• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Porcie Gdańsk przeładowano ponad 40 mln ton

Wioletta Kakowska-Mehring
9 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Na wzrost wyników w ostatnim kwartale minionego roku wpływ miały przeładunki paliw i węgla. Na zdjęciu tankowiec z ropą dla Lotosu. Na wzrost wyników w ostatnim kwartale minionego roku wpływ miały przeładunki paliw i węgla. Na zdjęciu tankowiec z ropą dla Lotosu.

W Porcie Gdańsk przeładowano w ub. roku 40,6 mln ton ładunków, czyli o ponad 1,7 mln ton więcej niż się spodziewano. To też o niemal 9 proc. więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy ro-ro, w tym samochodów handlowych oraz wzrost przeładunku paliw i węgla.



Według prognoz Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, ostatni rok miał zakończyć się wynikiem 38,9 mln ton. Wstępne dane pokazują, że rezultat ten jest jednak o 4,3 proc. wyższy, co oznacza, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeładowano ok. 40,6 mln ton.

- Port Gdańsk jeszcze nigdy nie przeładował takiej liczby towarów. Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 roku, w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Czytaj też: Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku

W tym okresie w porcie przeładowano więcej paliw (wpłynęły na to dostawy amerykańskiej ropy dla polskich rafinerii) oraz węgla. Tylko w listopadzie przeładowano 4,2 mln ton towarów, a w grudniu aż 4,7 mln ton. W porcie pojawił się też nowy produkt - drewno tzw. wiatrołomy, czyli drzewa połamane przez nawałnicę jaka przeszła w sierpniu nad Pomorzem. Tylko w grudniu przeładowano 2,5 tys. ton. Podpisano też trzyletni kontrakt na przeładunki. Drewno trafia do odbiorców ze Skandynawii i Europy Zachodniej. Do tej pory drewno nie było wyodrębnionym ładunkiem, jak paliwo czy węgiel, którego ilość przeładunków podawano w osobnej statystyce, ale to się zmieni.

Czytaj też: Więcej samochodów w Porcie Gdańsk. Tym razem KIA

Dobrze rokującym obszarem działalności jest tzw. rynek automotive, czyli w wypadku portu przeładunek samochodów. Ubiegły rok był bardzo korzystny pod tym względem dla gdańskiego portu. Najpierw Hyundai, potem Nissan, a pod koniec roku KIA. Tylko w ub. roku przeładowano o 400 proc. więcej aut handlowych, a to dzięki współpracy z  firmą Adampol, która posiada kontrakty na przeładunek.

- To bardzo przyszłościowa współpraca. Dlatego wychodząc naprzeciw już przygotowujemy kolejne place składowe. W najbliższym czasie utwardzimy 5 ha - mówi Łukasz Greinke
Dominująca w strukturze przeładunkowej drobnica w roku 2017 po raz pierwszy uzyskała wynik 18 mln ton, czyli o 24 proc. więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy ro-ro, w właśnie tym samochodów handlowych. W roku 2017 wyjątkowo wysoki był także wolumen kontenerów w Porcie Gdańsk - osiągnął nienotowany do tej pory wynik 16 413 971 ton (1 580 505 TEU), przewyższając rezultat z 2016 roku o 22 proc. Dzięki temu Port Gdańsk umocnił swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku. A co w planach? 100 mln ton w 2027 roku.

Miejsca

Opinie (50)

  • Gdańsk ponad 40 mln ton, Gdynia 21 mln ton ...

    Szczecin-Świnoujście 23 mln ton, Police 2,5 mln ton

    • 0 0

  • na co liczą (1)

    na co liczycie w tej eksploatacji barany jedne jaka firm takie i związki zawodowe to jedna klika misiewiczów jedni i drudzy liczą na takich baranów jak wy tylko kierowników zmieniają na swoich bo ci najlepsi się pozwalniali bo kto chciał by pracować z tępakami powodzenia wam baranki za 2100 brutto

    • 2 1

    • Pracownik eksploatacji musi przyznać tobie racię osiołku

      • 0 0

  • UWAGA (4)

    W DCT planuja wielka podwyżkę
    100zl brutto

    Śmiech na sali.
    Jeżeli nie podwyższa pensji o minimum 500 brutto to 1/4 załogi odejdzie.
    Nikt nie będzie na mrozie za 2100 netto robil w weekendy, święta i noce.

    Prezesie
    PRZEMYŚL TO

    • 7 1

    • PG Eksploatacja (1)

      Też planuje 100zł brutto podwyżki od 1 stycznia, tak ten prezesik Misiewicz obiecywał w grudniu jak Solidarność chciała strajk ogłosić.

      • 3 0

      • Chyba od marca

        • 0 0

    • 2.100 netto? (1)

      Frajerzy ... W biedrze lepiej płacą.

      • 4 0

      • Tak jak mówisz

        frajerzy...

        Ogarnijcie się Ludzie

        • 2 0

  • towarzyszu prezesie....))))) (4)

    nie liczba ładunków tylko ilość!!!! proszę zapamiętać do kńca życia także i po swojej presesurze

    • 11 1

    • nie masz sie do czego doczepić (1)

      Może tak się skup na świetnym wyniku a nie na przyczepianiu do jakiś pierdół.

      • 2 1

      • znaczy się ten .... wziął na grzbiet 40 milionów ton i przerzucił na drugą stronę

        bo jeśli nie to jaka jest jego zasługa że tak próbujesz poddawać wątpliwość wytyk językowy? Wiedz że prawidłowe użycie tej formy "ilość-liczba" świadczy o tym czy jest się absolwentem uczelni wyższej czy szkółki niedzielnej w Toruniu

        • 0 0

    • Pozwolę się nie do końca zgodzić. (1)

      Moim zdaniem, w obu przypadkach pojawienia się w artykule terminu "liczba ładunków", mogą być użyte prawidłowo.
      Obie sytuacje mogą dotyczyć liczby ładunków ro-ro, tzn. nie wolumenu poszczególnych ładunków (lub sumy wolumenów), lecz liczby statków ro-ro, z których wykonano taki wyładunek - czyli jak najbardziej są to policzalne zjawiska, więc należy je kwantyfikować przy użyciu słowa "liczba".
      Mnie do pasji zawsze doprowadza z kolei kwantyfikowanie jakiejś zbiorowości ludzkiej jako "ilość".
      Np.: "duża ilość osób przyszła na mecz". brrr, ohyda.

      • 5 1

      • to tylko próba jakiegoś sofizmatu

        błąd jest wyraźny i jednoznaczny bo chodzi o rekord a więc masę 40 milionów.
        a sam błąd jest tak rażący że aż nie wypada by ktoś z dyplomem to czynił

        • 2 0

  • A ten Łukasz Greinke (8)

    to port widział?

    • 9 6

    • a bys sie zdziwił (5)

      Owszem zna i to wyśmienicie, w przeciwieństwie do poprzednich zarządów. I owszem jest w terenie pare razy w tygodniu.

      • 1 7

      • W terenie czyli w Toruniu? (4)

        Jak by był to by chociaż zobaczył te nieszczęsne bramy ze sznurkami od snopków, brak ogrodzeń, brak oświetlenia, te dziurawe drogi, brak parkingów, placów postojowych, te wszystkie kupy kamieni. Miała być dobra zmiana a jest dalej wstyd i hańba.

        • 6 2

        • a co z poprzednikami? (2)

          Gdyby poprzednicy o to zadbali to nie byłoby dziś sznurka, mydła i powidła. Porównaj z tym co było a nie z tym co być powinno. Owszem jest dobra zmiana i tylko malkontenci i hejterzy tego nie zauważają. Potraficie tylko wiecznie marudzić i wymagać złotych pałaców w rok.

          • 1 7

          • Poprzednicy (1)

            "g" zrobili i tak samo dobra zmiana. Ale za poprzedników Eksploatacja miała zyski a za "dobrej zmiany" ma same straty i tylko patrzyć jak Misiewicze z PiSu udupią tą spółkę razem z Zarządem Portu.

            • 2 0

            • mamma mia

              i PGE ma straty przez dobrą zmianę tak?? czy może przez siebie samych?

              • 2 2

        • jak dalego sięga twa tęsknota? do którego towarzysza?

          kamienie i gruz zauważyłeś/aś, gdyż prezes kazał wyciąć krzaki... to będzie kolejny etap przywracania funkcji "portowych" tych terenów. niestety POprzednie zmiany miały głęboko to co się dzieje w terenie, a spółki portowe same wyrzucały w te krzaki gruz...

          • 3 2

    • Widział w statystykach i wykresach,no i jeszcze był kilka razy na wycieczkach po porcie (1)

      • 5 1

      • serio?

        a te informacje to masz od kogo? Uwielbiam takie debilne komentarze, nie mające nic wspólnego z rzeczywistością.

        • 2 4

  • Podobno mieszkamy w trójmieście. Dlaczego nie porównujecie portów w Gdańsku i w Gdyni w jednym artykule? (2)

    Gdynia aż tak słabo wypada?

    • 31 7

    • ten "portal" (1)

      To gdanski bazyliszek. Gdyby mogli to by napisali ze gdańska druzyna ma mistrza polski. A Gdynia to juz nie Polska, więc sie nie liczy ;)

      • 2 5

      • zejdź na ziemię i uświadom sobie, że krzywdę Gdyni robią jej mieszkańcy wybierając "nie da się, nic nie mogę Wojtek SZurek"

        • 2 1

  • Czytaj między wierszami..

    Zero rodzimego przemyslu/produkcji... większość przypływa???, drogi i infrastruktura nie nadąża...

    • 0 0

  • Phi. A my w Gdyni w planach to mamy 500 mln ton i to już za 2 lata. (3)

    I co gdańszczanie łyso wam?

    • 17 16

    • Plany

      I tak już od 20 lat

      • 1 0

    • Nie pisz tak bo niektórzy są tak ogłupieni PRopagandą sukcesu, że jeszcze uwierzą ;)

      • 20 0

    • i to w porcie lotniczym!

      Morski zaś przegoni Szanghaj

      • 32 0

  • Drewno (2)

    2,5tys ton drewna w samym Grudniu...- to jest wolumen jednego małego statku.
    W Gdyni w samym grudniu przeładowano ca. 40tys ton drewna. Pzdr

    • 1 1

    • To kaszubskie wiatrołomy

      Ile tego może być? SPEED to robi okazyjnie na Wiślanym. Na górniczym to Szyszki drewno leży w błocie ale co oni z tym robią to nikt nie wie. Może przerabiają na te wiatrołomy?

      • 0 0

    • no i?

      Gdańsk "się chwali" drewnem, bo w poprzednich latach nie było go w ogóle a nie dlatego, ze to jakiś gigantyczny przeładunek. Take it easy.

      • 3 0

  • (1)

    A pracownicy spółek z 100% udziałem zmpg klepią biedę a bym zapomniał po 15 latach dostałem podwyżkę 50 zł brutto.

    • 10 1

    • Prawde napisałeś

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane