• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z węglem nie wszystko wyszło, jak będzie ze zbożem?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)

Port Gdańsk po konsultacjach z firmami operującymi na jego terenie zrobił przegląd możliwości przeładunkowych zboża. Wystosowano też wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych i poproszono o wprowadzenie nowych zasad w ruchu drogowym w okolicach portowych terenów. Port szykuje się na przyjęcie zboża. Czy wyciągnięto lekcję z "węglowych kłopotów"?



Węgla nie zabrakło, ale koszty społeczne tego raptownego zapełniania rynkowych potrzeb okazały się duże. Korki na drogach dojazdowych i zanieczyszczenie pyłem węglowym dzielnic sąsiadujących z Portem Gdańsk. Teraz znów Port szuka mocy przeładunkowych, ale dla zboża, i zapewnia, że tym razem będzie lepiej przygotowany. A jak będzie?

Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura

W poniedziałek, 15 maja, Port Gdańsk odwiedził Rafał Romanowski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Celem były nabrzeża i spółki, które gotowe są przeładować produkty zbożowe. Po tej wizycie zarząd Portu poinformował, że w ciągu najbliższych 2 lat planują zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż do blisko 3 mln ton. Prognoza na ten rok mówi o 2,5 mln t. Do tej pory oceniano moce na 1,5 mln ton, maksymalnie na 2 mln ton. Co ważne, chodzi o wszystkie produkty agro, więc nie tylko zboże. Co się zmieniło?



Obecnie w Porcie Gdańsk przeładunkiem zbóż zajmują się terminale: GBT/Malteurop na nabrzeżu BytomskimMapka, Port Gdański Eksploatacja na nabrzeżu SzczecińskimMapka, Magrol Zakręt Pięciu GwizdkówMapka, Gdańskie Młyny na nabrzeżu Zbożowym, Speed na nabrzeżu WiślanymMapkaSiark-Port na nabrzeżu OPPMapka.

- Zboże to po surowcach energetycznych, takich jak węgiel i paliwa płynne, kolejna grupa ładunkowa w Porcie Gdańsk traktowana priorytetowo. Występuje głównie w relacji eksportowej. Jest to ziarno zarówno polskie, jak i ukraińskie. W 2022 ro. przez portowe nabrzeża przeszło nieco ponad 1,9 mln ton zbóż. Od początku bieżącego roku operatorzy przeładowali już ponad 764 tys. ton ziarna - poinformował Port Gdańsk.
Statki ze zbożem i produktami agro (śruta, kukurydza, pszenica, żyto, bobik, rzepak, nasiona oleiste) płyną głównie do portów w Dani, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Belgii. W sumie od początku br. obsłużono 115 statków do załadunku zboża oraz 3 statki, które przypłynęły ze zbożem.



Zdolności dowozowe i tzw. odwozowe zboża do/z głównych terminali PGE, GBT, Gdańskie Młyny, Magrol to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano 5 aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem.

- Przed nami spore wyzwanie, jeśli chodzi o wywiezienia poza teren Polski zapasów zbóż, znajdujących się aktualnie w zasobach magazynowych. Eksport takich ilości zboża jest możliwy tylko drogą morską. W związku z tym operatorzy działający na terenie portu mają niełatwe zadanie maksymalizacji swoich zdolności przeładunkowych. Aby to ułatwić, Port Gdańsk prowadzi prace w zakresie przygotowania infrastruktury i zasad organizacji głównych kanałów logistycznych, tak aby ruch do portu i z portu odbywał się maksymalnie płynnie - powiedział Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Port Gdańsk.


Na terenie Portu Gdańsk są przygotowane punkty buforowe dla samochodów ciężarowych, tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy:

Według zapewnień ZMPG w przypadku pojawiania się zatorów na drogach dojazdowych do portu przeznaczone zostaną nowe tereny pod parkingi buforowe:


- Szacuje się, że ok. 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami, a dalej statkami. Z tego powodu ZMPG w ramach działań prewencyjnych przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, które pomogą nie korkować i nie zastawiać dróg publicznych, w tym np. ronda przy Letnicy - informuje Port Gdańsk.
Po konsultacjach z Pomorskim Wojewódzkim Inspektorem Transportu Drogowego port wystosował wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych. Poprosił także o wprowadzenie nowych zasad ruchu polegających na:

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (120)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane