• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk trzeci na Bałtyku

VIK
17 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski wyniósł 46,2 proc. Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski wyniósł 46,2 proc.

W styczniu tego roku po raz pierwszy nastąpiła zmiana sił na Bałtyku. Port Gdańsk awansował na trzecią pozycję, osiągając wynik 4,6 mln ton przeładunków, co oznacza wzrost o 8,8 proc. w porównaniu ze styczniem 2020 roku.



Porty masowe Ust Ługa i Primorsk oraz główna brama przeładunkowa Rosji Północnej, czyli Port St. Petersburg, do tej pory dominowały na Bałtyku pod względem przeładunków. Wszystkie trzy porty mają znaczny udział w obsłudze handlu zagranicznego Rosji. Ogółem w 2020 r. obsłużyły 241,5 mln ton ładunków, notując spadek w wysokości 5,8 proc. rok do roku. Jeszcze pod koniec 2020 r. różnica dzieląca Port Gdańsk od Portu Primorsk wynosiła 1,3 mln ton przeładunków. Początek roku przyniósł jednak nowe rozdanie. Podium otwiera Port Ust Ługa z wynikiem 9,4 mln ton, na drugiej pozycji St. Petersburg. W styczniu 2021 r. Port Gdańsk zanotował wynik 4,6 mln ton przeładunków, tym samym wyprzedzając Port Primorsk, który spadł na czwartą pozycję w rankingu.

Największe porty na Bałtyku (przeładunki w styczniu 2021 r.)
  1. Port Ust Ługa 9,4 mln ton (+3,6 proc.),
  2. St. Petersburg 4,7 mln ton (-0,8 proc.),
  3. Port Gdańsk 4,6 mln ton (+8,8 proc. ),
  4. Port Primorsk 4,4 mln ton (-26,3 proc.),
  5. Port w Kłajpedzie 3,8 mln ton (+10,8 proc.).

Gospodarka morska w Trójmieście



- Awans na trzecią pozycję Portu Gdańsk świadczy nie tylko o dużej elastyczności naszego portu, a co za tym idzie naszych operatorów, ale wskazuje także na jego uniwersalny charakter w kontekście innych portów regionu Morza Bałtyckiego. Światowa pandemia miała wpływ na kondycję całej branży morskiej. To był także ważny sprawdzian dla polskich portów, który udało nam się zdać - mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Okazuje się, że nowy rok dobrze rozpoczął też Port Gdynia. Styczeń 2021 r. zakończono z wynikiem +13,6 proc. (78333,0 tys. ton), w porównaniu do stycznia 2020 r. (69053,0 tys. ton). Na ten wynik złożyły się wzrosty w przeładunku węgla i koksu oraz ropy i przetworów naftowych.

Port Gdynia, jak i Port Gdańsk wciąż nie podsumowały szczegółowo ubiegłorocznych wyników z podziałem na grupy towarowe. Jedynie gdyński port podał, że zakończono 2020 r. ze wzrostem 2,9 proc. rok do roku. Port Gdańsk pochwalił się wynikami za styczeń tego roku i poinformował, że udział tego portu w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski utrzymuje się na wysokim poziomie i w ub.r. wyniósł 46,2 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.


- Światowa pandemia nie przeszkodziła Portowi Gdańsk w utrzymaniu wysokiej pozycji w rankingach. W czasie prosperity rozwijał się on najszybciej ze wszystkich portów europejskich, a w momencie kiedy pandemia dotknęła wszystkie porty, notował jedne z mniejszych spadków - poinformowano w komunikacie, ale nie podano szczegółowych danych.
VIK

Miejsca

Opinie (75) 8 zablokowanych

  • Jak skończą kopać Wielki Rów przez Mierzeję to Elbląg bedzie de ferst łone

    • 12 3

  • Brawo, Polska dobrze się ostatnio rozwija. (4)

    Port zewnętrzny w Gdyni i CPK jeszcze bardziej przyspieszy zyski.

    • 15 15

    • W CPK już trwają zapisy na lądowania (1)

      Taki tłok, że kolejka do 2044 roku już
      A Hel mają przekopać żeby do Gdyni było bliżej
      Brawo Matołusz, brawo Marcin, brawo Jarek

      • 10 4

      • Dobra kolejność?

        • 1 2

    • Prędzej człowiek wyląduje na Marsie, niż (1)

      Gdynia będzie miała port zewnętrzny. To miasto gospodarczo lepsze już nie będzie. Dryfuje i nie wiadomo, czym ma właściwie być. Ani to miasto portowe, ani sypialnia, ani miasto turystyczne...

      • 5 4

      • Upssss

        Chlopie a Ty obserwujesz co się dzieje w porcie w gdyni?! Rok do roku mawet w pandemii wzrost przeładunków ponad 13 procent, terminal promowy zaraz oddają do użytku byś mógł na wycieczje do szwecji bryknac w europejskim standardzie. Dostali 150 mln ełro by budować port zewnetrzny...żyj Chłopie i kumaj

        • 12 1

  • Kłajpeda +10%, a nierzad PIS buduje im drogę do Europy, czyli (1)

    via Baltica. Zapłacono tym zdrajcom czy oni tak sami z siebie?

    • 18 5

    • Powiedz to złodziejom, którzy zaplanowali pierwsze autostrady ze wschodu na zachód

      i oddali je byłemu agentowi z utajniona umową na 30 lat

      • 4 5

  • 78333 x tyś = 78 mln ton w styczniu (1)

    Gdynia znów największa i Gdańsk się chowa!!

    • 6 5

    • Ano coś się komuś pomyliło. Gdynia jako jedyna zanotowała w zeszłym roku wzrost, ale to było łącznie 24,6 mln ton.

      • 2 0

  • gratulacje - ale tylko dzieki dużemu spadkowi tego wyprzedzonego

    nie wiem jaki był powód, ale równie dobrze w przyszłym roku, jeśli tamci wrócą do normy to mają +20%

    • 7 2

  • (2)

    No ale Klaipeda tez mocna. Nasz bezpośredni konkurent. Pewnie dużo maja z tranzyt przez Białoruś.
    Pisowski desant w porcie mógłby pomyśleć , jak przejąć ten tranzyt. Ale chyba o za dużo proszę.

    • 14 3

    • (1)

      Kłapejdę pod względem przeładunków Gdańsk wyprzedził już 2 lata wcześniej.

      Ale Primorsk na wiosnę pewnie będzie odrabiał zaległości.

      • 1 0

      • To trzeba pomyśleć o drogach z Gdańska na Białoruś.

        • 1 0

  • Spokojnie nasz rząd buduje drogę via Carpatie... do portu na Litwie - Kłajpedy.. (1)

    Jest szansa, że po tej strategicznej inwestycji dla Litwy ... Kłajpeda w końcu wyjdzie z cienia i stanie się głównym portem przeładunkowym dla UE na Bałtyku !!! i czas dominacji dla Polskich portów się zakończy....

    • 16 3

    • Racja!!Na co nam kolejny szlak handlowy w Polsce skoro takie są za granicami!!Uwaga,lewicowa glupota w natarciu.Idz lepiej bronic rurociagu omijajacego Polske z Rosji do Niemiec :)

      • 3 4

  • Via Baltica (1)

    A nasz rząd buduje autostradę dla Litwinów do Kłajpedy. Taka jego logika.

    • 13 4

    • Nasz rząd z zapałem odbudowuje RWPG

      pod nową nazwą "grupa wyszechruska" a Putin zaciera łapy i otwiera szampany

      • 5 4

  • No ciągnemy wungiel i chińszczyznę, to i tak nie jest okno na świat jak na Morzu Północnym

    • 2 0

  • a Estonia? (1)

    ich zespół portowy Tallinn+Muuga również obsługuje tranzyt rosyjski

    • 3 0

    • A co z programem batory

      Czy PiS zatopił już nowe promy jak i inne żeczy za które się bierze

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane