      • to niech przestana palic papierosy i pic na umur alkohol (1)

        • 1 3

        • Bredzisz....

          • 1 0

  • Szczecin i Świnoujście (2)

    Czy da się gdzieś znaleźć dane jakie przeładunki miał z osobna Szczecin, a jakie Świnoujście?

    • 2 6

    • Na ich stronach www (1)

      • 4 0

      • Szczecin i Świnoujście

        O tak? To podaj linka

        • 0 2

  • (12)

    podsumowanie roku powinno odbywać się w siedzibie największego portu, czyli w Gdańsku, nie w jakimś ministerstwie w Warszawie, centralizacja jak za komuny niczym póżny Gomułka albo wczesny Gierek, napiszcie też ile kasy dla Polski zarobiły te porty i budżetom Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia też należy się dola a są to ogromne kwoty, jeżeli sam terminal DCT zarobił 12 mld pln w skali roku dla Skarbu Państwa, budżet Gdańska też powinien z tego tytułu wzbogacić się choćby o 5-10% z tej kwoty.

    • 52 20

    • Zyski z działalności portów, to idą do ich zagranicznych właścicieli. Polski budżet

      dostaje ochłapy z opłat, dzierżaw, itp. DCT Gdańsk - Singapur, Australia i PFR - proporcjonalnie do wartości udziałów. BCT Gdynia - wszystko idzie do ICTSI (Filipiny).

      • 8 10

    • zarabia właściciel (10)

      Gdy w organach właścicielskich portów były miasta, okazały się być wielce nielojalnym partnerem i zamiast funkcjonowania portów i inwestycjami bardziej były zainteresowane portowymi terenami i ich przejmowaniem.

      Własność to nie tylko zyski i honory ale również (w zasadzie przede wszystkim) wydatki i ryzyko.
      Widzisz tu działania miasta?
      Ono jedynie dyskontuje działania portu i Urzędu Morskiego....

      • 15 4

      • Coś tu srogo pomieszałeś. Spróbuj wytłumaczyć to na przykładzie BCT Gdynia, (8)

        gdzie jedynym właścicielem spółki jest filipińskie ictsi. dasz radę?

        • 2 12

        • (7)

          Odrozniasz port od terminalu? :D

          • 14 3

          • A tobie się wydaje, że jakiś mityczny "port" robi wyniki przeładunków? (6)

            Popytaj to się dowiesz, że poszczególne terminale generują faktyczne zyski a "port" to nazwa miejsca/terenu/spółeczki, na której terenie odbywają się przeładunki i która jedynie udaje, że to wszystko ogarnia.

            • 5 7

            • a gdzie widzisz sprzeczność? (2)

              Ta "spółeczka" jest reprezentantem właściciela, który ułożył się z operatorem terminala na warunki użyczenia majątku. To są jego zyski. Im lepsza "spółeczka", tym lepiej potrafi układać się i zarządzać operatorami, tak aby zarobili "godnie", ale również "cesarzowi oddali co cesarskie"... I o to pilnowanie "cesarskiego" chodzi. "Spółeczka" pilnuje nie tylko wpływów, ale również pilnuje inwestycji operatorów oraz samodzielnie dba o majątek i jego rozwój.

              Jak widać, jest tu spore pole do manewru, a kryteriów "spinania" się interesów jest "trochę".
              Można to całkiem fajnie zrobić jak w gdańskim DCT, gdzie inwestor wybudował, wypracował, zarobił i poszedł z "górką" robić kasę gdzie indziej... "Przy okazji" zabierając Gdyni armatora.
              Można tak sobie, a... tu sobie sam znajdź przykłady. Chociażby w Gdyni, z którą Australijczycy rozmawiali przez Gdańskiem...

              • 5 1

              • Ty zupełnie nie jarzysz tematu. Próbujesz (1)

                się mądralować a wymyśliłeś jakiś nowy układ pod tytułem "spółeczka jest reprezentantem właściciela, który ułożył się z operatorem terminala na warunki użyczenia majątku". Przecież to jakiś psychodeliczny bełkot.

                • 1 5

              • a merytorycznie?

                co ci nie pasuje?
                Z czym masz problem?
                Bo masz go ewidentnie...

                • 3 0

            • nie sztuka sie urobić

              sztuka jest zarobić...

              • 4 0

            • (1)

              LOL, cale zycie w tej branzy, wiec pytac nie musze. Ty natomiast ani nie rozumiesz przedpiscy, ani mojego komentarza, ani nie zdajesz siebie sprawy, ze komentujesz na poziomie ucznia szkoly podstawowej, ktory odkrywa Ameryke.

              • 1 1

              • "lol" Cale zycie czyli ile latek dzieciaczku :)

                • 0 1

      • Tylko urzędnicy z UM mają profity w zasiadaniu w zarządach spółek.

        • 5 0

  • Ah ta niedemokratyczna, niedobra Polska...czekamy na protest PO.

    • 20 8

  • Porty powinny zostać sprywatyzowane (4)

    mam nadzieję, że zwycięży premier Tusk i sprzeda te firmy!

    • 7 18

    • przecież największy DCT jest prywatny (3)

      • 9 6

      • To tylko operator i z udziałami państwowego funduszu (2)

        • 7 3

        • niezupełnie tylko operator

          raczej dzierżawca, z umową kompensacji nakładów w czynszach dzierżawnych i innych benefitach. Teren i infrastruktura pozostają własnością SP.

          Jakoś można inwestować w "cudze", ciągnąć korzyści, skapitalizować zyski i wyjść z interesu z górką...

          • 8 1

        • Panstwo ma udzialy w DCT od niedawna, odkad okazalo sie, ze mozna je kupic i ciagnac kawal kasy.

          • 0 0

  • sprzedajemy drewno z polskich lasów (3)

    a importujemy paliwa, węgiel i wszelkie wyroby chińskie

    • 4 12

    • (2)

      Przez Nową Letnicę będzie jeździć rozbudowany transport kolejowy do portu gdańskiego.Zwiększa się przeładunek w porcie to i pociągów będzie więcej,kolejna atrakcja dla nowych mieszkańców. Za to nie będzie w dzielnicy oceanarium,kin,czy zespołu boisk.

      • 1 3

      • Jeszcze Ci mało boisk?

        Jedno za miliard złotych już stoi...

        • 8 1

      • Blokowiska w polu....SKM miała być....

        • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane