• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk trzeci na Bałtyku

VIK
17 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski wyniósł 46,2 proc. Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski wyniósł 46,2 proc.

W styczniu tego roku po raz pierwszy nastąpiła zmiana sił na Bałtyku. Port Gdańsk awansował na trzecią pozycję, osiągając wynik 4,6 mln ton przeładunków, co oznacza wzrost o 8,8 proc. w porównaniu ze styczniem 2020 roku.



Porty masowe Ust Ługa i Primorsk oraz główna brama przeładunkowa Rosji Północnej, czyli Port St. Petersburg, do tej pory dominowały na Bałtyku pod względem przeładunków. Wszystkie trzy porty mają znaczny udział w obsłudze handlu zagranicznego Rosji. Ogółem w 2020 r. obsłużyły 241,5 mln ton ładunków, notując spadek w wysokości 5,8 proc. rok do roku. Jeszcze pod koniec 2020 r. różnica dzieląca Port Gdańsk od Portu Primorsk wynosiła 1,3 mln ton przeładunków. Początek roku przyniósł jednak nowe rozdanie. Podium otwiera Port Ust Ługa z wynikiem 9,4 mln ton, na drugiej pozycji St. Petersburg. W styczniu 2021 r. Port Gdańsk zanotował wynik 4,6 mln ton przeładunków, tym samym wyprzedzając Port Primorsk, który spadł na czwartą pozycję w rankingu.

Największe porty na Bałtyku (przeładunki w styczniu 2021 r.)
  1. Port Ust Ługa 9,4 mln ton (+3,6 proc.),
  2. St. Petersburg 4,7 mln ton (-0,8 proc.),
  3. Port Gdańsk 4,6 mln ton (+8,8 proc. ),
  4. Port Primorsk 4,4 mln ton (-26,3 proc.),
  5. Port w Kłajpedzie 3,8 mln ton (+10,8 proc.).

Gospodarka morska w Trójmieście



- Awans na trzecią pozycję Portu Gdańsk świadczy nie tylko o dużej elastyczności naszego portu, a co za tym idzie naszych operatorów, ale wskazuje także na jego uniwersalny charakter w kontekście innych portów regionu Morza Bałtyckiego. Światowa pandemia miała wpływ na kondycję całej branży morskiej. To był także ważny sprawdzian dla polskich portów, który udało nam się zdać - mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Okazuje się, że nowy rok dobrze rozpoczął też Port Gdynia. Styczeń 2021 r. zakończono z wynikiem +13,6 proc. (78333,0 tys. ton), w porównaniu do stycznia 2020 r. (69053,0 tys. ton). Na ten wynik złożyły się wzrosty w przeładunku węgla i koksu oraz ropy i przetworów naftowych.

Port Gdynia, jak i Port Gdańsk wciąż nie podsumowały szczegółowo ubiegłorocznych wyników z podziałem na grupy towarowe. Jedynie gdyński port podał, że zakończono 2020 r. ze wzrostem 2,9 proc. rok do roku. Port Gdańsk pochwalił się wynikami za styczeń tego roku i poinformował, że udział tego portu w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski utrzymuje się na wysokim poziomie i w ub.r. wyniósł 46,2 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.


- Światowa pandemia nie przeszkodziła Portowi Gdańsk w utrzymaniu wysokiej pozycji w rankingach. W czasie prosperity rozwijał się on najszybciej ze wszystkich portów europejskich, a w momencie kiedy pandemia dotknęła wszystkie porty, notował jedne z mniejszych spadków - poinformowano w komunikacie, ale nie podano szczegółowych danych.
VIK

Miejsca

Opinie (75) 8 zablokowanych

  • A co z pżb przechodzi na nowy Terminal w gdyni?

    Bo chodzą takie słuchy

    • 3 1

  • Jak skończą budować Via Baltica... (1)

    to się skończy. Najbardziej na budowie tej drogi skorzysta Rosja.

    • 14 6

    • Beda miec droga i rafinerie , magazyny, terminale przeladunkowe tez beda mieli. Zaczyna sie spinac w jedna calosc. Agentura rosyjska skutecznie realizje plan moskiewski.

      • 0 1

  • Liczby w wydaniu dziennikarzy

    Napisać cokolwiek, nie sprawdzić. Na podstawie artykułu można sobie jedynie wyrobić opinię o tzw dziennikarzu.

    • 5 0

  • klucz do "sukcesu"

    Zima.
    I to taka całkiem zimowa. Więc rosyjskie porty śpią, bo zamarzły. Jeden z powodów, dlaczego Królewiec został w Rosji. Choć ponoć Jelcyn po dobrej wódce oferował...

    Więc tyle są warte te porównania na zamówienie...

    • 5 1

  • A ten węgiel i koks to Do czy Z Polski? (1)

    • 3 1

    • koks to z Polski

      a węgiel do Polski

      • 0 0

  • halo ludziska, tak narzekający na ten pis, co teraz powiecie ??? (4)

    • 6 15

    • Bo pis tutaj nie rządzi

      W Trójmieście nie rządzi PiS i widać jak piękne wyniki osiągamy dzięki temu

      • 2 3

    • Przypomnę Ci, że w latach 70 Polska była "10 gospodarką świata" i jednym z wiekszych producentów ówczesnego dobra - węgla. I o czym te wskaźniki swiadczyly? żylo się lepiej? Ile zarabiałeś w dolarach czy markach? W latach 80 dopłacalismy do każdej tony wyespotowanego wegla - czy wg ciebie to tez powód do dumy, ile zostało przewiezionych koleją, a ile statkami?

      • 0 0

    • (1)

      Kto zbudowal termianle ? Kto zbudowal most wantowy? Kto zbudowal obwodnice poludniowa i autostrady?Kto popedzil celnikow do roboty? "Polska w ruinie" - wypowiedz jeczacej Szydlo.

      • 0 0

      • Francuzi..

        robią tu interesy - i tyle w temacie

        • 0 0

  • Skala nie miarodajna

    Powinni wartość ładunku brać pod uwagę. Jeden port nawali dużo węgla, a drugi dużo elektroniki. Przecież nie ilość się liczy, tylko wartość.

    • 1 0

  • poaczyć

    Port Gdansk i Gdynię tak jak Szczeci-Swinujscie

    • 1 4

  • A teraz niech się pochwalą jakie premię za przeładunek tych milionów ton dostają dokerzy. Pod tym względem są na ostatnim miejsu w Europie.

    • 4 0

  • Kierowca (1)

    Taki super port że przez jego nieudolność Prawdopodobnie moja firma zbankrutuje i stracę pracę trafić wolne okienko żeby podjąć kontener to jakiś kosmos.

    • 0 1

    • Tirowki

      Lepiej blokuje się ulice, parkingi wolne. Blokują dojazdy do portów, sami sobie grabicie, skoro utrudniacie dojazd portowcom do pracy więc, oni wam też nie będą ułatwiać roboty. Pozdrawiamy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane