• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdański Eksploatacja. Proces sprzedaży od nowa

Wioletta Kakowska-Mehring
2 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Port Gdański Eksploatacja jest spółką operatorską, zajmującą się obsługą ładunków na obszarze wewnętrznego portu gdańskiego. Port Gdański Eksploatacja jest spółką operatorską, zajmującą się obsługą ładunków na obszarze wewnętrznego portu gdańskiego.

Po raz kolejny nie udało się sprzedać Portu Gdańskiego Eksploatacji. Tym razem nie z powodu braku chętnych, ale dlatego, że właściciele nie potrafili porozumieć się w sprawie wyboru oferty. O PGE walczyło konsorcjum PKP Cargo i Węglokoks oraz maltańska spółka Mariner Capital Limited, która nawet otrzymała wyłączność na negocjacje. To była już czwarta próba sprzedaży tej portowej spółki. Co teraz? Ruszy nowy proces sprzedaży.


Co najbardziej utrudnia rozwój naszych portów morskich?


- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podjął decyzję o odstąpieniu od dalszych negocjacji prowadzonych aktualnie w sprawie zbycia akcji Port Gdański Eksploatacja z siedzibą w Gdańsku. Wobec powyższego, ze skutkiem natychmiastowym została zakończona obecnie trwająca procedura zbywania akcji PGE, uruchomiona publicznym zaproszeniem z dnia 31 marca 2014 roku. Jednocześnie Zarząd ZMPG informuje, że podjął również uchwałę o wszczęciu kolejnego postępowania w celu zbycia akcji Port Gdański Eksploatacja z siedzibą w Gdańsku - poinformowano w komunikacie.

Przypomnijmy. Pod koniec ub. roku spółka Mariner Capital Limited otrzymała wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia. Spółka była już pewna tej transakcji. Złożyła nawet w tej sprawie wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ogłosiła także wstępne plany inwestycyjne. Nawet porozumiała się w sprawie pakietu socjalnego ze związkami zawodowymi. Niestety, w lutym najpierw Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk nie zaopiniowała pozytywnie uchwały rekomendującej zbycie składników aktywów spółki, a potem w głosowaniu na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu ZMPG zwołanym w tej samej sprawie uchwała nie uzyskała wymaganej większości głosów, w związku z czym nie została podjęta. Wiadomo, że przeciw opowiedzieli się przedstawiciele Skarbu Państwa.

W ocenie osób powołanych do Rady Nadzorczej z rekomendacji Skarbu Państwa, umowa nie zapewniała realizacji zaoferowanej przez Mariner długoterminowej strategii rozwoju spółki, a wykonanie zobowiązań inwestycyjnych przewidzianych w umowie nie jest właściwie zabezpieczone. - Poza tym oczekiwaniem większości członków RN było również zapewnienie mechanizmu umownego, który zapewniłby, iż wyłoniony kontrahent i jego struktura kapitału pozostanie pod kontrolą podmiotów z siedzibą w państwach członkowskich albo skupionych wokół WTO - wyjaśniała wówczas Ewa Pawlak, wiceprzewodnicząca RN.

Czytaj też: Port Gdański Eksploatacja. Marin Hili nie rezygnuje

Z taką oceną sytuacji nie zgadzały się władze maltańskiej spółki. - Malta jest członkiem założycielem WTO. Od prawie 20 lat mamy terminal w Rydze, od ponad 10 w Wenecji, jesteśmy też w Szkocji i Albanii. Dlaczego w Gdańsku miałoby być inaczej? Chętnie odpowiem na każde pytanie. Oby jednak ktoś z władz chciał takie zadać - mówił w połowie maja na spotkaniu z dziennikarzami Marin Hili, prezes Mariner Capital Limited. - Brałem udział w różnych postępowaniach przetargowych i mam różne doświadczenia. Jednak pierwszy raz spotkałem się z sytuacją, w której problemy zaczęły się już po podpisaniu umowy. Wciąż też nie wiem dlaczego - dodał i stwierdził, że do końca czerwca oczekuje na zatwierdzenie umowy przez akcjonariuszy.

Jak się dowiedzieliśmy, obecnie przedstawiciele maltańskiej spółki konsultują z kancelarią dalsze kroki. Jedno wiadomo, Mariner Capital Limited cały czas podtrzymuje zainteresowanie nabyciem PGE.

Czy zainteresowanie podtrzyma też konsorcjum PKP Cargo i Węglokoksu? W doniesieniach medialnych właśnie konkurencja miała działać na rzecz zablokowania oferty maltańskiej spółki. W tej sprawie zresztą prezes Hili też poprosił o wyjaśnienie ministra Karpińskiego. Czy sprzedaż została wstrzymana przez Ministerstwo Skarbu Państwa na skutek zainteresowania nową ofertą złożoną przez konsorcjum PKP Cargo i Węglokoks poza procedurą prywatyzacyjną, tj. po dniu 30 września 2014 roku? Czy wstrzymanie sprzedaży akcji spółki Port Gdański Eksploatacja na rzecz Mariner Capital Limited - ergo udaremnienie publicznej procedury prywatyzacyjnej - nastąpiło w rezultacie skutecznej interwencji podjętej przez konsorcjum PKP Cargo i Węglokoks? - takie pytania postawił w swoim liście do ministra. Te też zostały bez odpowiedzi.

O stanowisko poprosiliśmy resort skarbu. - Pragniemy przypomnieć, że w związku z nieuzyskaniem w lutym 2015 r. zgód korporacyjnych Walnego Zgromadzenia i Rady Nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk na sprzedaż składników aktywów trwałych stanowiących 100 proc. akcji PGE maltańskiej spółce Mariner Capital Limited, umowa sprzedaży akcji spółki nie została zawarta. Obowiązek zbycia został nałożony na Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ustawą o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich. Minister Skarbu Państwa oczekuje, iż zarząd spółki będzie kontynuował proces zbycia posiadanych akcji, tak długo, dopóki warunki konkretnej wynegocjowanej umowy prywatyzacyjnej nie uzyskają stosownych zgód korporacyjnych - otrzymaliśmy odpowiedź z biura prasowego resortu.

Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Spółka powstała w 1991 roku w wyniku przekształceń własnościowych przedsiębiorstwa państwowego Morski Port Handlowy Gdańsk. Z kolei w wyniku uchwały podjętej przez Zgromadzenie Wspólników o przekształceniu spółki, w dniu 15 września 2010 roku spółka Port Gdański Eksploatacja została zarejestrowana jako spółka akcyjna.

Miejsca

Opinie (24) 9 zablokowanych

  • "Ch**,d*** i kamieni kupa" jak mówiła klasyk... Żenada na cały świat. (4)

    • 39 7

    • (1)

      Zmpg troszkę chyba sobie beknie za to,no nie mówiąc już o ministerstwie skarbu.Oby Mariner startował w kolejnej prywatyzacji.

      • 8 6

      • teraz co się dzieje w porcie

        to kpina w chwili obecnej to już wszystko upada statków coraz mniej
        a w gdyni więcej
        sprzęt stary nie modernizowany itp
        chyba lepiej żeby mariner kasę w to włożył ale na jasnych warunkach

        • 5 8

    • Port (1)

      Najlepiej sprzedać wszystko co zostało i to jakimś tam brudasom co ledwo z palmy zlazły co za rok albo za pół sprzedadzą dalej komuś bo nie będą wiedzieli co z tym zrobić albo jakiemuś cwaniaczkowi co rozdrobni to i wyprzeda a ludzi na bruk !!!!!

      • 9 10

      • Sam zlazłeś z palmy

        • 4 4

  • Sprzedać wszystko!!!

    Jak się nie ma nic, to nie ma tez kłopotu. Na jakiś czas kasy starczy, a potem zobaczymy. Zmieni się partia rządząca, to niech się martwi. No i git.

    • 22 5

  • Nie sprzedano? (1)

    Czyżby POd stołem licho było.

    • 24 6

    • Maltańska spółka już coś śmierdzi, dobrze że nie konstorcjum z Giblartaru.

      wyprzedać wszystko, wtedy ludzie napewno nie wyjadą do UK

      • 2 5

  • Kto za to odpowie? Bo zapłaci podatnik.

    • 14 4

  • Dlaczego właściciel ma się tłumaczyć? (13)

    A niby dlaczego jakiś maltańczyk ma zmuszać właściciela do sprzedaży? Właściciel może zmienić zdanie w każdej chwili, bo to nie jest przetarg. I nie musi się z tego tłumaczyć. Ktoś dogadał się ze związkami zawodowymi i dlatego nie można powtórzyć negocjacji? Jak się nie podoba, to niech robią interesy w Albanii.

    • 13 11

    • Mylisz się i znasz tematu-nie wypowiadaj się! Lub zgłęb temat i zajmij mądre stanowisko w sprawie.

      • 8 3

    • (5)

      Maltańczyk nie nakazywał nikomu nic sprzedawać, został tylko najwyraźniej w tej sprawie zrobiony,, w trąbę,,.A jak nazwiesz to co było przed negocjacjami-to był przetarg na zbycie akcji PGE.Żeczywiscie jeśli nie zna się tematu to lepiej się nie wypowiadać.

      • 7 3

      • (1)

        Sorki za byka zanim mnie objadą.

        • 3 1

        • Objeżdżam Cię za byka!

          • 3 2

      • A ten Maltańczyk to z kim powiązany? Z wujaszkiem Wanią czy z Wielkim Bratem zza oceanu? (2)

        Takie transakcje to służby specjalne powinny prześwietlać, bo potem się okaże że ktoś nam zawali Gdańsk importowanym węglem czy innym barachłem. Kto ma spółkę portową ten może wszystko i dlatego taka spółka jako strategiczna powinna być nadzorowana przez państwo polskie.

        • 0 5

        • powiązania

          Służby powinny badać powiązania oferentów i to

          • 0 2

        • powiązania

          Służby powinny badać powiązania oferentów i to właśnie robią - w tej sprawie również. Inaczej dawno już Węglokoks i Cargo by o tym wiedziały i krzyczały. A z kim Ty jesteś powiązany? Z Węglokoksem czy PKP Cargo?

          • 2 1

    • zszokowany (5)

      Koleżanki i Koledzy, pracownicy PG Eksploatacja. Jestem porażony Waszym zainteresowaniem o przyszłość Waszą i Waszej Spółki. Przez trzy dni 16 komentarzy. Dla przykładu DVD w tym samym czasie prawie 450. Brak Waszego zainteresowania w tej sprawie jest szokujący. Dalszego miłego wypoczynku i nic nie robienia. Pozdrawiam i dziękuję za minusy

      • 7 3

      • zszokowany

        Chodziło oczywiście o DCT

        • 3 1

      • A co tu komentować,każdy zainteresowany wiedział że tak się skończy już w maju. (2)

        Mamy na forum wywlekać takie bzdury jak ci z DCT? Można o tym porozmawiać na rekonach a nie na forum publicznym.To jakiś konkurs kto więcej skomentuje,a kto mądrzej?Wyluzuj,dobrze że jest cisza w eterze.

        • 4 2

        • (1)

          Nie masz kolego racji. Trzeba organom decyzyjnym pokazać, że jest determinacja w załodze i w razie czego potrafią się zmobilizować i nie pozwolą zrobić sobie krzywdy. Pozdrawiam

          • 3 0

          • Ty już się nie martw,zainteresowani losem naszej spółki są jednak nikomu nie ujmując większość boi się mówić co by w wyższej sferze nie podpaść,a z resztą w naszej firmie każdy głos i plotka jest jak ulotka wszyscy zaraz wszystko wiedzą.

            • 1 2

      • bo dokerzy to niepiśmienne nieuki

        • 1 1

  • Rada nadzorcza

    A któż to jest w Radzie Nadzorczej? Jeżeli Adamowicz to wszystko chyba jasne.

    • 20 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane