• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk zacieśnia współpracę z portami Ukrainy

VIK
13 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W Odessie rozpoczęło się ukraińsko-polskie forum transportowo-logistyczne. W Odessie rozpoczęło się ukraińsko-polskie forum transportowo-logistyczne.

Władze Portu Gdańsk podpisały list intencyjny w sprawie współpracy z Administracją Morskich Portów Ukrainy. Dokument został podpisany przy okazji oficjalnej wizyty prezydenta Andrzeja Dudy na Ukrainie. Prezydenci Ukrainy i Polski otworzyli w Odessie ukraińsko-polskie forum transportowo-logistyczne.



- Porty Ukrainy oraz Port Gdańsk zdecydowały się wymienić wiedzą oraz zdobytymi doświadczeniami, które w przyszłości mają zoptymalizować łańcuchy logistyczne, a tym samym zwiększyć wolumeny przeładowywanych przez porty towarów i przyczynić się do zacieśnienia relacji handlowych pomiędzy krajami - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Gospodarka morska w Trójmieście



W zamyśle podpisanie listu ma wzmocnić powiązania gospodarcze między Portem Gdańsk i portami ukraińskimi. W spotkaniu uczestniczyli ministrowie infrastruktury Polski Andrzej Adamczyk i Ukrainy - Władysław Kryklij.

- Ufam, że współpraca pomiędzy Portem Gdańsk a administracją morskich portów Ukrainy stanie się fundamentem do wspólnego korytarza intermodalnego. Podpisane dzisiaj memorandum wpisuje się doskonale w koncepcję Trójmorza, ale i Korytarza Transkaspijskiego - powiedział Andrzej Adamczyk.
W spotkaniu uczestniczyli ministrowie infrastruktury Polski Andrzej Adamczyk i Ukrainy -  Władysław Kryklij. W spotkaniu uczestniczyli ministrowie infrastruktury Polski Andrzej Adamczyk i Ukrainy -  Władysław Kryklij.

Administracja Portów Ukrainy powstała w 2013 roku i zrzesza 13 portów naszego wschodniego sąsiada. Siedzibą główną jest Odessa, największy port ukraiński. Położony w północno-zachodniej części Morza Czarnego, na przecięciu historycznie ustalonych szlaków handlowych Wschodu i Zachodu zajmuje powierzchnię 160 ha. Jest on przystosowany do przyjmowania i obsługi statków o długości do 330 m, zanurzeniu do 13,5 m i szerokości do 50 m. Na terenie portu znajduje się 55 nabrzeży przeładunkowych. Na jej terenie swoją działalność prowadzi dziewięć terminali do przeładunku towarów masowych, sześć terminali zbożowych, dwa terminale kontenerowe, terminal pasażerski i naftowy, ponadto dwa terminale dedykowane dla przeładunków owoców i olejów tropikalnych oraz terminal produktów chłodniczych. Terminale kontenerowe przystosowane są do przeładunku ponad 650 tys. TEU rocznie. Terminal pasażerski jest jednym z największych na Morzu Czarnym i jest w stanie przyjąć jednocześnie do pięciu jednostek wycieczkowych i obsłużyć do 4 mln turystów rocznie.

Jak twierdzą władze Portu Gdańsk, mimo że porty Ukrainy i Polski mają odmienne położenie geograficzne i funkcjonują na różnych obszarach wodnych, to jednak wzajemne potrzeby i cele portów są bardzo zbliżone.

- Trudno porównywać porty obydwu krajów pod względem konkurencyjności, ponieważ obsługują one w większości różne strumienie ładunkowe. Natomiast jeśli chodzi o planowanie infrastruktury portów, wdrożenie innowacji w technologię obsługi ładunków i statków oraz sposoby pokonywania przeszkód, niezbędna jest współpraca oraz wymiana doświadczeniami pomiędzy tymi portami. Pomiędzy portami Polski i Ukrainy istnieją duże perspektywy współpracy. Jednym z priorytetowych kierunków jest poszukiwanie oraz przyciąganie ładunków tranzytowych do tych krajów, np. z Azji Środkowej czy Turcji. Podpisane porozumienie pozwoli na pogłębienie współpracy i podwyższenie konkurencyjności obu portów na swoim zapleczu ładunkowym - poinformowano w komunikacie.
VIK

Miejsca

Opinie (43) ponad 10 zablokowanych

  • maseczki

    a Pan Adamczyk to nie musi nosić maseczki ???

    • 9 1

  • już widzę tą współpracę .W Gdyni będą ładować kontenery na platformy PKP

    a w Odessie przeładowywać na kontenerowiec do Hamburga.Najważniejsze aby się kręciło

    • 8 1

  • Gdańsk 2030 i 100 mln ton

    największy Port nad Bałtykiem Gdańsk

    • 3 3

  • i po co z tymi kałamukami ,,,bedziemy im onuce dostarczac?

    • 3 2

  • Szacun dla redakcji że napisaliście Władysław Kryklij

    a nie jak niektórzy by napisali Vladyislav Krycklyeiyj

    • 1 2

  • Lepszy biznes byłby z Białorusią,

    ale do tego potrzeba mieć samodzielną politykę zagraniczną.

    • 2 0

  • Komuna wraca również w podpisywaniu rozmaitych szumnych deklaracji o wzajemnej współpracy i wymianie doświadczeń...

    Ciągnie PiS do takich dokumentów i tylko patrzeć jak z Orbanem zacieśnimy węzły braterskiej współpracy i zadeklarujemy współpracę w obronie wspólnych wartości i interesów klasy robotniczej. Jak słowo daję - niedługo coś takiego na pewno przeczytamy!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane