Port Gdańsk zacieśnia współpracę z portami Ukrainy

W Odessie rozpoczęło się ukraińsko-polskie forum transportowo-logistyczne.
W Odessie rozpoczęło się ukraińsko-polskie forum transportowo-logistyczne. fot. materiały prasowe

Władze Portu Gdańsk podpisały list intencyjny w sprawie współpracy z Administracją Morskich Portów Ukrainy. Dokument został podpisany przy okazji oficjalnej wizyty prezydenta Andrzeja Dudy na Ukrainie. Prezydenci Ukrainy i Polski otworzyli w Odessie ukraińsko-polskie forum transportowo-logistyczne.



- Porty Ukrainy oraz Port Gdańsk zdecydowały się wymienić wiedzą oraz zdobytymi doświadczeniami, które w przyszłości mają zoptymalizować łańcuchy logistyczne, a tym samym zwiększyć wolumeny przeładowywanych przez porty towarów i przyczynić się do zacieśnienia relacji handlowych pomiędzy krajami - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Gospodarka morska w Trójmieście



W zamyśle podpisanie listu ma wzmocnić powiązania gospodarcze między Portem Gdańsk i portami ukraińskimi. W spotkaniu uczestniczyli ministrowie infrastruktury Polski Andrzej Adamczyk i Ukrainy - Władysław Kryklij.

- Ufam, że współpraca pomiędzy Portem Gdańsk a administracją morskich portów Ukrainy stanie się fundamentem do wspólnego korytarza intermodalnego. Podpisane dzisiaj memorandum wpisuje się doskonale w koncepcję Trójmorza, ale i Korytarza Transkaspijskiego - powiedział Andrzej Adamczyk.
W spotkaniu uczestniczyli ministrowie infrastruktury Polski Andrzej Adamczyk i Ukrainy -  Władysław Kryklij.
W spotkaniu uczestniczyli ministrowie infrastruktury Polski Andrzej Adamczyk i Ukrainy - Władysław Kryklij. fot. materiały prasowe

Administracja Portów Ukrainy powstała w 2013 roku i zrzesza 13 portów naszego wschodniego sąsiada. Siedzibą główną jest Odessa, największy port ukraiński. Położony w północno-zachodniej części Morza Czarnego, na przecięciu historycznie ustalonych szlaków handlowych Wschodu i Zachodu zajmuje powierzchnię 160 ha. Jest on przystosowany do przyjmowania i obsługi statków o długości do 330 m, zanurzeniu do 13,5 m i szerokości do 50 m. Na terenie portu znajduje się 55 nabrzeży przeładunkowych. Na jej terenie swoją działalność prowadzi dziewięć terminali do przeładunku towarów masowych, sześć terminali zbożowych, dwa terminale kontenerowe, terminal pasażerski i naftowy, ponadto dwa terminale dedykowane dla przeładunków owoców i olejów tropikalnych oraz terminal produktów chłodniczych. Terminale kontenerowe przystosowane są do przeładunku ponad 650 tys. TEU rocznie. Terminal pasażerski jest jednym z największych na Morzu Czarnym i jest w stanie przyjąć jednocześnie do pięciu jednostek wycieczkowych i obsłużyć do 4 mln turystów rocznie.

Jak twierdzą władze Portu Gdańsk, mimo że porty Ukrainy i Polski mają odmienne położenie geograficzne i funkcjonują na różnych obszarach wodnych, to jednak wzajemne potrzeby i cele portów są bardzo zbliżone.

- Trudno porównywać porty obydwu krajów pod względem konkurencyjności, ponieważ obsługują one w większości różne strumienie ładunkowe. Natomiast jeśli chodzi o planowanie infrastruktury portów, wdrożenie innowacji w technologię obsługi ładunków i statków oraz sposoby pokonywania przeszkód, niezbędna jest współpraca oraz wymiana doświadczeniami pomiędzy tymi portami. Pomiędzy portami Polski i Ukrainy istnieją duże perspektywy współpracy. Jednym z priorytetowych kierunków jest poszukiwanie oraz przyciąganie ładunków tranzytowych do tych krajów, np. z Azji Środkowej czy Turcji. Podpisane porozumienie pozwoli na pogłębienie współpracy i podwyższenie konkurencyjności obu portów na swoim zapleczu ładunkowym - poinformowano w komunikacie.

Opinie (43) ponad 10 zablokowanych

  • dyrektor handlowy eksploatacji (3)

    jakie zaciesnianie wspolpracy.przeciez aktualny zarzad eksploatacji rozwala firme na kawaleczki.dyrektor handlowy kreci interesy rodzinne zlecajac prace firmie z poznania.

    • 38 1

    • (2)

      Tam "rządzi" Pan wykładowca z WSAiB, specjalista przecież, naukowiec. Napewno ma wszystko przemyślane.

      • 2 1

      • Caryca (1)

        Nie zapomniać o Carycy. Jak widać na emeryturę nie opłaca się przechodzić, tylko lepiej dalej doić PGE i wciąż wymyślać mądrości na temat kto oraz co poninien robić...

        • 0 0

        • Caryca

          Caryca jest na emeryturze i jeszcze pracuje na pełnym etacie w PGE. Nie zastąpiona.....

          • 0 0

  • Komuna wraca również w podpisywaniu rozmaitych szumnych deklaracji o wzajemnej współpracy i wymianie doświadczeń...

    Ciągnie PiS do takich dokumentów i tylko patrzeć jak z Orbanem zacieśnimy węzły braterskiej współpracy i zadeklarujemy współpracę w obronie wspólnych wartości i interesów klasy robotniczej. Jak słowo daję - niedługo coś takiego na pewno przeczytamy!

    • 4 0

  • dalej nie rozumiem na czym miałaby polegać współpraca portów w praktyce (2)

    i kto będzie na tym zarabiał. Ukraińcy przede wszystkim powinni się wziąć za korupcję jaka tam się odbywa, a potem myśleć o współpracy i zarabianiu pieniędzy

    • 19 2

    • cisi komandytariusze i mocodawcy

      pisbolszewików

      • 0 0

    • dla mnie też zagadka

      myślałem że chodzi o jakieś przesyłanie towaru pomiędzy portami w Gdańsku i Odessą
      ale z artykułu wynika że to będzie tylko jakaś wymiana wiedzy...

      tak naprawdę o co chodzi?

      • 7 0

  • Regres portu w Gdańsku. (3)

    Gdynia buduje port zewnętrzny. W Gdańsku nic się nie dzieje w temacie budowy portu centralnego. Wkrótce Gdynia zdominuje przeładunki a Gdańsk będzie się bił ze Szczecinem i Świnoujściem o drugie miejsce w Polsce.

    • 21 50

    • spokojnie

      Jeśli Gdynia wybuduje port zewnętrzny, a Gdańsk nie, to spokojna głowa. Zapomną zapewne dołozyć korytarze transportowe i kierowcy nie dojadą- wszystko utknie na estakadzie. Port w gdańsku ma infrastrukture dojazdową, więc jest szansa na przeładunkki:-)0)

      • 2 0

    • Taaa .... aż kontenery będą spadać z estakady ..... kto to będzie wozić? Albo dziadki albo Ukraina

      • 11 0

    • prowokacja

      po komentarzu śmiem twierdzić, że nie masz zielonego pojęcia co dzieje się w porcie

      • 26 1

  • Lepszy biznes byłby z Białorusią,

    ale do tego potrzeba mieć samodzielną politykę zagraniczną.

    • 2 0

  • Szacun dla redakcji że napisaliście Władysław Kryklij

    a nie jak niektórzy by napisali Vladyislav Krycklyeiyj

    • 1 2

  • najlepszy jest ten statek mearska - hit internetu (1)

    • 39 1

    • Buhaha. On im na serio wręczył model kontenerowca Maersk? To jakiś symbol, żart, o co chodzi?

      • 5 0

  • a na drugim zdjęciu (1)

    product placement Maerska? Przecież to zachodnia, a nie nasza narodowo-dumna firma!?

    • 46 2

    • Wschodnia raczej

      • 0 3

  • i po co z tymi kałamukami ,,,bedziemy im onuce dostarczac?

    • 3 2

  • (2)

    Przecież to nie ma geograficznego a co za tym idzie biznesowego logistycznego sensu :D
    Chyba, że chodzi o wymiar symboliczny i polityczny.
    To mogł wymysleć sam Gróbarczyk. Prezesa ZMPG o to nie posądzam. Sensowny człowiek :D

    • 40 4

    • Prezes portu (1)

      Po prostu musiał tam być.Pomysł w stylu Grabarczyka. Obciach ministra ze statkiem Maersk. Kwintesencja rządu PiS.

      • 14 2

      • Ale ktoś ten statek musiał wymyślać mearska ?? pewnie zmpg Gdańsk oddało w ramach łaski przed nowym ich ministem

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Włodzimierz Ziółkowski

W latach 1988-98 piastował stanowisko prezesa zarządu i dyrektora w spółce Morskie Domy Składowe...